لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

رژیم غذایی سیستیت بینابینی؛ مزیت ها، معایب و برنامه غذایی


رژیم غذایی سیستیت بینابینی, رژیم‌ غذایی‌ بیماری مثانه

با رژیم غذایی مناسب سیستیت بینابینی را تحت کنترل خود درآورید

 

رازهای تغذیه برای تسکین سیستیت بینابینی؛ با غذا دردتان را التیام ببخشید 

سیستیت بینابینی یک بیماری مزمن است که سبب درد مثانه می گردد. اگرچه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما بعضی از تغییرات در رژیم غذایی قادر هست به کم شدن علائم کمک نماید. غذاهای ضد التهابی مثل میوه ها، سبزیجات، ماهی های چرب و آجیل قادر هستند سودمند باشند. در این نوشته از بیتوته به بررسی رژیم غذایی سیستیت بینابینی می پردازیم. 

رژیم غذایی سیستیت بینابینی نجات دهنده ای برای کسانی است که با چالش های روزانه این بیماری دردناک و آزاردهنده دست و پنجه نرم می کنند. سیستیت بینابینی یک بیماری مزمن است که با درد مثانه و تکرر ادرار مشخص می گردد. این رویکرد رژیم غذایی با تشویق به انتخاب های غذایی آگاهانه، تسکین و بهبود کیفیت زندگی را به ارمغان می آورد.

 

اشخاص مبتلا به  سیستیت بینابینی (IC) با رعایت این رژیم غذایی قادر هستند ناراحتی مثانه را کنترل نموده و سلامت کلی خود را بهبود بخشند. در این نوشته با اصول ضروری رژیم غذایی سیستیت بینابینی (رژیم IC) و اینکه چطور تنظیمات استراتژیک رژیم غذایی قادر هست علائم را بهبود بخشد و کیفیت زندگی اشخاص مبتلا به IC را افزایش دهد، آشنا خواهید شد.

 

رژیم غذایی سیستیت بینابینی, رژیم‌ غذایی‌ بیماری مثانه

رژیم غذایی خود را برای تندرستی مثانه تان تنظیم نمایید

 

رژیم غذایی سیستیت بینابینی چیست؟

رژیم غذایی سیستیت بینابینی یک برنامه غذایی استراتژیک است که برای کنترل و کم شدن علائم غمگین کننده سیستیت بینابینی (IC) طراحی شده است. این بیماری که همچنین به عنوان سندرم مثانه دردناک شناخته می گردد، سبب تکرر ادرار، درد مثانه و ناراحتی لگن می گردد. درد قادر هست از احساسات خفیف تا درد شدید متغیر باشد.

 

رژیم غذایی IC بر به حداقل رساندن استفاده کافئین، شیرین کننده های مصنوعی و غذاهای اسیدی که شاید به پوشش حساس مثانه صدمه برساند، تمرکز دارد. در عوض، این رژیم غذایی استفاده غذاهای ضد التهابی و دوستدار مثانه مثل سیر، زنجبیل، پونه کوهی، رزماری، آویشن و میوه های غیرمرکبات را تشویق می نماید.

 

نکته اساسی : توجه داشته باشید که حساسیت های فردی شاید متفاوت باشد. برای پیگیری تأثیر غذاهای ویژه بر علائم خود، یک دفترچه یادداشت غذایی آماده کردن نمایید. تحقیقات نشان می دهد که تغییرات رژیم غذایی قادر هست به طور قابل توجهی تکرر ادرار، درد لگن و احساس دائمی پر بودن مثانه را کم شدن دهد.

 

رژیم غذایی سیستیت بینابینی, رژیم‌ غذایی‌ بیماری مثانه

میلیون ها نفر از سیستیت بینابینی رنج می برند

 

مراحل سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی در ابتدا بیماری جدی نیست زیرا با علائم خفیف تر و پراکنده مثل تکرر ادرار آغاز می گردد که بیشتر شاید پس از فعالیت جنسی رخ دهد. درد و بی اختیاری ادرار معمولا در طول پیشرفت بیماری ظاهر می گردد و بیشتر به عنوان عفونت دستگاه ادراری (UTI) تشخیص داده می گردد. برای تشخیص دقیق و یک برنامه غذایی شخصی برای کمک به کنترل علائم و رسیدن به بهبودی به پزشک مراجعه نمایید.

 

همیشه توصیه می گردد که موقع اجرای رژیم های غذایی محدود کننده مثل این، تشخیص پزشکی خوبترین راه است تا اطمینان حاصل شود که بیماری تشخیص داده شده است، رژیم غذایی برای بیماری خوبترین است و یک متخصص پزشکی (پزشک یا متخصص تغذیه) به شما در طول پروتکل کمک می نماید.

 

پزشک شما همچنین شاید رژیم غذایی سیستیت بینابینی را توصیه نماید. برای اینکه بدانید چطور این رژیم سلامت کلی و کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد، خواندن را ادامه دهید.

 

مزیت های رژیم غذایی سیستیت بینابینی

رژیم غذایی IC با حذف غذاها و نوشیدنی هایی که قادر هستند پوشش حساس مثانه را تحریک کنند، به کم شدن سوزش و درد مثانه کمک می نماید. همچنین محیطی را برای مثانه سالم تر ایجاد می نماید. این رژیم را میتوان بر پایه ترجیحات و محرک های فردی تنظیم نمود. این رژیم غذایی یک رویکرد جامع برای درمان بیماری ارائه می دهد. مشاوره با یک متخصص مواظبت های بهداشتی برای راهنمایی شخصی برای به حداکثر رساندن این رژیم غذایی ضروری است. در همین راستا، در بخش بعدی غذاهایی را که قادر هستید در رژیم غذایی سیستیت بینابینی بخورید ذکر نموده ایم. آنها را بررسی نمایید.

 

رژیم غذایی سیستیت بینابینی, رژیم‌ غذایی‌ بیماری مثانه

چه غذاهایی را می بایست برای IC بخورید و از چه غذاهایی می بایست پرهیز نمایید

 

غذاهایی که در رژیم غذایی سیستیت بینابینی می بایست خورد

میوه های دوستدار مثانه: میوه های غیرمرکبات مثل گلابی، سیب، زغال اخته و هندوانه کمتر سبب تحریک مثانه می شوند. آنها را به طور متوسط استفاده نمایید و ببینید بدن شما چطور عکس العمل نشان می دهد.

 

سبزیجات: به سبزیجات غیر نشاسته ای مثل بروکلی، هویج، چایوت اسکواش و لوبیا سبز بچسبید.

 

پروتئین: منبع های پروتئین بدون چربی مثل مرغ بدون پوست، توفو و ماهی مثل سالمون یا ماهی کاد را انتخاب نمایید.

 

کربوهیدرات ها: غلاتی مثل برنج را انتخاب نمایید زیرا بی مزه است و کمتر سبب تحریک پوشش مثانه می گردد. با این حال، به اندازه وعده های غذایی توجه داشته باشید.

 

جایگزین های لبنی: در حالی که شیر و پنیرهای تازه غذاهای دوستدار IC در نظر گرفته می شوند، شاید برای همه اینطور نباشد. اگر لبنیات مثانه شما را تحریک می نماید، گزینه های بدون لاکتوز یا غیر لبنی مثل شیر بادام یا برنج را در نظر بگیرید.

 

گیاهان و ادویه جات: گیاهان ملایم مثل ریحان، پونه کوهی و آویشن و همچنین مقدار کمی نمک برای مزه دادن به غذای شما قابل استفاده است.

 

نوشیدن آب: نوشیدن آب به رقیق شدن ادرار و کم شدن غلظت مواد محرک بالقوه کمک می نماید. همچنین به کم شدن سوزش مثانه در اشخاص مبتلا به سیستیت بینابینی کمک می نماید. استفاده کافی آب همچنین از کم آبی بدن پیشگیری می نماید، که در غیر این صورت شاید علائم IC را تشدید نماید.

  

غذاهایی که در رژیم غذایی سیستیت بینابینی می بایست از آنها اجتناب نمود

• مرکبات

گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی

• کافئین

• نوشیدنی های گازدار

• الکل

• غذاهای تند

• شیرین کننده های مصنوعی مثل ساکارین، آسپارتام و سوکرالوز

• غذاهای خیلی فرآوری شده

• غذاهای اسیدی مثل سرکه، ترشی و خردل

 

نکته اساسی : به جای اینکه همه محرک های بالقوه را به طور همزمان حذف نمایید، هر بار یک نوع غذا را از رژیم غذایی خود حذف نمایید. این به شما کمک می نماید تا غذاهای مشکل دار را شناسایی نمایید. این غذاها را به تدریج دوباره وارد نمایید و به عکس العمل بدن خود به آنها توجه نمایید. این قادر هست به شما در ایجاد یک برنامه غذایی شخصی سازی شده کمک نماید که به مدیریت تاثیرگذار علائم شما کمک نماید.

 

رژیم غذایی سیستیت بینابینی, رژیم‌ غذایی‌ بیماری مثانه

با رژیم غذایی و درمان مناسب قادر هستید علائم خود را کنترل نمایید

 

نمونه برنامه غذایی رژیم غذایی سیستیت بینابینی

روز 1

صبحانه: 1 لیوان اسموتی آماده کردن شده با 1 عدد موز رسیده، 1 فنجان شیر نارگیل و 1 قاشق غذاخوری کره بادام

√ ناهار: 1 فنجان سوپ عدس با یک کاسه سالاد سبزیجات مخلوط

√ میان وعده: ½ فنجان فلفل دلمه ورقه شده با 1 تا 2 قاشق غذاخوری سس رانچ

√ شام: 3 تا 4 اونس ماهی سالمون پخته با ½ فنجان پوره سیب زمینی شیرین و ½ فنجان هویج بخارپز

 

روز 2

√ صبحانه: تخم مرغ همزده با 2 عدد تخم مرغ، ½ فنجان کدو سبز تفت داده شده و ½ فنجان سیب

√ ناهار: 3 تا 4 اونس برش بوقلمون و ¼ آووکادو پیچیده شده در برگ کاهو

√ میان وعده: ½ فنجان خیار ورقه شده با 2 قاشق غذاخوری حمص

√ شام: 3 تا 4 اونس سینه مرغ گریل شده با ½ فنجان کینوا و ½ فنجان لوبیا سبز بخارپز

 

روز 3

√ صبحانه: 1 لیوان اسموتی آماده کردن شده با ¼ فنجان بلوبری، ½ فنجان اسفناج و 1 فنجان شیر بادام

√ ناهار : ½ فنجان کینوا با خیار خرد شده و 3 تا 4 اونس مرغ گریل شده

√ میان وعده : ½ فنجان طالبی ورقه شده

√ شام : 3 تا 4 اونس ماهی کاد پخته با ½ فنجان برنج قهوه ای و ½ فنجان مارچوبه بخارپز

 

روز 4 

√ صبحانه: ½ فنجان پنیر کو cottage با ½ موز (ورقه شده)

√ ناهار: 1 کاسه سالاد تن ماهی آماده کردن شده با 3 تا 4 اونس تن ماهی کنسرو شده، 2 تا 3 قاشق غذاخوری مایونز، 1 تا 2 ساقه کرفس و ½ خیار

√ میان وعده: 1 عدد سیب ورقه شده با یک اسکوپ کره بادام

√ شام: 6 اونس فیله خوک با 1 فنجان سیب زمینی سرخ نموده و لوبیا سبز بخارپز

 

روز 5

√ صبحانه: 1 لیوان اسموتی آماده کردن شده با 1 عدد موز رسیده، 1 فنجان شیر نارگیل و 1 قاشق غذاخوری کره بادام

√ ناهار: 1 فنجان سوپ عدس با ½ فنجان سالاد سبزیجات مخلوط با سس روغن زیتون و سرکه

√ میان وعده: 6 اونس پنیر کاتیج با 1 عدد انبه ورقه شده

√ شام: 6 اونس تیلاپیا پخته با 1 فنجان کینوا و اسفناج تفت داده شده

 

روز 6

√ صبحانه: تخم مرغ همزده با 2 عدد تخم مرغ و ½ فنجان اسفناج

√ ناهار:  3 تا 4 اونس برش بوقلمون و ¼ آووکادو پیچیده شده در برگ کاهو

√ میان وعده: ½ فنجان گلابی ورقه شده

√ شام: 3 تا 4 اونس میگو گریل شده با ½ فنجان برنج قهوه ای و کدو سبز بو داده

 

روز 7

√ صبحانه: 2 عدد پنکیک گندم کامل با بلوبری و تخم مرغ همزده با 2 عدد تخم مرغ

√ ناهار: 6 تا 8 اونس توفو و سبزیجات سرخ شده با 1 فنجان برنج قهوه ای

√ میان وعده: ½ فنجان خیار ورقه شده با 2 قاشق غذاخوری حمص

√ شام: 6 اونس ماهی کاد پخته با ½ فنجان پوره سیب زمینی و کلم بروکلی بخارپز

 

نکته اساسی : به جای سرخ کردن یا گریل کردن، از روش های پخت ملایم مثل بخارپز کردن یا پختن استفاده نمایید، زیرا این روش ها شاید برای مثانه شما راحت تر باشند.

قادر هستید این برنامه غذایی را شخصی سازی نمایید و بعضی از موارد ذکر شده را به صورت عمده بپزید تا آماده سازی وعده های غذایی شما آسان تر شود.

 

معایب رژیم غذایی سیستیت بینابینی

۱. شناسایی محرک ها قادر هست یک چالش باشد: علائم IC قادر هست تحت اثر عوامل مختلفی مثل استرس و تغییرات هورمونی قرار گیرد. بر این اساس، درک دقیق محرک های غذایی شما قادر هست یک چالش باشد.

 

۲. پیروی از رژیم غذایی برای زمان طولانی قادر هست دشوار باشد: پایبندی به این برنامه غذایی برای زمان طولانی به علت محدودیت های غذایی سخت آن برای بعضی از اشخاص دشوار است. این رژیم همچنین قادر هست از دید اجتماعی منزوی کننده و پیمودن آن دشوار باشد.

 

۳. گزینه های غذایی محدود قادر هست کم جذاب باشد: این رژیم غذایی دامنه غذاهایی را که قادر هستید از آنها لذت ببرید محدود می نماید. این قادر هست منجر به یکنواختی و کم شدن رضایت شود. سلیقه ها و ترجیحات فردی شاید با غذاهای توصیه شده مطابقت نداشته باشد و این رژیم غذایی را برای بعضی اشخاص کم جذاب نماید.

 

همیشه خوبتر است قبل از آغاز هر نوع رژیم غذایی محدودکننده مثل این، تشخیص پزشکی دریافت نمایید تا اطمینان حاصل شود که تشخیص کافی وجود دارد، کسی بر رژیم غذایی نظارت نماید و اطمینان حاصل شود که کمبودی از ریزمغذی ها وجود ندارد.

 

رژیم غذایی سیستیت بینابینی, رژیم‌ غذایی‌ بیماری مثانه

با انتخاب های غذایی هوشمندانه درد سیستیت بینابینی را کم شدن دهید

 

سوالات متداول در خصوص رژیم غذایی سیستیت بینابینی

1. آیا می بایست برای IC آب قلیایی بنوشم؟

شواهد حکایتی حاکی از آن است که نوشیدن آب قلیایی شاید به کم شدن اسیدیته در بدن کمک نماید. با این حال، برای تعیین اینکه آیا این آب برای شما مناسب است یا خیر، با یک پزشک مشورت نمایید.

 

2. آیا آبمیوه برای IC بی خطر است؟

اگر به میوه ها و سبزیجات دوستدار مثانه پایبند باشید و از غذاهای اسیدی مثل مرکبات و گوجه فرنگی اجتناب نمایید، آب میوه قادر هست برای IC بی خطر باشد.

 

3. آیا شیر برای سیستیت بینابینی مشکلی ندارد؟

در حالی که شیر یک ماده غذایی دوستدار IC در نظر گرفته می گردد، شواهد حکایتی نشان می دهد که شیر شاید سبب تحریک مثانه در اشخاص مبتلا به عدم تحمل لاکتوز شود. در چنین مواردی به جای آن از گزینه های بدون لاکتوز یا غیر لبنی استفاده نمایید.

 

4. آیا موز برای سیستیت بینابینی سودمند است؟

بله. موز بیشتر توسط اشخاص مبتلا به سیستیت بینابینی به خوبی تحمل می گردد و قادر هست به عنوان یک میوه دوستدار مثانه انتخاب خوبی باشد.

 

5. آیا ماست برای IC سودمند است؟

خیر. در واقع، استفاده ماست شاید علائم را تشدید نماید و می بایست از آن اجتناب شود.

 

سخن پایانی 

رژیم غذایی سیستیت بینابینی شاید سبب تسکین و بهبود کیفیت زندگی اشخاص درگیر با این بیماری شود. این رژیم غذایی ارزش اجتناب از مواد محرک مثانه را در عین حال پذیرش غذاهای دوستدار مثانه را به رسمیت می شناسد. این رژیم همچنین به اشخاص قدرت می دهد تا با در نظر گرفتن محرک ها و ترجیحات خود، برنامه های غذایی خود را شخصی سازی کنند.

در حالی که رژیم غذایی IC شاید بدون چالش نباشد، اما مزیت های بالقوه ای که در زمینه کنترل علائم و راحتی کلی ارائه می دهد را نمی توان نادیده گرفت. این رژیم غذایی تعهدی برای کم شدن علائم و پیمودن مسیری برای سلامت خوبتر مثانه است.

  

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها