لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

معجزه‌ای از اعماق دریا؛ فواید شگفت‌انگیز جلبک دریایی برای تندرستی


جلبک دریایی, خواص جلبک دریایی

جلبک دریایی نوعی گیاه دریایی است

 

از دریا تا بشقاب شما؛ طعمی جدید و خواصی بی‌شمار با جلبک دریایی 

جلبک دریایی نوعی گیاه دریایی است که در آب‌های شور و اقیانوس‌ها رشد می‌نماید. این گیاهان به علت تنوع رنگی و خواص بی‌نظیرشان، از دیرباز در فرهنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در این نوشته از بیتوته، به بررسی فواید جلبک دریایی، انواع آن و روش مصرفش خواهیم پرداخت.

جلبک دریایی یا سبزیجات دریایی انواع مختلفی از جلبک هستند که در دریا رشد می‌کنند. این گیاهان منبع غذایی برای موجودات دریایی بوده و رنگ آن‌ها طیف وسیعی از قرمز و سبز تا قهوه‌ای و سیاه را شامل می‌شود. 

 

جلبک دریایی در سرتاسر جهان در امتداد سواحل صخره‌ای می‌روید، اما استفاده آن در کشورهای آسیایی مثل ژاپن، کره‌ و چین زیادتر رایج است. این ماده غذایی خیلی متنوع بوده و می‌توان از آن در انواع غذاها از جمله رول سوشی، سوپ و خورش، سالاد، مکمل‌ها و اسموتی استفاده نمود.

 

جلبک دریایی, خواص جلبک دریایی

جلبک دریایی خیلی مقوی است و استفاده آن فواید بسیاری به همراه دارد

 

فواید جلبک دریایی

علاوه بر این، جلبک دریایی خیلی مقوی است و استفاده مقدار کمی از آن فواید بسیاری به همراه دارد. در ادامه، به فواید جلبک دریایی که با پشتوانه علمی تایید شده‌اند، اشاره می‌کنیم:

 

1. شامل ید و تیروزین، پشتیبان عملکرد تیروئید

غده‌ی تیروئید هورمون‌هایی ترشح می‌نماید که به کنترل رشد، تولید انرژی، تولیدمثل و ترمیم سلول‌های صدمه‌دیده در بدن کمک می‌کنند. تیروئید برای ساخت هورمون به ید نیاز دارد. با کمبود ید، شاید به مرور زمان علائمی مثل تغییرات وزن، خستگی یا تورم گردن را تجربه نمایید.

 

دریافت توصیه‌شده‌ی روزانه (RDI) ید برای بزرگسالان ۱۴۰ میکروگرم در روز است.

جلبک دریایی توانایی منحصر به فردی در جذب مقادیر بسیاری ید از اقیانوس دارد. محتوای ید آن به شدت به نوع جلبک، محل و روش‌ی فرآوری آن بستگی دارد. در واقع، یک ورق خشک جلبک دریایی می‌تواند ۱۱ تا ۱۹۸۹ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه را تامین نماید.

 

در ادامه، متوسط ​​محتوای ید سه نوع جلبک دریایی خشک مختلف آورده شده‌است:

• نوری: ۳۷ میکروگرم در هر گرم (۲۵ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه)

• واکامه: ۱۳۹ میکروگرم در هر گرم (۹۳ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه)

• کمبو: ۲۵۲۳ میکروگرم در هر گرم (۱۶۸۲ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه)

• کلپ یکی از خوبترین منبع های ید است. تنها یک قاشق چایخوری (۳.۵ گرم) کلپ خشک می‌تواند ۵۹ برابر میزان توصیه‌شده روزانه را در خود داشته باشد.

 

جلبک دریایی همچنین شامل اسید آمینه‌ای به نام تیروزین است که در کنار ید، برای ساخت دو هورمون کلیدی که به عملکرد صحیح غده‌ی تیروئید کمک می‌کنند، استفاده می‌شود.

 

2. منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی

هر نوع جلبک دریایی مجموعه‌ای منحصر به فرد از مواد مقوی دارد. پاشیدن مقداری جلبک خشک روی غذای شما نه تنها مزه، بافت و مزه زیادتری به غذای شما می‌بخشد، بلکه راهی آسان برای افزایش استفاده ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ست.

به طور کلی، ۱ قاشق غذاخوری (۷ گرم) اسپیرولینای خشک می‌تواند موارد زیر را تامین نماید: 

• کالری: ۲۰

• کربوهیدرات: ۱.۷ گرم

• پروتئین: ۴ گرم

• چربی: ۰.۵ گرم

• فیبر: ۰.۳ گرم

• ریبوفلاوین: ۲۰ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه

• تیامین: ۱۴ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه

• آهن: ۱۱ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه

• منگنز: ۶ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه

• مس: ۴۷ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه

 

جلبک دریایی همچنین شامل مقادیر کمی از ویتامین‌های A، C، E و K، همراه با فولات، روی، سدیم، کلسیم و منیزیم است.

در حالی که شاید تنها درصد کمی از بعضی از میزان‌های توصیه‌شده‌ی روزانه را تامین نماید، استفاده از آن به عنوان چاشنی یک یا دو بار در هفته، راهی آسان برای افزودن مواد مقوی زیادتر به رژیم غذایی شماست.

 

پروتئین‌های موجود در بعضی جلبک‌ها مثل اسپیرولینا و کلرلا، شامل تمام اسیدهای آمینه‌ی ضروری هستند. این بدان معناست که جلبک دریایی می‌تواند به شما در دریافت کل طیف اسیدهای آمینه‌ی مورد نیازتان کمک نماید. جلبک دریایی همچنین می‌تواند منبع خوبی از چربی‌های امگا-۳ و ویتامین B12 باشد.

 

جلبک دریایی, خواص جلبک دریایی

جلبک دریایی منبع عالی فیبر است

 

3. شامل انواع آنتی اکسیدان های محافظ است

آنتی اکسیدان ها قادر هستند مواد ناپایدار بدن شما به نام رادیکال های آزاد را کمتر عکس العمل نشان دهند. این سبب می گردد آنها کمتر به سلول های شما صدمه بزنند.

علاوه بر این، تولید بیش از حد رادیکال های آزاد به عنوان یک دلیل زمینه ای برای چندین بیماری، مثل بیماری قلبی و دیابت در نظر گرفته می گردد.

 

جلبک دریایی علاوه بر اینکه شامل ویتامین های آنتی اکسیدانی A، C و E است، دارای طیف گسترده ای از ترکیبات گیاهی سودمند از جمله فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است. نشان داده شده است که اینها از سلول های بدن شما در برابر صدمه رادیکال های آزاد محافظت می کنند. تحقیقات بسیاری بر روی یک کاروتنوئید ویژه به نام فوکوگزانتین متمرکز شده است.

 

این کاروتنوئید اصلی موجود در جلبک های قهوه ای مثل واکامه است و 13.5 برابر ظرفیت آنتی اکسیدانی ویتامین E دارد. نشان داده شده است که فوکوگزانتین خوبتر از ویتامین A از غشای سلولی محافظت می نماید. در حالی که بدن همیشه فوکوگزانتین را به خوبی جذب نمی نماید، جذب آن شاید با استفاده آن همراه با چربی بهبود یابد.

با این وجود، جلبک دریایی شامل طیف گسترده ای از ترکیبات گیاهی است که با هم کار می کنند تا تاثیرات آنتی اکسیدانی قوی داشته باشند.

 

۴. تأمین کننده فیبر و پلی ساکاریدهایی که قادر هستند سلامت روده شما را تقویت کنند

باکتری‌های روده نقش خیلی مهمی در تندرستی شما دارند. تخمین زده می گردد که تعداد سلول های باکتریایی در بدن شما زیادتر از سلول های انسانی است. عدم تعادل در باکتری‌های “خوب” و “بد” روده می‌تواند منجر به بیماری و نارسایی شود.

جلبک دریایی منبع عالی فیبر است که به ‌خاطر تقویت سلامت روده شناخته شده. فیبر می‌تواند ۲۵ تا ۷۵ درصد از وزن خشک جلبک دریایی را تشکیل دهد. این مقدار زیادتر از محتوای فیبر اکثر میوه‌ها و سبزیجات است.

 

فیبر در برابر هضم مقاومت می‌نماید و به جای آن به عنوان منبع غذایی برای باکتری‌های روده بزرگ شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که بعضی قندهای ویژه موجود در جلبک دریایی به نام سولفاته پلی ساکاریدها، سبب افزایش رشد باکتری‌های “خوب” روده می‌شوند. این پلی ساکاریدها همچنین می‌توانند تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه (SCFA) را افزایش دهند، که از سلول‌های پوششی روده شما حمایت و تغذیه می‌کنند.

 

جلبک دریایی, خواص جلبک دریایی

فوکوگزانتین ماده ای در جلبک قهوه ای است که به بهبود قند خون کمک می نماید

 

۵. شاید با به تأخیر انداختن گرسنگی و کم شدن وزن به کم شدن وزن شما کمک نماید

جلبک دریایی شامل مقدار بسیاری فیبر است که هیچ کالری‌ ندارد. همچنین، فیبر موجود در جلبک دریایی شاید سبب نماید شدن تخلیه معده شود. این امر به شما کمک می‌نماید تا برای زمان طولانی‌تری احساس سیری نمایید و می‌تواند از گرسنگی زودرس پیشگیری نماید.

علاوه بر این، جلبک دریایی دارای تاثیرات ضدچاقی نیز محسوب می‌شود. به طور ویژه، چندین مطالعه روی حیوانات نشان می‌دهد که ماده‌ای در جلبک دریایی به نام فوکوزانتین شاید به کم شدن چربی بدن کمک نماید.

 

یک مطالعه روی حیوانات نشان داد که موش‌هایی که فوکوزانتین استفاده نمودند، وزن کم نمودند، در حالی که موش‌هایی که رژیم غذایی کنترل را استفاده نمودند، وزنشان کم نشد.

نتایج نشان داد که فوکوزانتین بیان پروتئینی را که چربی را در موش‌ها متابولیزه می‌نماید، افزایش می‌دهد. 

 

مطالعات دیگر روی حیوانات نیز نتایج مشابهی را نشان دادند. برای مثال، نشان داده شده است که فوکوزانتین به طور قابل توجهی سطح قند خون را در موش‌ها کم شدن می‌دهد و به کم شدن وزن زیادتر کمک می‌نماید. اگرچه نتایج در مطالعات حیوانی خیلی امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما انجام مطالعات انسانی برای تأیید این یافته‌ها ضروری است.

 

6. شاید خطر بیماری قلبی را کم شدن دهد

بیماری قلبی دلیل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. عواملی که خطر شما را افزایش می دهند عبارتند از کلسترول بالا، فشار خون بالا، سیگار کشیدن و عدم تحرک فیزیکی یا اضافه وزن. جلبک دریایی شاید به کم شدن سطح کلسترول خون شما کمک نماید.

یک مطالعه 8 هفته ای به موش ها با کلسترول بالا با رژیم غذایی پرچرب همراه با 10 درصد جلبک دریایی خشک شده در انجماد تغذیه نمود. نشان داد که موش‌ها 40 درصد کلسترول تام کمتر، 36 درصد کلسترول LDL و 31 درصد سطوح تری گلیسیرید پایین‌تری داشتند.

 

بیماری قلبی همچنین قادر هست به علت لخته شدن بیش از حد خون ایجاد شود. جلبک دریایی شامل کربوهیدرات هایی به نام فوکان است که شاید به پیشگیری از لخته شدن خون کمک نماید. در واقع، یک مطالعه حیوانی نشان داد که فوکان استخراج شده از جلبک دریایی به اندازه یک داروی ضد انعقاد از لخته شدن خون پیشگیری می نماید.

 

محققان همچنین آغاز به بررسی پپتیدهای موجود در جلبک دریایی نموده‌اند. مطالعات اولیه بر روی حیوانات نشان می دهد که این ساختارهای پروتئین مثل شاید بخشی از مسیری را که فشار خون را در بدن شما افزایش می دهد مسدود نماید. با این حال، مطالعات انسانی در مقیاس بزرگ برای تأیید این نتایج مورد نیاز است.

 

7. شاید با بهبود مدیریت قند خون به کم شدن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک نماید

دیابت زمانی رخ می دهد که بدن شما نتواند در طول زمان سطح قند خون خود را متعادل نماید.

انتظار می رود تا سال 2040، 642 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت نوع 1 یا نوع 2 مبتلا شوند. جالب توجه است که جلبک دریایی به یک مرکز تحقیقاتی برای راه‌های جدید حمایت از افرادی که در معرض خطر دیابت هستند تبدیل شده است. یک مطالعه 8 هفته ای روی 60 ژاپنی نشان داد که فوکوگزانتین، ماده ای در جلبک دریایی قهوه ای، شاید به بهبود کنترل قند خون کمک نماید.

 

شرکت کنندگان یک روغن محلی جلبک دریایی دریافت نمودند که شامل 0 میلی گرم، 1 میلی گرم یا 2 میلی گرم فوکوگزانتین بود. این مطالعه نشان داد که افرادی که 2 میلی گرم فوکوگزانتین دریافت نمودند، در مقایسه با گروهی که 0 میلی گرم دریافت نمودند، سطح قند خونشان بهبود یافته بود.

 

این مطالعه همچنین به بهبودهای اضافی در سطح قند خون در افرادی که تمایل ژنتیکی به مقاومت به انسولین دارند، اشاره نمود که معمولاً با دیابت نوع 2 همراه است. علاوه بر این، ماده دیگری در جلبک دریایی به نام آلژینات از افزایش قند خون حیوانات بعد از تغذیه با یک وعده غذایی با قند بالا پیشگیری نمود. تصور می‌شود که آلژینات شاید جذب قند را در جریان خون کم شدن دهد.

چندین مطالعه حیوانی دیگر بهبود کنترل قند خون را موقع افزودن عصاره جلبک دریایی به رژیم غذایی گزارش نموده اند.

 

جلبک دریایی, خواص جلبک دریایی

جلبک دریایی می‌تواند مقدار خیلی زیاد و بالقوه خطرناکی ید داشته باشد

 

عوارض و خطرات احتمالی جلبک دریایی

با اینکه جلبک دریایی یک غذای سالم در نظر گرفته می‌شود، استفاده بیش از حد آن شاید خطرات بالقوه‌ای به همراه داشته باشد.

 

ید اضافی

جلبک دریایی می‌تواند مقدار خیلی زیاد و بالقوه خطرناکی ید داشته باشد. استفاده بالای جلبک دریایی توسط مردم ژاپن شاید یکی از دلایلی باشد که آن‌ها بالاترین امید به زندگی را در جهان دارند.

 

با این حال، متوسط استفاده روزانه ید در ژاپن بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میکروگرم (۶۶۷ تا ۲۰۰۰ درصد از RDI) تخمین زده می‌شود. این برای افرادی که هر روز جلبک دریایی استفاده می‌کنند، خطرناک است، زیرا ۱،۱۰۰ میکروگرم ید حداکثر میزان قابل تحمل (TUL) برای بزرگسالان است.

 

خوشبختانه، در فرهنگ‌های آسیایی، جلبک دریایی معمولاً با غذاهایی خورده می‌شود که می‌تواند جذب ید توسط غده تیروئید را مهار نماید. این غذاها به عنوان گواتروژن شناخته می‌شوند و در غذاهایی مثل بروکلی، کلم و کلم چینی یافت می‌شوند. علاوه بر این، مهم است توجه داشته باشید که جلبک دریایی محلول در آب است، به این معنی که پختن و فرآوری آن می‌تواند بر میزان ید آن تأثیر بگذارد.

 

به عنوان مثال، زمانی که کلپ به زمان ۱۵ دقیقه جوشانده شود، قادر هست تا ۹۹ درصد از محتوای ید خود را از دست بدهد. در حالی که چند گزارش موردی استفاده کلپ شامل ید و اختلال عملکرد تیروئید را به هم مرتبط نموده‌اند، عملکرد تیروئید بعد از قطع استفاده به حالت عادی بازگشته است. با وجود این، مقادیر بالای جلبک دریایی می‌تواند بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارد و علائم استفاده بیش از حد ید بیشتر با علائم کمبود ید مشابه است.

اگر فکر می‌نمایید ید بسیاری استفاده می‌نمایید و علائمی مثل تورم در ناحیه گردن یا نوسانات وزن را تجربه می‌نمایید، استفاده غذاهای غنی از ید را کم شدن دهید و با پزشک خود صحبت نمایید.

 

بار فلزات سنگین

جلبک دریایی می‌تواند مواد معدنی را به صورت متمرکز جذب و ذخیره نماید.

این موضوع یک خطر تندرستی را به همراه دارد، زیرا جلبک دریایی همچنین قادر هست شامل مقادیر بسیاری از فلزات سنگین سمی مثل کادمیوم، جیوه و سرب باشد. با این حال، میزان فلزات سنگین در جلبک دریایی معمولاً کمتر از حداکثر مجاز غلظت در اکثر کشورها است.

یک مطالعه اخیر غلظت ۲۰ فلز را در ۸ نوع جلبک دریایی مختلف از آسیا و اروپا تجزیه و تحلیل نمود.

 

این مطالعه نشان داد که سطوح کادمیوم، آلومینیوم و سرب موجود در ۴ گرم از هر جلبک دریایی خطرات جدی برای تندرستی ندارد. با وجود این، اگر به طور مرتب جلبک دریایی استفاده می‌نمایید، این احتمال وجود دارد که فلزات سنگین به مرور زمان در بدن شما انباشته شوند.

در صورت امکان، جلبک دریایی ارگانیک خریداری نمایید، زیرا احتمال کمتری دارد که شامل مقادیر قابل توجهی از فلزات سنگین باشد.

 

جلبک دریایی, خواص جلبک دریایی

جلبک دریایی می‌تواند مواد معدنی را به صورت متمرکز جذب و ذخیره نماید

 

سوالات متداول در مورد جلبک دریایی

1. آیا جلبک دریایی برای پوست سودمند است؟

استفاده از لوازم آرایشی شامل جلبک دریایی شاید برای پوست اشخاص سودمند باشد. تاثیرات ضد التهابی جلبک دریایی به علاوه محتوای آنتی اکسیدانی و ترکیبات زیست فعال آن شاید به بهبود سلامت پوست کمک نماید.

 

2. آیا قادر هستید بیش از حد جلبک دریایی بخورید؟

خوردن بیش از حد جلبک دریایی شاید، به خصوص اگر شامل مقادیر بسیاری ید باشد، که قادر هست بر سلامت تیروئید تأثیر بگذارد. یک مطالعه نشان می دهد که استفاده جلبک دریایی شاید سبب قرار گرفتن در معرض ید زیاد شود که قادر هست منجر به بیماری تیروئید شود.

 

3. جلبک دریایی چیست؟ 

جلبک دریایی نوعی گیاه دریایی است که در آب‌های شور و اقیانوس‌ها رشد می‌نماید. این گیاهان تنوع رنگی بسیاری دارند و در فرهنگ‌های مختلف به عنوان غذا و مکمل استفاده می‌شوند.

 

4. انواع مختلف جلبک دریایی کدامند؟ 

جلبک دریایی در انواع مختلفی مثل نوری، واکامه، کلپ، اسپیرولینا و چلورلا وجود دارد. هر نوع جلبک دریایی مزه، بافت و خواص تغذیه‌ای منحصر به فرد خود را دارد.

 

5. چطور می‌توان جلبک دریایی را استفاده نمود؟

جلبک دریایی را می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده نمود. می‌توانید آن را به صورت خام، خشک یا پخته میل نمایید. جلبک دریایی را می‌توان به عنوان ساشیمی، سالاد، سوپ، خورش، اسموتی و مکمل غذایی استفاده نمود.

 

6. آیا استفاده جلبک دریایی برای همه اشخاص بی‌خطر است؟

استفاده جلبک دریایی برای اکثر اشخاص بی‌خطر است. با این حال، زنان باردار یا شیرده، اشخاص مبتلا به بیماری‌های تیروئید و اشخاص دارای حساسیت به ید می بایست قبل از استفاده جلبک دریایی با پزشک خود مشورت کنند.

  

سخن پایانی

جلبک دریایی به طور فزاینده ای یک ماده محبوب در غذاهای سراسر جهان است. این خوبترین منبع غذایی ید است که به حمایت از غده تیروئید شما کمک می نماید. همچنین شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگری مثل ویتامین K، ویتامین‌های B، روی و آهن، همراه با آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به محافظت از سلول‌های شما در برابر صدمه کمک می‌کنند.

با این حال، ید بیش از حد از جلبک دریایی قادر هست به عملکرد تیروئید شما صدمه برساند.

برای فواید بهینه برای تندرستی، از این ماده باستانی در مقادیر با نظم اما کم لذت ببرید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها