لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

خواص زیتون کالاماتا: مروارید سیاه مدیترانه


خاصیت زیتون کالاماتا

آشنایی با خواص زیتون کالاماتا: مروارید سیاه مدیترانه

 

آشنایی با زیتون کالاماتا و فواید آن ها

در این نوشته از بیتوته، با خواص زیتون کالاماتا آشنا می شوید. زیتون کالاماتا، که به مروارید سیاه مدیترانه نیز معروف است، نوعی زیتون یونانی است که برای مزه غنی، رنگ تیره و بافت گوشتی اش شناخته می‌شود. این زیتون‌ها نه تنها خوش طعم هستند، بلکه منبع عالی مواد مقوی ضروری برای تندرستی هستند.

یونان با آب و هوای مدیترانه ای خود ، خانه ای مناسب برای درخت زیتون است. تفاوت‌های آب و هوایی محلی و منطقه‌ای و شرایط خاک منجر به ایجاد انواع جدیدی از زیتون در یونان شده است. به همین علت است که امروزه انواع مختلفی از زیتون یونانی وجود دارد.   

 

در حال حاضر بیش از 60 نوع مختلف زیتون وجود دارد. هر گونه ویژگی ویژه خود را دارد. انواع زیتون در یونان نه تنها در اندازه، رنگ و شکل، بلکه در ترکیب مواد تشکیل دهنده آنها و در نتیجه مزه متفاوت است. 

 

زیتون کالاماتا بادامی شکل و دارای رنگ بنفش تیره قهوه ای است. آنها در شبه جزیره پلوپونز در جنوب یونان یافت می شوند و برای هزاران سال در تغذیه انسان نقش داشته اند. درختان زیتون در زیر آفتاب شگفت انگیز یونان رشد می کنند و برگ های خیلی بزرگتری نسبت به سایر درختان زیتون در سراسر کشور و جهان دارند.

 

میوه های این واریته تنها در صورتی زیتون کالاماتا نامیده می شوند که واقعاً از آن منطقه آمده باشند، زیرا منشأ حفاظت شده است. 

 

زیتون کالاماتا که به مروارید سیاه مدیترانه نیز معروف است، نوعی زیتون یونانی است که برای مزه منحصر به فرد، رنگ تیره و خواص تندرستی متعددش شناخته شده است. این زیتون‌ها که زیادتر در منطقه مسینا در جنوب یونان کشت می‌شوند، در واقع زمانی که هنوز سبز هستند برداشت می‌شوند و سپس فرآیندی به نام “آب نمک کردن” را طی می‌کنند تا به رنگ تیره و مزه شور خود برسند.

 

شهر کالاماتا و زیتون های آن :

درخت زیتون هزاران سال است که وجود داشته است و اعتقاد بر این است که منشأ آن در شرق مدیترانه است. درخت زیتون نمادی از افتخار و فرهنگ است و حتی به عنوان جایزه قهرمانان در بازی های المپیک استفاده می گردد. زیتون از اوایل دوران مینوی یک غذا بوده است. این میوه های سیاه و سفید کوچک نه تنها در غذاهای یونانی، بلکه در انواع غذاهای بین المللی نیز جزء اصلی هستند.  

 

زیتون کالاماتا که برای خواص تغذیه‌ای و داشتن چربی‌های سالم محبوب هستند، از منطقه مسنی در پلوپونز نامگذاری شده‌اند، جایی که در آنجا نیز فرآوری می‌شوند. با این حال، آن‌ها در منطقه همسایه لاکونیا نیز برداشت می‌شوند.

 

زیتون های کالاماتا که برای شکل بادام، رنگ بنفش تیره و مزه تندشان شناخته می شوند، برای پیشگیری از کبودی با دست چیده می شوند. بعد از برداشت زیتون، آنها را تبدیل به روغن زیتون می کنند و یا آنها را به صورت زیتون سفره آماده می کنند.  

 

زمان برداشت بهینه آنها اواخر پاییز است، در حالی که سایر واریته ها معمولاً زودتر چیده می شوند، که علت سبز بودن آنها را توضیح می دهد. اگر زیتون بیش از حد سبز باشد، میوه به همراه روغن زیتون تولید شده مزه تلخی خواهد داشت. از طرف دیگر خیلی تیره به معنای کیفیت پایین است.

 

در موقع برداشت، کارگران تورهای مشبک را زیر درختان قرار می دهند تا در حالی که شاخه ها تکان می خورد، همه میوه ها را جمع آوری کنند.

 

همه چیز درباره خواص زیتون کالاماتا

زیتون کالاماتا سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد

 

برداشت زیتون کالاماتا :

همانطور که قبلا ذکر شد، زیتون کالاماتا در اوایل اکتبر با دست چیده می گردد. زمان برداشت میوه نه تنها اندازه میوه و کیفیت آن را تعیین می نماید، بلکه محتوای مواد تقویت کننده سلامت را نیز تعیین می نماید. 

 

با وجود رنگ بنفش و اندازه آنها، آنها بیشتر به عنوان زیتون های رومیزی سیاه طبقه بندی می شوند، در حالی که میتوان از آنها برای آماده کردن روغن زیتون نیز استفاده نمود. مثل زیادتر زیتون‌ها،  ذاتاً تلخ هستند، به همین علت است که معمولاً قبل از استفاده درمان یا فرآوری می‌شوند.

 

در این مرحله از رسیدن، میزان آب زیتون کم است که بر سفتی و در نتیجه کیفیت آن تأثیر می گذارد. با این حال، میوه های تازه هنوز خوراکی نیستند و بلافاصله در آب نمک قرار می گیرند.

 

این فرآیند به فرآیند ” سختی ” معروف است و برای بهبود مزه آنها استفاده می گردد.

 

دو روش مختلف برای این کار وجود دارد.

• راه کوتاه، خیس کردن زیتون در آب نمک به زمان یک هفته است که سبب افزایش میزان سدیم آن می گردد. سپس کارگران آنها را با آب نمک، سرکه، برش های لیمو و روغن زیتون بسته بندی می کنند.

 

• راه طولانی این است که در هر زیتون یک شکاف ایجاد نمایید و در آب نمک 10 درصد برای تخمیر نگهداشتن نمایید تا تلخی آن ها از بین برود. این روند معمولاً حدود سه ماه طول می کشد.

 

خواص تندرستی زیتون کالاماتا :

زیتون سیاه توسط پزشکان و متخصصان تغذیه به عنوان یکی از سالم ترین مواد غذایی در جهان شناخته می گردد و علت آن این است که این زیتون مملو از سدیم، چربی های سالم و آنتی اکسیدان طبیعی است.      

 

زیتون کالاماتا شامل شماری ویتامین و مواد معدنی برای تندرستی است و به ویژه مملو از آهن و ویتامین A است. گفته می گردد استفاده با نظم آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان را کم شدن می دهد.   

 

زیتون کالاماتا به علت محتوای بالای مواد گیاهی سودمند با فواید تندرستی مختلفی مرتبط است.

 

مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها: زیتون کالاماتا منبع excellentی از آنتی‌اکسیدان‌ها مثل پلی‌فنول‌ها و ویتامین E است که به محافظت از سلول‌ها در برابر صدمه اکسیداتیو و کم شدن التهاب کمک می‌کنند.

 

سلامت قلب: چربی‌های غیراشباع موجود در زیتون کالاماتا، به ویژه اسید چرب اولئیک، می‌توانند به کم شدن کلسترول LDL (بد) و افزایش کلسترول HDL (خوب) کمک کنند که این امر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کم شدن می‌دهد.

 

تنظیم فشار خون: پتاسیم موجود در زیتون کالاماتا می‌تواند به شل شدن رگ‌های خونی و در نتیجه کم شدن فشار خون کمک نماید.

 

تقویت استخوان‌ها: زیتون کالاماتا منبع خوبی از کلسیم و ویتامین K است که برای سلامت و استحکام استخوان‌ها ضروری هستند.

 

هضم خوبتر: فیبر موجود در زیتون کالاماتا می‌تواند به هضم خوبتر غذا و پیشگیری از یبوست کمک نماید.

 

تقویت سیستم ایمنی: ویتامین C موجود در زیتون کالاماتا به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌نماید.

 

کم شدن خطر ابتلا به سرطان: بعضی مطالعات نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زیتون کالاماتا شاید به کم شدن خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان کمک کنند.

 

• تاثیرات ضد میکروبی و ضد ویروسی.

• از سیستم قلبی عروقی محافظت می نماید.

• از سلول های عصبی در برابر صدمه محافظت می نماید.

• بهبود سلامت پوست.

• متابولیسم شما را تحریک می نماید.

 

خواص درمانی زیتون کالاماتا

زیتون کالاماتا، مملو از آنتی اکسیدان ها است.

 

زیتون کالاماتا در مقابل زیتون سیاه :

خاستگاه : زیتون کالاماتا گونه ای سیاه رنگ از زیتون است. آنها یکی از محبوب ترین گونه های زیتون یونانی هستند که در مسینیا، یک واحد منطقه ای در یونان رشد می کنند. نام زیتون از شهر کالاماتا که در نزدیکی آن کاشته شده است گرفته شده است. 

 

زیتون سیاه نیز از منطقه مدیترانه می آید. آنها برای نخستین بار بیش از پنج هزار سال پیش کشت شدند. امروزه بسیاری از کشورها به علت آب و هوای خود در تولید آنها مشارکت دارند – نه تنها یونان، بلکه ایالات متحده آمریکا، استرالیا و غیره. 

 

ظاهر : به آسانی قادر هستید زیتون کالاماتا و زیتون سیاه را تشخیص دهید. زیتون کالاماتا به رنگ بنفش تیره است.

 

زیتون کالاماتا نیز درازتر و بادامی شکل است، در حالی که زیتون سیاه گردتر است. زیتون سیاه نیز در اشکال مختلف وجود دارد.

 

روش پخت : بعد از برداشت، زیتون به اصطلاح «فرایند سفت شدن» را طی می نماید. فرآیندهای زیتون کالاماتا و سیاه متفاوت است.

 

مزه : هم زیتون کالاماتا و هم زیتون سیاه برای نخستین بار تلخ هستند.

 

مزه زیتون کالاماتا نسبت به مزه بسیاری از انواع زیتون سیاه منحصر به فرد و بارزتر است. بر این اساس مزه زیتون سیاه را میتوان با افزودن گیاهان مختلف در طی فرآیند نمک زدن تغییر داد. همه می دانند که زیتون سیاه مزه ملایم تری نسبت به کالاماتا دارد.

 

نکته : اگرچه زیتون کالاماتا فواید تندرستی بسیاری دارد، اما برای داشته باشید که کالری و سدیم بالایی نیز دارند. بر این اساس، می بایست آنها را به مقدار متعادل استفاده نمایید.

 

در پایان :

در مجموع، زیتون کالاماتا یک خوراکی خوش طعم و مقوی است که می‌تواند به رژیم غذایی شما اضافه شود. این زیتون‌ها مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم و سایر مواد مقوی هستند که می‌توانند به بهبود سلامت کلی شما کمک کنند.

 

 



منبع : بیتوته

آخرین دیدگاه‌ها