لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

همه چیز در مورد یوگا


یوگا, درباره یوگا

آشنایی با ورزش یوگا

 

یوگا ورزشی بـا قدمت خیلی زیاد اســت. حتی قدیمـی تر از ثبت تـاریخ به صورت کتبی و نوشتـاری. یـوگـا در بین رشته هـای ورزشی نوظهور توانسته همچنان جـایگاه خود را حفظ نماید. یـوگـا ترکیبی از حرکت های کششی و تنفس صحیح اســت و کمک شـایانی برای کسب آرامش مـی نماید. بـا ما همراه بـاشید تـا زیادتر بـا یـوگـا این ورزش بی مانند آشنا شوید.

یوگا یکی از قدیمی ترین میراث فرهنگی هند است. یوگا در زبان سانسکریت به معنای “متحد کردن” است، بر این اساس یوگا را میتوان به معنای یک رشته ی مشترک دانست. به این معنا، تمرین در خلال اخلاقی و ذهنی است که سبب ایجاد تندرستی خوب ( arogya )، کمک به طول عمر ( chirayu ) می گردد و کل رشته ی ذهنی آن به شادی و صلح مثبت و سالم منتهی می گردد . بر این اساس، گفته شده است که یوگا برای موفقیت نهایی در زندگی ضروری است.

 

این علمی است که نه تنها خود آگاهانه بلکه ناخودآگاه نیز اثر می گذارد. این یک تمرین فیزیولوژیکی عملی ( یوگا کریا ) است که اگر تمرین قادر هست انسان را به سطح “سطح روحی” ارتقا دهد.

 

یوگا چیست؟

میتوان بیان کرد یوگا یک نظم و انضباط فیزیکی و معنوی باستانی و شاخه ای از فلسفه است و به معنی لغوی همبستگی است، فعالیتی که زیادتر در دسته فعالیت های ورزشی قرار می گیرد، اما در واقع این فعالیت ورزشی به طور همزمان روح و جسم را به ارتقا می رساند. بسیاری از کارشناسان و متخصصین این رشته هدف نهایی یوگا را رسیدن به رهایی و آزادی نهایی می دانند. به نوعی میتوان یوگا را فرآیندی از خودشناسی دانست.

 

یوگا شامل اجراى موقعیت هاى معین بدنى است كه در حین آن توجه خاصی به تنفس به عمل مى آید. بازدم در حین حركات معین و دم در حركات دیگر خیلی حایز ارزش و اثر گذار است. یوگا به بهبود انعطاف پذیرى بدن و تقویت بنیه و كاهش استرس كمك مى كند.

 

یوگا, درباره یوگا

همه چیز در خصوص یوگا

 

تاریخچه یوگا

یوگا را می‌­توان با تمدن­‌های هندو- ساراسواتی (Indus-Sarasvati) در کشور هند و تا 5000 سال قبل از زمان حاضر پیوند داد.

 

گفته می‌­شود که یک معلم هندو با نام پاتانجلی (Patanjali)، نخستین اصول یوگا را در متون مقدس دینی با نام یوگا سوترا (Yoga Sutra) ثبت نموده است. بسیاری از اشکال مختلف یوگا از آن زمان تاحالا تا حد بالایی توسعه یافته و هر یک از آن‌ها بر عرصه جدیدی از توسعه شخصی تمرکز نموده­‌اند.

 

هاتا یوگا (Hatha yoga)، یکی از سبک­‌های شناخته‌­شده و معروف یوگا می‌­باشد. این سبک در سال 1920 و به لطف تی کریشمانچاریا (T. Krishnamacharya) به غرب آمده و امروزه یکی از محبوب‌­ترین سبک­‌های یوگا به شمار می­‌رود.

 

مزیت های یوگا 

هدف اصلی یوگا هماهنگ کردن سیستم های مختلف بدن است که این مهم، خود اثر بسزایی در ایجاد شادابی و نشاط دارد. به اختصار به چند مورد از محاسن یوگا اشاره می نماییم:

1- انعطاف پذیری بدن از مهم ترین فوایدی است که این فعالیت ورزشی نصیبتان می نماید. 

2- یوگا عضلات را تقویت می نماید و در کنار آن باعث قوی شدن تمام بافت های نرم بدن مثل رباط ها، تاندون ها وبافت های اطراف ماهیچه می گردد.

3- به مرور زمان با انجام حرکت های یوگا آگاهی شما نسبت به بدنتان بالاتر میرود و بدن قدرتمندتری خواهید داشت و در طی زمان حالت های اشتباه بدنتان مثل قوز کردن یا اشتباه نشستن را اصلاح می نمایید.

4- استمرار در انجام حرکت های یوگا اثر بسزایی بر روابط اجتماعی و خلقیات فرد دارد و به مرور شما را به فردی خوشحال تر تبدیل می نماید از دلایل مهم این موضوع افزایش سطح اکسیژن به بدن است. 

5- به علت تنفس عمیق در تمرینات یوگا ظرفیت و توانایی ریه افزایش می یابد و باعث ریلکیشن و تمدد اعصاب می گردد و در درمان افسردگی هم به شدت اثر گذار است.

6- یوگا سبب توقف صدای ذهن می گردد و حتی سبب می گردد به مرور بر ذهن خود تسلط پیدا نمایید.

7- کم شدن فشار خون و آهسته شدن ضربان قلب از دیگر محاسن این ورزش است که گاهی در کنار درمان های دارویی خیلی سودمند و تاثیرگذار است.

8- در بسیاری از موارد یوگا راه حل درمان مشکلات بی خوابی یا بد خوابی است که به شدت از طرف متخصصان پیشنهاد می گردد.

9- یوگا قادر هست بر درمان ناراحتی های ستون فقرات، مشکلات سایر مفاصل و کمر درد اثر بگذارد و سبب شود از درد رهایی یابید. 

 

یوگا, درباره یوگا

تمرینات یوگا

 

رژیم غذایی در یوگا:

رژیم غذایی در سلامت انسان خیلی ارزش دارد ,در یوگا سه نوع رژیم غذایی وجود دارد كه عبارتند از:

*راجاسی، تاماسی و ساتویك

*رژیم غذایی راجاسی شامل غذاهای غیر گیاهی و پر انرژی است.

*رژیم غذایی تاماسی تركیبی از راجاسی و ساتویك است

رژیم غذایی راجاسی به معنی غذاهای غیر گیاهی و گیاهی و البته پر ادویه, این رژیم غذایی اشخاص را كم حوصله و پرخاشگر می كند, اما رژیم غذایی ساتویك گیاهی است و برای چاشنی آن از كمی ادویه هم استفاده می گردد, این رژیم غذایی مورد توصیه یوگی ها است و رژیم غذایی تاماسی گوارشی آسان را به ارمغان می آورد, احساس سبكی و تعادل به وجود می آید و تعادل هورمونی بدن در حد مطلوب نگه داشته می گردد.

 

می خواهیم در خصوص ی یوگا به عنوان روشی برای تغییر نگرش،‌ اندام و زندگی شما صحبت کنیم و اگر فقط بیش از یک زنگ تفریح کوتاه یوگا، وقت بگذارید دلتان می خواهد کلاس تمام وقت آن را نیز تجربه نمایید، نمونه هایی در پایین ذکر شده است:

 

انوسارا :

اگر فکر می نمایید که یک کلاس یوگای خوب و کامل کلاسی است که شامل فلسفه و ژست باشد ، انوسارا مورد مناسبی برای شما است و انوسارا، به معنی ” لبریز از موهبت” را فردی به نام جان فرند در سال 1997 کشف نمود و تمرینات آن بر پایه فعالیتهای قلبی است بدین معنی که در حین یادگیری عقایدی که بر خوبی و الطاف موجود درانسانها، تأکید دارند قادر هستید فعالیت هایی داشته باشید که سبب باز شدن قلب و عروق بشوند.

 

آشتانگا :

اگر در پی روشی برای تقویت عروق خود هستید ، سالمترین و کاملترین تمرین برای شما اشتانگا است این تمرین باستانی را که پتهابی جویس برای نسل امروز باب نمود ,یک روش سنتی تمرین اشتانگا است به محض اینکه اصول آن را یاد گرفتید، کلاس دیگر بر عهده ی خود شماست تا بتوانید به طور مستقل خودتان کار نمایید.

 

بیکرام :

اگر به تمرینات روتین، تمرکز شدید و عرق کردن زیاد علاقه مندید می بایست از روش بیکرام استفاده نمایید چاودهاری بیکرام،‌ این سبک از یوگا را بعد از صدمه ای که در وزنه برداری به زانویش وارد شد، طراحی نمود پزشکان گفتند که او هرگز نمی تواند راه برود او تعلیمات خودش را گسترش داد تا جایی که بیش از 5000 مربی را در ایالات متحده تربیت نمود و به آنها مدرک داد شما دقیقاً میدانید که در کلاسهای بیکرام چه حرکاتی انجام می شوند هر کلاس ژست های مشترک با روشهایی عین هم را دنبال می نماید و اتاق با بخار 105 درجه گرم شده است.

 

هاتا :

اگر کلاسی به نام یوگا ی هاتا دیدید مطمئن باشید که شرکت کنندگان این سالن به وسعت یک شبکه هستند مثل باشگاهی که کلاسهای بدنسازی را تبلیغ می نماید هاتا به معنی تمرینهای بدنی یوگا است برخلاف جنبه ی روحی و روانی و فلسفی یوگا مطمئن باشید که این کلاسها آرام و گام به گام پیش رفته و نسبتاً آهسته ند ضمناً هماهنگی و همبستگی درستی بر آن حاکم است اگر در یوگا مبتدی هستید این روش قادر هست آغاز خوبی برای شما باشد.

 

یوگا, درباره یوگا

 فواید یوگا

 

آیینگار:

اگر شخصیت شما به گونه ای است که به جزئیات توجه زیادتری دارید و کارهای خود را آرام و با تمانینه انجام می دهید، آیینگار روش مناسبی از یوگا برای شما خواهد بود این روش را بی.کی.اس آیینگار تعلیم داده و کل تمرینات آن بر پایه نظم و هماهنگی در حرکت های و یادگیری قرار گرفتن جایگاه درست بدن در هر ژست است بیشتر ژست ها توسط اشخاص حرفه ای مثل کسانی که دارای کمربند هستند نظارت می شوند و برخلاف انجام حرکاتی که درآشتانگا داشتیم و از یک ژست به ژست بعدی می رفتیم در دوره های طولانی زمان برگزار می شوند.

 

کریپالو :

قطعاً گاهی احساس می نمایید دوست دارید در طول زندگیتان فقط بخوابید و همه چیز گرفته به نظر می آید اگر نیاز به یک تلنگر دارید تا به احساس اعجاب انگیز” من زنده هستم و آن را دوست دارم “، بازگردید ، کریپالو قادر هست کمک خوبی باشد این کلاسها شامل ژست ها، حرکت های تنفسی، مدیتیشن و تکنیک های ریلکسیشن هستند که در تمام آنها چشم شما را به سوی زندگی باز می کنند و قادر هستند به شما کمک کنند تا در هر مرحله از زندگی پیشرفت و ترقی نمایید این کلاسها میتوانند فعالیتهای آهسته یا سخت داشته باشند بر این اساس خوبتر است از خود سالن بپرسید.

 

کوندالینی :

اگر استفاده کننده مواد مخدری هستید که می خواهید خودتان ترک نمایید، کوندالینی قادر هست پاسخی به ندای قلب شما برای رسیدن به هدفتان باشد کوندالینی در زبان سانسکریت به معنی “جمع شده” است و این تمرین کلاً برای آزاد کردن انرژی به عنوان روشی برای آغاز ایجاد تغییر است. در کلاسهای آن سرود خوانی، آواز، مدیتیشن در کنار فعالیت و ژست هایی همراه با حرکت انجام می گیرد.

 

انتخاب استاد یوگا

دقت داشته باشید که همه قادر هستند ادعا کنند که استاد یوگا هستند زیرا هیچ کنترل منظمی بر آموزش این رشته وجود ندارد. پس یک توصیه داریم: قبل از ثبت نام، دربارۀ مهارت ها و تعلیمات استاد آینده تان کسب آگاهی نمایید. حالت ایده آل تر این است که بخواهید قبل از انتخابتان، چند جلسه در کلاس های اساتید مختلف حضور یابید. زیرا دنبال کردن کلاس های یوگا، سبب ایجاد پیوندهای اعتماد و احترام با استاد می گردد.

 

یوگا, درباره یوگا

ورزش یوگا

 

توصیه هایی برای کم شدن خطر صدمه دیدگی در یوگا

اگر شما باردار و یا به بیماری خاصی مبتلا هستید: حتما قبل از آغاز یوگا با پزشک خود مشورت نمایید. پزشک قادر هست با توجه به شرایط شما نوع و سطح تمرینات یوگا را به طور مناسب انتخاب نماید.

 

یوگا را به تنهایی و بدون مربی یاد نگیرید: تمرین با یک مربی با تجربه و آموزش دیده باعث به حداقل رسیدن صدمه های جدی برای شما می گردد.

 

یوگا جایگزین درمان ها و مواظبت های پزشکی نیست: اگرچه یوگا فواید تندرستی بسیاری دارد و قادر هست به عنوان بخشی از برنامه درمانی محسوب شود اما جایگزین مواظبت ها و توصیه های پزشکی نیست.

 

محدودیت های خود را بشناسید: قبل از آغاز یوگا در خصوص شرایط فیزیکی وقدرت آن تحقیق نمایید. از مربی خود مشاوره بگیرید تا تمرینات مناسب را به شما معرفی نماید.

 

آهسته پیش بروید: یوگا ورزش رقابتی نیست. آموزش را از پایه آغاز نمایید. ابتدا تکنیک های صحیح تنفس و حفظ تعادل را یاد بگیرید، سپس به حرکت های کششی بپردازید.

 

قبل از هر جلسه بدن خود را گرم نمایید: عضلات سرد احتمال صدمه را افزایش می دهند.

 

لباس مناسب بپوشید: لباسی بپوشید که به شما امکان حرکت های آزادانه را بدهد.

 

سوال بپرسید: اگر تمرینی را متوجه نشدید، قبل از اینکه خودتان تمرین را انجام دهید، در خصوص آن سوال نمایید.

 

به اندازه کافی آب بنوشید: این نکته به ویژه درمورد تمریناتی که در اتاق های گرم ومرطوب انجام می شوند، حائز ارزش است.

 

به پیام های بدن خود توجه نمایید: یوگا نباید باعث صدمه شود. اگر درد حس می نمایید تمرین را متوقف نمایید. در صورت درد قفسه سینه، از حال رفتن و یا سرگیجه، سریع تمرین را قطع نموده و با پزشک مشورت کنید.

 

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها