لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

سالاک، میوه ای استوایی با خواص درمانی زیاد


خواص درمانی سالاک

خواص سالاک

 

آشنایی با فواید تندرستی میوه مار یا سالاک

در این نوشته از بیتوته، با خواص سالاک آشنا می شوید. سالاک، میوه ای استوایی با پوستی قهوه ای تیره و گوشتی زرد رنگ. این میوه بومی اندونزی و مالزی است و در کشورهای دیگر نیز کشت می گردد. سالاک به علت مزه شیرین و ترش و همچنین خواص دارویی متعددی که دارد، از محبوبیت بالایی برخوردار است.

واژه “مار” معمولاً با مفهوم منفی استفاده می گردد، چه خزنده واقعی را توصیف نماید و چه اقدامات یک فرد نادرست، بر این اساس عجیب است که فکر کنیم کسی این واژه را با چیزی شیرین و خوراکی مثل میوه مرتبط نماید. با این حال، میوه مار در مناطق مختلف جهان محبوب است و مزه و فواید آن در حال شناسایی است. 

 

این میوه با نام سالاک یا سالاکا نیز شناخته می گردد و با افزایش دسترسی به آن، شاید بخواهید در مورد مواد مقوی، مزه و فواید تندرستی این میوه آشنا شوید.

 

میوه مار یا سالاک چیست؟

سالاک یا میوه ماری، مربوط به خانواده Palmae یا گیاه Arecaceae است و در منطقه اندونزی/مالزی استوایی رشد می نماید. این درختان برای میوه های خوشه ای که در پایه درخت یافت می گردد، پرورش داده می شوند. میوه دارای پوسته هایی به صورت ریز و قرمز است و به همین علت به نام میوه ماری شناخته می گردد. این میوه به اندازه یک انجیر است و پس از پوست کندن، شبیه به یک حبه سیر بزرگ به نظر می رسد. زیر پوستی که به شکل ماری است، سه لوب زرد یا سفید با دانه های صاف، سخت و قهوه ای تیره قرار دارد.

 

میوه مار از کجا می آید؟

میوه مار که از دید علمی به عنوان Salacca zalacca طبقه بندی می گردد، یک گونه میوه است که به طور سنتی در اندونزی و سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا پرورش می یابد. 

 

دو گیاه میوه محبوب مار در اندونزی برداشت می گردد: سالاک سیدمپوان ( Salacca sumatrana  Becc.) و سالاک پوندوه ( Salacca zalacca ). بعد از کشت، میوه مار برای زمان کوتاهی تحت فرآیندهای متابولیک قرار می گیرد. 

 

در میوه های تازه، یک فرآیند متابولیک مهم تنفس است. دی اکسید کربن و رطوبت در طی این فرآیند تولید می گردد و زمانی که مقدار بسیاری از آن خارج شود، قادر هست کیفیت میوه را کم شدن دهد. اما میوه مار به شتاب پوسیده نمی شود.

 

مزه میوه سالاک :

بافت میوه مار شبیه سیب است. مزه آن کمی اسیدی است. 

 

در بازار موجود، سه نژاد اصلی سالاک وجود دارد. گولا پسیر محبوب ترین و گران ترین است. 

 

این میوه ها دارای دانه های غیرقابل خوردن هستند. با این حال، گوشت اطراف آن قابل خوردن است و طعمی قابض و شیرین دارد. مزه منحصر به فرد آن سبب می گردد که میوه مار به غذاهای مختلف در جنوب اقیانوس آهسته و جزایر مجاور آن افزوده شود.

 

فایده های سالاک

خواص میوه پوست ماری

 

فواید میوه سالاک :

سالاک غذای خوبی برای افزودن به غذاها برای مزه دادن است و همچنین ارزش غذایی بالایی دارد. قسمت های خوراکی میوه دارای مقادیر سودمندی از ترکیبات فنلی، فلاونوئیدی و مونوترپنوئیدی است که آن را به منبعی عالی از مواد مقوی تبدیل می نماید. این میوه همچنین دارای سطوح بالایی از موارد زیر است:

 

– پروتئین

– پتاسیم

– کلسیم

– فیبر

– آهن 

– فسفر

– ویتامین های A و C

 

یک وعده سالاک فقط کربوهیدرات خوب، 82 کالری و 4 درصد چربی دارد. تأثیر کمی بر میزان کالری کلی وعده غذایی شما دارد. خواصی دارد که به هضم، سلامت بینایی، شناخت، افزایش انرژی، تنظیم قند خون و کم شدن وزن کمک می نماید. گوشت میوه دارای سطوح پلی ساکاریدهایی مثل فیبر غذایی و پکتین است. این آن را به یک کمک محرک ایمنی بالقوه تبدیل می نماید، اما این تاثیرات از راه تحقیقات گزارش نشده است.  

 

با این حال، مطالعات نشان داده است که میوه مار از راه ماکروفاژهای فعال شده، تاثیرات سودمندی بر بدن دارد. میوه مار منبعی از ترکیبات فنلی و خواص آنتی اکسیدانی است که با فواید تندرستی مرتبط است.

 

خواص سالاک برای تندرستی :

افزایش انرژی :

مطالعات نشان می دهد که سالاک متابولیسم را تحریک می نماید و استقامت را افزایش می دهد. از راه کربوهیدرات های موجود در میوه که سطح انرژی را در طول روز حفظ می نماید، سطح انرژی را افزایش می دهد.

 

به کم شدن وزن کمک می نماید :

به علت محتوای فیبر و آنتی اکسیدان بالا، سالاک یک رژیم غذایی مورد توجه برای رژیم های کنترل وزن است. فیبر سبب می گردد  تا احساس سیری نمایید و از پرخوری پیشگیری می نماید. فیبر همچنین به هضم غذا کمک می نماید و گرفتگی، یبوست و نفخ را کم شدن می دهد. شامل کلسیم و کربوهیدرات است که انرژی و استقامت لازم را در موقع رژیم غذایی به بدن می رساند. چای آن قابض خیلی خوبی است که برای کم شدن وزن سودمند است.

 

بهبود حافظه :

سالاک به عنوان “میوه حافظه” نامیده می گردد. میوه مار به علت سطوح بتاکاروتن ، پکتین و پتاسیم موجود در آن قادر هست جریان خون به مغز را بهبود بخشد که سبب بهبود عملکردهای شناختی بدن و تقویت حافظه می گردد. بعضی از سطوح استرس اکسیداتیو را از بین می برد که به کم شدن خطر بیماری های دژنراتیو مغز کمک می نماید.

 

محافظت از بینایی :

آنتی اکسیدان قوی بتا کاروتن به درمان نقایص چشم مثل نزدیکی بینایی کمک می نماید. یک بخش با نظم از سالاک در رژیم غذایی شما قادر هست جایگزین خوبی برای تمام داروهایی باشد که برای حفظ سلامت چشم دنبال می شوند. سطوح موجود در رژیم غذایی شما قادر هست خطر ابتلا به آب مروارید پیشرونده و دژنراسیون ماکولا را کم شدن دهد. حدود پنج برابر زیادتر از هندوانه و انبه بتاکاروتن دارد.

 

فواید سلامت قلب :

سطح پتاسیم موجود در سالاک به کم شدن فشار خون کمک می نماید. تنش در شریان ها و سایر رگ های خونی را کم شدن می دهد و فشار بر سیستم قلبی عروقی را کم شدن می دهد و به تنظیم آب در بدن کمک می نماید.

 

تسکین سوزش سر دل :

به طور سنتی، میوه مار در جمعیت های بومی آسیا برای تسکین سوزش سر دل استفاده می گردد. 

 

سطح قند خون را کنترل نمایید :

پوست میوه سالاک هنگامی که به صورت چای درست می گردد به بازسازی سلول های پانکراس که دیابت را کنترل می نماید، کمک می نماید. همچنین شامل پتروستیلبین است که یک عامل کم شدن دهنده گلوکز خون است که به کنترل دیابت کمک می نماید. در یک مطالعه حیوانی توسط مجله پزشکی استوایی اقیانوس آهسته آسیایی نشان داد که میوه مار آماده کردن شده در سرکه دارای سطوح بالایی از پلی فنول است که سبب کم شدن سطح گلوکز خون و بهبود پروفایل لیپیدی می گردد.

 

مبارزه با اسهال و سوء هاضمه :

سالاک مملو از فیبر و ویتامین به تسکین درد معده، حرکت های نامنظم روده، نفخ شکم و سایر مشکلات مربوط به سوء هاضمه یا اسهال کمک می نماید. پوست آن شامل ترکیباتی است که قادر هست اسهال را سریع درمان نماید.

 

ارتقای سلامت کلی بدن :

سالاک یک میوه متراکم مقوی است که به بهبود سلامت کلی بدن کمک می نماید. پروفایل غنی از مواد مقوی آن شامل ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی به حفظ عملکرد مناسب بدن کمک می نماید. آنتی اکسیدان ها به مبارزه با صدمه به سلول ها و بافت ها کمک می کنند و از صدمه های مضر سرطان زا به بدن پیشگیری می کنند. استفاده با نظم بخشی از سالاک در رژیم غذایی خطر تشکیل هموروئید را کم شدن می دهد.

 

خاصیت سالاک

خواص میوه ماری

 

عوارض جانبی سالاک :

سالاک به طور کلی یک میوه ایمن است. با این حال، بعضی از اشخاص شاید نسبت به آن حساسیت داشته باشند. اگر بعد از استفاده سالاک دچار علائمی مثل خارش، قرمزی یا تورم شدید، استفاده آن را متوقف نمایید و به پزشک مراجعه نمایید.

 

روش استفاده میوه سالاک :

خوردن میوه مار به تنهایی قادر هست به علت ظاهر آن عجیب باشد، اما آماده کردن و خوردن صحیح میوه سالاک قادر هست آسان تر از حد انتظار باشد:

 

مرحله 1: یک میوه تازه سالاک را نگه دارید و انگشت خود را مثل پوست پرتقال از راه پوست بیرونی فشار دهید.

 

مرحله 2: پوست بیرونی را به طور کامل جدا نمایید، سپس دانه های غیر خوراکی را که در هر لوب میوه سالاک وجود دارد، جدا نمایید. 

 

مرحله 3: میوه را خام بخورید یا آن را به مواد متعدد دیگر برای آماده کردن نوشیدنی، غذا و دسر بیافزایید. 

 

جمع بندی :

سالاک یک میوه ای استوایی خوش طعم و مقوی است که دارای خواص دارویی متعددی است. این میوه به تقویت سیستم ایمنی بدن، کم شدن کلسترول بد خون، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، پیشگیری از سرطان و تقویت سلامت پوست کمک می نماید.

 

 



منبع : بیتوته

آخرین دیدگاه‌ها