لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

مواد غذایی که با بزرگی پروستات می بایست از آن اجتناب نمایید


مواد غذایی مضر برای بزرگی پروستات, مواد غذایی که علائم بزرگی پروستات را تشدید می‌کنند

مواد غذایی مضر برای پروستات

 

مواد غذایی که علائم بزرگی پروستات را تشدید می‌کنند

بزرگی پروستات یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) یک بیماری شایع در مردان است که با بزرگ شدن غده پروستات همراه است. این بیماری می‌تواند سبب مشکلاتی  شود. بعضی از مواد غذایی می‌توانند سبب تشدید علائم بزرگی پروستات شوند. در این نوشته از بیتوته به بررسی مواد غذایی مضر برای بزرگی پروستات می‌پردازیم.

بزرگی پروستات یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) یک بیماری شایع در مردان است که با بزرگ شدن غده پروستات همراه است. این بیماری می‌تواند سبب مشکلاتی مثل جریان ادرار ضعیف، تکرر ادرار، احساس فوریت در ادرار کردن و بی‌اختیاری ادرار شود.

 

پیمایش سلامت پروستات قادر هست یک سفر پیچیده باشد، به خصوص اگر با پروستات بزرگ شده سر و کار دارید. این موقعیت رایج که از دید پزشکی به عنوان هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) شناخته می گردد، بیشتر منجر به علائم ناخوشایند و غمگین کننده مثل تکرر ادرار یا مشکل در آغاز جریان ادرار می گردد. در این نوشته در مورد غذاهایی که در پروستات بزرگ شده می بایست اجتناب نمایید صحبت می گردد.

 

آیا می دانستید که بعضی غذاها قادر هستند بزرگی پروستات شما را تشدید کنند؟ درست است، بعضی از وعده های غذایی روزانه شما قادر هست به افزایش ناراحتی و اثر بر کیفیت زندگی شما کمک نماید.

 

اما دلواپس نباشید نوشته ما برای روشن کردن غذاهای خاصی طراحی شده است که شاید علائم BPH را بدتر کنند و جایگزین های سالم تری برای کنترل پروستات شما ارائه دهد.

با درک اینکه چه تغییراتی می بایست در بشقاب خود ایجاد نمایید، گام بزرگی در جهت مدیریت آن بر می دارید.

 

مواد غذایی مضر برای بزرگی پروستات, مواد غذایی که علائم بزرگی پروستات را تشدید می‌کنند

پرهیز از غذاهای نشاسته ای برای مدیریت بزرگی پروستات

 

غذاهای نشاسته ای که می بایست با پروستات بزرگ شده اجتناب نمایید

موقع مدیریت پروستات بزرگ شده ، عاقلانه است که بعضی از غذاهای نشاسته ای مثل نان سفید، پاستا و برنج را محدود نمایید. این مواد اولیه دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند که قادر هست بر سیگنال دهی انسولین تأثیر بگذارد و به طور بالقوه علائم مرتبط با نگرانی های مربوط به سلامت پروستات را تشدید نماید.

 

نان سفید، ماکارونی و برنج

نان سفید، پاستا و برنج شاید غذایی سالم به نظر برسند، اما این غذاهای نشاسته ای با افزایش خطر بزرگ شدن پروستات مرتبط هستند. علت این امر این است که آنها دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند که قادر هست منجر به افزایش سطح انسولین شود. انسولین بالا با التهاب و رشد غیر طبیعی پروستات مرتبط است. اگر از سیستم تناسلی مردانه خود مواظبت می نمایید یا سعی می نمایید علائم مربوط به غده پروستات خود را مدیریت نمایید، کم شدن استفاده این کربوهیدرات های تصفیه شده مفید است.

 

نان سفید، پاستا و برنج را با غلات کامل جایگزین نمایید. این کار سطح قند خون شما را ثابت نگه می‌دارد و مواد مقوی زیادتری به بدن شما می‌رساند. انتخاب‌های غذایی هوشمندانه برای سلامت کلی شما مهم است. غذاهای پرکالری می‌توانند به دستگاه ادراری شما فشار وارد کنند و سبب بروز مشکلاتی شوند. با انتخاب غذاهای سالم‌تر می‌توانید سلامت کلی خود را بهبود بخشید و از لذت بردن از غذاهای خوش طعم نیز محروم نشوید.

 

تأثیر شاخص گلیسمی بالا بر سیگنال دهی انسولین

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا، مثل نان سفید و پاستا، می‌توانند سیگنال‌های انسولین بدن شما را تخریب کنند. این منگنه ها فراتر از صرفاً سرنگونی ترازو هستند. آنها سبب افزایش سریع سطح قند خون می شوند که لوزالمعده شما را مجبور می نماید تا برای تولید انسولین زیادتر فعالیت نماید. 

 

این مواد غذایی نه تنها سبب افزایش وزن می‌شوند بلکه سبب افزایش سریع قند خون شده و پانکراس شما را مجبور به تولید انسولین زیادتر می‌کنند. با گذشت زمان، این موقعیت دائمی تقاضای بالا قادر هست منجر به مقاومت به انسولین شود. این موقعیت نه تنها منادی مشکلاتی مثل دیابت است، بلکه نشان داده شده است که در بزرگ شدن پروستات نیز نقش دارد.

 

تغذیه شما نقش مهمی در سلامت پروستات شما دارد. غذاهای کم گلیسمی قند خون شما را ثابت نگه می دارند و از پانکراس شما در برابر کار بیش از حد محافظت می کنند. ترکیب غلات کامل، حبوبات و آجیل به جای غذاهای نشاسته ای فرآوری شده قادر هست نقش مهمی در پیشگیری یا مدیریت بزرگی پروستات داشته باشد و در عین حال از سلامت کلی حمایت نماید.

 

مواد غذایی مضر برای بزرگی پروستات, مواد غذایی که علائم بزرگی پروستات را تشدید می‌کنند

رابطه استفاده زیاد لبنیات و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات

 

محصولات لبنی و سلامت پروستات

در حالی که تحقیقات بر روی محصولات لبنی و تأثیر آنها بر سلامت پروستات نتایج متفاوتی را به همراه دارد، بعضی از مطالعات نشان می دهد که ارتباط بالقوه ای بین استفاده زیاد لبنیات و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد.

 

مکانیسم های دقیق به طور کامل شناخته نشده است، اما تصور می گردد که بعضی هورمون ها یا عوامل رشد موجود در لبنیات شاید نقش داشته باشند. بر این اساس، افرادی که دلواپس سلامت پروستات خود هستند شاید استفاده شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی خود را به عنوان بخشی از یک رویکرد پیشگیرانه برای تندرستی تعدیل کنند.

 

مواد غذایی مضر برای بزرگی پروستات, مواد غذایی که علائم بزرگی پروستات را تشدید می‌کنند

رژیم‌های غذایی غنی از پروتئین حیوانی شاید خطر BPH را افزایش دهند

 

رژیم های غذایی با پروتئین بالا و سلامت پروستات

در حالی که رژیم غذایی با پروتئین بالا بیشتر برای عضله سازی و کم شدن وزن مورد ستایش قرار می گیرد، ارتباط آن با بزرگ شدن پروستات مستلزم نگاهی دقیق تر به منبع های پروتئینی ما است. شواهد نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی غنی از پروتئین حیوانی شاید در افزایش خطر هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) نقش داشته باشد و مردان را تشویق می‌نماید تا پروتئین‌های گیاهی زیادتری مثل لوبیا، عدس، توفو و تمپه را برای مزیت های تندرستی‌شان در پروستات در نظر بگیرند.

 

ارتباط پروتئین حیوانی با بزرگ شدن پروستات

خوردن مقدار بسیاری پروتئین حیوانی شاید زیادتر از عضله سازی باشد. همچنین قادر هست پروستات را متورم نماید. مطالعات اخیر نشان می دهد مردانی که گوشت زیاد می خورند با احتمال زیادتری برای بزرگ شدن پروستات مواجه هستند که از دید پزشکی به عنوان هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) شناخته می گردد. به نظر می رسد که این خطر با افزایش سیگنال انسولین ناشی از بخش های سنگین پروتئین های حیوانی مرتبط است.

 

پروتئین های گیاهی مثل لوبیا، عدس و توفو به عنوان جایگزین های عالی نشان داده می شوند. آنها نه تنها آمینو اسیدهای لازم برای عضله سازی را دارند، بلکه در مورد سلامت پروستات شما رشته های کمتری را نیز به همراه دارند. تغییر از منبع های حیوانی به گیاهی شاید یک گام عملی برای کنترل این غده حیاتی بدون از دست دادن مواد مقوی حیاتی و مزایایی باشد که پروتئین ها ارائه می کنند.

 

پیشنهاد برای پروتئین گیاهی

تغییر به پروتئین های گیاهی قادر هست اثر مثبتی بر سلامت پروستات داشته باشد. غذاهایی مثل لوبیا، عدس، توفو و نخود انتخاب‌های عالی هستند که بدون خطرات مرتبط با پروتئین‌های حیوانی، منبع تغذیه‌ای هستند. این گیاهان غنی از پروتئین مملو از فیبر و مواد مقوی ضروری برای حفظ وزن بدن سالم و حمایت از رفاه کلی هستند.

 

گنجاندن این جایگزین های گوشت در وعده های غذایی روزانه گامی عملی در جهت بهبود سلامت پروستات است. یک وعده چیلی لوبیا سیاه یا یک سالاد کینوا قادر هست رژیم غذایی شما را به میزان قابل توجهی با پروتئین های گیاهی تقویت نماید و در عین حال با توصیه های غذایی برای مدیریت خوبتر نگرانی های پروستات هماهنگ باشد. انتخاب این گزینه‌های سودمند به جای گوشت قرمز نه تنها به حفظ سلامت غده پروستات کمک می‌نماید، بلکه به سلامت قلب کمک می‌نماید و اضطراب مرتبط با مسائل غذایی را کم شدن می‌دهد.

 

گوشت قرمز و سلامت پروستات

گوشت قرمز که بیشتر به علت مزه غنی آن مورد علاقه است، به علت غلظت چربی های اشباع شده و تشکیل آمین های هتروسیکلیک موقع پختن در دمای بالا با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است. برای حمایت از پروستات سالم‌تر، محدود کردن استفاده و کشف منبع های پروتئین جایگزین مثل ماهی یا حبوبات که مملو از مواد مقوی محافظتی مثل اسیدهای چرب امگا 3 هستند، سودمند است.

 

مواد غذایی مضر برای بزرگی پروستات, مواد غذایی که علائم بزرگی پروستات را تشدید می‌کنند

کم شدن استفاده نوشیدنی های کافئین دار در اشخاص مبتلا به بزرگی پروستات

 

نوشیدنی های کافئین دار و سلامت پروستات

قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا شاید برای بسیاری از اشخاص سودمند باشند، اما برای افرادی که با بزرگی پروستات دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند مشکل‌ساز باشند. کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها می‌تواند سبب تشدید علائم ادراری مثل دفعات و فوریت شود. کم شدن یا حذف کافئین از رژیم غذایی می‌تواند به بهبود علائم کمک نماید و سلامت کلی پروستات را نیز بهبود بخشد. 

کم شدن یا حذف کافئین از رژیم غذایی شما قادر هست در مدیریت موثرتر این علائم نقش داشته باشد و منجر به بهبود سلامت کلی پروستات شود.

 

کافئین نه تنها در بیدار کردن شما بلکه در روش تأثیرگذاری آن بر بدن شما تأثیر می گذارد، به خصوص اگر با پروستات بزرگ شده سر و کار دارید. خواص دیورتیک آن به معنای رفتن به سرویس بهداشتی است و استرس را به سیستم ادراری از قبل حساس می‌افزاید.

 

کم شدن استفاده نوشیدنی های کافئین دار شاید در ابتدا سخت به نظر برسد، اما این یک حرکت هوشمندانه برای کم شدن نیازهای مکرر و فوری به ادرار کردن است. در مورد تعویض قهوه یا نوشابه معمولی خود با انواع بدون کافئین یا دمنوش های گیاهی فکر نمایید. این تغییرات کوچک قادر هست تفاوت بزرگی در مدیریت علائم دستگاه ادراری تحتانی ایجاد نماید و به حفظ سلامت خوبتر پروستات کمک نماید.

 

اگر علائم بزرگی پروستات را تجربه می نمایید، کم شدن استفاده نوشیدنی های کافئین دار شاید یک حرکت هوشمندانه باشد. نوشیدنی هایی مثل قهوه، چای و بعضی نوشابه ها شامل کافئین هستند که به عنوان یک ادرارآور عمل می نماید.

 

مواد غذایی مضر برای بزرگی پروستات, مواد غذایی که علائم بزرگی پروستات را تشدید می‌کنند

خوردن یک رژیم غذایی پرچرب و ایجاد مشکل در بزرگی پروستات

 

رژیم غذایی پرچرب و سلامت پروستات

رژیم های غذایی پرچرب به علت ارتباط آنها با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مورد بررسی قرار گرفته اند و ارزش دوری از غذاهای غنی از چربی های ناسالم برای حفظ سلامت پروستات را برجسته می نماید.

 

در حالی که چربی‌های خاصی برای سلامت کلی ضروری هستند، تمرکز بر چربی‌های سالم از منابعی مثل آووکادو، آجیل و دانه‌ها، به جای چربی‌های ترانس موجود در غذاهای سرخ‌شده و فرآوری‌شده، می‌تواند یک استراتژی سودمند در مدیریت نگرانی‌های پروستات باشد.

کم شدن استفاده این گزینه‌های پرچرب نه تنها از پروستات سالم‌تر حمایت می‌نماید، بلکه با اهداف گسترده‌تری برای رفاه مطلوب همخوانی دارد.

 

خوردن یک رژیم غذایی پر از غذاهای پرچرب شاید برای سلامت پروستات مشکل ایجاد نماید. مطالعات نشان می‌دهد که چنین رژیم‌هایی نه تنها وزن اضافه می‌کنند، بلکه به طور بالقوه متابولیسم بدن را مجدداً تنظیم می‌کنند که منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌شود.

 

برای کسانی که روی حفظ یا بهبود سلامت پروستات خود متمرکز هستند، دوری از این مقصران پرچرب ضروری است. این فقط در مورد کم شدن کالری نیست. این در مورد انتخاب انواع مناسب مواد مقوی برای سوخت بدن است.

 

مواد غذایی مضر برای بزرگی پروستات, مواد غذایی که علائم بزرگی پروستات را تشدید می‌کنند

استفاده بیش از حد سدیم قادر هست علائم بزرگی پروستات را تشدید نماید

 

استفاده سدیم و سلامت پروستات

استفاده بیش از حد سدیم قادر هست علائم دستگاه ادراری تحتانی را که معمولاً با بزرگ شدن پروستات مرتبط است تشدید نماید. در نتیجه، مردانی که چنین ناراحتی‌هایی را تجربه می‌کنند شاید با اتخاذ یک رژیم غذایی با محتوای سدیم کم شدن یافته تسکین پیدا کنند. این تنظیم نه تنها به کم شدن مشکلات ادراری کمک می نماید، بلکه سلامت کلی پروستات را ارتقا می دهد و آن را به یک تغییر معقول و ساده در عادات غذایی فرد تبدیل می نماید.

 

استفاده زیاد غذاهای شور قادر هست علائم را برای کسانی که پروستات بزرگ شده دارند بدتر نماید. این شامل مواردی مثل تکرر ادرار، میل شدید به رفتن دائمی و مشکل در تخلیه کامل مثانه است. برای کنترل این علائم، عاقلانه است که استفاده تنقلات نمکی، کنسرو ماهی با سطح سدیم بالا و سوپ های خاصی که پر نمک هستند را کم نمایید.

 

انتخاب عاقلانه وعده های غذایی کلیدی برای مدیریت تاثیرگذار ناراحتی های دستگاه ادراری تحتانی است. دوری از ظروف پر سدیم به کم شدن تحریک مجرای ادرار و مثانه که از بزرگ شدن پروستات ناشی می گردد کمک می نماید. 

 

توصیه برای کم شدن استفاده سدیم

کم شدن استفاده نمک قادر هست برای کسانی که با ناراحتی های ناشی از بزرگی پروستات سر و کار دارند، تفاوت بزرگی ایجاد نماید. استفاده زیاد سدیم با بدتر شدن علائم دستگاه ادراری تحتانی مرتبط است که قادر هست به معنای سفرهای مکرر به دستشویی و سایر مسائل آزاردهنده باشد.

 

برای کمک به کم شدن این مشکلات، عاقلانه است که مراقب منبع های پنهان نمک در رژیم غذایی خود باشید. غذاهای فرآوری شده، مثل غذاهای کنسرو شده و یخ زده، بیشتر مملو از سدیم هستند که شاید حتی مزه آن را نچشید.

 

انتخاب هوشمندانه‌تر مواد غذایی کلیدی است. میان وعده های پر سدیم را با میوه ها و سبزیجات تازه عوض نمایید. موقع خرید مواد غذایی، برچسب‌ها را با دقت بخوانید، در پی مواردی باشید که “سدیم کم” یا “بدون نمک اضافه” دارند و به یاد داشته باشید، در حالی که غذای خود را در خانه چاشنی می نمایید، به جای نمکدان، از گیاهان و ادویه جات استفاده نمایید. این تغییرات کوچک در عادات غذایی سالم شما قادر هست به مدیریت خوبتر علائم سلامت پروستات منجر شود بدون اینکه مزه غذاهای مورد علاقه شما را از بین ببرد.

 

مواد غذایی مضر برای بزرگی پروستات, مواد غذایی که علائم بزرگی پروستات را تشدید می‌کنند

استفاده غذاهای سالم برای کنترل علائم بزرگی پروستات

 

تغذیه صحیح قادر هست به مدیریت هیپرپلازی خوش خیم پروستات کمک نماید

در اینجا فهرستی از بعضی از غذاهای سالم آورده شده است که قادر هستند به کنترل علائم بزرگی پروستات مثل تکرر ادرار، مشکل در آغاز یا توقف ادرار و جریان ضعیف ادرار کمک کنند:

غلات کامل: غلات کامل مثل بلغور جو دوسر، جو، کینوا و برنج قهوه ای غنی از فیبر هستند و قادر هستند به کم شدن التهاب کمک کنند.

 سبزیجات: سبزیجات، به ویژه سبزیجات با برگ سبز تیره، مملو از فیبر و ویتامین هستند و قادر هستند به کم شدن التهاب کمک کنند.

• میوه ها: میوه ها منبع عالی ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند و قادر هستند به کم شدن التهاب کمک کنند. بعضی از خوبترین میوه ها برای داشتن پروستات سالم انگور، سیب، انار، تمشک، زغال اخته و هندوانه هستند.

 آجیل و دانه ها: آجیل و دانه ها منبع خوبی از چربی های سالم هستند و قادر هستند به کم شدن التهاب کمک کنند.

 حبوبات: حبوبات مثل لوبیا، عدس و نخود مملو از فیبر هستند و قادر هستند به کم شدن التهاب کمک کنند.

 ماهی: ماهی ها، به ویژه ماهی های چرب مثل سالمون، مملو از چربی های سالم هستند و قادر هستند به کم شدن التهاب کمک کنند.

 گیاهان و ادویه جات ترشی جات: گیاهان و ادویه ها مثل زنجبیل و زردچوبه منبع عالی آنتی اکسیدان ها هستند و قادر هستند به کم شدن التهاب کمک کنند.

 چربی های سالم: گنجاندن چربی های سالم در رژیم غذایی شما نیز مهم است. چربی‌های سالم، مثل آنهایی که در آجیل، دانه‌ها، آووکادو و ماهی‌های چرب مثل سالمون یافت می‌شوند، می‌توانند به کم شدن التهاب و بهبود سلامت کلی کمک کنند.

 هیدراته بمانید : هیدراته ماندن عامل مهمی برای کسانی است که پروستات بزرگی دارند. هیدراتاسیون به دفع سموم از بدن و کم شدن فشار روی مثانه ناشی از رشد پروستات کمک می نماید. نوشیدن مقدار بسیاری مایعات همچنین به کم شدن خطر عفونت های دستگاه ادراری کمک می نماید، که قادر هست یک عارضه جانبی شایع بزرگ شدن پروستات باشد. سعی نمایید حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید.

 

با این حال، ایده خوبی است که استفاده آب خود را پس از شام محدود نمایید و از نوشیدن مایعات دو تا سه ساعت قبل از خواب خودداری نمایید. نوشیدن بیش از حد آب قادر هست تولید ادرار را افزایش دهد و ادرار شبانه را بدتر نماید.

 

مواد غذایی مضر برای بزرگی پروستات, مواد غذایی که علائم بزرگی پروستات را تشدید می‌کنند

بهبود علایم بزرگی پروستات با پرهیز از غذاهای مضر

 

سوالات متداول در خصوص مواد غذایی مضر برای بزرگی پروستات

1. مواد غذایی مضر برای بزرگی پروستات چه هستند؟

مواد غذایی مضر برای بزرگی پروستات شامل موارد زیر هستند: گوشت قرمز فرآوری‌شده ، 

لبنیات پرچرب ، نوشیدنی‌های الکلی ، غذاهای فرآوری‌شده ، غذاهای پرادویه و اسیدی

 

2. برای چه این مواد غذایی برای بزرگی پروستات مضر هستند؟

مواد غذایی ذکر شده در بالا می‌توانند به روش‌های مختلفی خطر ابتلا به بزرگی پروستات را افزایش دهند. بعضی از این مواد غذایی شامل مقادیر بالایی از چربی اشباع و سدیم هستند که می‌توانند التهاب را افزایش دهند. التهاب یکی از عوامل اصلی در بروز بزرگی پروستات است. سایر مواد غذایی مثل لبنیات پرچرب و غذاهای فرآوری‌شده شامل هورمون‌هایی هستند که می‌توانند رشد پروستات را تحریک کنند.

 

3. آیا اجتناب از این مواد غذایی می‌تواند به بهبود علائم بزرگی پروستات کمک نماید؟

بله، اجتناب از این مواد غذایی می‌تواند به بهبود علائم بزرگی پروستات کمک نماید. بعضی مطالعات نشان داده‌اند که مردانی که این مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند، علائم کمتری از جمله مشکل در ادرار کردن، تکرر ادرار و بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند.

 

4. آیا می بایست از تمام این مواد غذایی اجتناب کنم؟

خیر، لزومی ندارد که از تمام این مواد غذایی اجتناب نمایید. بعضی از این مواد غذایی مثل گوشت قرمز در مقادیر کم می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند. با این حال، اگر علائم بزرگی پروستات دارید، خوبتر است از استفاده این مواد غذایی در مقادیر زیاد خودداری نمایید.

 

نتیجه پایانی

بزرگ شدن پروستات یک بیماری شایع در مردان است که قادر هست سبب مشکلاتی مثل تکرر ادرار، مشکل در آغاز ادرار و درد یا سوزش موقع ادرار شود. رژیم غذایی قادر هست نقش مهمی در مدیریت این بیماری داشته باشد. غذای شما نقش مهمی در مدیریت بزرگی پروستات دارد. اجتناب از بعضی غذاها قادر هست علائم و سلامت کلی شما را بهبود بخشد. روی غذاهای سالمی که برای پروستات شما سودمند هستند تمرکز نمایید. این غذاها شامل پروتئین های بدون چربی، میوه ها، سبزیجات و غلات کامل هستند. انتخاب هوشمندانه غذاهای سالم مزیت های طولانی مدتی برای شما دارد. بدن شما از شما تشکر خواهد نمود! به یادگیری و آگاهی از این موضوع ادامه دهید و همیشه با پزشک خود برای مشاوره شخصی مشورت نمایید.

 

  



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها