لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

خواص گرانادیلا، میوه ای با خواص درمانی و دارویی


خواص دارویی گرانادیلا

خواص گرانادیلا، میوه ای با خواص درمانی و دارویی خیلی

 

آشنایی با خواص گرانادیلا : میوه ای کوچک اما پر خاصیت

در این نوشته از بیتوته، با خواص گرانادیلا آشنا می شوید. گرانادیلا، میوه ای استوایی است که بومی آمریکای جنوبی است. این میوه دارای پوستی زرد و نارنجی و گوشتی آبدار با دانه های کوچک است. گرانادیلا منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است که به آن خواص درمانی و دارویی مختلفی می بخشد.

گرانادیلا، میوه ای استوایی است که بومی آمریکای جنوبی است. این میوه دارای پوستی زرد و نارنجی و گوشتی آبدار با دانه های کوچک است. گرانادیلا منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است که به آن خواص درمانی و دارویی مختلفی می بخشد.

 

گرانادیلا که با نام های میوه شور، پاسیفلورا، ماراکویا یا گرانادیلای شیرین نیز شناخته می گردد، یک میوه گرمسیری بومی آمریکای جنوبی است. این یکی از اعضای خانواده Passifloraceae است که شامل میوه های شور و سایر میوه های خوراکی نیز می گردد. گرانادیلا میوه ای گرد یا بیضی شکل با پوسته بیرونی سخت و صاف است که به رنگ نارنجی روشن یا زرد است. گوشت داخلی آن ژله مثل و شامل دانه های سیاه رنگ متعدد است. گرانادیلا طعمی شیرین و ترش دارد که بیشتر به عنوان ترکیبی از آناناس، انبه و مرکبات توصیف می گردد.

 

ارزش غذایی گرانادیلا :

گرانادیلا یک میوه مقوی است که کالری کمی دارد و ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان بالایی دارد. یک فنجان (185 گرم) خمیر گرانادیلا شامل مواد مقوی زیر است:

 

کالری: 97

پروتئین: 2 گرم

چربی: 0 گرم

کربوهیدرات: 23 گرم

فیبر: 3 گرم

ویتامین C: 50 درصد از ارزش روزانه (DV)

ویتامین A: 8 درصد از DV

آهن: 3 درصد از DV

پتاسیم: 8 درصد از DV

منیزیم: 5 درصد از DV

 

خواص گرانادیلا :

گرانادیلا دارای خواص زیر است:

آنتی اکسیدانی: گرانادیلا مملو از آنتی اکسیدان ها است که به محافظت از بدن در برابر صدمه رادیکال های آزاد کمک می نماید. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایدار هستند که قادر هستند به سلول ها صدمه برسانند و منجر به بیماری شوند.

 

ضد التهابی: گرانادیلا دارای خواص ضد التهابی است که قادر هست به کم شدن التهاب در بدن کمک نماید. التهاب یکی از عوامل اصلی بسیاری از بیماری ها است.

 

ضد سرطانی: تحقیقات نشان داده است که گرانادیلا دارای خواص ضد سرطانی است و قادر هست به پیشگیری از رشد سلول های سرطانی کمک نماید.

 

مقوی قلب: گرانادیلا شامل ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی است که برای سلامت قلب سودمند هستند. این میوه همچنین شامل پتاسیم است که به کم شدن فشار خون کمک می نماید.

 

مقوی سیستم ایمنی: گرانادیلا منبع خوبی از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می نماید.

 

تعداد سلول های خونی را افزایش می دهد: تولید گلبول های قرمز و سفید خون به لطف آهن، پتاسیم و ویتامین های B موجود در گرانادیلا تحریک می گردد. گلبول های قرمز سالم برای مبارزه با کم خونی حیاتی هستند.

 

بهبود سلامت گوارش: گرانادیلا شامل فیبر است که به بهبود سلامت گوارش کمک می نماید.

 

بهبود سلامت پوست: گرانادیلا شامل ویتامین A و آنتی اکسیدان هایی است که قادر هستند به محافظت از پوست در برابر صدمه های ناشی از نور خورشید کمک کنند.

 

ایده آل برای دیابتی ها: با شاخص گلیسمی پایین (GI)، خوردن گرانادیلا سبب افزایش سطح قند خون نمی شود. این سبب می گردد که جایگزینی عالی برای میوه هایی با شاخص GI بالا مثل خربزه یا آناناس باشد.

 

آهسته بخش طبیعی: این میوه که به عنوان یک آهسته بخش ملایم عمل می نماید، برای کسانی که از بی خوابی رنج می برند سودمند است. برای یک چای آهسته بخش، دانه های گرانادیلا را همراه با مانزانیلا (بابونه) ​​دم نمایید.

 

انرژی پتاسیم: موز تنها میوه ای نیست که پتاسیم دارد. یک گرانادیلا حدود 63 میلی گرم پتاسیم دارد که قادر هست به کم شدن فشار خون و ریکاوری عضلات کمک نماید.

 

کم کالری: گرانادیلا یک میوه کم کالری است که آن را به یک میان وعده یا دسر سالم تبدیل می نماید.

 

به کم شدن وزن کمک می نماید: محتوای کالری کم و محتوای فیبر بالا گرانادیلا آن را به یک کمک کننده خوب برای کم شدن وزن تبدیل می نماید.

 

ارزش غذایی گرانادیلا

از خواص داروئی گرانادیلا میتوان به بهبود سلامت قلب اشاره نمود

 

فواید گرانادیلا برای تندرستی

گرانادیلا قادر هست به بهبود سلامت در زمینه های زیر کمک نماید:

 

سلامت قلب: گرانادیلا شامل ویتامین C، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها است که همگی برای سلامت قلب سودمند هستند. ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می نماید و پتاسیم به کم شدن سطح کلسترول و کم شدن فشار خون و بهبود کنترل قند خون به بهبود سلامت قلب کمک می نماید. آنتی اکسیدان ها نیز به محافظت از قلب در برابر صدمه رادیکال های آزاد کمک می کنند.

 

سلامت مغز: گرانادیلا شامل آنتی اکسیدان ها و ویتامین B است که برای سلامت مغز سودمند هستند. آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول های مغز در برابر صدمه کمک می کنند و ویتامین B به بهبود عملکرد مغز کمک می نماید.

 

کم شدن التهاب: گرانادیلا شامل ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به کم شدن التهاب کمک می کنند. التهاب قادر هست منجر به طیف گسترده ای از مشکلات تندرستی از جمله بیماری قلبی، سرطان و آرتریت شود.

 

سلامت گوارش: گرانادیلا شامل فیبر است که به بهبود هضم غذا کمک می نماید. فیبر همچنین به پیشگیری از یبوست کمک می نماید.

 

سلامت پوست: گرانادیلا شامل آنتی اکسیدان هایی است که قادر هستند به محافظت از پوست در برابر صدمه های ناشی از نور خورشید کمک کنند. آنتی اکسیدان ها همچنین به کم شدن التهاب و چین و چروک پوست کمک می کنند.

 

سلامت روده را تقویت می نماید: فیبر موجود در گرانادیلا قادر هست با با نظم نگه داشتن سیستم گوارشی و حمایت از رشد باکتری های سودمند در روده به سلامت روده کمک نماید.

 

سلامت استخوان ها: گرانادیلا شامل کلسیم و ویتامین K است که برای سلامت استخوان ها سودمند هستند. کلسیم به تقویت استخوان ها کمک می نماید و ویتامین K به جذب کلسیم کمک می نماید.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن: گرانادیلا یک منبع عالی از ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان قوی است. ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می نماید و بدن را در برابر عفونت ها محافظت می نماید.

 

کم شدن اضطراب: گرانادیلا شاید به کم شدن اضطراب و بهبود کیفیت خواب کمک نماید. شاید فکر نمایید که مزه دلپذیر تنها دلیلی است که این میوه به شما احساس بهتری می دهد، اما این به علت سطح منیزیم موجود در گرانادیلا نیز هست. این ماده معدنی با کم شدن سطح استرس و اضطراب مرتبط است.

 

درد را تسکین می دهد: گرانادیلا شاید به تسکین درد و التهاب مرتبط با بیماری هایی مثل آرتریت و دردهای قاعدگی کمک نماید.

 

سطح انرژی را افزایش می دهد: گرانادیلا شاید به افزایش سطح انرژی و کم شدن خستگی کمک نماید.

 

علاوه بر این فواید تندرستی، گرانادیلا یک میوه خوش طعم و همه کاره است که میتوان از آن به طرق مختلف لذت برد. میتوان آن را تازه، آب میوه یا در اسموتی ها، دسرها و غذاهای دیگر استفاده نمود.

 

فواید گرانادیلا برای سلامتی

روش استفاده گرانادیلا

 

روش انتخاب و نگهداشتن گرانادیلا :

موقع انتخاب گرانادیلا، در پی میوه هایی باشید که سفت و دارای رنگ نارنجی یا زرد روشن هستند. از میوه هایی که نرم هستند یا هر گونه لکه دارند خودداری نمایید. گرانادیلا را میتوان تا یک هفته در دمای اتاق و تا دو هفته در یخچال نگهداشتن نمود.

 

روش استفاده گرانادیلا :

برای خوردن گرانادیلا کافی است آن را از وسط نصف نمایید و گوشت آن را با قاشق بردارید. قادر هستید گوشت را همانطور که هست بخورید یا به اسموتی ها، دسرها یا غذاهای دیگر بیافزایید. دانه های گرانادیلا خوراکی هستند، اما بعضی از اشخاص ترجیح می دهند قبل از خوردن آنها را حذف کنند.

 

گرانادیلا را میتوان به صورت تازه، آبمیوه، بستنی یا مربا استفاده نمود. همچنین میتوان از آن در سالاد، اسموتی و سایر غذاها استفاده نمود. گرانادیلا را میتوان به صورت تازه، منجمد یا به صورت آبمیوه، اسموتی یا سالاد استفاده نمود.

 

در اینجا چند ایده برای لذت بردن از گرانادیلا وجود دارد:

• گرانادیلای تازه را به تنهایی، به عنوان میان وعده یا دسر بخورید.

• گوشت گرانادیلا را به اسموتی ها، ماست یا بلغور جو دوسر بیافزایید.

• از آب یا پوره گرانادیلا در کوکتل ها، ماکتل ها و سایر نوشیدنی ها استفاده نمایید.

• شربت یا بستنی گرانادیلا درست نمایید.

• از پالپ گرانادیلا برای آماده کردن سس گوشت، ماهی یا سبزیجات استفاده نمایید.

• دانه های گرانادیلا را به سالاد یا دسر بیافزایید تا بافتی ترد و مواد مقوی اضافی داشته باشید.

 

عوارض جانبی گرانادیلا :

گرانادیلا به طور کلی بی خطر است، اما در بعضی اشخاص شاید سبب عکس العمل های آلرژیک شود. اگر به گل میخک، گل یاس یا سایر گیاهان خانواده پاسیفلوراها حساسیت دارید، شاید به گرانادیلا نیز حساس باشید.

 

بر این اساس این میوه استوایی می بایست توسط افرادی که عدم تحمل فردی به محصول یا تمایل به آلرژی دارند استفاده نشود. با این حال، عملا محدودیت خاصی برای استفاده از گرانادیلا وجود ندارد.

 

البته استفاده این میوه در بیماران مبتلا به دیابت می بایست با احتیاط انجام شود. همچنین برای افرادی که تمایل به اضافه وزن دارند، نباید در استفاده میوه زیاده روی نمود. اگرچه گرانادیلا یک محصول کم کالری در نظر گرفته می گردد، اما میوه شامل غلظت بالایی از فروکتوز است. و این قادر هست منجر به افزایش قند خون و در نتیجه افزایش احساس گرسنگی شود.

 

در طول دوره شیردهی، تازه مادرها خوبتر است برای مدتی از خوردن میوه عجیب و غریب خودداری کنند. حداقل در سه ماه اول نباید انار استفاده نمایید، زیرا احتمال تشکیل گاز شدید در نوزاد یا ایجاد آلرژی وجود دارد.

 

علاوه بر این، میوه عجیب و غریب دارای تاثیرات ادرار آور و ملین است. به همین علت است که نباید از میوه زیاد سوء استفاده نمود، به خصوص برای بیمارانی که مستعد تظاهرات اسهال هستند.

 

سخن پایانی :

گرانادیلا میوه ای خوش طعم و مقوی است که دارای خواص درمانی و دارویی مختلفی است. این میوه منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است که به بهبود سلامت در زمینه های مختلف کمک می نماید. که میتوان آن را به صورت تازه استفاده نمود یا برای آماده کردن انواع غذاها استفاده نمود. اگر در پی یک میان وعده سالم و با تازگی هستید، گرانادیلا یک گزینه عالی است.

 

 



منبع : بیتوته

آخرین دیدگاه‌ها