لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

خواص کشک، یک نیروگاه تغذیه ای


خواص دارویی کشک

بهبود ایمنی بدن از فواید کشک برای تندرستی است

 

از خواص کشک چه می دانید

در این نوشته از بیتوته، با خواص کشک آشنا می شوید. کشک یکی از فرآورده های فرعی شیر است که از خشک کردن و تغلیظ ماست یا دوغ آماده کردن می گردد. این ماده غذایی خوش طعم و پرطرفدار در سراسر جهان استفاده می گردد و خواص بی شماری برای تندرستی دارد.

آشنایی با خواص کشک :

کشک یکی از فرآورده های لبنی است که از جوشاندن و تغلیظ ماست یا دوغ به دست می آید. این ماده غذایی خوش مزه و مقوی، مملو از مواد مقوی ضروری برای بدن است و خواص درمانی و تندرستی متعددی دارد.

 

کشک مملو از ویتامین B2، ویتامین B12، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. این نه تنها برای تندرستی فرد سودمند است، بلکه یک مرطوب کننده عالی برای پوست نیز است. در اینجا چند فواید چشمگیر کشک برای تندرستی آورده شده است.

 

فواید کشک برای تندرستی :

برای دستگاه گوارش سودمند است

کشک برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند سودمند است. با متعادل کردن سطح اسید و در نتیجه سطح pH متعادل، سوء هاضمه و تحریک پذیری معده را درمان می نماید.

 

کشک همچنین شامل پروبیوتیک ها یا باکتری های زنده مثل لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریا است. این باکتری ها سیستم گوارشی را تقویت می کنند و شرایطی مثل نفخ، سندرم روده تحریک پذیر، اسهال خونی، یبوست، اختلالات گوارشی و اسهال را کم شدن می دهند.

 

همچنین عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها بر سیستم گوارشی را کم شدن می دهد.

 

در انتخاب کشک مناسب همیشه به برچسب ها توجه نمایید. حرارت دادن در ماست پاستوریزه باکتری های سالم یا پروبیوتیک های موجود در کشک را از بین می برد، بر این اساس همیشه از کشک که با کشت های زنده فعال مشخص شده است استفاده نمایید.

 

استفاده پیوسته کشک به زمان 8-2 هفته قادر هست درد معده را در اشخاص مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر کم شدن دهد.

 

کشک همچنین به جذب مواد مقوی از غذاهای مختلف کمک می نماید.

 

همچنین اشخاص مبتلا به عدم تحمل لاکتوز قادر هستند از این محصول لبنی لذت ببرند زیرا در طی تخمیر این قند لاکتوز به اسید لاکتیک تبدیل می گردد.

 

ایمنی را بهبود می بخشد

کشک دارای تعداد بسیاری باکتری فعال در آن است که به مبارزه با میکروب های بیماری زا کمک می نماید. علاوه بر این، کشک پر از پروتئین، ویتامین ها و لاکتوباسیلوس است که سبب تقویت ایمنی فرد می گردد. کشک دارای پروبیوتیک هایی است که روده فرد را سالم نگه می دارد. با این حال، قبل از خرید کشک، می بایست روی برچسب فقط کشک شامل پروبیوتیک بخرید.

 

از هضم سالم پشتیبانی می نماید

کشک به آسانی هضم می گردد و حتی افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند نیز قادر هستند آن را استفاده کنند. لاکتوز در طی فرآیند تخمیر تجزیه می گردد. جدای از آن، باکتری های سودمندی نیز در آن وجود دارد که قادر هست به تسکین سیستم گوارشی ملتهب و درمان ناراحتی معده کمک نماید.

 

سبب درخشش و سلامت پوست و مو می گردد

کشک یک ماده عالی برای پک صورت است. دارای اسید لاکتیک است که به عنوان لایه بردار عمل می نماید و به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می نماید. این قابلیت رطوبت رسانی به پوست و التیام طبیعی پوست های خشک را دارد. استفاده با نظم کشک قادر هست به پوست و موی فرد درخشندگی و لطافت بدهد. کشک شامل ویتامین های گروه B و روی است که برای سلامت پوست ضروری هستند. استفاده با نظم کشک به بهبود سلامت پوست و پیشگیری از چین و چروک کمک می نماید.

 

خواص ضد میکروبی و اسید لاکتیک آن به از بین بردن شوره سر از پوست سر کمک می نماید. کشک منبع خوبی از روی و ویتامین E است که برای داشتن پوستی خوب ضروری است. بر این اساس برای داشتن پوستی درخشان و سالم، کشک را میتوان در بسیاری از پک های صورت استفاده نمود و یا میتوان آن را به طور مستقیم استفاده نمود.

 

کشک شامل پروتئین و روی است که برای سلامت مو ضروری هستند. استفاده با نظم کشک به تقویت مو و پیشگیری از ریزش مو کمک می نماید.

 

خواص درمانی کشک

یکی از فواید کشک کمک به هضم سالم است

 

برای قلب سودمند است

یکی دیگر از مزیت های استفاده روزانه کشک این است که به کم شدن سطح کلسترول، کم شدن فشار خون و خطر فشار خون بالا کمک می نماید. شناخته شده است که HDL یا کلسترول خوب را افزایش می دهد. کلسترول و فشار خون هر دو از عوامل اصلی افزایش خطر بیماری قلبی هستند. با متعادل کردن سطح کلسترول قلب را سالم و سرزنده نگه می دارد.

 

کلسترول خوب به شریان ها اجازه می دهد تا خون را به آرامی جریان دهند که قلب را سالم و قوی نگه می دارد.

 

از عفونت واژن پیشگیری می نماید

آیا می دانید کشک قادر هست واژن را سالم نگه دارد؟ آره! غذاهای خیلی کمی برای سلامت واژن سودمند هستند و کشک یکی از آنهاست. کشک دارای کشت باکتریایی خوبی است که برای سلامت واژن مهم است. به تعادل PH واژن کمک می نماید و سلامت آن را بهبود می بخشد.

 

سطح متعادل pH واژن را سالم نگه می دارد و شرایطی مثل تحریک پذیری و سوزش واژن را کم شدن می دهد. این شامل لاکتوباسیلوس است که تعادل مخمر را در واژن باز می گرداند. علاوه بر این، به کنترل رشد عفونت ها در بدن کمک می نماید و ماده شیمیایی به نام پراکسید هیدروژن تولید می نماید که به کشتن مخمر کمک می نماید.

 

سلامت استخوان و دندان را بهبود می بخشد

آیا می دانید برای چه کشک خوبترین انتخاب برای افزایش سلامت استخوان و دندان شماست؟ به علت محتوای کلسیم و فسفر آن. کلسیم طلا برای استخوان ها و دندان ها و کشک منبعی غنی برای کلسیم است. استفاده روزانه کشک نیاز روزانه شما به کلسیم و فسفر را تا حد بسیاری تامین می نماید که استخوان ها و دندان ها را قوی تر می نماید. استخوان های شما را تقویت می نماید و خطر ابتلا به بیماری هایی مثل آرتریت، پوکی استخوان، پوسیدگی دندان، لثه های ضعیف و غیره را کم شدن می دهد.

 

به کم شدن وزن کمک می نماید

اگر در پی کم شدن وزن هستید کشک خوبترین غذا برای اضافه کردن به رژیم غذایی است. استفاده کشک قادر هست سبب تولید کمتر کورتیزول شود و به علت داشتن کلسیم غنی به کم شدن وزن کمک نماید. به علت سبک زندگی نامتعادل و عدم تعادل در هورمون معروف به کورتیزول، دور کمر چربی زیادتری در آن انباشته می نماید.

 

کشک تولید کورتیزول را کنترل می نماید. همچنین محتوای پروتئین بالایی است که به کم شدن هورمون های اشتها (GLP-1 و پپتید YY) کمک می نماید و به شما احساس سیری برای زمان طولانی می دهد. کلسیم موجود در کشک به کم شدن سطح هورمون کورتیزول که با چاقی مبارزه می نماید کمک می نماید. استفاده روزانه کشک سطح کورتیزول را متوقف می نماید تا افزایش وزن را کم شدن دهد.

 

بر این اساس افرادی که رژیم دارند می بایست همیشه کشک یا ماست را در برنامه غذایی خود قرار دهند. به خصوص چربی اضافی دور کمر و شکم شما را کم شدن می دهد.

 

انرژی را تامین می نماید

کشک همچنین به عنوان یک تقویت کننده انرژی عمل می نماید زیرا مملو از ویتامین ها و مواد معدنی است. این به عنوان یک جلسه عالی قبل و پس از تمرین عمل می نماید. علاوه بر این، به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می نماید و به ریکاوری سریع پس از یک جلسه تمرینی شدید کمک می نماید.

 

سطح قند خون را کنترل نمایید

کشک مملو از پروتئین است که با کم شدن سطح قند خون مرتبط است. سطح قند خون توسط پروتئین قابل هضم و کشت ماست زنده در کشک کنترل می گردد. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که کشک یا ماست به کم شدن مقاومت به انسولین و سطح گلوکز در بدن کمک می نماید. بر این اساس به کنترل خطرات بیماری های قلبی و دیابت کمک می نماید. علاوه بر این، GI و GL کشک سبب کم شدن قند خون می گردد. ماست یونانی به ویژه برای کم شدن خطر بیماری های قلبی و کنترل قند خون در اشخاص مبتلا به دیابت شناخته شده است.

 

آشنایی با خواص دارویی کشک

تامین انرژی از خواص کشک است

 

ایمنی را تقویت می نماید

کشک دارای طیف گسترده ای از مواد مقوی متعدد از جمله پروبیوتیک ها، مواد معدنی و ویتامین ها است. این مواد مقوی مسئول تقویت ایمنی هستند. پروبیوتیک های موجود در کشک همچنین به کم شدن التهابی که سبب بیماری های مزمن مختلف می گردد کمک می نماید.

 

مواد معدنی اصلی که در تقویت ایمنی نقش دارند منیزیم، سلنیوم، ویتامین D و روی هستند.

 

پروبیوتیک ها مثل میکروارگانیسم ها به بدن اجازه می دهند تا با عفونت های مختلف ویروسی و باکتریایی مبارزه نماید و شما را سالم نگه دارد. بر این اساس، افزایش ایمنی به بدن کمک می نماید تا با سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت ها مبارزه نماید.

 

کم شدن خطر ابتلا به سرطان

کشک شامل آنتی اکسیدان هایی است که قادر هستند به کم شدن خطر ابتلا به سرطان کمک کنند. این آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول ها در برابر صدمه رادیکال های آزاد کمک می کنند.

 

سایر مزیت های کشک :

• کشک فواید تندرستی خیلی بسیاری دارد از جمله کمک به کم شدن اضطراب، استرس و افسردگی. مغز را آهسته می نماید تا سطح استرس را کم شدن دهد و سلامت روان را ارتقا دهد.

 

• همچنین به علت داشتن ویتامین و مواد معدنی یک تقویت کننده انرژی در نظر گرفته می گردد.

 

• همچنین به القای خواب کمک می نماید و بی خوابی را درمان می نماید. Lassi و Chaas خوبترین القا کننده خواب هستند.

 

عوارض جانبی کشک :

اگرچه هیچ عارضه جانبی نامطلوب خاصی برای کشک وجود ندارد، استفاده زیاد آن یا مقدار زیاد آن شاید برای تندرستی شما سودمند نباشد:

 

• به علت طبع سرد و تر آن می بایست افرادی که دارای طبع سرد هستند از استفاده آن خودداری کنند.

• اشخاص مبتلا به آرتریت یا مشکلات مفصلی می بایست از استفاده روزانه کشک خودداری کنند. به علت ترش بودن آن شاید درد مفاصل را افزایش دهد.

• خوردن کشک در شب، به خصوص اگر هضم ضعیفی دارید، شاید سبب اسیدیته شود.

• خوردن کشک یا استفاده زیاد آن شاید سبب سرفه و سرماخوردگی شود.

• افزایش وزن: کشک شامل کالری بالایی است، بر این اساس استفاده بیش از حد آن قادر هست سبب افزایش وزن شود.

 

سخن پایانی :

کشک یک ماده غذایی سالم و مقوی است که قادر هست به سلامت بدن کمک نماید. با این حال، استفاده بیش از حد آن شاید سبب بروز عوارض جانبی شود.

 

 



منبع : بیتوته

آخرین دیدگاه‌ها