لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

تقویت قدرت بینایی؛ با این مواد مقوی چشمان خود را قوی نمایید


تقویت قدرت بینایی, غذا برای چشم

راهکارهای ساده برای حفظ سلامت چشم و تقویت بینایی

 

7 غذای مهم برای سلامت چشم و بینایی (به جز هویج)

غذا برای سلامت چشم و بینایی نقش خیلی مهمی دارد. با استفاده مواد مقوی ضروری مثل ویتامین A، لوتئین و زآگزانتین می‌توانید از چشم‌های خود در برابر صدمه‌های مختلف محافظت نمایید. در این نوشته به معرفی بیتوته بعضی از خوبترین غذاها برای سلامت چشم و بینایی می‌پردازیم.

تمام حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی) برای ارتباط با دنیای اطراف ما مهم هستند. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهند که عموم مردم حس بینایی را باارزش‌ترین حس می‌دانند و درک این موضوع ساده است. برای اشخاص بینا، اکثر برداشت‌های اولیه و روش درک محیط اطراف ما، تا حدی به لطف چشم‌هاست. بینایی همچنین نقش اساسی در یادگیری ایفا می‌نماید و تخمین زده می‌شود که ۸۰ درصد یادگیری از راه مسیرهای بینایی اتفاق می‌افتد.

 

تقویت قدرت بینایی, غذا برای چشم

با مواظبت از چشمان خود از نعمت بینایی تا ابد بهره مند شوید

 

تغذیه و سلامت چشم

با توجه به ارزش چشم، مواظبت از آن ها در بالاترین درجه ارزش قرار دارد. اگر همیشه در معاینات چشم نمره کامل گرفته‌اید، شاید بینایی 20/20 خود را نادیده بگیرید یا فرض نمایید همیشه چشمان کاملی خواهید داشت. ژنتیک شما نقش مهمی در سلامت چشم ایفا می‌نماید، اما تحقیقات نشان می‌دهد که سن شایع‌ترین عامل برای بیماری‌های رایج چشم است. در حالی که نمی‌توانید زمان را نماید نمایید، اما می‌توانید با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی خود، عوامل خطر قابل اصلاح را بپذیرید.

 

بعضی از خوبترین راه‌ها برای حفظ سلامت چشم‌ها عبارتند از: تنظیم وقت برای معاینات با نظم چشم، استفاده از عینک آفتابی و خوردن غذاهای سالم که برای چشم سودمند هستند. درست است، آنچه در بشقاب شما قرار دارد می‌تواند بر بینایی شما تأثیر بگذارد.

 

شاید مردم متوجه نباشند، اما غذاهایی که می‌خورید می‌توانند بر سلامت چشم و همچنین بر سلامت کلی تأثیر بگذارند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به مقابله با مشکلات و بیماری‌های چشمی مثل دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، آب مروارید و خشکی چشم کمک نماید. بعضی از مواد مقوی به طور ویژه برای حمایت از سلامت چشم هدف قرار می‌گیرند.

 

تقویت قدرت بینایی, غذا برای چشم

تغذیه مناسب برای تقویت قدرت بینایی

 

مواد مقوی مهم برای سلامت چشم

تقریبا تمام مواد مقوی ضروری به نوعی برای تندرستی شما سودمند هستند، اما بعضی از آنها برای چشم و بینایی شما زیادتر کار می‌کنند. شما می بایست برای خوردن انواع مختلف غذاهای غنی از مواد مقوی تلاش نمایید، اما اگر می خواهید بدانید کدامیک برای بینایی شما خوبتر هستند، به خواندن ادامه دهید. هم انجمن اپتومتری آمریکا (AOA) و هم آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO) مواد مقوی کلیدی زیر را برای حمایت از سلامت چشم توصیه می کنند:

 

لوتئین و زeaxanthin: آنتی اکسیدان هایی که عمدتا در سبزیجات برگ تیره یافت می شوند و قادر هستند خطر ابتلا به آب مروارید و سایر بیماری های مزمن چشم را کم شدن دهند.

ویتامین C: آنتی اکسیدانی موجود در بسیاری از میوه ها (و سبزیجات!) که قادر هست پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و از دست دادن حدت بینایی را نماید نماید.

ویتامین E: آنتی اکسیدانی موجود در روغن های گیاهی، آجیل و سبزیجاتی مثل سیب زمینی شیرین که بافت سالم چشم را از صدمه رادیکال های آزاد محافظت می نماید.

روی: یک ماده معدنی ضروری موجود در غذاهای دریایی و آجیل که قادر هست در برابر ضعف بینایی و آب مروارید محافظت نماید.

اسیدهای چرب امگا 3: اسیدهای چرب ضروری که در ماهی های چرب، آجیل و دانه ها نیز یافت می شوند و برای سلامت چشم و همچنین حمایت از توسعه بینایی و غدد اشکی ضروری هستند.

 

آنتی‌اکسیدان‌ها کلیدی هستند

این مواد مقوی چه وجه اشتراکی دارند؟ به جز امگا ۳، همه آن‌ها آنتی‌اکسیدان هستند یا خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و طبق گفته متخصصان تغذیه‌ای که با آن‌ها صحبت کردیم، آنتی‌اکسیدان‌ها خوبترین مواد مقوی برای سلامت چشم هستند.

 

چشم‌ها نسبت به استرس اکسیداتیو حساس هستند. استرس اکسیداتیو می‌تواند سبب بیماری‌های چشمی شود، بر این اساس آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به محافظت از سلامت چشم و کم شدن خطر بیماری‌هایی مثل گلوکوم و رتینوپاتی دیابتی کمک کنند.

 

تقویت قدرت بینایی, غذا برای چشم

استفاده خوراکی های سودمند برای تقویت بینایی

 

غذاهای عالی برای سلامت چشم

ماهی آزاد (Salmon)

استفاده ماهی آزاد که به طور معمول با سلامت مغز مرتبط است، به علت داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ به نام‌های اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) و اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) برای سلامت چشم نیز حیاتی است. ماهی‌های چرب مملو از DHA و EPA هستند که نشان داده شده در اوایل دوران جنینی برای سلامت چشم سودمند هستند. در دوران رشد جنین و در نخستین روزهای زندگی، چشم‌ها با اسیدهای چرب امگا ۳، به ویژه DHA، غنی می‌شوند. مادرها باردار می‌توانند با خوردن ماهی آزاد در دوران بارداری به سلامت چشم نوزاد خود کمک کنند.

 

در حالی که فواید DHA و EPA موجود در ماهی آزاد برای چشم قبل از تولد آغاز می‌شود، ارزش آنها در طول زندگی ادامه دارد. در اشخاص دیابتی، نشان داده شده است که استفاده دو وعده در هفته از ماهی‌های چرب مثل ماهی آزاد، ماهی تن، ماهی خال مخالی و ساردین، خطر صدمه به شبکیه ناشی از رتینوپاتی دیابتی را کم شدن می‌دهد.

 

ماهی آزاد یکی از غنی‌ترین منبع های غذایی DHA است، این ماده همچنین منبعی از ویتامین A و روی است. کمتر غذایی وجود دارد که ترکیب مواد مقوی سودمند برای چشم را داشته باشد.

 

کلم بروکلی

فواید تندرستی کلم بروکلی خیلی زیاد است، از جمله توانایی آن در محافظت از سلامت چشم. برای آغاز، کلم بروکلی مملو از ویتامین C است، آنتی اکسیدانی که تحقیقات نشان داده است استرس اکسیداتیو را در چشم کم شدن می‌دهد و به پیشگیری از آب مروارید کمک می‌نماید. یک فنجان کلم بروکلی خام شامل 81.2 میلی گرم ویتامین C است که تقریباً 90 درصد از نیاز روزانه مردان و بیش از 100 درصد برای زنان است. کلم بروکلی همچنین منبع خوبی از ویتامین A است. طبق بررسی انجام شده ، بار آنتی اکسیدانی آن شاید به پیشگیری از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن کمک نماید.  

 

محتوای آنتی اکسیدانی کلم بروکلی چیز جدیدی نیست، اما یک ماده مقوی کمتر شناخته‌شده به نام سولفورافان نیز شاید فواید آن برای چشم را افزایش دهد. سولفورافان بر بعضی فرآیندهای بیماری تأثیر می‌گذارد و نشان داده شده است که بر پیشرفت بیماری در اختلالات چشمی رایج مثل گلوکوم اثر مثبتی بر پیشرفت بیماری در اختلالات شایع چشم مثل گلوکوم دارد.

 

سیب‌زمینی‌های شیرین

هویج برای زمان‌ها عنوان خوبترین غذا برای سلامت چشم را داشته است. این به این علت است که هویج مملو از بتاکاروتن، رنگدانه‌ای است که به سبزیجات رنگ نارنجی آن‌ها را می‌دهد. هویج مطمئناً دارای بتاکاروتن بالایی است، اما در واقع سیب‌زمینی‌های شیرین شامل مقدار زیادتری از این رنگدانه سودمند هستند. یک وعده هویج پخته شده 8.3 میلی‌گرم بتاکاروتن و همان وعده سیب‌زمینی شیرین پخته شده شامل 11.5 میلی‌گرم از این ماده مقوی را تأمین می‌نماید.

 

بتاکاروتن سودمند است زیرا بدن آن را به ویتامین A، که برای داشتن دید خوب ضروری است، تبدیل می‌نماید. بتاکاروتن موجود در سیب‌زمینی‌های شیرین به تنظیم چشم در نور کم کمک می‌نماید. برای اینکه بیشترین بتاکاروتن و ویتامین C را از سیب‌زمینی‌های شیرین دریافت نمایید، توصیه می‌ شود آن‌ها را با پوست بجوشانید.

 

تقویت قدرت بینایی, غذا برای چشم

پیشگیری از بیماری های چشمی با روش های ساده

 

گردو

گردوها به علت داشتن مواد مقوی مثل ویتامین E، روی و اسیدهای چرب امگا ۳، غذاهای عالی برای سلامت چشم و بینایی هستند. آن‌ها به طور ویژه شامل اسید آلفا-لینولنیک (ALA)، شکل گیاهی امگا ۳ هستند. ALA سپس توسط بدن به DHA و EPA تبدیل می‌شود، بر این اساس گردو منبع خوبی از امگا برای گیاهخواران و وگان‌هایی است که ماهی چرب نمی‌خورند.

 

تحقیقات نشان می‌دهد که ALA موجود در گردو شاید به ویژه برای اشخاص مبتلا به مشکلات چشمی مرتبط با دیابت سودمند باشد. ALA می‌تواند به بهبود خشکی چشم و رتینوپاتی در اشخاص دیابتی کمک نماید. قند خون بالا می‌تواند بر رگ‌های خونی چشم تأثیر منفی بگذارد، بر این اساس غذاهای غنی از فیبر که به تثبیت قند خون کمک می‌کنند، می‌توانند سلامت چشم را در اشخاص دیابتی زیادتر بهبود بخشند.

 

علاوه بر این مواد مقوی، ویتامین E، آنتی اکسیدانی است که معمولا در چربی های سالم یافت می گردد. ویتامین E و سایر پلی فنول های موجود در گردو به کم شدن التهاب و محافظت در برابر صدمه رادیکال های آزاد کمک می نماید. گردو همچنین روی را فراهم می نماید، یک ماده معدنی که به شدت در شبکیه چشم متمرکز است.

 

زرده تخم‌مرغ 

تخم‌مرغ، یکی از غذاهای مورد علاقه اشخاص برای صبحانه است، شاید انتخاب خوبی برای تقویت چشمان شما باشد. زرده‌های تخم‌مرغ یک منبع زیستی خیلی قابل دسترس از نوعی کاروتنوئید به نام لوتئین است. نشان داده شده است که لوتئین بیماری لکه زرد مرتبط با افزایش سن را کم شدن می دهد

 

یک مطالعه نشان داد ، استفاده متوسط تخم مرغ به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری لکه زرد مرتبط با سن را کم شدن می دهد. به عنوان یکی از مهمترین مواد مقوی برای سلامت چشم، فواید لوتئین به همین جا ختم نمی شود. لوتئین و زآگزانتین، کاروتنوئید دیگری که در تخم مرغ یافت می گردد، قادر هستند رنگدانه کم ماکولا را در اشخاص مسن بهبود بخشند. این یکی از عوامل خطر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن است که سبب از دست دادن تدریجی و گاهی کامل بینایی در طول زمان می گردد. مورتیارتی به یک مطالعه قدیمی اشاره می نماید که ارتباط بین استفاده تخم مرغ و افزایش رنگدانه ماکولا را در اشخاص مسن نشان می دهد.

زرده تخم مرغ همچنین منبع سایر مواد مقوی سودمند برای چشم مثل روی و ویتامین A است.

 

کلم پیچ

کلم پیچ را به همراه سایر سبزیجات برگ تیره مثل کلم برگ، کلم قمری و اسفناج به عنوان یکی از خوبترین غذاها برای سلامت چشم است. مؤسسه ملی چشم (National Eye Institute) پیشنهاد می‌نماید که کلم پیچ حتی برای چشم شما از هویج هم خوبتر است. 

کلم پیچ به ویژه از دید آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین قوی است، بر این اساس می‌تواند به کم شدن صدمه ناشی از نور خورشید به بافت چشم و کم شدن خطر ابتلا به مشکلات چشمی مرتبط با سن کمک نماید. ما سبزیجات برگ‌دار غنی از لوتئین مثل کلم پیچ را توصیه می‌کنیم. این کاروتنوئیدها می‌توانند به کم شدن خطر بیماری‌های چشمی که منجر به کوری غیرقابل برگشت می‌شوند، کمک کنند.

 

زعفران

زعفران یک گیاه علفی به رنگ قرمز روشن است که از گل زعفران به دست می‌آید. برداشت آن به علت اینکه هر گل فقط چند رشته زعفران تولید می‌نماید، خیلی پرکار است و به همین علت گران است، اما اگر بتوانید آن را آماده کردن نمایید، یکی از خوبترین غذاها برای سلامت چشم است. زعفران نقش‌های متعددی در محافظت از سلامت چشم ایفا می‌نماید. نشان داده شده است که فشار داخل چشمی را در گلوکوم کم شدن می‌دهد، از شبکیه در اشخاص مبتلا به فشار خون بالا محافظت می‌نماید و بینایی را در اشخاص مبتلا به دژنراسیون ماکولا در مراحل اولیه بهبود می‌بخشد.

 

بدیهی است که زعفران شامل ترکیباتی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که شاید به توضیح بسیاری از فواید آن برای چشم کمک نماید. مطالعات بسیاری وجود دارد که از توانایی‌های درمانی زعفران برای کمک به درمان بیماری‌های چشمی مثل دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و گلوکوم حمایت می‌نماید.

 

تقویت قدرت بینایی, غذا برای چشم

تقریبا تمام مواد مقوی ضروری به نوعی برای تندرستی شما سودمند هستند

 

سوالات متداول در خصوص غذا برای تقویت قدرت بینایی 

1. چه خوراکی‌هایی برای تقویت بینایی سودمند هستند؟

سبزیجات برگ سبز ، ماهی‌های چرب ، آجیل و دانه‌ها ، میوه‌ها و تخم مرغ 

 

2. چه عادت‌هایی می‌توانند به تقویت بینایی کمک کنند؟

معاینه با نظم چشم ، استفاده از عینک آفتابی ،استراحت کافی ، استفاده آب کافی ، نور مناسب

 

3. چه زمانی می بایست به چشم پزشک مراجعه نمود؟

– اگر هر گونه تغییر در بینایی خود مشاهده کردید، مثل تاری دید، دوبینی، یا نقاط شناور، می بایست به چشم پزشک مراجعه نمایید.

– اگر سابقه خانوادگی بیماری‌های چشمی مثل AMD یا آب مروارید دارید، می بایست به طور با نظم توسط چشم پزشک معاینه شوید.

– اگر از درد چشم، قرمزی چشم، یا خارش چشم رنج می‌برید، می بایست به چشم پزشک مراجعه نمایید.

 

4. آیا مکمل‌های غذایی می‌توانند به تقویت بینایی کمک کنند؟

بعضی از مکمل‌های غذایی مثل لوتئین،زآگزانتین، و ویتامین A شاید به تقویت بینایی کمک کنند. با این حال، قبل از استفاده هر گونه مکمل غذایی، می بایست با پزشک خود مشورت نمایید.

 

5. آیا جراحی می‌تواند به تقویت بینایی کمک نماید؟

جراحی می‌تواند برای درمان بعضی از مشکلات چشمی مثل آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) استفاده شود. با این حال، جراحی خطرات و عوارض جانبی دارد و می بایست توسط جراح چشم مجرب انجام شود.

 

6. آیا راهی برای پیشگیری از پیری چشم وجود دارد؟

با افزایش سن، قدرت بینایی به طور طبیعی کم شدن می‌یابد. با این حال، با رعایت عادت‌های سالم مثل معاینه با نظم چشم، استفاده از عینک آفتابی، و استفاده غذای سالم می‌توان از پیری چشم و مشکلات چشمی مرتبط با سن پیشگیری نمود.

 

جمع‌بندی نهایی

در آخر، هیچ غذای واحدی به شما قدرت بینایی فوق‌العاده نمی‌دهد، یک رژیم غذایی متعادل، مملو از انواع غذاهای گیاهی، پروتئین‌ها و چربی‌های سالم، خوبترین رژیم غذایی برای سلامت چشم است. گفته می‌شود رژیم‌های غذایی که شامل مقادیر بسیاری میوه و سبزیجات، ماهی‌های چرب، آجیل و حبوبات هستند، احتمال ابتلا به بیماری‌های چشمی را در اواخر زندگی کم شدن می‌دهند.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها