لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

علل اصلی از دست دادن اشتهای خود را کشف نمایید


عواقب کاهش اشتها بر بدن, علت بی اشتهایی چیست, علت بی اشتهایی و احساس سیری

علل کم شدن اشتها

 

چه چیزی سبب از دست دادن اشتها می گردد؟

هر کسی شاید به دلایل مختلف دچار از دست دادن اشتها شود. اشخاص شاید تمایل کمتری به غذا خوردن داشته باشند، علاقه خود را به غذا از دست بدهند، یا با فکر خوردن حالت تهوع داشته باشند. در کنار از دست دادن اشتها، اگر فرد غذای کافی برای حفظ بدن خود نخورد، شاید دچار خستگی و کم شدن وزن نیز شود. در این نوشته از بیتوته به بررسی علل بی اشتهایی و عواقب آن می پردازیم.

از دست دادن اشتها قادر هست ناشی از شرایط مختلفی باشد. بعضی موقتی و بعضی دیگر جدی تر هستند. شاید دلایل بسیاری برای از دست دادن اشتها وجود داشته باشد. حتی افرادی هستند که تقریباً یک شبه از فکر غذا منزجر می شوند. زمان صرف غذا به یک مشکل واقعی تبدیل می گردد زیرا هیچ چیز برای آنها جذاب نیست.

 

می بایست توجه بسیاری داشته باشید تا بتوانید علل بی اشتهایی خود را شناسایی نموده و به پزشک مراجعه نمایید. به این ترتیب قادر هستید با متخصص مشورت نمایید تا با هم بتوانید راه حل مشکل خود را پیدا نمایید.

 

کم اشتهایی چیست؟

از دست دادن اشتها با کم شدن ناگهانی یا پیش رونده میل به خوردن مشخص می گردد. از دیدگاه پزشکی، این موقعیت به عنوان هیپوکسی یا بی اشتهایی شناخته می گردد. شاید موقتی باشد یا برای زمان طولانی فرد را همراهی نماید.

 

در صورتی که کمبود اشتها طولانی شود و منجر به کم شدن وزن قابل توجه شود، اصطلاح پزشکی برای تعریف آن بی اشتهایی است. این مشکل قادر هست در نتیجه مشکلات مختلف جسمی و روانی رخ دهد.

 

عواقب کم شدن اشتها بر بدن انسان

به طور کلی، از دست دادن اشتها در موارد فردی عواقب جدی ندارد. با این حال، هیپوکسی، زمانی که در طول زمان استمرار یابد، قادر هست منجر به سایر بیماری های زمینه ای مرتبط با کمبود وزن و سوء تغذیه شود. از جمله شایع ترین عواقب میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

– تضعیف سیستم ایمنی

– سوء تغذیه

– کم شدن وزن و توده عضلانی

– ضعف و خستگی

– حالت تهوع و سرگیجه

– تغییر حالت هوشیاری

 

در یک مطالعه ، نشان می دهد که در اشخاص مسن، کمبود اشتها منجر به نقص ایمنی، مستعد ابتلا به عفونت ها و کم شدن وزن می گردد. در این میان در کودکان اثر منفی بر رشد و تکامل عصبی مشاهده شده است.

 

علت بی اشتهایی چیست, علت بی اشتهایی و احساس سیری, دلیل بی اشتهایی

عوارض کم شدن اشتها

 

6 علت احتمالی کم شدن اشتها

1. انواع خاصی از عفونت ها

عفونت های باکتریایی یا ویروسی قادر هستند یکی از شایع ترین علل کم شدن اشتها باشند. معمولاً هنگامی فردی به آنفولانزا مبتلا می گردد، به علت سرفه و خستگی جسمانی، دچار بی اشتهایی می گردد. 

با این حال، از آنجایی که این موقعیت معمولاً در زمان کوتاهی بهبود می یابد، بلافاصله به حالت عادی باز می گردد. بر این اساس، میل به خوردن بر می گردد. سایر علل عفونی کم اشتهایی به شرح زیر است:

– گاستروانتریت 

سینوزیت و رینیت

– فارنژیت و التهاب لوزه

– ذات الریه

هپاتیت

– از دست دادن اشتها و آنفولانزا

– عفونت های باکتریایی یا ویروسی قادر هستند یکی از شایع ترین علل کم شدن اشتها باشند.

 

2. علل روانی

براساس یک مطالعه ، یکی از دلایلی که قادر هست سبب کم شدن اشتها شود، خلق و خو است. بعضی از اشخاص مسن با افزایش سن به تدریج اشتهای خود را از دست می دهند.

