لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

فیتوتراپی؛ جایگزینی ایمن و تاثیرگذار برای داروهای شیمیایی


فیتوتراپی, گیاهان دارویی

فیتوتراپی به معنی استفاده از گیاهان دارویی برای مدیریت تندرستی است

 

فیتوتراپی؛ درمان طبیعی برای بیماری های روزمره  

فیتوتراپی شاخه‌ای از پزشکی است که از گیاهان و ترکیبات طبیعی آنها برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌نماید. در این نوشته از بیتوته، به بررسی این موضوع می‌پردازیم که فیتوتراپی چیست و چه مزایایی دارد.

فیتوتراپی، که به آن طب گیاهی یا داروهای گیاهی نیز گفته می‌شود، استفاده از گیاهان یا ترکیبات مشتق شده از آنها برای درمان یا پیشگیری از بیماری است. این یکی از قدیمی‌ترین اشکال پزشکی است که قدمت آن به هزاران سال پیش برمی‌گردد. فیتوتراپی در سراسر جهان محبوبیت فزاینده‌ای پیدا می‌نماید، اما هنوز به تحقیقات زیادتری برای تعیین اثربخشی و عوارض جانبی احتمالی آن نیاز دارد. 

 

فیتوتراپی, گیاهان دارویی

گیاه دارویی یکی از اجزای اصلی فیتوتراپی است

 

فیتوتراپی چیست؟

فیتوتراپی به معنای استفاده از گیاهان یا گیاهان دارویی برای مدیریت شرایط تندرستی است. همچنین به موادی که از گیاهان یا گیاهان دارویی گرفته می گردد اشاره دارد. گیاهان دارویی نوعی طب مکمل است. این روش درمانی است که قادر هستید در کنار پزشکی غربی سنتی دریافت نمایید.

 

فیتوتراپی چه چیزی را درمان می نماید؟

فیتوتراپی ها در طول تاریخ توسط مردم برای درمان طیف گسترده ای از بیماری های حاد یا مزمن استفاده می شده است. اینها شاید شامل هر چیزی از درد اسکلتی عضلانی تا از دست دادن حافظه باشد.

 

مطالعات بسیاری در مورد اثربخشی فیتوتراپی وجود ندارد. اما محققان در حال بررسی خطرات و مزیت های فیتوتراپی هستند. آنها در تلاشند تا دریابند که چطور داروهای گیاهی شاید به پیشگیری از بیماری و مدیریت علائم کمک کنند.

 

فیتوتراپی, گیاهان دارویی

گیاهان دارویی شامل ترکیبات طبیعی هستند

 

فیتوتراپی ها چطور کار می کنند؟

فیتوتراپی شاید به طرق مختلف بر فیزیولوژی بدن شما تأثیر بگذارد. بسیاری از مطالعات غیرانسانی سعی نموده اند مکانیسم های ممکنی را که توسط آن فیتوتراپی ها بر اشخاص تأثیر می گذارد، درک کنند. بعضی شاید روی شیمی مغز، سیستم ایمنی و اشتها تأثیر بگذارند.

 

روش دیگری که شاید فیتوتراپی ها کار کنند، پیشگیری از صدمه به سلول های شماست. این صدمه می‌تواند منجر به بیماری‌های بزرگی شود، مثل سرطان و زوال عقل. محققان در حال مطالعه هستند که چطور بعضی از مواد شیمیایی موجود در گیاهان به نام فیتوکمیکال‌ها می‌توانند این صدمه را کم شدن دهند یا از وقوع آن پیشگیری کنند.

 

چند نمونه از فیتوتراپی ها چیست؟

نمونه‌هایی از فیتوتراپی‌هایی که محققین در خصوص آنها مطالعه نموده اند عبارتند از:

 

بتا سیتوسترول: (یک ریزمغذی موجود در گیاهان) شاید به مشکلات پوستی، بهبود زخم و سلامت قلب کمک نماید.

روغن ماهی با اسیدهای چرب امگا 3: شاید از بیماری قلبی عروقی پیشگیری نماید.

زنجبیل : شاید به تسکین علائم تهوع و استفراغ کمک نماید.

چای سبز : چای سبز شاید به مبارزه با تومورهای سرطانی یا بهبود رتینوپاتی مرتبط با دیابت کمک نماید. هر دو بیماری با رشد غیر طبیعی عروق خونی ارتباط دارند. چای سبز همچنین شاید از تشکیل عروق خونی جدید (رگ زایی) پیشگیری نماید.

پروبیوتیک ها :  شاید به تسکین علائم گوارشی (GI) مرتبط با کولیت اولسراتیو، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، اسهال مزمن یا پوچیت کمک کنند.

محصولات سویا : شاید به کم شدن کلسترول بالا کمک نماید.

 

فیتوتراپی, گیاهان دارویی

فیتوتراپی از طرق مختلف بر فیزیولوژی بدن شما تأثیر می گذارد

 

فیتوتراپی ها به چه صورت هستند؟

فیتومدیسین ها انواع مختلفی دارند. شاید یکی را به عنوان تنتور (عصاره غلیظ)، قرص یا کپسولی که می بلعید یا چایی که می نوشید دریافت نمایید. آنها همچنین قادر هستند به صورت پماد یا کمپرس باشند که مستقیماً روی پوست خود بمالید.

 

فیتوتراپی چقدر تاثیرگذار است؟

مطالعات تحقیقاتی در مورد اثربخشی فیتوتراپی نتایج متفاوتی داشته است. عوامل بسیاری وجود دارد که قادر هست بر کیفیت داروهای گیاهی تأثیر بگذارد، از جمله:

 مقدار مواد شیمیایی موجود در گیاه

 روش برداشت و نگهداشتن گیاه

 مواد افزوده شده به گیاه دارویی.

• روش فرآوری گیاه.

 گونه ها و قسمت های مورد استفاده گیاهان

 

خطرات فیتوتراپی چیست؟

داروهای گیاهی شاید با خطراتی همراه باشند. داروهای گیاهی یا گیاهی شاید:

 سمی باشد و شما را بیمار نماید.

 شامل مواد خطرناکی مثل فلزات سنگین یا باکتری های مضر است.

 خطر ابتلا به بعضی بیماری ها را افزایش دهید.

 با سایر داروها تداخل داشته باشد و عوارض جانبی خطرناکی ایجاد نماید.

 دستورالعمل دوز یا مواد تشکیل دهنده واضحی ندارند.

 اثربخشی سایر داروها را کم شدن می دهد.

• محرک آلرژی، از جمله عکس العمل های آلرژیک خطرناک مثل آنافیلاکسی.

 

قبل از استفاده داروهای گیاهی با پزشک خود صحبت نمایید. تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از اشخاص مکمل‌های گیاهی یا داروهای گیاهی استفاده می‌کنند و آنها را به پزشک خود گزارش نمی‌دهند. برای تیم مواظبت شما مهم است که از تمام داروها و مکمل هایی که استفاده می نمایید مطلع باشند. این به آنها کمک می نماید تا یک برنامه درمانی ایمن و مؤثر ایجاد کنند.

 

فیتوتراپی, گیاهان دارویی

عوامل بسیاری بر کیفیت داروهای گیاهی تأثیر می گذارد

 

مراقب چه تداخلات دارویی باشیم؟

تحقیقات محدودی در مورد پتانسیل تداخل بین فیتوتراپی ها و داروها وجود دارد. بر این اساس، مهم است که با پزشک خود در مورد استفاده داروهای گیاهی یا مکمل ها صحبت نمایید. این امکان وجود دارد که بعضی از فیتوتراپی ها اثربخشی این داروها را کم شدن دهند یا با آنها تداخل داشته باشند:

• داروهای ضد افسردگی.

• آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs).

• قرص های ضد بارداری.

• داروهای فشار خون.

• مسدود کننده های کانال کلسیم.

• داروهای شیمی درمانی.

• سرکوب کننده های ایمنی.

• ساکویناویر.

• استاتین ها.

• وارفارین.

 

چه زمانی می بایست به پزشک خود مراجعه کنم؟

اگر هر نوع داروی گیاهی استفاده می‌نمایید، در صورت مشاهده موارد زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

• درد قفسه سینه.

• اسهال.

• سرگیجه.

• غش.

سردرد که ادامه دارد.

• تپش قلب.

• تهوع و استفراغ.

• تنگی نفس 

• بثورات پوستی  

 

فیتوتراپی, گیاهان دارویی

داروهای گیاهی شاید با خطراتی همراه باشند

 

سوالات متداول در خصوص فیتوتراپی 

1. فیتوتراپی چیست؟

فیتوتراپی، همچنین به عنوان طب گیاهی یا داروهای گیاهی شناخته می گردد، شاخه ای از پزشکی است که از گیاهان و ترکیبات طبیعی آنها برای درمان بیماری ها استفاده می نماید. این یکی از قدیمی ترین اشکال پزشکی است که به هزاران سال پیش برمی گردد.

 

2. فیتوتراپی چطور کار می نماید؟

گیاهان دارویی شامل ترکیبات مختلفی هستند که قادر هستند تاثیرات درمانی داشته باشند. این ترکیبات شامل: آلکالوئیدها ، فلاونوئیدها ، ترپنوئیدها ، ساپونین ها و استرول ها

 

3. آیا فیتوتراپی ایمن است؟

فیتوتراپی به طور کلی ایمن است، اما مثل هر دارو یا مکمل دیگری، قادر هست عوارض جانبی داشته باشد. مهم است که قبل از آغاز استفاده هرگونه گیاه دارویی، با پزشک یا سایر ارائه دهندگان مواظبت های بهداشتی خود مشورت نمایید.

 

4. آیا فیتوتراپی تاثیرگذار است؟

تحقیقات نشان داده است که فیتوتراپی قادر هست برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها تاثیرگذار باشد. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که تحقیقات زیادتری برای تایید اثربخشی بسیاری از گیاهان دارویی مورد نیاز است.

 

5. چگونه قادر هستم از فیتوتراپی استفاده کنم؟

گیاهان دارویی را میتوان به روش های مختلفی استفاده نمود، از جمله: چای ، دمنوش ، 

عصاره ، روغن ، کپسول و قرص

موقع استفاده گیاهان دارویی، مهم است که دستورالعمل های روی برچسب محصول را دنبال نمایید. همچنین، مهم است که از گیاهان دارویی از منبع های معتبر خریداری نمایید.

  

توصیه پایانی 

فیتوتراپی یک عمل طب مکمل است. از موادی از گیاهان یا گیاهان دارویی برای درمان یا پیشگیری از بیماری ها استفاده می نماید. محققان هنوز در حال بررسی اثربخشی داروهای گیاهی هستند، اما بعضی تحقیقات امیدوارکننده است. فیتوتراپی ها قادر هستند عوارض جانبی ایجاد کنند، با داروهای فعلی شما تداخل داشته باشند یا سایر داروها را کم اثر کنند. قبل از آغاز هر نوع فیتوتراپی با پزشک خود صحبت نمایید.

 

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها