لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

باورنکردنی ترین خواص برگ چغندر


ارزش غذایی برگ چغندر

باورنکردنی ترین خواص برگ چغندر

 

شگفت انگیزترین خاصیت برگ چغندر :

در این نوشته از بیتوته، شما را با خواص برگ چغندر آشنا می نماییم. شاید خیلی از اشخاص فکر نمی نمودند که سبزی چغندر اینقدر فایده داشته باشد. اما با مطالعه ی این نوشته به خواص آن پی خواهید برد و آن را در وعده ی غذایی خود خواهید گنجاند.

از خواص برگ چغندر چه می دانید ؟

چه کسی فکرش را می نمود که یکی از کم طرفدار ترین سبزیجات قادر هست برای شما سودمند باشد؟ سبزی چغندر دقیقاً محبوب ترین سبزی نیست، درست است؟ از این گذشته، بعضی اشخاص مزه و مزه ی آن را دوست ندارند. اما سبزی چغندر فواید بسیاری دارد.

 

فواید سبزی چغندر این است که ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های بسیاری دارند. آنها برای شما خوب هستند آنها یکی از سبزیجاتی هستند که می بایست در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. فواید سبزی یا برگ چغندر منبع فوق العاده ای از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین های A، B، C و E، فولات و پتاسیم است. این مواد مقوی به طرق مختلف برای تندرستی شما سودمند هستند.

 

شاید چغندر را به عنوان یک غذای فوق العاده تصور نکنید، اما سبزی های رنگارنگ پنهان شده در میان ساقه ها منبع خیلی خوبی از مواد مقوی هستند. آنها همچنین منبع خوبی از فیبر هستند که قادر هست به شما کمک نماید زمان طولانی تری احساس سیری نمایید و کم شدن وزن را افزایش دهید.

 

بر این اساس، فواید خوردن برگ چغندر چیست؟ بیایید کاوش کنیم.

 

خواص برگ چغندر برای تندرستی :

آیا از فواید برگ چغندر برای تندرستی می دانستید؟ در حالی که چغندر زیادتر برای رنگ قرمزش شناخته می گردد، فواید تندرستی آن تنها به رنگ آن محدود نمی شود. فواید بسیاری هم دارد.

 

در اینجا دلیلی است که می بایست برگ چغندر را به وعده های غذایی خود بیافزایید:

 

1. انتخاب های غذایی سالم تری داشته باشید

فواید سالم برگ چغندر آن ها را به انتخابی هوشمندانه برای هر وعده غذایی تبدیل می نماید. آنها را میتوان به صورت سرخ نموده، آب پز یا خام استفاده نمود. آنها مملو از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C هستند و منبع طبیعی فیبر تنظیم کننده قند هستند.

 

اگر می خواهید غذاهای سالم تری بخورید، چغندر گزینه ای عالی است که فواید دیگری برای تندرستی دارد. چغندر شامل کربوهیدرات های کم کالری است که به تنظیم سطح قند خون و کم شدن میل به غذاهای شیرین کمک می نماید. آنها قادر هستند به شما کمک کنند وزن خود را راحت تر از خوردن کربوهیدرات های فرآوری شده مثل نان سفید حفظ نمایید.

 

چغندر را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانید، متوجه خواهید شد که یک مکمل خوش طعم برای هر وعده غذایی است.

 

درباره فواید برگ چغندر

مملو بودن از مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها از فواید برگ چغندر است

 

2. قند خون را کنترل نمایید

مزیت های سالم برگ چغندر به طور طبیعی کنترل سطح قند خون است. آنها دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند، به این معنی که سطح قند خون شما را مثل سایر غذاهای پرقند افزایش نمی دهند. به همین علت خوردن چغندر انتخاب هوشمندانه تری نسبت به خوردن میوه است.

 

3. کم شدن خطر بیماری قلبی

فواید برگ چغندر منبع عالی فولات است. فولات یک ویتامین B است که برای متابولیسم سایر مواد مقوی از جمله اسیدهای آمینه و هموسیستئین ضروری است. همچنین شاید با کم شدن سطح هموسیستئین، خطر بیماری قلبی را کم شدن دهد.

 

چغندر مملو از فولات (اسید فولیک) است که نقش مهمی در متابولیسم اسیدهای آمینه دارد. این برای رشد متوسط ​​در دوران بارداری و نوزادی ضروری است زیرا با اطمینان از اینکه همه اندام ها با پتانسیل کامل خود رشد می کنند به رشد صحیح جنین کمک می نماید. رژیم غذایی غنی از فولات قادر هست با کم شدن سطح هموسیستئین، خطر بیماری قلبی را کم شدن دهد. سطوح بالای هموسیستئین یک عامل خطر مهم برای بیماری عروق کرونر، سکته مغزی و مرگ زودرس ناشی از بیماری قلبی عروقی است.

 

هموسیستئین با ایجاد التهاب به رگ های خونی صدمه می رساند که منجر به تصلب شرایین یا سخت شدن رگ ها می گردد. سطوح بالا نیز قادر هست سبب خون شود. استفاده مواد غذایی غنی از فولات قادر هست سطح هموسیستئین را کم شدن دهد و خطر بیماری قلبی را کم شدن دهد. در چغندر مقدار بسیاری اسید فولیک وجود دارد، بر این اساس با این سبزی سالم نیازی به نگرانی در مورد عدم دریافت کافی در رژیم غذایی خود نباشید!

 

4. محافظت و بهبود بینایی

یکی از فواید اساسی برگ چغندر این است که منبع خوبی از لوتئین و زآگزانتین است که برای چشم شما سودمند است. این مواد مقوی با محافظت در برابر استرس اکسیداتیو و اشعه مضر UV سبب سلامت چشم می شوند.

 

چغندر فواید خیلی دیگری نیز دارد، از افزایش فعالیت بدنی گرفته تا بهبود حافظه، اما هنگامی خود چغندر را آماده کردن می نمایید، به آسانی میتوان آنها را فراموش نمود. و اگر قبلاً چغندرها را برای سالاد یا غذای دیگری پوست کنده باشید، شاید متوجه نشوید که چقدر فواید تندرستی در آن برگ های سبز روشن پنهان شده است.

 

سبزی چغندر شامل ویتامین A (بتا کاروتن) و لوتین است که برای بهبود سلامت چشم مهم است. یک فنجان سبزی چغندر معادل بیش از 100 درصد ارزش روزانه ویتامین A است. هویج تنها سبزی با غلظت بالای این ویتامین ارزشمند نیست. سبزی های دارای برگ های تیره مثل سبزی چغندر مملو از ویتامین A هستند!

 

5. بهبود هضم

گنجاندن چغندر در رژیم غذایی یک راه عالی برای افزودن فیبر و آنتی اکسیدان به وعده غذایی شما است. برگ چغندر یک ملین طبیعی است که قادر هست به رفع یبوست کمک نماید. فیبر برای هضم سالم ضروری است و روده بزرگ را پاکیزه و روان نگه می دارد.

 

به عنوان یک مزیت، چغندر منبع طبیعی فیبر محلول و نامحلول است که به تنظیم هضم کمک می نماید و سبب می گردد زمان طولانی تری احساس سیری نمایید، بر این اساس در موقع خوردن غذا کمتر می خورید. قادر هستید با افزودن سبزی چغندر به سالاد یا چغندر بخارپز شده با مرغ برای ناهار یا شام از مزیت های سبزی چغندر لذت ببرید. خوردن چغندر یک راه عالی برای گنجاندن سبزیجات زیادتر در رژیم غذایی شما است. همچنین قادر هستید از چغندر در دستور العمل های سالم مثل اسموتی ها و سالادها استفاده نمایید.

 

آب چغندر با افزایش تولید صفرا (مایع گوارشی ساخته شده توسط کبد) به هضم کمک می نماید. آنها به تجزیه چربی ها کمک می کنند، که چغندر را به یک غذای کم چرب تبدیل می نماید!

 

در مورد خواص برگ چغندر

کم شدن خطر بیماری قلبی از خاصیت برگ چغندر است

 

6. مملو از پتاسیم

برگ چغندر منبع غنی پتاسیم است. این ماده مقوی به تنظیم فشار خون کمک می نماید و ضربان قلب شما را به طور طبیعی حفظ می نماید. پتاسیم برای حفظ سلامت مطلوب ضروری است زیرا سبب رشد ماهیچه ها و حمایت از سلامت اعصاب می گردد.

 

مزیت های برگ چغندر این است که به تنظیم فشار خون و حفظ ضربان طبیعی قلب کمک می نماید. پتاسیم برای حفظ سلامت مطلوب ضروری است زیرا سبب رشد ماهیچه ها و حمایت از سلامت اعصاب می گردد.

 

7. برای قلب شما سودمند است

سبزیجات غنی از فولات مثل چغندر قادر هستند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کم شدن دهند. چغندر منبع خوبی از فولات است که به کم شدن خطر بیماری های قلبی و افزایش حساسیت به انسولین کمک می نماید و در نتیجه شانس ابتلا به دیابت را کم شدن می دهد. فولات ها ضروری هستند زیرا با تولید گلبول های قرمز خون با ظرفیت حمل اکسیژن خوبتر و در دسترس تر کردن رشته های DNA به تجزیه سلول های سرطانی در بدن ما کمک می کنند تا ژن های صدمه دیده یا جهش یافته بتوانند خود را ترمیم کنند.

 

فولات همچنین برای تولید انتقال دهنده های عصبی مثل دوپامین، اپی نفرین و نوراپی نفرین ضروری است. این انتقال دهنده های عصبی به بهبود خلق و خوی ما و غلبه بر افسردگی کمک می کنند. فولات همچنین به کم شدن سطح هموسیستئین در بدن کمک می نماید که به پیشگیری از بیماری قلبی کمک می نماید. برگ چغندر برای شما هم خوب است! آنها مملو از ویتامین K، فولات و مواد معدنی مثل منگنز، منیزیم، پتاسیم، آهن، کلسیم و فسفر هستند.

 

8. به کم شدن کلسترول کمک نمایید

یکی از فواید برگ چغندر این است که منبع خوبی از فولات، ویتامین B است که به تنظیم فشار خون و کلسترول کمک می نماید. فولات همچنین از سنتز DNA پشتیبانی می نماید.

 

سپس صفرا قبل از اینکه از راه مدفوع یا ادرار دفع شود به روده و روده بزرگ اضافه می گردد. هنگامی که کلسترول بیش از حد در کبد شما به علت عادات غذایی ناسالم انباشته می گردد، شاید آغاز به ورود به داخل رگ های خونی نماید و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. فولات موجود در چغندر به کم شدن سطح کلسترول در کبد کمک می نماید و خطر ابتلا به کلسترول بالا را کم شدن می دهد.

 

هنگامی که کلسترول بیش از حد در کبد شما به علت عادات غذایی ناسالم انباشته می گردد، شاید آغاز به ورود به داخل رگ های خونی نماید و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. فولات موجود در چغندر به کم شدن سطح کلسترول در کبد کمک می نماید و خطر ابتلا به کلسترول بالا را کم شدن می دهد.

 

9. تقویت ایمنی

یکی از فواید برگ چغندر مملو بودن از ویتامین C است که برای تقویت ایمنی حیاتی است. نقش آنها در کمک به بهبود سیستم ایمنی و مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا به شما کمک می نماید در ماه های زمستان احساس بهتری داشته باشید، زمانی که مردم زیادتر از زمان های دیگر سال مریض می شوند. ویتامین C موجود در برگ چغندر برای تقویت ایمنی و مبارزه با سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری های رایج زمستانی حیاتی است.

 

به تولید گلبول های سفید خون کمک می نماید، که با از بین بردن اجسام خارجی مثل ویروس ها یا باکتری هایی که قادر هستند منجر به بیماری شوند، با عفونت ها مبارزه می کنند. برگ چغندر همچنین مملو از آنتی اکسیدان هایی مثل کاروتنوئیدها است. کاروتنوئیدها به عنوان یک عامل ضد التهابی قوی بر روی بافت انسان عمل می کنند و به سم زدایی بدن ما از مواد مضری که شاید در طول روز با آنها برخورد کنیم، کمک می کنند.

 

یک فنجان سبزی چغندر پخته تقریباً 60 درصد از ارزش غذایی روزانه شما را با مقدار کمی یا بدون قند دارد. سبزی چغندر نیز چربی و کالری کمی دارد.

 

مواد معدنی موجود در برگ چغندر

یکی از خواص برگ چغندر مملو بودن از ویتامین C است

 

10. استخوان ها را تقویت نمایید

خوردن با نظم برگ چغندر به استخوان های شما کمک می نماید سالم و قوی بمانند. برگ چغندر قدرت تغذیه، تقویت و محافظت از استخوان های شما را در برابر صدمه با حفظ ساختار خود دارد. برگ چغندر منبعی از کلسیم و ویتامین K است که به لخته شدن خون و ایجاد سلول های جدید کمک می نماید. منگنز برای آنزیم سوپراکسید دیسموتاز (SOD) ضروری است که پیری را نماید می نماید و سلامت استخوان را حفظ می نماید.

 

11. برگ چغندر سبب بهبود سلامت روان می گردد

با استفاده برگ چغندر خلق و خوی خود را تقویت نمایید و سلامت روان خود را بهبود ببخشید. ویتامین B6 خلق و خو را بهبود می بخشد و افسردگی را تقویت می نماید و سبزی چغندر شامل مقادیر بسیاری ویتامین B6 است.  

 

برگ چغندر همچنین مملو از ویتامین K است که تحقیقات نشان می دهد قادر هست صدمه به نورون های مغز را کم شدن داده و محدود نماید. این بدان معنی است که ویتامین K شاید پیشرفت بیماری آلزایمر را کم شدن دهد.

 

12. سبزی چغندر سلامت خون را تقویت می نماید

سبزی چغندر با داشتن آهن زیادتر از اسفناج، سلامت خون را با پیشگیری و درمان کم خونی بهبود می بخشد. آهن بخشی حیاتی از هموگلوبین است، ماده ای که در گلبول های قرمز خون یافت می گردد و اکسیژن را از ریه ها به سراسر بدن منتقل می نماید.

 

بسیاری از اشخاص از کمبود آهن به نام کم خونی رنج می برند. اگر آهن بدن شما کم باشد، نمی توانید گلبول های قرمز حامل اکسیژن کافی بسازید. هر سلول در بدن شما به آهن نیاز دارد و سبزی چغندر منبع غنی آهن برای بهبود سلامت خون شماست!

 

سبزی چغندر همچنین مملو از ویتامین B6 است، ویتامینی که برای ایجاد گلبول های قرمز خون و انتقال دهنده های عصبی حیاتی است.

 

13. برگ چغندر به ایجاد پوستی سالم کمک می نماید

پوست سالم و شفاف می خواهید؟ برگ چغندر را به رژیم غذایی خود بیافزایید. برگ چغندر مملو از ویتامین C است و همچنین کبد را سم زدایی می نماید تا پوستی شفاف و درخشان داشته باشد. خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C به تولید کلاژن کمک می نماید که برای سلامت پوست حیاتی است. برگ چغندر نیز پر از فیبر است تا شما را با نظم نگه دارد و به دفع سموم و مواد زائد بدن کمک نماید تا پوست شما شفاف و سالم بماند.

 

14. برگ چغندر سبب سلامت دندان ها می گردد

برگ چغندر مملو از کلسیم، منیزیم و ویتامین D برای تقویت دندان های قوی است. غذاهای مملو از کلسیم و منیزیم به ساخت مینای قوی کمک می کنند که از ایجاد حفره ها پیشگیری می نماید. ویتامین D برای کمک به جذب کلسیم ضروری است. با استفاده زیادتر مواد غذایی (مثل سبزی چغندر) مملو از کلسیم، مواد معدنی (مثل منیزیم) و ویتامین D، سلامت دندان های خود را بهبود بخشید.

 

15. برگ چغندر از بارداری سالم و مواظبت های قبل از زایمان حمایت می نماید

برگ چغندر مملو از ویتامین B9، فولات است که هم برای بزرگسالان و هم برای نوزادان ضروری است زیرا گلبول های قرمز خون را در سیستم ایمنی بازسازی می نماید.

 

در دوران بارداری، فولات (ویتامین B9) برای تضمین رشد سالم سلول ها و بافت های کودک حیاتی است. حصول اطمینان از استفاده روزانه توصیه شده فولات در دوران بارداری، خطر بعضی ناتوانی های مادرزادی و اختلالات عصبی را در کودک کم شدن می دهد.

 

تحقیقات نشان می دهد که استفاده طبیعی فولات از راه غذاها شتاب جذب بهتری دارد. بر این اساس، خوردن برگ چغندر و سایر مواد غذایی مملو از فولات برای سلامت و رشد کودک شما مهم و سودمند است.

 

خواص برگ چغندر در بارداری

برگ چغندر از بارداری سالم و مواظبت های قبل از زایمان حمایت می نماید

 

عوارض جانبی سبزی چغندر :

اگرچه برگ چغندر از بسیاری جهات برای تندرستی شما سودمند است، اما شامل سمومی است که قادر هست عوارض جانبی منفی ایجاد نماید. 

 

محتوای نیترات بالا :

برگ چغندر مملو از نیترات های غذایی است که در صورت استفاده بیش از حد قادر هست تاثیرات مضری برای تندرستی ایجاد نماید. مقادیر بالای نیترات با خطر بالاتر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مرتبط است. از سوی دیگر، نیترات های رژیم غذایی نیز شاید مزیت های تندرستی، به ویژه برای سیستم قلبی عروقی داشته باشند. اگر برگ چغندر را در حد اعتدال به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع استفاده می نمایید، نباید هیچ نگرانی در مورد آن داشته باشید.

 

عکس العمل آلرژیک احتمالی :

افرادی که به چغندر یا کرفس آلرژی دارند می بایست از خوردن برگ چغندر خودداری کنند زیرا شامل یک ماده شیمیایی خیلی شبیه به ماده موجود در این غذاها است که قادر هست سبب عکس العمل شود.

 

محتوای ویتامین K بالا :

چغندر و برگ چغندر مملو از ویتامین K هستند که به تنظیم لخته شدن خون کمک می نماید. با این حال، استفاده زیاد آن قادر هست با تاثیرات تداخل داشته باشد یا اثربخشی دارو را برای کسانی که داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند کم شدن دهد. اگر داروهای رقیق کننده خون استفاده می نمایید، با پزشک خود در مورد اینکه چه مقدار برگ چغندر برای شما بی خطر است صحبت نمایید.

 

 



منبع : بیتوته

آخرین دیدگاه‌ها