لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

رژیم Perricone؛ رژیم غذایی که جوانی شما را بازمی‌گرداند


رژیم Perricone, غذاهای مجاز در رژیم پریکون

رژیم غذایی پریکون یک برنامه غذایی 28 روزه است

 

رژیم Perricone؛ رژیم غذایی گیاه‌خواری برای تندرستی و زیبایی 

رژیم پریکون، یک رژیم غذایی گیاه‌خواری است که براساس خوردن میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل، حبوبات و آجیل‌ها تأکید دارد. پریکون معتقد است که رژیم غذایی می‌تواند بر سلامت پوست تأثیر بگذارد و رژیم پریکون را برای کمک به کم شدن التهاب، بهبود سلامت قلب و کم شدن چین و چروک طراحی نموده است. در این نوشته از بیتوته، به بررسی رژیم پریکون و مزیت های آن می‌پردازیم.

رژیم غذایی پریکون یک برنامه غذایی 28 روزه است که به گفته نویسنده آن، التهاب بدن و علائم پیری را کم شدن می دهد به علت این واقعیت که ملکه لتیزیا اسپانیا یکی از پیروان آن خواهد بود، در زمان های اخیر محبوبیت پیدا نموده است.

 

رژیم پریکون روی خوردن غذاهای مملو از آنتی‌اکسیدان و افزودن منبع پروتئین به وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها تمرکز دارد. این رژیم همچنین ورزش با نظم را ترویج می‌نماید، اما معایبی نیز دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

 

رژیم Perricone, غذاهای مجاز در رژیم پریکون

رژیم غذایی پریکون یک رژیم غذایی گیاه‌خواری است

 

رژیم غذایی پریکون چطور است؟

رژیم غذایی پریکون یک رژیم غذایی است که بر پایه خوردن غذاهای تازه و کامل، به ویژه میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تأکید دارد. این رژیم غذایی توسط دکتر نیکلاس پریکون، متخصص پوست آمریکایی، ایجاد شد. پریکون معتقد است که رژیم غذایی می‌تواند بر سلامت پوست تأثیر بگذارد و رژیم پریکون را برای کمک به کم شدن التهاب، بهبود سلامت قلب و کم شدن چین و چروک طراحی نموده است.

 

به علت وعده کم شدن وزن بدون اضطراب یا بدخلقی وحشتناک که با استفاده کمتر غذا همراه است، بسیاری از اشخاص این روش را آزمون می کنند. بر پایه گزارش ها، چندین فرد نامدار هالیوود و بعضی از اعضای سلطنتی اروپایی، مثل ملکه لتیزیا، پیرو این رژیم هستند.

 

منطق پشت رژیم پریکون چیست؟

رژیم Perricone به خودی خود استفاده مواد غذایی از گروه های غذایی مختلف را تشویق می نماید تا درشت مقوی ها و ریز مقوی های مورد نیاز بدن را تامین نماید. علاوه بر این، استفاده محصولات فرآوری شده، سرخ شده و ساده غنی از قند را حذف می نماید.

 

همانطور که در رژیم کتوژنیک یا کتو، افزایش یافت استفاده پروتئین و کم شدن کربوهیدرات به کم شدن وزن کمک می نماید. بدون قند اضافی، کبد آغاز به استفاده از چربی ها برای تامین انرژی برای سلول ها می نماید.

 

تفاوت با رژیم کتو در این است که پریکون میوه ها و سبزیجات را حذف نمی نماید. بر این اساس، خطر ایجاد کتواسیدوز، یکی از عوارض احتمالی رژیم کتوژنیک، زمانی که بدون نظارت حرفه ای انجام شود، کم شدن می یابد.

 

از آنجایی که این یک رژیم غذایی با پروتئین بالا است، حفظ آن برای طولانی زمان توصیه نمی شود. متابولیسم بیش از حد پروتئین در کبد و دفع آن توسط کلیه قادر هست تاثیرات منفی بر هر دو اندام داشته باشد.

 

رژیم Perricone, غذاهای مجاز در رژیم پریکون

کم شدن التهاب و چین و چروک پوست با رژیم غذایی پریکون

 

چقدر کم شدن وزن حاصل می گردد؟

افرادی که از رژیم پریکون پیروی می کنند قادر هستند در 28 روز برنامه بین 7 تا 10 کیلو وزن کم کنند. حذف بسیاری از محصولات پرکالری بیشترین عامل این کم شدن وزن است.

 

برنامه Perricone حدود 1600 کالری در روز فراهم می نماید. اگرچه این مقدار “کم” در نظر گرفته نمی شود، اما برای بسیاری از اشخاص کسری کافی برای افزایش کم شدن وزن خواهد بود.

در همین حال، استفاده پروتئین و فیبر سبب سیری می گردد و همچنین به نتایج مورد انتظار کمک می نماید. همانطور که تحقیقات علمی قبلاً مشخص نموده است، مکمل غذا همراه با ورزش بدنی برای کم شدن وزن ضروری است و رژیم Perricone فقط در مورد غذا نیست، بلکه در مورد حرکت نیز هست.

 

اگرچه تخمین زده می گردد که کم شدن وزن با رژیم Perricoe قادر هست به 10 کیلوگرم برسد، اما می بایست در نظر داشت که این برنامه قد، جنس، سن یا سطح فعالیت هر فرد را در نظر نمی گیرد. این عوامل بر محاسبه کالری روزانه مورد نیاز تأثیر می گذارند، بر این اساس داده هایی هستند که قادر هستند نتایج را تغییر دهند.

 

رژیم Perricone, غذاهای مجاز در رژیم پریکون

رژیم غذایی پریکون یک رژیم غذایی با پروتئین بالا است

 

فواید رژیم پریکون

به گفته سازنده آن، تاثیرات ضد التهابی و ضد پیری از مزیت های اصلی پیشنهاد وی خواهد بود. به موازات آن، رژیم غذایی او به عنوان جایگزینی برای عدم داشتن روحیه بد در موقع کم شدن کالری ارائه می گردد. 

حقیقت این است که هیچ مطالعه خاصی در مورد رژیم غذایی Perricone وجود ندارد که بتواند تاثیرات آن را تأیید نماید. تحقیقاتی در مورد بعضی از مواد مقوی و بعضی نسبت‌های غذاها نسبت به سایرین وجود دارد، اما در مورد افرادی که به برنامه مورد نظر پایبند هستند، انجام نشده است.

 

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان در منوی Perricone شاید ظهور علائم پیری زودرس را به تاخیر بیندازند. تحقیق در آنتی اکسیدان تایید می نماید که افزایش استفاده آب، ترکیب آنتی اکسیدان ها و کم شدن قند و غذاهای فوق فرآوری شده به زمان 28 روز ظاهر پوست را بهبود می بخشد.

 

از سوی دیگر، می دانیم که التهاب مزمن با چاقی و ایجاد بیماری های قلبی عروقی، دیابت یا مشکلات کبدی مرتبط است. از آنجایی که رژیم Perricone برای کم شدن التهاب مزمن طراحی شده است، از راه حذف قند اضافه شده، نان، غذاهای سرخ شده و تنقلات، احتمالاً تأثیری در این زمینه خواهد داشت.

 

مضرات رژیم پریکون

اگرچه طرح Perricone نوید تغییرات باورنکردنی را در زمان کوتاه و بدون رنج می دهد، اما شماری محدودیت دارد:

• تنها در 28 روز هیچ تغییر مداومی در شیوه زندگی وجود نخواهد داشت، بر این اساس، بدون پیگیری، پیامدهای تندرستی در کوتاه زمان باقی خواهند ماند.

• منوی Perricone شامل مواد گران قیمتی مثل ماهی آزاد وحشی است.

• اگرچه بسیاری از غذاها گنجانده شده اند، اما تعداد کمی از آنها نیز محدود شده اند. برای بعضی از اشخاص، رژیم های غذایی با محدودیت قادر هستند ناپایدار باشند.

• پریکون استفاده مکمل های غذایی مثل ویتامین B و چربی های امگا 3 را توصیه می نماید. با این حال، موقع استفاده این محصولات، نیازهای فردی همیشه می بایست در نظر گرفته شود، زیرا همه اشخاص به آنها نیاز ندارند.

 

رژیم Perricone, غذاهای مجاز در رژیم پریکون

رژیم پریکون برای کم شدن التهاب مزمن طراحی شده است

 

غذاهای مجاز و ممنوع در رژیم Perricone

رژیم پریکون استفاده پروتئین ها و چربی های با کیفیت و همچنین میوه ها و سبزیجات با شاخص گلیسمی پایین را افزایش می دهد. به نوبه خود، مواد تشکیل دهنده التهاب سیستمیک را از بین می برد. 

 

غذاهای مجاز شامل موارد زیر است:

√ فلفل و فلفل چیلی

√ حبوبات: عدس، لوبیا

√نوشیدنی ها: چای سبز و آب چشمه

√ غلات و شبه غلات: جو، کینوا

√ پروبیوتیک ها: ماست، محصولات لبنی تخمیر شده و کفیر

√ ادویه جات: زردچوبه، جوز هندی، زنجبیل، ریحان

√ منبع های چربی سالم: آووکادو و روغن زیتون 

√ امگا 3: ماهی آزاد و سایر ماهی ها، مرغ، بوقلمون، غذاهای دریایی و تخم مرغ

√ دانه ها و مغزها: دانه کتان، کدو تنبل، بادام، گردو

√ میوه هایی که مملو از فیبر هستند: آناناس، گلابی، خربزه، سیب، میوه های قرمز، گیلاس، کیوی، لیمو

√ سبزیجات: کلم بروکلی، اسفناج، مارچوبه، کلم، کرفس، قارچ، شاتوت، گوجه فرنگی

 

در مقابل، اینها محصولاتی هستند که می بایست موقع پیروی از این روش از آنها اجتناب نمایید:

× قهوه

× الکل

× غذاهای سرخ شده

× چربی های هیدروژنه

× فست فود و تنقلات بسته بندی شده

× آرد تصفیه شده: پیتزا، پاستا، محصولات نانوایی

× بعضی از سبزیجات: هویج، کدو تنبل و سیب زمینی

× آب میوه، نوشابه و نوشیدنی های شیرین

× بعضی از میوه ها: پرتقال، انبه، هندوانه، موز، انگور

× شکر اضافه شده و مشتقات آن. شیرینی، عسل، شربت و بستنی

 

چطور رژیم پریکون را دنبال کنیم؟

برای اجرای رژیم پریکون دو گزینه وجود دارد: برنامه 3 روزه یا برنامه 28 روزه. نخستین مورد به عنوان یک گزینه آزمایشی در نظر گرفته شده است و سپس به سراغ گزینه کاملتر بروید.

 

در روش 3 روزه برنامه ای را دنبال می نمایید که قابل تغییر نیست و خیلی محدود کننده است. این شامل خوردن همان صبحانه، ناهار، شام و میان وعده به زمان 72 ساعت است. پایه آن ماهی سالمون است.

 

از سوی دیگر، رژیم غذایی 28 روزه، تغییراتی را در روش غذا خوردن شما در هر هفته ایجاد می نماید و منجر به انتخاب های سالم تری در دراز زمان می گردد. ماهی سالمون غذای اصلی در منوی شما باقی می ماند، اما بعضی وقت ها با مرغ یا توفو جایگزین می گردد.

 

یک منوی نمونه

اگرچه برای دریافت برنامه منوی کامل 28 روز رژیم پریکون می بایست هزینه پرداخت نمایید، اما در اینجا ساختار رژیم غذایی 3 روزه در وب سایت آن پیشنهاد شده است. به یاد داشته باشید که به گفته نویسنده آن، این برنامه کم شدن یافته شامل همان وعده های غذایی به زمان 72 ساعت است:

• پس از بیدار شدن: یک لیوان بزرگ آب معدنی.

 

• صبحانه: 1/2 فنجان بلغور جو دوسر پخته، املت 3 تخم مرغ، 85 گرم سالمون کبابی، یک تکه خربزه 5 سانتی متری یا 1/3 فنجان توت تازه. قادر هستید چای سیاه یا سبز و 250 تا 350 میلی لیتر آب چشمه بنوشید.

 

• ناهار: 85 تا 113 گرم سالمون کبابی یا کنسرو شده، 2 فنجان سالاد سبز که با کاهوی رومی یا سایر سبزیجات برگ سبز تیره آماده کردن شده است، همراه با روغن زیتون فوق بکر و آب لیموی تازه فشرده. 1 کیوی یا خربزه و توت. 250 تا 350 میلی لیتر آب چشمه بنوشید.

 

• شام: 85 تا 113 گرم سالمون کبابی، سالاد سبز ، 1/2 فنجان سبزیجات بخارپز (مارچوبه، کلم بروکلی و اسفناج)، خربزه و انواع توت ها و 250 تا 350 میلی لیتر آب چشمه.

 

• میان وعده قبل از خواب: 1 سیب، 1 تکه سینه بوقلمون 56 گرم یا 170 گرم ماست یونانی ساده. یک مشت کوچک فندق، گردو یا بادام.

 

همراه با منو، ورزش با نظم در زیادتر روزهای هفته توصیه می گردد. همچنین نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب چشمه در روز، استفاده مکمل های ویژه و استفاده از محصولات مواظبت از پوست، پیشنهاد می گردد.

 

رژیم Perricone, غذاهای مجاز در رژیم پریکون

رژیم پریکون برای اکثر اشخاص سالم بی‌خطر است

 

سوالات متداول رژیم پریکون

1. رژیم پریکون چیست؟

رژیم پریکون یک رژیم غذایی است که براساس خوردن غذاهای تازه و کامل، به ویژه میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تأکید دارد. این رژیم غذایی توسط دکتر نیکلاس پریکون، متخصص پوست آمریکایی، ایجاد شد. پریکون معتقد است که رژیم غذایی می‌تواند بر سلامت پوست تأثیر بگذارد و رژیم پریکون را برای کمک به کم شدن التهاب، بهبود سلامت قلب و کم شدن چین و چروک طراحی نموده است.

 

2. اصول رژیم پریکون چیست؟

رژیم پریکون بر پایه پنج اصل کلی است: خوردن غذاهای تازه و کامل ، خوردن مقدار بسیاری میوه و سبزیجات ، خوردن غلات کامل ، خوردن حبوبات و آجیل و کم شدن استفاده غذاهای فرآوری شده، غذاهای بسته‌بندی‌شده و غذاهای آماده

 

3. فواید رژیم پریکون چیست؟

رژیم پریکون ادعا می‌نماید که می‌تواند مزیت های زیر را داشته باشد: کم شدن التهاب ، بهبود سلامت قلب ، کم شدن وزن ، کم شدن چین و چروک . البته توجه داشته باشید که این فواید ادعایی هستند و تحقیقات علمی گسترده برای اثبات دقیق آنها مورد نیاز است.

 

4. آیا رژیم پریکون برای همه مناسب است؟

رژیم پریکون برای اکثر اشخاص سالم بی‌خطر است. با این حال، اگر شرایط پزشکی خاصی دارید، قبل از پیروی از این رژیم غذایی با پزشک خود مشورت نمایید.

 

5. آیا رژیم پریکون گران است؟

غذاهای تازه و کامل بیشتر گران‌تر از غذاهای فرآوری شده هستند. بر این اساس، رژیم پریکون می‌تواند گران‌تر از سایر رژیم‌های غذایی باشد.

 

6. آیا رژیم پریکون دشوار است؟

رژیم پریکون به برنامه‌ریزی و آماده‌سازی بسیاری نیاز دارد. همچنین، شاید در ابتدا دشوار باشد که استفاده غذاهای فرآوری شده را کم شدن دهید.

 

7. آیا رژیم پریکون برای کم شدن وزن تاثیرگذار است؟

رژیم پریکون می‌تواند به کم شدن وزن کمک نماید. با این حال، مهم است که به طور با نظم ورزش نمایید و کالری دریافتی خود را نیز کنترل نمایید.

 

8. آیا رژیم پریکون برای کم شدن چین و چروک تاثیرگذار است؟

رژیم پریکون می‌تواند به کم شدن چین و چروک کمک نماید. با این حال، تحقیقات زیادتری برای اثبات این ادعا مورد نیاز است.

 

توصیه پایانی

رژیم پریکون یک برنامه غذایی 3 یا 28 روزه است که شامل پروتئین، سبزیجات و میوه است. با این حال، کاملاً محدود کننده است و بر اصلاحات رژیم غذایی کوتاه زمان تمرکز دارد.

این قادر هست منجر به کم شدن وزن، بهبود ظاهر پوست و فواید تندرستی شود. با این حال، اگر عادات خوب در طول زمان حفظ نشود، این پیشرفت ها دوام نمی آورند.

رژیم های غذایی مد روز قادر هستند تغییرات شگفت انگیزی را در کوتاه زمان نوید دهند. اما اگر به تندرستی خود فکر می نمایید، اتخاذ تغییرات کوچکی که در دراز زمان استوار هستند، موثرتر است.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها