لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

چای یربا ماته؛ نوشیدنی سنتی با خواص شگفت‌انگیز


چای یربا ماته, طبع چای یربا ماته

یربا ماته نوشیدنی سنتی آمریکای جنوبی با مزه و خواص بی‌نظیر

 

رازهای پنهان یربا ماته؛ از فواید تندرستی تا روش‌های دم کردن 

چای یربا ماته نوشیدنی سنتی محبوب در آمریکای جنوبی که از برگ‌های خشک شده‌ی گیاه ایِرکس پاراگوآریِنسیس آماده کردن می‌شود. این گیاه بومی این منطقه بوده و سابقه‌ی استفاده آن توسط مردم گوارانی به صدها سال پیش باز می‌گردد. در این نوشته از بیتوته به بررسی خواص، فواید و روش دم کردن این نوشیدنی می‌پردازیم.

یربا ماته یا همان چای پاراگوئه، نوعی دمنوش گیاهی است که از برگ‌های ایلکس پاراگوآریِنسیس (درختی همیشه سبز که در آمریکای جنوبی می‌روید) آماده کردن می‌شود.  

استفاده این گیاه به عنوان نوشیدنی و همچنین نوعی طب جایگزین در آرژانتین، پاراگوئه، اروگوئه و جنوب برزیل رایج است.

 

برخلاف اکثر دمنوش‌های گیاهی،چای یربا ماته شامل کافئین است. بعضی از فواید بالقوه‌ی تندرستی آن شامل خاصیت آنتی‌اکسیدانی و انرژی‌زایی می‌شود. با این حال، بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده مقادیر زیاد یربا ماته می‌تواند خطر ابتلا به بعضی سرطان‌ها را افزایش دهد. 

 

با خواندن ادامه‌ی این نوشته در مورد فواید بالقوه‌ی تندرستی یربا ماته، خطرات مرتبط با تندرستی و روش‌ی استفاده ایمن آن، اطلاعات زیادتری کسب نمایید.

 

چای یربا ماته, طبع چای یربا ماته

یربا ماته منبع طبیعی کافئین و آنتی‌اکسیدان

 

فواید چای یربا ماته

شاید به افزایش سطح انرژی کمک نماید

یربا مات شامل مواد شیمیایی گیاهی (ترکیبات طبیعی تولید شده توسط گیاهان) معروف به متیل گزانتین است. اینها شامل کافئین و تئوبرومین است که هر دو دارای تاثیرات تحریک کننده و گشادکننده برونش (گشاد کننده عروق خونی) هستند. یک وعده چای یربا میت تقریباً به اندازه یک فنجان قهوه کافئین دارد. 

 

مثل قهوه و سایر غذاها و نوشیدنی های کافئین دار، یربا میت قادر هست خلق و خو و سطح انرژی شما را افزایش دهد، خستگی را کم شدن دهد ، حافظه و مهارت های شناختی شما را بهبود بخشد و از سردرد پیشگیری نماید. همچنین سبب افزایش متابولیسم می گردد که شاید به مدیریت وزن کمک نماید.

 

یربا ماته شامل فیتوشیمیایی‌ها (ترکیبات طبیعی تولید شده توسط گیاهان) به نام متیل‌گزانتین‌ها است. این ترکیبات شامل کافئین و تئوبرومین هستند که هر دو تاثیرات محرک و گشادکنندگی برونش (گشاد شدن رگ‌های خونی) دارند. یک وعده از چای یربا ماته تقریباً به اندازه‌ی یک فنجان قهوه شامل کافئین است.

 

مثل قهوه و سایر خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های کافئین‌دار، چای یربا ماته می‌تواند خلق و خو و سطح انرژی شما را بالا ببرد، خستگی را کم شدن دهد، حافظه و توانایی‌های شناختی شما را بهبود بخشد و از سردرد پیشگیری نماید. همچنین سبب افزایش متابولیسم شما می‌شود که شاید به کنترل وزن کمک نماید.

 

علاوه بر افزایش انرژی، چای یربا ماته منبع خوبی از پلی‌فنول‌هاست که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها تعداد رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را کم شدن می‌دهند که این کار از تاثیرات استرس اکسیداتیو پیشگیری می‌نماید. استرس اکسیداتیو روندی است که سبب می‌شود ترمیم سلول‌ها برای بدن دشوارتر شود. این موضوع می‌تواند منجر به التهاب، صدمه به اندام‌ها و سایر مشکلات تندرستی شود.

 

خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی یربا ماته شاید دلیلی باشد که از این چای به عنوان داروی طبیعی در بسیاری از نقاط جهان استفاده می‌شود.  

 

شاید به افزایش تراکم استخوان کمک نماید

بعضی شواهد اولیه وجود دارد که نشان می‌دهد چای یربا ماته شاید به پیشگیری از پوکی استخوان (اختلالی ناشی از کمبود تراکم استخوان) کمک نماید. در یک مطالعه، زنانی که در دوران پیش از یائسگی به طور مرتب چای یربا ماته استفاده می‌نمودند، تراکم استخوانی بالاتری در ناحیه گردن و ستون فقرات خود نسبت به گروه کنترل که یربا ماته استفاده نمی‌نمودند، داشتند.  

با این وجود، برای اینکه به طور قطع مشخص شود که آیا استفاده یربا ماته می‌تواند سبب افزایش تراکم استخوان شود و چطور این اتفاق می‌افتد، به تحقیقات زیادتری نیاز است.

 

شاید سلامت قلب را بهبود بخشد

بعضی تحقیقات نشان می دهد که چای یربا میت قادر هست اثر محافظتی بر سلامت قلب و عروق داشته باشد. این شاید به این علت باشد که شامل ترکیبات گیاهی طبیعی به نام ساپونین است که مشخص شده است که سطح کلسترول و گلوکز خون (قند خون) را کم شدن می دهد. هم کلسترول بالا و هم قند خون بالا قادر هستند بر خطر بیماری قلبی تأثیر بگذارند. 

 

به طور ویژه، استفاده چای یربا میت با سطوح پایین تر کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)، که بعضی وقت ها به عنوان کلسترول “بد” شناخته می گردد و سطوح بالاتر کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) که بعضی وقت ها کلسترول “خوب” نامیده می گردد مرتبط است.

 

شاید عملکرد ورزش را بهبود بخشد

چای یربا میت شاید به بهبود چندین جنبه عملکرد بدنی از جمله استقامت، تلاش درک شده و شتاب کمک نماید. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد دوچرخه‌سوارانی که چای یربا میت استفاده می‌نمودند ظرفیت ریه‌های زیادتری داشتند، میزان آدرنالین بالاتری داشتند و قدرت زیادتری در طول ورزش داشتند.

 

چای یربا ماته, طبع چای یربا ماته

یربا ماته شامل مواد شیمیایی گیاهی معروف به متیل گزانتین است

 

خطرات استفاده یربا میت

بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن مقادیر بسیاری چای داغ یربا میت به طور با نظم در زمان طولانی شاید خطر ابتلا به سرطان‌های زیر را افزایش دهد:

• حفره دهان

• حلق

• حنجره

• ریه ها

• معده

• کولون

• رکتوم

• کلیه ها 

• مثانه

این شاید به علت تاثیرات مواد سرطان زا شناخته شده به عنوان هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAHs) باشد. با این حال، این خطرات فقط در میان افرادی که مقادیر خیلی بالاتر از حد متوسط ​​یربا میت (یعنی بیش از یک لیتر در روز، یا 4-8 فنجان یا زیادتر) می نوشند، مشاهده شده است.

 

از آنجایی که یربا میت شامل کافئین است، نوشیدن بیش از حد آن نیز قادر هست عوارض جانبی مشابهی مثل سایر محرک ها داشته باشد. استفاده بیش از حد کافئین شاید خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

• خون ریزی بیش از حد

اضطراب

بیخوابی

• بی قراری

• گلوکوم

• ضربان قلب نامنظم

اسهال

• تشنج

فشار خون بالا (فشار خون بالا)

 

چای یربا ماته, طبع چای یربا ماته

میزان استفاده یربا میت به عوامل مختلفی بستگی دارد

 

چطور یربا میت دم کنیم؟

چای کیسه ای راهی راحت برای آماده کردن یربا میت است. این مراحل ساده را دنبال نمایید تا هر بار یک لیوان خوش طعم درست نمایید!

• ۱ تا ۲ عدد چای کیسه ای یربا میت را به یک لیوان بیافزایید.

• کیسه های چای را با آب خنک مرطوب نمایید.

• لیوان را با آب جوشیده با دمای ۷۷ درجه سانتیگراد (۱۷۰ درجه فارنهایت) پر نمایید.

• به زمان ۵ دقیقه دم نمایید و سپس کیسه های چای را خارج نمایید.

• در صورت تمایل برای مزه خوبتر، شیرین کننده بیافزایید.

• یربا میت فله دم نمایید.

یربا میت فله خیلی پرکاربرد است. همچنین این روش سازگار با محیط زیست و به صرفه است!

 

• ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرپر یربا میت را به فرنچ پرس یا صافی بیافزایید.

• گیاه را با آب خنک مرطوب نمایید.

• ۲۰۰ میلی لیتر آب جوشیده با دمای ۷۷ درجه سانتیگراد (۱۷۰ درجه فارنهایت) بیافزایید.

• به زمان ۵ دقیقه دم نمایید و سپس صاف نمایید.

• در صورت تمایل برای مزه خوبتر، شیرین کننده بیافزایید.

 

نکاتی برای استفاده یربا میت

چای یربا مات معمولاً با خیساندن برگ های گیاه در آب جوش آماده کردن می گردد. همچنین به عنوان یک مکمل گیاهی موجود است. در اینجا چند نکته برای استفاده ایمن آن وجود دارد:

• آن را با الکل یا نیکوتین مخلوط نکنید.

• اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، چای یربا میت ننوشید، زیرا خطرات آن ناشناخته است. 

• برای پیشگیری از عوارض جانبی، استفاده یربا میت را محدود نمایید (یعنی کمتر از 400 میلی گرم در روز. 

• روزانه یربا میت ننوشید. 

• موقع نوشیدن یربا میت از سایر منبع های کافئین خودداری نمایید.

• پزشک خود را در مورد سایر مکمل ها، چای ها یا داروهایی که استفاده می نمایید مطلع نمایید تا از تداخلات نامطلوب احتمالی پیشگیری شود.

• از نوشیدنی های یربا میت با شکر اضافه شده خودداری نمایید ، زیرا این قادر هست خطر عوارض تندرستی شما را افزایش دهد.

 

چای یربا ماته, طبع چای یربا ماته

یربا ماته نوعی دمنوش گیاهی است

 

سوالات متداول در خصوص چای یربا میت 

1. مزه یربا میت چطور است؟

مزه یربا میت را می‌توان ترکیبی از مزه‌های گیاهی، دودی و کمی تلخ توصیف نمود. بعضی اشخاص آن را شبیه به چای سبز یا چای سیاه می‌دانند، در حالی که بعضی دیگر مزه آن را به خاک یا دود تشبیه می‌کنند. مزه یربا میت می‌تواند بسته به نوع فرآوری برگ‌ها و روش دم کردن آن متفاوت باشد.

 

2. چه مقدار یربا میت در روز می‌توان استفاده نمود؟

میزان استفاده یربا میت به عوامل مختلفی مثل سن، تندرستی و سطح تحمل کافئین شما بستگی دارد. به طور کلی، استفاده 3 تا 4 فنجان یربا میت در روز برای اکثر اشخاص بی‌خطر است. با این حال، اگر باردار هستید، شیرده هستید یا مشکلات تندرستی خاصی دارید، خوبتر است قبل از استفاده یربا میت با پزشک خود مشورت نمایید.

 

3. آیا یربا میت اعتیادآور است؟

یربا میت شامل کافئین است، بر این اساس استفاده بیش از حد آن می‌تواند منجر به وابستگی فیزیکی شود. با این حال، شواهدی مبنی بر اعتیاد روانی به یربا میت وجود ندارد.

 

4. چه کسانی نباید یربا میت استفاده کنند؟

زنان باردار و شیرده ، اشخاص مبتلا به مشکلات قلبی ، اشخاص دارای اختلالات اضطرابی ، اشخاص مبتلا به مشکلات کلیوی و اشخاص مبتلا به مشکلات کبدی

 

5. آیا یربا میت با داروها تداخل دارد؟

بعضی از داروها می‌توانند با کافئین موجود در یربا میت تداخل داشته باشند. اگر دارو استفاده می‌نمایید، قبل از استفاده یربا میت با پزشک خود مشورت نمایید.

 

6. آیا یربا میت مضرات تندرستی دارد؟

استفاده بیش از حد یربا میت می‌تواند منجر به عوارض جانبی منفی مثل اضطراب، بی‌خوابی، سردرد و مشکلات گوارشی شود. همچنین، بعضی تحقیقات نشان داده است که استفاده زیاد یربا میت شاید خطر ابتلا به بعضی سرطان‌ها را افزایش دهد.

 

7. خوبترین نوع یربا میت کدام است؟

انواع مختلفی از یربا میت در بازار موجود است که از دید مزه و قدرت می‌توانند با یکدیگر متفاوت باشند. خوبترین نوع یربا میت برای شما به سلیقه شخصی‌تان بستگی دارد.

 

یک بررسی سریع

یربا میت یک چای گیاهی است که با ساقه و برگ درختچه های آمریکای جنوبی آماده کردن می گردد. مزیت های بالقوه یربا میت برای تندرستی شامل انرژی زیادتر، کم شدن التهاب، کم شدن قند و کلسترول خون، بهبود عملکرد ورزشی و تراکم استخوان بالاتر است. 

با این حال، استفاده مقادیر خیلی زیاد یربا میت (به ویژه در یک دوره زمانی طولانی) با خطر بالاتر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مرتبط است. اگر می‌خواهید یربا میت را آزمون نمایید، از پزشک خود بپرسید که آیا این برای شما مناسب است و دوز مناسب چقدر است.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها