لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

مواد غذایی شگفت‌انگیز برای افزایش اکسید نیتریک و تندرستی بدن


مواد غذایی برای افزایش اکسید نیتریک, نیتریک اکسید در چه غذاهایی است

بدن از اکسید نیتریک برای تنظیم بسیاری از عملکردها استفاده می نماید

 

رازگشایی از قدرت اکسید نیتریک؛ با این خوراکی‌ها به جنگ بیماری‌ها بروید!

در این نوشته از بیتوته به بررسی مواد غذایی برای افزایش اکسید نیتریک می‌پردازیم. NO مولکولی است که در بدن به طور طبیعی تولید می‌شود و نقش مهمی در سلامت قلب و عروق، گردش خون، و عملکرد ورزشی دارد. بعضی از مواد غذایی می‌توانند به طور طبیعی سطح NO را در بدن افزایش دهند.

اکسید نیتریک، ماده‌ای است که توسط بدن شما ساخته می‌شود. این ماده، محصول نهایی فرآیند تبدیلی است که نیترات‌های موجود در رژیم غذایی را به یک ماده شیمیایی سودمند تبدیل می‌نماید. در حالی که اکسید نیتریک را می‌توان به عنوان مکمل استفاده نمود، ساده‌ترین راه برای به دست آوردن اکسید نیتریک مورد نیازتان، استفاده بلوک‌های سازنده آن به عنوان بخشی از رژیم غذایی‌تان است. تحقیقات نشان می‌دهد که دریافت نیترات از سبزیجات، روشی به خصوص مؤثر برای بهبود سلامت قلب است.

 

مواد غذایی برای افزایش اکسید نیتریک, نیتریک اکسید در چه غذاهایی است

نقش نیتریک اکسید در بدن

 

برای چه به اکسید نیتریک نیاز دارید؟

بدن از اکسید نیتریک برای تنظیم بسیاری از عملکردها استفاده می نماید، هرچند از دید فنی یک رادیکال آزاد است. بدن شما نیاز دارد اکسید نیتریک را از اجزای سازنده آن بسازد که شامل ویتامین C و نیترات ها می گردد. بدون این اجزای سازنده به اندازه کافی، قادر به تولید مقدار کافی اکسید نیتریک نخواهید بود. این بر روی شماری از سیستم های بدن تأثیر می گذارد، از جمله:

 

سیستم ایمنی: سیستم ایمنی شما یک سیستم بزرگ با انواع مختلفی از سلول ها است. اکسید نیتریک به این سلول ها کمک می نماید تا سریعتر با مهاجمان ارتباط برقرار و عکس العمل نشان دهند.

 

سیستم گردش خون: به نظر می رسد اکسید نیتریک به بدن شما کمک می نماید تا رگ های خونی خود را گشاد و منقبض نماید. این قادر هست فشار خون شما و در نتیجه سلامت قلب شما را بهبود بخشد.

 

ورزش و عملکرد عضلانی:  اکسید نیتریک با کمی بهبود عملکرد فیزیکی مرتبط است. به نظر می رسد ورزشکارانی که مکمل نیترات دریافت می کنند، کمی دیرتر از کسانی که این مکمل را دریافت نمی کنند، خسته می شوند. افزودن نیترات زیادتر به رژیم غذایی شما شاید به افزایش سطح اکسید نیتریک شما و بهبود عملکرد ورزشی شما کمک نماید.

 

مواد غذایی برای افزایش اکسید نیتریک, نیتریک اکسید در چه غذاهایی است

خوردن غذاهای مملو از نیترات های طبیعی برای بهبود سطح اکسید نیتریک

 

چه چیزی سبب کمبود نیتریک اکسید می گردد؟

با افزایش سن، دلایل بسیاری برای کم شدن تولید اکسید نیتریک در بدن وجود دارد، اما همه چیز از “اندوتلیوم” آغاز می گردد. اندوتلیوم، پوشش نازکی است که درون تمام رگ های خونی وجود دارد، از بزرگترین شریان های قلب تا کوچکترین مویرگ ها.

این پوشش تکلیف انتقال اکسیژن و مواد مقوی حیاتی را بر عهده دارد و همچنین محل تولید اکسید نیتریک برای حفظ سلامت بدن است. در اندوتلیوم، آنزیم هایی به نام سنتتاز اکسید نیتریک (eNOS) مسئول تولید اکثر اکسید نیتریک بدن هستند.

 

اکسید نیتریک، به عضلات موجود در شریان ها سیگنال می دهد تا شل شده و گشاد شوند و به این ترتیب جریان آزاد خون را امکان پذیر می سازند. اندوتلیوم جوان و سالم مقادیر بسیاری اکسید نیتریک تولید می نماید و بدن را جوان و سالم نگه می دارد.با این حال، با افزایش سن، اندوتلیوم تحلیل می رود و این امر منجر به کم شدن سطح اکسید نیتریک می گردد.

 

علاوه بر این، عواملی مثل دیابت، سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب، بی تحرکی، چاقی، استرس مزمن، ژنتیک و آلاینده های محیطی در این کم شدن نقش دارند.

استفاده با نظم از دهانشویه قادر هست سطح اکسید نیتریک را کم شدن دهد، زیرا دهانشویه باکتری های سودمند تولید کننده اکسید نیتریک را از بین می برد.

علاوه بر این، استفاده داروهای مهارکننده اسید معده برای سوء هاضمه یا ناراحتی معده نیز قادر هست در تولید اکسید نیتریک اختلال ایجاد نماید.

 

مواد غذایی برای افزایش اکسید نیتریک, نیتریک اکسید در چه غذاهایی است

مواد غذایی برای تقویت اکسید نیتریک

 

مواد غذایی برای افزایش اکسید نیتریک

از آنجایی که نیترات ها قادر هستند به اکسید نیتریک سالم تبدیل شوند، خوردن غذاهای مملو از نیترات های طبیعی به سادگی و به آسانی قادر هست به شما در بهبود سطح اکسید نیتریک کمک نماید. این ده ماده غذایی مملو از نیترات های طبیعی هستند:

 

1. اسفناج

در میان تمام گیاهان خوراکی رایج، اسفناج بیشترین میزان نیترات را دارد. یک وعده صد گرمی اسفناج قادر هست شامل 24 تا 387 میلی گرم نیترات باشد. بسته به شرایط رشد گیاهان قبل از برداشت، مقدار نیترات موجود قادر هست به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

 

2. کلم بوک چوی

مثل اسفناج، کلم بوک چوی نیز یک سبزی برگ دار است که به طور قابل توجهی مملو از نیترات است. بسته به شرایط رشد آن، یک بوته کلم بوک چوی قادر هست به ازای هر صد گرم ماده گیاهی، 103 تا 309 میلی گرم نیترات داشته باشد.

 

3. هویج

اگر سبزیجات ریشه‌ای را ترجیح می‌دهید، هویج می‌تواند نیترات مورد نیاز شما را تأمین نماید. یک وعده صد گرمی هویج می‌تواند شامل 92 تا 195 میلی‌گرم نیترات باشد.

 

4. برگ‌های خردل

برگ‌های خردل یکی دیگر از منبع های عالی نیترات هستند. این گیاهان خوش طعم در هر صد گرم حدود 70 تا 95 میلی‌گرم نیترات دارند و به یکی از ثابت‌ترین منبع های گیاهی نیترات تبدیل شده‌اند.

 

5. سالاد کلم

کلم و هویج منبع های عالی نیترات هستند. بر این اساس، سالاد کلم راهی عالی برای دریافت نیترات‌های سبزیجات است. سالاد کلم به طور متوسط ​​در هر صد گرم حدود 55 میلی‌گرم نیترات دارد.

 

مواد غذایی برای افزایش اکسید نیتریک, نیتریک اکسید در چه غذاهایی است

دریافت نیترات از سبزیجات راهی برای بهبود سلامت بدن

 

6. بروکلی

بروکلی نسبت به سبزیجات برگ‌دار کمی کم‌تر نیترات دارد، اما همچنان از دید محتوای نیترات قابل توجه است. یک وعده صد گرمی بروکلی شامل حدود 39.5 میلی‌گرم نیترات است که می‌تواند به اکسید نیتریک تبدیل شود.

 

7. بادمجان:

اگر دنبال خوراکی اصلی مملو از نیترات هستید، بادمجان انتخاب خوبی است. هر ۱۰۰ گرم بادمجان بین ۲۵ تا ۴۲ میلی‌گرم نیترات دارد.

 

8. کدوی حلوایی:

هیچ چیز مثل یک تکه کدوی حلوایی پخته، گرمابخش و سیرکننده نیست. اگر در پی گزینه‌ای گیاهی، گرم‌ و مقوی‌تر برای دریافت نیترات هستید، هر ۱۰۰ گرم کدوی حلوایی ۳۶ تا ۶۸ میلی‌گرم نیترات برای افزایش سطح اکسید نیتریک شما فراهم می‌نماید.

 

9. سیر:

اگر به اندازه کافی نیترات در رژیم غذایی خود دریافت می‌نمایید، می‌توانید به روش‌های دیگری نیز اکسید نیتریک را تقویت نمایید. به عنوان مثال، به نظر می‌رسد سیر روشی مؤثر برای بهبود فرآیند تولید اکسید نیتریک توسط بدن باشد و به بدن شما کمک می‌نماید تا از نیترات موجود به طور مؤثرتر استفاده نماید.

 

10. مرکبات:

مشابه سیر، به نظر می‌رسد مرکبات به بدن شما کمک می‌کنند تا از اکسید نیتریکی که از قبل تولید نموده، بیشترین بهره را ببرد. استفاده مرکبات میزان ویتامین C بدن شما را افزایش می‌دهد که به نوبه خود توانایی شما را برای جذب و عکس العمل به اکسید نیتریک بهبود می‌بخشد.

 

مواد غذایی برای افزایش اکسید نیتریک, نیتریک اکسید در چه غذاهایی است

استفاده مرکبات یکی از راههای افزایش اکسید نیتریک بدن است

 

سوالات متداول در خصوص مواد غذایی برای افزایش اکسید نیتریک

1. اکسید نیتریک چیست؟ 

اکسید نیتریک (NO) مولکولی است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و نقش‌های مهمی در سلامت بدن، از جمله سلامت قلب و عروق، گردش خون، و عملکرد ورزشی دارد.

 

2. چه فوایدی برای افزایش سطح اکسید نیتریک وجود دارد؟

افزایش سطح NO می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق، افزایش گردش خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد ورزشی کمک نماید.

 

3. چه عوارضی برای افزایش سطح اکسید نیتریک وجود دارد؟

در صورت استفاده بیش از حد غذاهای غنی از نیترات، شاید عوارضی مثل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ رخ دهد.

 

4. چه کسانی می بایست از استفاده غذاهای افزایش دهنده اکسید نیتریک خودداری کنند؟

اشخاص مبتلا به فشار خون بالا، زنان باردار یا شیرده، و اشخاص مبتلا به بیماری‌های ویژه

 

5. آیا می‌توان از مکمل‌های اکسید نیتریک استفاده نمود؟

استفاده مکمل‌های اکسید نیتریک می بایست تحت نظر پزشک انجام شود.

 

6. چه راهکارهای دیگری برای افزایش سطح اکسید نیتریک وجود دارد؟

ورزش با نظم، مدیریت استرس و عدم استفاده سیگار.

 

توصیه پایانی

با افزایش سن، سطح اکسید نیتریک به طور طبیعی کم شدن می یابد، اما قادر هستید با انتخاب سبک زندگی سالم، این روند را نماید نمایید و سطح اکسید نیتریک را در بدن خود افزایش دهید.

افزایش سطح اکسید نیتریک با استفاده مواد غذایی مناسب، می‌تواند فواید بسیاری برای تندرستی شما داشته باشد. با گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی خود، می‌توانید به سلامت قلب و عروق، گردش خون و عملکرد ورزشی خود کمک نمایید.

همیشه قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا استفاده مکمل‌های جدید، با پزشک خود مشورت نمایید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها