لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

سبد غذایی با این روغن غنی‌تر از همیشه خواهد بود!


خواص توکوفرول

خواص توکوفرول

 

سبد غذایی کامل، مجموعه‌ای از مواد غذایی است که بتواند علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز بدن برای انجام وظایف روزانه، مواد مقوی لازم را نیز به بدن برساند و با این ‌کار، تندرستی ما را تضمین نماید.

 

یکی از موادی که پیشنهاد می‌شود در یک سبد غذایی کامل، مورد استفاده قرار گیرد توکوفرول موجود در روغن غنچه پلاس است. اگر این سوال برایتان مطرح شد که توکوفرول چیست و برای چه می بایست در سبد غذایی همه اشخاص وجود داشته باشد، با ما همراه باشید. 

 

توکوفرول را خوبتر بشناسید

توکوفرول انواع مختلفی دارد (آلفا، بتا، گاما و دلتا) و آلفا توکوفرول یا ویتامین E موجود در روغن غنچه همواره در فهرست ویتامین‌های ضروری مورد نیاز برای بدن قرار داشته‌اند. این ویتامین، در سال ۱۹۲۰ کشف شد و سال‌ها بعد، دانشمندان موفق به کشف گونه‌های متعدد آن نیز شدند.

 

مهم‌ترین چیزی که در رابطه با توکوفرول جلب توجه می‌نماید، در کنار خاصیت ویتامینی، خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است. این موضوع باعث شده است تا ویتامین E به یک ریزمغذی خیلی سودمند برای بدن انسان تبدیل شود و متخصصان، تاکید فراوانی روی استفاده با نظم آن داشته باشند. روغن آفتابگردان شامل توکوفرول غنچه نخستین روغن خالص شامل آنتی‌اکسیدان طبیعی توکوفرول است که به صورت صد درصدی از دانه‌های روغنی آفتابگردان آماده کردن شده است.

 

این روزها، کمپانی‌های خیلی بسیاری در سراسر دنیا وجود دارند که مکمل‌های ویتامین E را تولید و روانه‌ی بازارهای جهانی می‌کنند. استفاده این مکمل‌ها، در صورتی که با تجویز پزشک انجام شود، نه‌تنها هیچ ضرری برای بدن ندارد، بلکه فواید بسیاری را نیز برای شما به ‌همراه خواد داشت؛ اما همان‌طور که در رابطه با تمام ویتامین‌ها نیز گفته می‌شود، خوبتر است برای دریافت ویتامین‌های مورد نیاز بدن، به سراغ مواد غذایی برویم و با سالم‌ترین روش ممکن، این مواد مقوی را دریافت کنیم. بعضی از مواد غذایی خیلی سودمندی که منابعی غنی برای توفوکرول به ‌شمار می‌روند، عبارت هستند از:

روغن آفتابگردان غنچه

روغن ذرت غنچه

روغن جوانه گندم

بادام زمینی

گوجه‌فرنگی

فندق

آووکادو

انبه

اسفناج

کلم بروکلی

کدو حلوایی

 

۷ علت برای ضرورت حضور توکوفرول در برنامه غذایی

در اینکه توکوفرول موجود در روغن غنچه یکی از ویتامین‌های خیلی حیاتی برای بدن است و حتما می بایست در رژیم غذایی اشخاص وجود داشته باشد، هیچ شکی نیست؛ اما هر ذهن کنجکاوی به ‌دنبال گرفتن پاسخی صحیح برای این سوال است که: برای چه می بایست توکوفرول را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهیم؟ مهم‌ترین فواید توکوفرول روغن غنچه پلاس برای بدن که حضور این ویتامین را در رژیم‌های غذایی به یک ضرورت تبدیل می‌کنند، به شرح زیر هستند:

 

طولانی‌‌شدن عمر سلول‌ها با استفاده روغن توکوفرول غنچه پلاس

سلول‌های بدن ما، با قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد دچار صدمه می‌شوند. توکوفرول، یکی از موثرترین ویتامین‌هایی است که شتاب این روند را کم شدن می‌دهد و باعث طولانی‌شدن عمر سلول‌ها در بدن انسان می‌شود که البته روغن توکوفرول غنچه پلاس مملو از این ماده مقوی است.

 

نگه‌داشتن میزان کلسترول در سطح نرمال توسط روغن غنچه پلاس

اعصاب، سلول‌ها و هورمون‌های بدن ما، به‌صورت مستقیم، تحت اثر ماده‌ای به‌نام کلسترول قرار دارند. هنگامی که سطح این ماده در محدوده‌ نرمال قرار داشته باشد، عملکرد ارگان‌های حیاتی بدن نیز در سطح مطلوبی قرار می‌گیرد و شما در تندرستی کامل به ‌سر می‌برید. توکوفرول، ارتباط مستقیمی با سطح کلسترول در بدن دارد و با نگه‌داشتن آن در حد نرمال، تندرستی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

به ‌تاخیر انداختن روند پیری پوست

ارتباط توکوفرول با پوست، موضوعی است که کمتر کسی از آن بی‌خبر است. این ویتامین، با رطوبت‌رسانی عمیق به پوست و مبارزه با تاثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد، داشتن پوستی زیبا و شاداب را برای شما ممکن می‌سازد. از سوی دیگر، توکوفرول، به بازسازی سلول‌ها نیز کمک می‌نماید و به ‌همین علت نیز از آن برای افزایش شتاب ترمیم انواع زخم و اثرهای زخم استفاده می‌شود.

 

متعادل ‌کردن سطح هورمون‌ها در بدن

تعادل سطح هورمون‌ها در بدن، ارتباط مستقیمی با تندرستی شما دارد و حفظ این تعادل، یکی از مزیت های توکوفرول است. یکی از مزیت های تعادل هورمون‌ها در بدن، خلاص‌شدن از شر اضافه‌ وزن مرتبط با مشکلات هورمونی و رسیدن به اندام ایده‌آل است.

 

نماید کردن شتاب پیشرفت آلزایمر

تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت ضدالتهابی توکوترینول‌ها در پیشگیری از بیماری آلزایمر مؤثر است. ویتامین ‌E همچنین سبب آرام‌تر شدن روند از دست دادن حافظه در اشخاص مبتلا به بیماری آلزایمر نسبتاً شدید یا سایر اختلالات نوروژنیک می‌شود. بر این اساس، این ویتامین می‌تواند از دست دادن استقلال و نیازمند شدن به کمک دیگران را در این بیماران به تأخیر بیندازد.

 

همچنین به نظر می‌رسد که استفاده ویتامین C همراه با توکوفرول می‌تواند تأثیر آن را در پیشگیری از پیشرفت بعضی از بیماری‌های زوال عقل و جنون افزایش دهد.

 

تقویت موها

توکوفرول نقش خیلی پررنگی در افزایش میزان خون‌رسانی به پوست سر ایفا می‌نماید و به همین علت نیز، باعث سلامت و درخشش موها می‌شود؛ بر این اساس اگر به‌دنبال داشتن موهایی سالم و درخشان هستید، حتما می بایست توکوفرول را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

کم شدن علائم سندرم پیش از قاعدگی

همان‌طور که گفتیم توکوفرول می‌تواند با تنظیم کردن تعادل هورمونی، چرخه‌ی قاعدگی را با نظم نماید. علاوه بر این، چنانچه دو تا سه روز قبل و یا پس از آغاز دوره‌ی قاعدگی از روغن غنچه پلاس شامل ویتامین E (توکوفرول) استفاده نمایید، شاید شاهد کم شدن علائمی مثل: گرفتگی عضلات، ناراحتی، غم و میل به خوردن بعضی از خوراکی‌ها باشید. در نتیجه کم شدن علائم سندرم پیش از قاعدگی را می بایست از جمله فواید توکوفرول دانست. 

 

علائم کمبود توکوفرول 

کمبود توکوفرول به بروز مشکلاتی از جمله موارد زیر منجر می‌شود:

بی‌حسی و سوزن سوزن شدن: صدمه فیبرهای عصبی از انتقال صحیح سیگنال‌ها توسط اعصاب پیشگیری می‌نماید و سبب بروز این احساسات ناخوشایند می‌شود که به آن نوروپاتی محیطی می‌گویند.

 

اختلال در هماهنگی و تعادل بدن و مشکل در راه رفتن: صدمه نورون‌های پورکنژ (سلول‌های عصبی) در اثر کمبود این ماده‌ی مقوی توانایی آن‌ها در انتقال سیگنال‌ها را مختل می‌نماید.

 

مشکلات سیستم ایمنی: بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود ویتامین E می‌تواند سلول‌های ایمنی را مهار نماید. سالمندان بیش از دیگران در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند.

 

ضعف عضلانی و مشکلات هماهنگی جزء علائم عصبی محسوب می‌شوند و نشان می‌دهند که سیستم عصبی مرکزی و محیطی صدمه دیده است. سیستم عصبی مرکزی بین مغز و نخاع ارتباط برقرار می‌نماید، در حالی که سیستم محیطی شبکه‌ای از اعصاب است که خارج از مغز و نخاع قرار دارند و پیام‌ها را به سراسر بدن منتقل می‌کنند.

 

غلاف نورون‌ها زیادتر از چربی تشکیل شده است و کمبود ویتامین‌ای به این معنی است که بدن آنتی اکسیدان کمتری برای محافظت از این چربی‌ها دارد. بر این اساس، در اثر کمبود این ماده‌ی مقوی عملکرد سیستم عصبی مختل می‌شود.

 



منبع : بیتوته

آخرین دیدگاه‌ها