لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

تپش قلب دارید؟ این 12 درمان خانگی را آزمون نمایید


درمان خانگی برای کاهش تپش قلب, درمان خانگی تپش قلب, درمان خانگی ضربان قلب بالا

درمان خانگی ضربان قلب بالا

 

12 درمان خانگی برای کم شدن تپش قلب

در این نوشته از بیتوته، به بررسی درمان خانگی برای کم شدن تپش قلب می‌پردازیم. تپش قلب به احساس ضربان قلب سریع، قوی یا نامنظم گفته می‌شود. این عارضه می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله استرس، اضطراب، ورزش، استفاده کافئین یا الکل و بعضی بیماری‌های قلبی عروقی ایجاد شود.

ضربان قلب نامنظم یا غیر طبیعی منجر به تپش قلب می گردد. نام دیگر تپش قلب، آریتمی قلبی است. احساس می‌شود که قلب خیلی آرام یا خیلی سریع می‌تپد و می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

 

تپش قلب یک اتفاق رایج در بسیاری از اشخاص است، اگرچه شاید تجربه آن ناخوشایند باشد. آنها شاید نشانه ای از بیماری قلبی باشند یا به علت شماری از عوامل دیگر مثل قند خون پایین و مشکلات هورمونی ایجاد شوند. شما قادر هستید با بعضی از درمان های خانگی تپش قلب خود را کنترل نمایید. در ادامه با ما همراه باشید:

 

درمان خانگی برای کاهش تپش قلب, درمان خانگی تپش قلب, درمان خانگی ضربان قلب بالا

درمان های طبیعی برای ضربان قلب بالا

 

درمان های خانگی برای تپش قلب

درمان های طبیعی زیر قادر هست به کنترل و تسکین تپش قلب کمک نماید.

 

1. سیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید

سیر (Allium sativum) گیاهی است که در بسیاری از سیستم های طب سنتی مثل طب هندی و ایرانی استفاده می شده است. این شامل آلیسین است، ترکیبی که تاثیرات محافظتی قلب دارد. مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره سیر با تثبیت فعالیت الکتریکی قلب و در نتیجه کم شدن تپش قلب، اثر آهسته بخشی بر قلب دارد.

قادر هستید سیر را به عنوان یک افزودنی به سوپ، سس و ادویه در آشپزی معمولی خود بگنجانید. قادر هستید بعد از مشورت با پزشک از کپسول سیر نیز استفاده نمایید.

 

2. زعفران استفاده نمایید

زعفران (Crocus sativus) از دیرباز به عنوان یک مزه دهنده در غذاهای شرقی استفاده می شده است. در طب سنتی از آن به عنوان محافظ قلب و برای درمان تپش قلب استفاده می گردد. مطالعات روی موش‌ها نشان داده است که استفاده زعفران با دوز 100 میلی‌گرم بر کیلوگرم در روز اثر محافظتی در برابر تپش قلب دارد.

 

اثر محافظتی زعفران را می‌توان به اثر بازدارندگی آن بر کانال‌های کلسیمی نسبت داد. 

قادر هستید زعفران را به شیرینی ها و دسرهای خود بیافزایید. همچنین قادر هستید آن را به صورت چای با خیساندن 5 تا 7 رشته زعفران در آب داغ به زمان 10 دقیقه و نوشیدن آب غنی شده با زعفران با معده خالی، اول صبح میل نمایید.

 

3. استفاده از زنجبیل را آزمون نمایید

طب سنتی چینی از زنجبیل ( Zingiber officinale ) برای تاثیرات محافظتی قلبی آن به عنوان یک ماده در فرمولاسیون Zhingancao استفاده نموده است. یک مطالعه در سال 2018 اثر محافظتی عصاره زنجبیل بر روی شریان کرونر خوک را با مهار مواد شیمیایی که سبب تپش قلب می‌شوند، گزارش نموده است.

شما قادر هستید زنجبیل را به سوپ، کاری و سس خود بیافزایید. همچنین قادر هستید زنجبیل را به شکل چای با اضافه کردن مقداری زنجبیل خرد شده به آب، جوشاندن آن و صاف کردن مایع آن برای به دست آوردن چای زنجبیل میل نمایید. کمی عسل به چای بیافزایید و آن را دو بار در روز بنوشید.

 

4. گیاه آرجونا را آزمون نمایید

آرجونا (Terminalia arjuna) گیاهی است که از زمان های قدیم در طب سنتی آیورودا هند مورد استفاده قرار می گیرد. آرجونا شامل ترکیبات فعال زیستی بسیاری است و عصاره ارگانیک گیاه دارای اثر محافظتی قلبی است و در درمان تپش قلب توصیه می گردد.

 

درمان خانگی برای کاهش تپش قلب, درمان خانگی تپش قلب, درمان خانگی ضربان قلب بالا

برای کم شدن تپش قلب از سیر، زعفران، زنجبیل و گیاه آرجونا استفاده نمایید

 

5. گیاه گودوچی را استفاده نمایید

گودوچی (Tinospora cordifolia) که با نام گیلویا به معنای اکسیر نیز شناخته می گردد، از فرد در برابر پیری محافظت می نماید. این گیاه به علت خواص دارویی فراوانی که دارد در سیستم طب سنتی هند یعنی آیورودا به طور گسترده ای استفاده شده است.

 

مطالعات بر روی موش ها نشان داده است که عصاره الکلی T. cordifolia دارای تاثیرات محافظتی قلبی است. تاثیرات محافظتی قلبی این گیاه را میتوان به خاصیت آنتی اکسیدانی و توانایی آن در عمل به عنوان مسدود کننده کانال کلسیم نسبت داد.

 

6. دارچین را به وعده های غذایی خود بیافزایید

دارچین ادویه ای است که از پوست گیاه دارچین که بومی چین، هند و آسیای جنوب شرقی است، استخراج می گردد. به طور گسترده ای به عنوان ادویه در غذاهای معمولی هندی استفاده می گردد. دارچین همچنین در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها مثل برونشیت، دیابت و کم شدن اشتها استفاده شده است.

 

در زمان‌های اخیر تاثیرات محافظت از قلب دارچین شناخته شده است و مطالعات حیوانی توانایی آن را در کنترل تپش قلب نشان داده‌اند. در نوشته مروری منتشر شده در سال 2022، توانایی محافظت از قلب آن به خواص آنتی اکسیدانی و توانایی آن در تعدیل کانال های یونی و فعالیت الکتریکی قلب نسبت داده شده است.

 

با جوشاندن نصف قاشق چای خوری پودر دارچین در آب، صاف کردن مایع و اضافه کردن عسل به آن، قادر هستید دارچین را به عنوان چای استفاده نمایید. این دم نموده را دو بار در روز بنوشید. از طرف دیگر، قادر هستید کمی پودر دارچین را به فنجان چای خود بیافزایید که صبح و عصر می نوشید. همچنین می‌توانید دارچین را به آشپزی معمولی خود بیافزایید تا به سوپ‌ها، کاری و سس‌ها مزه‌دار شود.

 

7. از زالزالک استفاده نمایید

زالزالک یک گیاه دارویی است. تقریباً تمام قسمت های این گیاه مملو از ترکیبات فعال زیستی است که آن را به یک گیاه محبوب تبدیل می نماید. محافظت از قلب از جمله مزیت های تندرستی آن است. در مطالعه ای ، اثر محافظتی عصاره الکلی این گیاه را در برابر تپش قلب ناشی از دیگوکسین در موش صحرایی ویستار گزارش نمود.

 

8. سعی نمایید از گیاه سنبل الطیب استفاده نمایید

سنبل الطیب گیاهی با برگ های برجسته و بومی اروپا و غرب آسیا است. در مجموع 150 ترکیب فعال زیستی در سنبل الطیب شناسایی شده است که آن را به یک گیاه دارویی محبوب تبدیل نموده است.  سنبل الطیب توانایی تعدیل فعالیت کانال های یونی و فعالیت الکتریکی قلب، فعالیت های محافظ قلبی و ضد آریتمی دارد. 

 

درمان خانگی برای کاهش تپش قلب, درمان خانگی تپش قلب, درمان خانگی ضربان قلب بالا

گیاهانی مثل گودوچی، دارچین، زالزالک و غیره قادر هستند تپش قلب را کم شدن دهند

 

9. از بادرنجبویه استفاده نمایید

بادرنجبویه ( Melissa officinalis ) گیاهی است از خانواده نعناع، ​​دارای برگهای معطر لیمو و بومی جنوب اروپای مرکزی، حوزه مدیترانه، ایران و آسیای مرکزی است. در طب سنتی ایران برای درمان تپش قلب استفاده می شده است.

 

10. انگور و فرآورده های انگور را استفاده نمایید

انگور و دانه های انگور مملو از رسوراترول هستند، پلی فنول که دارای فعالیت ضد آریتمی است. مطالعات حیوانی به طور قطعی توانایی رسوراترول، انگور و محصولات انگور را در پیشگیری از تپش قلب نشان داده است.

 

11. تکنیک های تحریک سرما را آزمون نمایید

مطالعات جدید تحقیقاتی نشان می دهد که تحریک سرد در ناحیه صورت و گردن شاید به کم شدن استرس و آریتمی کمک نماید. خنک کردن ناحیه بینی و پیشانی قادر هست عصب واگ (عصب اصلی که مغز را به قلب متصل می نماید) را تحریک نماید و به کم شدن ضربان قلب کمک نماید.

قادر هستید با استفاده از یک کیسه یخ پیچیده شده در حوله روی صورت خود به این هدف برسید.

 

12. تکنیک های تمدد اعصاب قادر هست کمک کننده باشد

آرامش درمانی به کم شدن درد، اضطراب، استرس و افسردگی کمک می نماید. یکی از دلایل اصلی ضربان قلب نامنظم و تپش قلب، استرس یا اضطراب مزمن است. بسیاری از پزشکان برای کم شدن استرس و آرامش اعصاب، مدیتیشن، یوگا و تمرینات تنفس عمیق را پیشنهاد می کنند.

 

درمان خانگی برای کاهش تپش قلب, درمان خانگی تپش قلب, درمان خانگی ضربان قلب بالا

بادرنجبویه، انگور، سرما درمانی و تمدد اعصاب به کم شدن تپش قلب کمک می کنند

 

علل بروز تپش قلب

تپش قلب شاید در اثر یکی از شرایط زیر ایجاد شود: 

• عدم تعادل هورمونی

کم خونی

تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید)

• استرس و اضطراب

• عدم تعادل الکترولیت

• قند خون پایین

• استفاده بیش از حد کافئین، نیکوتین یا الکل

• استفاده از مواد مخدر مثل کوکائین و ماری جوانا

• مستعد ابتلا به حملات پانیک در دوران بارداری

تپش قلب شاید گاهی با علائم دیگری مثل سرگیجه، صدای زنگ در گوش، سنگینی در قفسه سینه و گلو و تاری دید همراه باشد. اگر چنین علائمی ادامه یابد یا مکررا رخ دهد، شاید پاتولوژی زمینه ای دیگری وجود داشته باشد، در این صورت با پزشک خود مشورت نمایید.

 

با این حال، در زیادتر موارد، تپش قلب خود به خود برطرف می گردد و میتوان آن را با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی کنترل نمود. علاوه بر این، بعضی از درمان‌های خانگی سنتی در کنترل تپش قلب سودمند هستند که در بخش‌های زیر به آنها اشاره می‌شود. 

 

نکته های اضافی برای مقابله با تپش قلب

• استفاده میوه ها و سبزیجات برگ سبز را افزایش دهید.

• از غذاهای غنی از منیزیم مثل موز، کیوی، آووکادو و کلم پیچ استفاده نمایید.

• استفاده الکل و کافئین خود را محدود نمایید.

• خود را هیدراته نگه دارید زیرا کم آبی بدن قادر هست خطر تپش قلب را افزایش دهد.

• از جایگاه های استرس زا دوری نمایید.

• حداقل 6 تا 7 ساعت در روز بخوابید.

• روزانه حداقل 20 دقیقه ورزش نمایید.

 

درمان خانگی برای کاهش تپش قلب, درمان خانگی تپش قلب, درمان خانگی ضربان قلب بالا

درمان تپش قلب

 

سوالات متداول در خصوص تپش قلب 

1. تپش قلب چیست؟

تپش قلب یک احساس تند و سریع ضربان قلب است که قادر هست ناشی از عوامل مختلفی از جمله استرس، ورزش، استفاده کافئین یا الکل و بعضی داروها باشد. در بعضی موارد، تپش قلب قادر هست نشانه یک بیماری جدی مثل بیماری قلبی باشد.

 

2. در صورت تپش قلب چه می بایست بکنم؟

برای پیشگیری از تپش قلب، مدیتیشن، ورزش، یوگا، تای چی یا سایر فعالیت های کم شدن دهنده استرس را آزمون نمایید.تمرینات تنفسی یا تنفس عمیق نیز خیلی سودمند است. با ذهنی آهسته، آهسته بنشینید و چشمان خود را ببندید. علاوه بر این، از جایگاه های استرس زا اجتناب نمایید.

 

3. علائم تپش قلب چیست؟

علائم تپش قلب عبارتند از:

– احساس تند و سریع ضربان قلب

– احساس ضربان قلب در گلو یا گردن

– تنگی نفس

– سرگیجه یا غش

 

4. خوبترین حالت خوابیدن برای تپش قلب چیست؟

به طور کلی، خوابیدن به پهلوی چپ برای تندرستی شما خوبترین است.

 

5. علائم هشدار دهنده تپش قلب چیست؟

علائم هشدار دهنده تپش قلب عبارتند از: سبکی سر یا احساس سرگیجه ، درد در ناحیه قفسه سینه ، آغاز ناگهانی ریتم نامنظم قلب ، ضربان قلب بالاتر از 120 ضربه در دقیقه ،

سابقه بیماری قلبی ، سابقه خانوادگی نارسایی ناگهانی قلبی یا بیماری قلبی

 

6. در صورت داشتن تپش قلب چه بررسی هایی توسط پزشکان تجویز می گردد؟

آزمایشات زیر برای بررسی دلیل بیماری های قلبی انجام می گردد: 

– نوار قلب برای ارزیابی عملکرد و سلامت قلب

– آزمایش چربی خون

– آزمایش دیابت

پزشک شاید آزمایش های زیادتری را بر پایه سابقه پزشکی و علائم شما پیشنهاد دهد.

 

سخن پایانی در خصوص تپش قلب

تپش قلب یک احساس تند و سریع ضربان قلب است که قادر هست ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله استرس، ورزش، استفاده کافئین یا الکل و بعضی داروها. تپش قلب معمولاً جدی تلقی نمی شود مگر اینکه شما یک بیماری زمینه ای قلبی داشته باشید. تپش قلب را میتوان با اتخاذ یک سبک زندگی سالم، که شامل ورزش با نظم، تمرین تنفس عمیق، تمرینات یوگا و اجتناب از جایگاه های استرس زا است، مدیریت یا درمان نمود.

 

اگر تپش قلب دارید، مهم است که دلیل آن را تعیین نمایید. اگر تپش قلب شما ناشی از استرس یا ورزش باشد، معمولاً نیازی به درمان ندارد. با این حال، اگر تپش قلب شما شدید است یا با علائم دیگری مثل درد قفسه سینه، سرگیجه یا غش همراه است، می بایست به پزشک مراجعه نمایید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها