لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

روش آماده کردن سوپ های مقوی برای سرماخوردگی و گلو درد


طرز پخت سوپ های مقوی برای سرماخوردگی و گلو درد

روش آماده کردن انواع سوپ های مقوی برای سرماخوردگی و گلو درد

 

روش آماده کردن چند نوع سوپ های مقوی مناسب برای سرماخوردگی و گلو درد

در این نوشته از بیتوته، با روش آماده کردن چند نوع از سوپ های مقوی برای سرماخوردگی و گلو درد آشنا می شوید. سوپ ها از جمله غذاهای مقوی و سودمند هستند که به علت داشتن آب و مواد مقوی، برای دوران سرماخوردگی و گلودرد خیلی مناسب می باشند.

سوپ ها از دیرباز به عنوان غذای کامل و مقوی شناخته شده اند. در فصل سرما و موقع سرماخوردگی و گلودرد، سوپ ها به علت مایعات زیاد، مواد مقوی و مزه دلچسب، قادر هستند نقش موثری در بهبودی و تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشند. در این نوشته به معرفی چند نوع سوپ مقوی و خوش طعم برای سرماخوردگی و گلودرد می پردازیم:

 

سوپ مرغ یکی از معروف ترین و محبوب ترین سوپ ها برای سرماخوردگی است. مرغ منبع عالی پروتئین و ویتامین A و ویتامین B است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می نماید. همچنین آب مرغ خاصیت ضد التهابی دارد و قادر هست به تسکین گلودرد کمک نماید. به همین علت است که زیادتر سوپ ها با مرغ آماده کردن می شوند.

 

سوپ شیر برای سرماخوردگی و گلو درد

طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی و گلو درد

روش پخت سوپ شیر مناسب سرماخوردگی و گلو درد

 

اگر تا به حال از شیر در آماده کردن سوپ استفاده نکرده باشید، احتمالا تصور می نمایید که اضافه کردن شیر یا خامه به ترکیبات یک سوپ نمی تواند خیلی جالب و اشتها برانگیز باشد؛ اما دقیقا برعکس است؛ سوپ شیر یا سوپ خامه یکی از خوش طعم ترین سوپ هایی است که قادر هستید بخورید و از خوردن آن آخر لذت را ببرید. البته به شرطی که درست و دقیق بدانید چطور این سوپ را پخت نمایید.

 

مواد لازم :

سس بشامل (آرد سفید، شیر، خامه و نمک و فلفل) به مقدار لازم 
 سینه مرغ نصف سینه
پیاز متوسط یک عدد 
 هویج 2 عدد
 ذرت نصف لیوان
 قارچ 200 گرم
 گشنیز به مقدار لازم
جعفریبه مقدار دلخواه
 جو پرک 1 پیمانه

 

روش آماده کردن سوپ شیر :

برای آماده کردن یک سوپ شیر کاملا خوش طعم و مجلسی خوبتر است از سینه مرغ استفاده نمایید. سینه مرغ را با مقدار مناسبی از نمک و فلفل سیاه و پیاز نگینی خرد شده بپزید و کنار بگذارید. دقت نمایید از زردچوبه برای پخت مرغ استفاده نکنید. عصاره مرغ و سینه مرغ باعث خوش طعم شدن سوپ شما می گردد.

 

هویج را نگینی خرد نمایید، قارچ ها را ورقه ای خرد نمایید و به همراه ذرت کاملا پخته شده و حتی شلغم نگینی خرد شده داخل تابه ای مناسب با مقداری کره کاملا تفت بدهید.

 

در قابلمه ای مناسب کمی آرد سفید بریزید و با کره تفت بدهید تا بوی خامی آرد گرفته شود. بعد از آن کم کم آب جوش را به آن بیافزایید و دائم با همزن دستی هم بزنید تا آرد و کره کاملا از هم باز شود و گلوله نشود. برای آماده کردن سوپ شیر فقط قادر هستید از نمک و فلفل سیاه استفاده نمایید، بر این اساس اصلا از زردچوبه استفاده نکنید

 

ترکیب سبزیجات تفت داده شده را به همراه مقداری جو پرک خیس شده به قابلمه بیافزایید و شعله گاز را کم نمایید تا مواد به آرامی به جوش بیاید و کم کم پخته شود و به روغن بیفتند.

 

هنگامی سوپ به روغن افتاد، عصاره مرغی (آب مرغ) که از قبل آماده نموده اید، به قابلمه بیافزایید. سینه مرغ را به قطعات ریز خرد نمایید تا تقریبا هم اندازه سایر ترکیبات سوپ شود. و به قابلمه بیافزایید و اجازه دهید سوپ کاملا جا بیفتد.

 

سس بشامل را نیز به صورت جداگانه فراهم کنید؛ به این صورت که آرد سفید را کمی تفت بدهید تا خامی آن گرفته شود سپس مقداری کره به آن بیافزایید و تفت بدهید، نمک و فلفل و آویشن بیافزایید و نهایتا شیر را کم کم بیافزایید و مدام هم بزنید تا سس گلوله نشود؛ این سس می بایست غلظتی مثل فرنی داشته باشد. قادر هستید کمی خامه نیز به آن بیافزایید.

 

هنگامی سوپ کاملا جا افتاد، سس بشامل را به آن بیافزایید. رنگ و روی سوپ شیر می بایست کاملا سفید باشد. سوپ را از روی شعله بردارید و کمی گشنیز و جعفری خرد شده به آن بیافزایید.

 

در آخر مقداری از خامه را با کمی شیر ترکیب نمایید و به سوپ بیافزایید.

به یاد داشته باشید که استفاده از جو پرک و قارچ در سوپ شیر الزامی است؛ اما هویج، شلغم، ذرت، نخود فرنگی و حتی فلفل دلمه ای کاملا سلیقه ای است و میتوان آنها را حذف نمود.

 

ترکیب اصلی سوپ شیر، شیر و خامه به همراه جو پرک، قارچ و پیاز و گشنیز و جعفری است. البته بعضی به این ترکیب یک تا دو حبه سیر هم اضافه می کنند.

 

روش آماده کردن سوپ برای سرماخوردگی با مرغ و برنج :

سوپ های مناسب سرماخوردگی و گلو درد

روش درست کردن سوپ مرغ و برنج برای سرماخوردگی

 

سوپ مرغ و برنج به قول معروف یک سوپ بیمارستانی مقوی و البته یکی از انواع سوپ ساده و راحت برای درمان سرماخوردگی و مریضی کودکان و بزرگسالان است. برای آموزش آماده کردن این سوپ مقوی دستورالعمل زیر را دنبال نمایید.

 

مواد لازم برای 6 نفر :

 ران یا سینه مرغ با استخوان 500 گرم
 هویج2 عدد
 برگ بو یک عدد
 نمک نوک قاشق چایخوری
 آب مرغ کم نمک2 لیوان فرانسوی
 کره 2 قاشق غذاخوری
 پیاز بزرگ 1 عدد 
 زردچوبه و فلفل سیاه1 و نیم قاشق چایخوری
 شکر1 قاشق چایخوری
برنجنصف لیوان فرانسوی
سبزی سوپ5 قاشق غذاخوری

 

روش آماده کردن سوپ برای سرماخوردگی با مرغ و برنج :

برای درست کردن این سوپ ساده برای درمان سرماخوردگی ابتدا سینه مرغ را به همراه پیاز خرد شده، زردچوبه،نمک، فلفل سیاه، هویج کامل و برگ بو به همراه آب به خوبی بپزید. زمانی که مرغ نیم پز شد، 

 

در قابلمه ای دیگر کره را آب نمایید و 2-3 لیوان آب مرغ و یا آب جوش را به آن بیافزایید و بعد برنج را بیافزایید. ابتدا شعله را زیاد نمایید زمانی که به جوش آمد، شعله را کم نمایید و اجازه بدهید، حدود 20 دقیقه بپزد. 

 

در این مرحله مرغ پخته شده را ریش نمایید و هویج پخته شده با مرغ را ریز خرد نمایید و کنار بگذارید. در صورت تمایل برنج را داخل همزن میکس نمایید تا بافت سوپ صاف و یکدست شود. البته قادر هستید این کار را انجام ندهید. سپس محتویات برنج و مرغ را به قابلمه برگردانید و باقیمانده آب مرغ را به آن بیافزایید و هم بزنید. هویج های خرد شده و سبزی سوپ را به سوپ بیافزایید و هم بزنید اجازه بدهید 10-15 دقیقه به آرامی بجوشد تا مزه ها به خورد هم بروند و سوپ غلیظ و لعاب دار شود. این سوپ خوش طعم را با آب لیموترش تازه میل نمایید.

 

روش آماده کردن سوپ شلغم با گوشت مرغ :

سوپ های مناسب سرماخوردگی

روش پخت سوپ شلغم با گوشت مرغ

 

سوپ شلغم را قادر هستید با مرغ و یا بدون مرغ بپزید. در این نوشته شما را با روش آماده کردن سوپ شلغم با مرغ آشنا می نماییم.

 

مواد لازم برای آماده کردن سوپ شلغم با گوشت مرغ :

 شلغم متوسط3 عدد
 سینه مرغ 1 عدد
 پیاز متوسط 1 عدد
 سیب زمینی رنده شده 1 عدد
 هویج  1 عدد
 دال عدس 1 فنجان
 برنج نیم دانه نصف فنجان 
 رب گوجهبه مقدار لازم
 گشنیز و جعفری خرد شدهیک چهارم لیوان
نمک و فلفلبه مقدار لازم
آبلیموی تازهبه مقدار لازم

 

روش آماده کردن سوپ شلغم با مرغ :

برای آماده کردن سوپ شلغم با مرغ، ابتدا عدس و برنج را به صورت جدا پاکیزه نمایید و بشویید و با آب خیس نمایید، سپس شلغم، مرغ، سیب زمینی و هویج را در قابلمه عمیقی بریزید و به همراه آب کافی، روی حرارت زیاد بجوشانید سپس حرارت را کم نمایید و بگذارید حدود 40 دقیقه بجوشد.

 

آب عدس را خالی نمایید و به قابلمه بیافزایید. پس از 10-20 دقیقه بعد آب برنج را نیز خالی نمایید و به قابلمه بیافزایید. دقت نمایید آن را چک نمایید که ته نگیرد. اجازه بدهید همه ی مواد به خوبی با هم بپزند.

 

شلغم را بیرون بیاورید و آن را له نمایید. و به سوپ بیافزایید. مرغ را خیلی ریز ریش نمایید و به سوپ بیافزایید، قادر هستید این سوپ را کاملا میکس نمایید.

 

رب گوجه فرنگی را با مقداری آب گرم رقیق نمایید و به سوپ بیافزایید و هم بزنید. اجازه بدهید با حرارت ملایم بپزد و رنگ آن تغییر نماید. در 15 دقیقه قبل از سرو جعفری و گشنیز خرد شده را به آن بیافزایید تا رنگ و مواد مقوی آنها حفظ شود سپس نمک و فلفل را برای مزه به آن بیافزایید. در صوت تمایل قادر هستید آن را در غذاساز چند پالس بدهید تا کاملا سوپ غلیظ و خامه ای شود. حالا سوپ شلغم آماده است، سوپ را به صورت داغ با مقدار بسیاری آب لیموی تازه سرو نمایید.

 

در این سوپ قادر هستید از جو پرک به جای برنج استفاده نمایید.

 

روش آماده کردن سوپ کدو حلوایی برای درمان دردگلو :

سوپ های مناسب گلودرد

روش پخت سوپ کدو حلوایی برای درمان دردگلو

 

استفاده از کدو حلوایی در سوپ برای کسی که سرماخورده است، به بهبودی سریع تر او قادر هست کمک خیلی بسیاری نماید. معمولا این سوپ مناسب سرماخوردگی به صورت پتاژ ( پوره و یا له شده ) آماده کردن می گردد.

 

مواد لازم :

 کدو حلوایی350 گرم
 پیاز 1 عدد
 عصاره مرغ2 قاشق غذاخوری 
 سیب زمینی متوسط2 عدد
 هویج 1 عدد
 ساقه کرفس1 پیمانه
 دال عدسنصف پیمانه
 بلغور جونصف پیمانه
خامهبه مقدار لازم
کره50 گرم
 گشنیز و جعفریبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

 

روش آماده کردن سوپ کدو حلوایی :

برای آماده کردن سوپ کدو حلوایی ابتدا پیاز را نگینی ریز خرد نمایید، سپس در قابلمه ای مناسب روی حرارت ملایم با مقدار کمی کره تفت بدهید تا پیاز نرم شود. بعد مقداری زردچوبه به پیاز بیافزایید و تفت دادن را ادامه بدهید تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند.

 

سپس کدو حلوایی، هویج، سیب زمینی و ساقه کرفس را به صورت نگینی خرد نمایید و به پیاز بیافزایید. مواد را به زمان 5 تا 10 دقیقه تفت بدهید. سپس 2 لیوان آب مرغ یا آب معمولی را به قابلمه بیافزایید و حرارت زیر قابلمه را زیاد نمایید. بعد از اینکه آب داخل قابلمه جوش آمد، حرارت را کم نمایید تا مواد به آرامی بپزند.

 

سپس دال عدس و بلغور خیس داده شده را به سوپ بیافزایید و اجازه بدهید تا همه مواد با هم پخته شوند. در همین مرحله مقداری نمک و فلفل سیاه و زنجبیل به سوپ بیافزایید. اجازه بدهید مواد بپزند.

 

زمانی که فقط یک پیمانه از آب داخل قابلمه باقی ماند، سوپ کدو حلوایی تقریبا آماده است فقط می بایست آن را به شکل پوره در بیاورید. برای این منظور سوپ را به صورت داغ داخل همزن بریزید و میکس نمایید تا در پایان شبیه به پوره شود.

 

بعد از اینکه این سوپ مخصوص سرماخوردگی را به خوبی میکس کردید، درون ظرف سوپخوری بریزید و با خامه به شکل دلخواه تزیین نمایید. برای تزیین و مزه دهندگی خوبتر سوپ کدو حلوایی قادر هستید از لیمو ترش و سبزیجات معطر مثل جعفری و گشنیز هم استفاده نمایید.

 

چه ترکیباتی برای سوپ سرماخوردگی انتخاب کنیم و برای چه؟

در آماده کردن سوپ مقوی برای سرماخوردگی و سرفه انتخاب ترکیبات سوپ خیلی مهم است. درست است که همه ترکیبات سوپ خواص خوبی دارند، اما اینکه بدانید برای آماده کردن یک سوپ خوش طعم برای سرماخوردگی دقیقا از چه موادی استفاده نمایید، ارزش بسیاری دارد

 

هویج :

• این سبزی محبوب، مملو از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید.

 

• هویج به پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می نماید و در بهبود گلودرد و سرفه تاثیرگذار است. این خاصیت هویج به میزان ویتامین C و ویتامین B بالای آن مربوط می گردد که به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با میکروارگانیسم های بیماری زا کمک می کنند. 

 

شلغم :

• یک آنتی بیوتیک طبیعی با خواص زیاد است.

• شلغم میکروب کش و ضدعفونی کننده است و علائم سرماخوردگی را التیام می بخشد.

• خلط آور، درمان کننده سرفه های خشک، گلو درد و تنگی نفس است.

• شلغم مملو از ویتامین C و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

 

• ویتامین C علاوه بر این که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می نماید و سبب کم شدن نگرانی های مزمن تندرستی مثل سرطان و بیماری های قلبی می گردد، به تحریک تولید گلبول های سفید خون و آنتی بادی ها نیز کمک می نماید.

 

• یکی از موثرترین فرآورده های شلغم، سوپ آن است که خاصیت فوق العاده ای برای درمان سرماخوردگی دارد.

 

سخن پایانی :

سوپ ها به علت مایعات زیاد، مواد مقوی و گرمای دلچسب، از دیرباز به عنوان خوراکی ایده آل برای دوران سرماخوردگی و گلو درد شناخته شده اند. در این نوشته شما را با چند نوع سوپ آسان مناسب سرماخوردگی و آنفولانزا آشنا می نماییم.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها