لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

شگفت انگیزترین خواص برنج وحشی


برنج وحشی

آشنایی با خاصیت برنج وحشی

 

از خواص برنج وحشی چه می دانید ؟

برنج وحشی یکی از غلات سودمند و پرخاصیت است. در این نوشته از بیتوته، با خواص و تاریخچه ی برنج وحشی آشنا خواهید شد. با ترکیب متفاوت انواع مواد غذایی، برنج و ادویه ها به برنج وحشی تجربه ای جدید و متنوع را ارائه می دهید. با آشنایی از فواید برنج وحشی آن را با لذت زیادتری میل می نمایید.

برنج وحشی نوعی دانه علف است که بومی آمریکای شمالی است. این در واقع یک برنج نیست، اما بیشتر به این نام خوانده می گردد زیرا به نظر می رسد شبیه برنج سفید است. برنج وحشی دانه ی غلات شناخته می گردد که بیشتر مثل برنج پخته و سرو می گردد. برنج وحشی منبع خوبی از پروتئین، فیبر و مواد معدنی است و فواید بسیاری برای تندرستی دارد.

 

محبوبیت برنج وحشی شاید در آمریکای شمالی افزایش یافته باشد، اما در بسیاری از نقاط دیگر جهان، صرفاً به علت دسترسی، کم شدن یافته است. برنج وحشی دارای غلاف بیرونی جویدنی است که دانه های غلیظ مواد مقوی را درون خود نگه می دارد و روی ساقه های کوتاه در آب کم عمق رشد می نماید. برای استفاده برداشت می گردد و به عنوان غذا برای حیوانات مختلف آبزی نیز استفاده می گردد.

 

به علت دسترسی انتخابی و ارزش غذایی بالا و همچنین قوام گیاه خیلی ارزشمند است. موقع برداشت غلات، بسیاری از آنها در خاک گل آلود زیر آب می افتند و برای سال بعد رشد می کنند. امروزه، بسیاری از انواع برنج وحشی شاید به علت محتوای آنتی اکسیدان، پروتئین، مواد معدنی، ویتامین و فیبر رژیمی بالایی که دارند، توجه بسیاری را به خود جلب نموده باشند که تقریباً همه آنها به طور قابل توجهی بالاتر از برنج سفید سنتی هستند. همچنین گلوتن و چربی کمی دارد.

 

ارزش غذایی برنج وحشی :

یک وعده 3.5 اونس (100 گرم) برنج وحشی پخته شده مواد مقوی زیر را فراهم می نماید:

 

کالری: 101

پروتئین: 4 گرم

چربی: 0.3 گرم

کربوهیدرات: 21 گرم

فیبر: 2 گرم

شکر: 0.7 گرم

منگنز: 14 درصد از ارزش روزانه (DV)

فسفر: 8 درصد از DV

منیزیم: 8 درصد از DV

روی: 9 درصد از DV

مس: 6 درصد DV

فولات: 6 درصد از DV

ویتامین B6: 7٪ از DV

 

برنج وحشی منبع خوبی از پروتئین و فیبر است. پروتئین برای ساخت و ترمیم بافت ها مهم است و فیبر به شما کمک می نماید احساس سیری و رضایت داشته باشید. برنج وحشی همچنین منبع خوبی از منگنز، فسفر، منیزیم، روی، مس، فولات و ویتامین B6 است. این مواد معدنی برای انواع عملکردهای بدن از جمله تولید انرژی، سلامت استخوان و عملکرد سیستم ایمنی مهم هستند.

 

خواص برنج وحشی برای تندرستی :

برنج وحشی فواید بسیاری برای تندرستی دارد، از جمله :

شاید از قلب محافظت نماید :

برنج وحشی شاید سلامت قلب را به روش های قابل توجهی تقویت نماید. در برنج وحشی سدیم وجود ندارد که شاید به کم شدن فشار خون کمک نماید. همچنین شاید سطح بالایی از فیبر وجود داشته باشد که به پاکسازی کلسترول LDL (کلسترول بد) از سیستم قلبی عروقی معروف است و شاید شانس ابتلا به تصلب شرایین را کم شدن دهد. برنج وحشی با از بین بردن فشار روی قلب و تقویت ترمیم و کنترل صدمه با سطح بالایی از ویتامین C، شاید یک انتخاب روشن برای کسانی باشد که می خواهند از قلب خود محافظت کنند.

 

شاید هضم را بهینه نماید :

همانطور که در بالا ذکر شد، برنج وحشی شاید دارای مقدار قابل توجهی فیبر غذایی باشد. جدا از بهینه سازی تعادل کلسترول، فیبر همچنین مدفوع شما را حجیم نموده و فرآیند گوارش شما را آسان می نماید. با تسهیل پریستالسیس، فیبر غذایی شاید به شما در از بین بردن یبوست، اسهال، نفخ، گرفتگی، نفخ بیش از حد و همچنین نگرانی های جدی تر گوارشی، زخم معده و بواسیر کمک نماید. تحقیقات نشان می دهد که  یک رژیم غذایی غنی از فیبر شاید به طور مثبت با خطر کمتر سرطان روده بزرگ مرتبط باشد.

 

مضرات برنج وحشی

از فایده های برنج وحشی میتوان به بهبود هضم اشاره نمود

 

شاید ایمنی را تقویت نماید :

بهبود سلامت سیستم ایمنی یکی از خوبترین راه ها برای افزایش سلامت کلی شماست. یکی از خوبترین راه ها برای تقویت سیستم ایمنی، ویتامین C است که شاید به میزان قابل توجهی در برنج وحشی وجود داشته باشد. ویتامین C شاید به تحریک تولید گلبول های سفید خون، نخستین خط دفاعی بدن در برابر عوامل خارجی، پاتوژن ها و میکروب ها کمک نماید. علاوه بر این، ویتامین C یک جزء حیاتی از کلاژن است که برای ایجاد و ترمیم سلول ها، اندام ها، بافت ها و دیواره های رگ خونی مورد نیاز است و به ما در بهبود بیماری ها کمک می نماید.

 

شاید استحکام استخوان را بهبود بخشد :

با افزایش سن، بدن ما آغاز به تجزیه شدن می نماید، از جمله استخوان هایمان. به منظور حفظ استخوان های قوی، استفاده غذاهای غنی از فسفر مثل برنج وحشی قادر هست خیلی سودمند باشد. فسفر و روی شاید برای حفظ تراکم مواد معدنی استخوان و تضمین استحکام استخوان ها و مفاصل با افزایش سن مهم باشند. اگر مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستید یا در حال حاضر آغاز به احساس درد در استخوان های خود نموده اید، برنج وحشی استفاده نمایید تا قدرت خود را بالا نگه دارید!

 

شاید به کم شدن وزن کمک نماید :

برنج وحشی به عنوان یک غذای کم کالری و بدون گلوتن، شاید به افرادی که در تلاش برای کم شدن وزن و پیشگیری از چاقی هستند کمک نماید. بر خلاف برنج سفید که قادر هست رژیم غذایی شما را حجیم نماید و در واقع به افزایش وزن کمک نماید، برنج وحشی به علت داشتن فیبر و مواد مقوی بالا از پرخوری پیشگیری می نماید. شاید این کار را بدون تامین کالری بالایی به بدن انجام دهد. برنج وحشی همچنین شاید تعادل مناسبی از مواد معدنی ضروری را در رژیم غذایی ما فراهم نماید.

 

شاید از پیری پیشگیری نماید :

یکی از مهم ترین فوایدی که قادر هستید از برنج وحشی به دست آورید، ناشی از سطح چشمگیر آنتی اکسیدان آن است و شاید توسط محققان دانشگاه مینه سوتا، ایالات متحده تایید شده باشد. برنج سفید معمولاً ظرفیت آنتی اکسیدانی ندارد، اما برنج وحشی شاید 20 تا 30 برابر آنتی اکسیدان زیادتری داشته باشد. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی می کنند، محصولات جانبی خطرناک متابولیسم سلولی که شاید سبب جهش یا سرطانی شدن سلول های سالم شوند.

 

این شاید شامل رادیکال های آزاد باشد که در پوست انباشته می شوند و قادر هستند از علائم پیری مثل چین و چروک، لکه های پیری پیشگیری نماید. شاید برای سلول های چشمی نیز صادق باشد و آنتی اکسیدان ها قادر هستند از دژنراسیون ماکولا و آغاز آب مروارید پیشگیری کنند. اگر می خواهید سال ها جوان تر باشید، برنج وحشی را به رژیم غذایی خود بیافزایید!

 

شاید از بیماری های مزمن پیشگیری نماید :

اگرچه تحقیقات در مورد بیماری های مزمن سال ها زمان می برد تا نتایج نهایی به طور عمومی پذیرفته شود، برنج وحشی شامل آنتی اکسیدان هایی است که قادر هست به محافظت از سلول ها در برابر صدمه کمک نماید. این شاید به کم شدن خطر بیماری های مزمن مثل سرطان و بیماری قلبی کمک نماید.

 

نحوه پخت برنج وحشی

کمک به محکم شدن استخوان ها از خواص برنج وحشی است

 

شاید سبب رشد و ترمیم شود :

محتوای پروتئین بالای موجود در برنج وحشی همچنین قادر هست برای افزایش توده عضلانی، رشد مناسب و رشد متعادل بدن ما سودمند باشد. پروتئین ها از اسیدهای آمینه تشکیل شده اند، بر این اساس سطوح کافی پروتئین برای سلامت کلی ضروری است و برنج وحشی شاید گزینه خوبی برای آن باشد، به خصوص برای گیاهخوارانی که پروتئین های حیوانی را در رژیم غذایی خود استفاده نمی کنند.

 

شاید از نقایص مادرزادی پیشگیری نماید :

برنج وحشی شاید سطوح قابل توجهی از ویتامین ها، از جمله ویتامین B9، که به نام فولات یا اسید فولیک نیز شناخته می گردد، داشته باشد، و ثابت شده است که این نقایص لوله عصبی را در نوزادان کم شدن می دهد. مادرها باردار می بایست برنج وحشی را برای تمام فواید مهم آن برای تندرستی به رژیم غذایی خود اضافه کنند، به خصوص اگر هر روز ویتامین B مناسب دریافت نمی کنند.

 

التهاب را کم شدن می دهد :

برنج وحشی به جای اسیدسازی مثل زیادتر غلات، قلیایی ساز است . تعادل ایجاد شده با استفاده غذاهای قلیایی به بدن شما کمک می نماید تا انواع التهاب ها را درمان نموده و از آن پیشگیری نماید.

 

دیابت :

برنج وحشی منبع خوبی از منیزیم است که قادر هست به بهبود حساسیت به انسولین و کنترل قند خون کمک نماید.

 

به عضله سازی کمک می نماید :

برنج وحشی شامل مقادیر قابل توجهی پروتئین است، ماده مقوی که به رشد و عضله سازی بدن ما کمک می نماید.

 

عوارض جانبی احتمالی برنج وحشی :

1. آلودگی فلزات سنگین

ردپایی از فلزات سنگین مثل سرب، آرسنیک و کادمیوم در 26 گونه مختلف برنج وحشی در ایالات متحده شناسایی شده است. با این حال، این عمدتا به علت افزایش آلودگی، آب و آلودگی تالاب است (برنج وحشی در تالاب های آب شیرین کشت می گردد).

 

2. سمیت قارچ ارگوت

برنج وحشی به عفونت ارگوت (Claviceps spp.) حساس است. دانه های آلوده به رنگ صورتی یا با لکه های بنفش و رشد قارچ ظاهر می شوند. استفاده غلات آلوده شاید سبب تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد و تشنج شود.

 

با این حال، استانداردهای کیفیت غلات و شیوه های کشاورزی خوبتر، خطر آلودگی را در زیادتر کشورها کم شدن می دهد، بر این اساس سمیت ارگوت نادر است.

 

آشنایی با خواص برنج وحشی

تقویت سیستم ایمنی از خواص درمانی برنج وحشی

 

روش پخت برنج وحشی :

پختن برنج وحشی کمی دشوارتر از برنج سفید است، اما یادگیری آن دشوار نیست. در اینجا مراحل اولیه روش پخت برنج وحشی آمده است:

 

برنج وحشی را در آب سرد بشویید تا آب شفاف شود. این به حذف نشاسته اضافی کمک می نماید.

 

1 فنجان برنج وحشی نپخته را با حدود 3 فنجان آب یا آب گوشت در یک قابلمه 2 تا 3 لیتری با درب محکم ترکیب نمایید.

 

روی حرارت بگذارید تا بجوشد، حرارت را کم نمایید و درب آن را بگذارید تا به زمان 35 تا 50 دقیقه بجوشد. برنج وحشی هنگامی پخته می گردد منبسط می گردد و باز می گردد.

 

برای اطمینان از آماده بودن آن قادر هستید چند دانه آن را میل نمایید. اگر به نرمی دلخواه نرسید، چند دقیقه زیادتر به پخت ادامه دهید. اگر تمام آب جذب شده باشد، شاید لازم باشد کمی آب بیافزایید. استفاده از تایمر موقع پختن برنج به اطمینان از درست شدن برنج کمک می نماید.

 

برنج را با چنگال دانه دانه نموده و سرو نمایید.

 

همچنین قادر هستید برنج وحشی را در پلوپز بپزید. به سادگی برنج وحشی و آب یا آب گوشت و مقدار کمی نمک را به پلوپز بیافزایید و آن را روی تنظیمات “Wild Rice یا Rice” قرار دهید. پلوپز به طور خودکار برنج را به طور کامل می پزد.

 

از آنجایی که برنج وحشی نپخته کم چربی است، میتوان آن را به زمان نامحدود در ظرف خشک و دربسته نگهداشتن نمود. این ماده اصلی عالی برای نگهداشتن در کابینت و استفاده برای آماده کردن یک وعده غذایی متعادل و غنی از مواد مقوی است.

 

برنج وحشی پخته، آبکش شده و با پوشش محکم را میتوان تا یک هفته در یخچال و تا شش ماه در فریزر نگهداشتن نمود و برای برنامه ریزی وعده های غذایی مناسب است.

 

برنج وحشی را قادر هستید در انواع غذاها و به روش های متفاوت آماده کردن و سرو نمایید.

 

نکته احتیاط: هیچ گونه نگرانی تندرستی در مورد برنج وحشی وجود ندارد، اما مثل هر ماده غذایی، همه چیز می بایست در حد اعتدال استفاده شود. نگرانی های مربوط به اکسید نیتریک که بیشتر در مورد برنج سفید مطرح می گردد، در مورد برنج وحشی صدق نمی نماید.

 

سخن پایانی :

برنج وحشی یک دانه مقوی و همه کاره است که میتوان آن را در انواع غذاها میل نمود. منبع خوبی از پروتئین، فیبر و مواد معدنی است و فواید بسیاری برای تندرستی دارد. اگر در پی یک غلات سالم و خوش طعم برای افزودن به رژیم غذایی خود هستید، برنج وحشی یک گزینه عالی است.

 

 

 



منبع : بیتوته

آخرین دیدگاه‌ها