این مشکل تقریباً نامحسوس است و بیشتر در زمانی که خیلی پیشرفته باشد توسط دوستان و خانواده تشخیص داده می گردد. همچنین در افرادی که دچار ضایعه شدید شده اند نیز شایع است. این مورد در مورد فوت یکی از اعضای خانواده، جدایی یا طلاق است

 

از جمله شرایط روانی اصلی مرتبط با هیپوکسی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

افسردگی

استرس

اضطراب

– موارد وحشت زدگی

 

به طور مشابه، مواردی از کم شدن اشتها ناشی از اختلالات خوردن وجود دارد. واضح ترین مثال بی اشتهایی است. این بیماری زمانی رخ می دهد که فرد به تنهایی و بدون مشورت پزشک تصمیم می گیرد برای کم شدن وزن، غذا خوردن را متوقف نماید. به علت کمبود مواد مقوی، بدن ضعیف می گردد و از دست دادن کامل اشتها ظاهر می گردد.

 

بی اشتهایی شدید, علل از دست دادن اشتها, کاهش اشتها

بعضی اشخاص با افزایش سن اشتهایشان کم می گردد

 

3. مشکلات پزشکی مزمن

بعضی از بیماری ها هستند که به بدن ما حمله می کنند و قادر هستند سبب کم شدن اشتها شوند. این شاید شامل نارسایی کلیه، نارسایی قلبی، بیماری های کبدی یا HIV باشد. علل دیگر عبارتند از:

– کم کاری تیروئید

– پرکاری تیروئید

– زوال عقل

– بیماری التهابی روده

دیابت شیرین

– بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)

 

4. بارداری

علیرغم آنچه که معمولاً باور می گردد، بعضی از زنان شاید در دوران بارداری دچار کم شدن اشتها شوند. این کم شدن اشتها معمولاً با حالت تهوع و استفراغ همراه است. به طور کلی اعتقاد بر این است که نتیجه نماید شدن دستگاه گوارش به علت پروژسترون و فشرده شدن مستقیم دستگاه گوارش توسط رحم است.

 

5. انواع خاصی از سرطان

از دست دادن اشتها و کم شدن وزن ناخواسته از علائم شایع چندین نوع سرطان است. این در مورد سرطان روده بزرگ ، معده، تخمدان و پانکراس است. علاوه بر این، معمولاً این علائم با شرایط زیر همراه است:

– ناراحتی معده

– رفلاکس معده

نفخ شکم

– عرق شبانه

– زردی پوست و غشاهای مخاطی

– خون در مدفوع

 

6. مواد شیمیایی و داروها

یکی از شایع ترین علل خارجی کم شدن اشتها، استفاده مواد توهم زا است. به عنوان مثال، این شاید شامل مواد مخدری مثل کوکائین، حشیش، هروئین و آمفتامین ها باشد.

از سوی دیگر، بی اشتهایی به عنوان عارضه جانبی داروهای مختلف است. بی اشتهایی معمولاً با یبوست، حالت تهوع یا اسهال همراه است. این مورد در مورد آنتی بیوتیک ها، آهسته بخش ها و داروهای شیمی درمانی است.

 

 علل از دست دادن اشتها, کاهش اشتها, علل کم شدن اشتها

علل کم شدن اشتها از عوارض بعضی داروها است

 

چه زمانی می بایست در پی مواظبت های پزشکی بود

اگر فقدان میل به غذا خوردن بیش از حد طولانی است و همچنین وزن بسیاری از دست می دهید ، خوبتر است به پزشک مراجعه نمایید.

به طور مشابه، هیپوکسی مرتبط با علائم افسردگی یا سوء استفاده مواد، مثل الکل و مواد مخدر، می بایست در اسرع وقت برطرف شود. علاوه بر این، تغییرات در رفتار و تغییر عکس بدن قادر هست با اختلال خوردن مرتبط باشد.

پزشک متخصص با توجه به علائمی که ارائه می‌دهید و دلایلی که منجر به از دست دادن اشتها می‌شود، درمانی را که می بایست دنبال نمایید، نشان می‌دهد.

 

غذا کلید زنده ماندن است

به یاد داشته باشید که غذا منبع انرژی است که ما را سرزنده و سالم نگه می دارد. در غیر این صورت، ما نمی توانیم برای زمان طولانی زنده بمانیم. از این نظر، هرگز نباید از دست دادن اشتها را به عنوان یک نشانه دست کم بگیریم و خوبتر است در صورتی که این نشانه مدتی است وجود دارد، در پی مواظبت های پزشکی باشید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها