لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

خواص برنج باسماتی برای تندرستی


خاصیت درمانی برنج باسماتی

خواص برنج باسماتی برای تندرستی

 

آشنایی با خواص برنج باسماتی :

در این نوشته از بیتوته، به شما در خصوص ی برنج باسماتی خواهیم بیان کرد. برنج باسماتی یکی از معروف ترین انواع برنج در جهان است که به علت عطر و مزه ویژه خود در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این برنج در کشورهای هند و پاکستان کشت می گردد. در ادامه شما را با خواص برنج باسماتی آشنا خواهیم نمود.

در نگاه اول، برنج باسماتی احتمالاً تفاوت چندانی با سایر انواع برنج ندارد. با این حال، با یک بو کردن دانه، تفاوت عمده ای را متوجه خواهید شد. برنج باسماتی بوی خیلی مشخصی دارد که بسیاری آن را شبیه ذرت بو داده موقع پختن توصیف می کنند. در واقع، واژه “باسماتی” در هندی به معنای “پر از عطر” یا “معطر” است. در بعضی جاها به آن “ملکه برنج معطر” می گویند.

 

برنج باسماتی بومی هند و پاکستان است و هند مسئول 2/3 عرضه جهانی است. در حالی که منشا واقعی آن مشخص نیست، باستان شناسان نوعی برنج دانه بلند را در نزدیکی اودایپور هند کشف نموده اند که قدمت آن بین سال های 1600 تا 2000 قبل از میلاد باز می گردد و به اعتقاد آنها اجداد برنج باسماتی است که امروزه از آن لذت می بریم.

 

برنج باسماتی هزاران سال است که در دامنه های هیمالیا کشت می گردد. امروزه در بسیاری از غذاهای هندی جزء اصلی است و در سراسر جهان از آن لذت می برند.

 

برنج باسماتی در دو نوع سفید و قهوه ای وجود دارد. هر دو، مزه آجیل و بوی مشخصی دارند. با این حال، باسماتی سفید زیادتر پردازش می گردد. پوسته، سبوس و جوانه همگی حذف می شوند. اما باسماتی قهوه ای، فقط بدنه آن جدا می گردد. هر دو نوع افزودنی خوش طعم و سالم در رژیم غذایی شما ایجاد می کنند.

 

ویژگی های برنج باسماتی :

شکل و اندازه: دانه های برنج باسماتی بلند و باریک هستند و نسبت طول به عرض آن حداقل 3.0 است.

 

بافت: برنج باسماتی هنگامی نپخته باشد بافتی خشک و سفت دارد. موقع پخت، دانه ها دراز می شوند و نرم و پف دار می شوند، بدون اینکه چسبنده شوند.

 

مزه و عطر: برنج باسماتی دارای مزه آجیلی متمایز و عطر گلی لطیفی است. این عطر به علت وجود ترکیبی به نام 2-استیل-1-پیرولین است.

 

ارزش غذایی: برنج باسماتی منبع خوبی از کربوهیدرات، فیبر، پروتئین و ویتامین های B و E است و همچنین فاقد گلوتن و کم چربی است.

 

ارزش غذایی برنج باسماتی :

برنج باسماتی منبع خوبی از کربوهیدرات است که انرژی بدن را تامین می نماید. همچنین منبع خوبی از پروتئین است که برای ساخت و ترمیم بافت ها ضروری است. برنج باسماتی شامل مقدار کمی فیبر است که به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می نماید.

 

برنج باسماتی همچنین منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی است، از جمله :

فولات: فولات برای رشد و تکامل سلولی مهم است.

تیامین: تیامین برای متابولیسم انرژی مهم است.

سلنیوم: سلنیوم یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از بدن در برابر صدمه کمک می نماید.

 

نیاسین: نیاسین برای متابولیسم انرژی و عملکرد سلولی مهم است.

مس: مس برای تشکیل گلبول های قرمز و کلاژن مهم است.

آهن: آهن برای انتقال اکسیژن در سراسر بدن مهم است.

ویتامین B6: ویتامین B6 برای متابولیسم انرژی و سنتز پروتئین مهم است.

 

روی: روی برای عملکرد سیستم ایمنی و رشد سلولی مهم است.

فسفر: فسفر برای سلامت استخوان و متابولیسم انرژی مهم است.

منیزیم: منیزیم برای عملکرد عضلات و متابولیسم انرژی مهم است.

 

فواید درمانی برنج باسماتی

یکی از ویژگی های برنج باسماتی رنگ آن است

 

فواید برنج باسماتی برای تندرستی :

برنج باسماتی یک غذای اصلی در رژیم غذایی هند است. این برنج منبع خوبی از مواد معدنی مقوی مثل آهن، روی و کلسیم است. همچنین مملو از فیبر غذایی است و شاخص گلیسمی پایینی دارد. این سبب می گردد که آن را در پی یک رژیم غذایی سالم در برنامه غذایی خود قرار دهید. علاوه بر این، برنج باسماتی نیز کم کربوهیدرات و بدون گلوتن است که آن را انتخابی عالی برای اشخاص مبتلا به دیابت یا سایر مشکلات حساسیت به گلوتن می نماید. اگر فکر نموده اید که برنج باسماتی چه فوایدی برای تندرستی دارد، به خواندن ادامه دهید تا هر آنچه را که می بایست بدانید.

 

10 مزیت برتر برنج باسماتی برای تندرستی :

برنج قهوه ای و سفید باسماتی فواید بسیاری برای تندرستی دارند، در اینجا 10 مزیت برتر برنج باسماتی برای تندرستی آورده شده است.

 

1) به سلامت مغز کمک می نماید

برنج باسماتی نه تنها منبع عالی فیبر رژیمی و آنتی اکسیدان است، بلکه منبع خوبی از تیامین موجود در ویتامین B1 است. تیامین به عنوان یک عنصر ضروری مسئول حفظ سلامت مغز و در عین حال از بین بردن خطر یک بیماری مهم تهدید کننده زندگی – آنسفالوپاتی Wernicke – ناشی از کمبود تیامین شناخته شده است.

 

2) به کم شدن وزن کمک می نماید

هر چقدر هم که بعید به نظر برسد، برنج باسماتی قادر هست به کم شدن وزن شما کمک نماید. فیبر موجود در برنج باسماتی به تدریج در بدن تجزیه می گردد و سبب می گردد برای زمان طولانی احساس رضایت داشته باشید و به شما امکان می دهد در طول روز کمتر غذا بخورید. علاوه بر این، برنج باسماتی نسبت به همتایان دانه دار خود کالری کمتری دارد. یک وعده قادر هست تعداد کالری را 20 کالری کم شدن دهد. بر این اساس، اگر قصد کم شدن وزن دارید، برنج باسماتی یک انتخاب عالی است.

 

3) منبع خوب فیبر رژیمی

برنج باسماتی منبع بهتری از فیبر غذایی نسبت به سایر برنج های خود است. این سبب می گردد برنج باسماتی شاخص گلیسمی پایینی داشته باشد. هنگامی برنج می خورید، مقدار بسیاری فیبر دریافت می نمایید – نوعی آدامس گیاهی غیر نشاسته ای. این سودمند است زیرا به اهداف گوارشی و همچنین پاکسازی بدن شما کمک می نماید. فیبر همچنین برای پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان های گوارشی شناخته شده است. افزایش استفاده فیبر در رژیم غذایی قادر هست به کم شدن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک نماید.

 

4) رژیم غذایی مناسب برای دیابت

به دیابت مبتلا هستید اما عاشق خوردن برنج هستید؟ دلواپس نباشید زیرا برنج باسماتی اینجاست تا شما را نجات دهد. این به علت شاخص گلیسمی پایین برنج باسماتی است که بین 50 تا 58 متغیر است، که به قندهای موجود در خون اجازه می دهد تا به گلوکز متابولیزه شوند. شما قادر هستید برنج باسماتی را در حد اعتدال بدون نوسان سطح قند استفاده نمایید.

 

نکته های برای استفاده از برنج باسماتی

از فواید برنج باسماتی میتوان به فیبر زیاد آن اشاره نمود

 

5) برای سلامت قلب سودمند است

اگرچه برنج یک داروی قلب نیست، اما انتخاب خوبی برای کسانی است که می خواهند یک رژیم غذایی سالم برای قلب داشته باشند. مملو از فیبر است، که آن را انتخاب خوبی برای اشخاص مبتلا به بیماری های قلبی می نماید. برنج باسماتی با کم شدن سطح کلسترول و فشار خون همراه است. احتمالا زمان آن رسیده است که یک وعده دیگر برنج باسماتی را به رژیم غذایی هفتگی خود بیافزایید.

 

6) هضم غذا را تقویت می نماید

اگر استفاده فیبر کافی را رعایت نمایید، سیستم گوارش شما به طور مناسب و بهینه عمل می نماید. فیبر توانایی هضم مواد زائد را دارد و آنها را از بدن دفع می نماید. در عین حال، این ماده قادر است تمام مواد مقوی ضروری را جذب نموده و آنها را به قسمت های مناسب بدن توزیع نماید.  سیستم ایمنی مسئول حفظ سلامت و مقابله با عوامل خارجی مضر است. سیستم گوارش در فرایندهای هضم و جذب مواد غذایی نقش دارد و از ایمنی بدن حمایت می نماید اما نمی تواند به تنهایی تمام سیستم ایمنی بدن را تولید نماید. بر این اساس، توجه به تغذیه مناسب و استفاده فیبر کافی همچنان مهم است اما نباید به عنوان تنها عامل مرتبط با سیستم ایمنی بدن در نظر گرفته شود. بر این اساس سلامت روده ها نشانه ای اساسی از سلامت کلی است.

 

7) مملو از مواد معدنی

به علت محتوای غنی از مواد معدنی مثل آهن، روی، فسفر، منیزیم و مس، می بایست آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. با توجه به محتوای معدنی آن، قادر هستید برنج باسماتی را به عنوان یکی از سالم ترین غلات موجود در نظر بگیرید.

 

8) ارزش غذایی برنج

یک وعده برنج حدود 210 کالری دارد. این شامل 5-6 گرم پروتئین، 46 گرم کربوهیدرات، 0.5 گرم چربی و 0 گرم قند است. علاوه بر این، کلسترول نسبتا پایینی دارد و همچنین فیبر بالایی دارد.

 

9) خطر ایجاد سلول های سرطانی را کم شدن می دهد

رژیم های غذایی مملو از فیبر قادر هست به کم شدن احتمال ابتلا به بعضی از بدخیمی ها از جمله سرطان کولورکتال کمک نماید. استفاده روزانه 3 اونس غلات کامل قادر هست خطر ابتلا به این سرطان را تا حدود 17 درصد کم شدن دهد. طبق بعضی مطالعات، قادر هست خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز کم شدن دهد.

 

10) فشار خون شما را تنظیم می نماید

برنج باسماتی غنی از منیزیم و پتاسیم نشانه هایی از کم شدن فشار خون را نشان داده است. پتاسیم رگ های خونی را آهسته می نماید و جریان خون را افزایش می دهد. این به بهبود گردش خون کلی در بدن ما کمک می نماید. اگر از فشار خون بالا رنج می برید، توصیه می گردد که برنج باسماتی را به رژیم غذایی خود بیافزایید.

 

طرز پخت برنج باسماتی

کمک به سلامت مغز از فایده های برنج باسماتی است.

 

روش پخت برنج باسماتی :

برنج باسماتی به آسانی پخته می گردد. به سادگی برنج را در آب سرد بشویید تا آب شفاف شود. سپس برنج را به یک قابلمه آب در حال جوش بیافزایید و به زمان 10-12 دقیقه یا تا زمانی که برنج نرم شود تفت دهید. برنج را آبکش نموده و بلافاصله سرو نمایید.

 

نکاتی برای پخت برنج باسماتی :

• برای خوبترین نتیجه، برنج را قبل از پخت به زمان 30 دقیقه در آب سرد خیس نمایید. این کار به نرم شدن دانه ها و کم شدن زمان پخت کمک می نماید.

 

• موقع پخت برنج باسماتی، قابلمه را زیاد شلوغ نکنید. این کار از پختن یکنواخت دانه ها پیشگیری می نماید.

 

• در حین پختن برنج را هم نزنید. این قادر هست نشاسته آزاد نماید و برنج را چسبناک نماید.

 

• بعد از پخته شدن برنج، اجازه دهید 5 دقیقه بماند و با چنگال آن را پف نمایید. این به پیشگیری از چسبندگی برنج کمک می نماید.

 

سخن پایانی :

اگرچه برنج باسماتی یک دانه “جدید” نیست – در واقع، بیش از 2000 سال قدمت دارد – بسیاری از مردم از مزیت های تندرستی برنج باسماتی آگاه نیستند. با این حال، بعد از خواندن این نوشته، می دانید که برنج باسماتی چیزهای بسیاری برای ارائه دارد. برنج باسماتی یک غذای خوش طعم و مقوی است که میتوان آن را در انواع غذاها میل نمود. منبع خوبی از کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین، فیبر و ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. برنج باسماتی نیز فاقد گلوتن است و چربی و کلسترول کمی دارد. اگر در پی یک گزینه برنج سالم و همه کاره هستید، برنج باسماتی یک انتخاب عالی است.

 

 



منبع : بیتوته

آخرین دیدگاه‌ها