لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

چطور از شر سرگیجه خلاص شویم: چند درمان کاملاً طبیعی


درمان سرگیجه, درمان سرگیجه اول صبح

سرگیجه اختلالی در تعادل است

 

سرگیجه را به زانو درآورید! با این روش های ساده و علمی 

درمان سرگیجه موضوعی است که در این نوشته از بیتوته به آن خواهیم پرداخت. سرگیجه اختلالی در تعادل است که قادر هست ناشی از عوامل مختلفی مثل مشکلات گوش داخلی، افت فشار خون، کم خونی، کم آبی بدن، داروها و اضطراب باشد. 

تا به حال پس از اینکه صبح زود خیلی سریع بلند شده‌اید احساس نموده‌اید که اتاق دور سرتان می‌چرخد؟ معمولا سرگیجه فقط پس از حرکت های شدید یا در طول بیماری حرکت رخ می‌دهد. اما برای بعضی از اشخاص، حملات سرگیجه می‌تواند بدون هیچ دلیلی به وجود بیاید. این حالت، همراه با احساس عدم تعادل، به عنوان سرگیجه شناخته می‌شود.

دانشمندان کشف نمودند سرگیجه ناشی از مسمومیت مغز است و کارهایی است که می‌توانید از همین امروز برای رفع آن انجام دهید.

 

سرگیجه با سایر انواع احساس گیجی متفاوت است زیرا برای تجربه آن نیازی به حرکت ندارید. بسیاری از اشخاص در پی راهی برای خلاصی از سرگیجه هستند، اما درمان آن کاملاً سرراست نیست. در حالی که حملات سرگیجه می آیند و می روند، بعضی عوامل قادر هستند آن را تحریک کنند. بلند شدن خیلی سریع، حالت تهوع، ورزش بیش از حد، استرس و کمبود خواب همگی قادر هستند این موقعیت را تشدید کنند. سرگیجه به هر دلیلی که شاید ناتوان کننده باشد، یک نشانه است نه یک بیماری.

جالب اینجاست که بعضی از انواع سرگیجه حتی بدون درمان های رایج هم برطرف می شوند.

 

درمان سرگیجه, درمان سرگیجه اول صبح

انجام تمرینات ورزشی با نظم برای بهبود سلامت کلی و درمان سرگیجه

 

تشخیص سرگیجه

شایع ترین دلیل سرگیجه مشکل گوش داخلی است. به طور ویژه، این معمولا ناشی از مشکلی در اندام های تعادلی گوش داخلی است. این به عنوان سرگیجه محیطی شناخته می گردد. از طرف دیگر، قادر هست ناشی از اختلال در سیستم عصبی مرکزی باشد. این سرگیجه مرکزی نامیده می گردد.

 

سرگیجه شاید در ابتدا مثل سرگیجه معمولی احساس شود، اما معمولاً با موارد زیر همراه است:

• کم شدن شنوایی

• وزوز گوش

• تهوع

• استفراغ

• احساس پری در گوش

سرگیجه محیطی زمانی رخ می دهد که لابیرنت گوش داخلی به علت التهاب، عفونت، صدمه یا مسمومیت دارویی جابجا شود. این همچنین قادر هست ناشی از تجمع مایع یا کریستال های کربنات کلسیم در مایع گوش داخلی باشد.

 

از طرف دیگر، سرگیجه مرکزی زمانی رخ می دهد که اختلالی در ساقه مغز و مخچه وجود داشته باشد. همچنین قادر هست زمانی رخ دهد که پیام های ارسالی و دریافتی از تالاموس به درستی منتقل نشوند. این شاید با سردرد و میگرن همراه باشد یا نباشد.

 

در حالی که اینها شایع ترین علل هستند، سرگیجه قادر هست به دلایل دیگری مثل سکته مغزی و حمله iskemik گذرا (TIA)، تومور مخچه، نوروم آکوستیک و مولتیپل اسکلروزیس نیز رخ دهد.

 

علائم سرگیجه عبارتند از:

• چرخش

• کج شدن

• تلو تلو خوردن

• عدم تعادل

• کشیده شدن به یک جهت

• احساس تهوع

• استفراغ

• حرکت های غیرطبیعی یا تکان دهنده چشم (نیستاگموس)

• سردرد

• تعریق

• وزوز گوش یا کم شدن شنوایی

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود صحبت نمایید و درخواست تشخیص رسمی را در نظر بگیرید.

 

درمان سرگیجه, درمان سرگیجه اول صبح

اگر سرگیجه شما شدید یا پیوسته است مهم است که به پزشک مراجعه نمایید

 

چطور از شر سرگیجه خلاص شویم؟

در حالی که پزشک شما شاید آنتی‌بیوتیک، داروهای ویژه یا حتی جراحی را تجویز نماید، این روش‌های درمانی را اول آزمون نمایید. اگر نمی‌دانید چه چیزی سبب سرگیجه شما شده است، چند مورد را آزمون نمایید و ببینید چه چیزی برای شما تاثیرگذار است!

 

1. نیم‌چرخ معلق

این تمرین برای درمان سرگیجه در خانه است. این تمرین می بایست به شما بلافاصله احساس بهتری بدهد و می‌توانید آن را در هر جایی انجام دهید!

1. روی زانوهایتان بنشینید، کمرتان را صاف نمایید و سرتان را عقب ببرید تا به سقف نگاه نمایید.

2.گوش خود را وارونه بین کف دست‌هایتان قرار دهید و بازوهایتان را تا آرنج به پهلو بیاورید، انگار که می‌خواهید شیرجه بزنید.

3. سر خود را به سمت آرنج چپ بچرخانید.

4. هنگامی دیگر احساس سرگیجه ندارید، سر خود را به حالت اولیه برگردانید.

5. تا زمانی که دیگر احساس سرگیجه ندارید صبر نمایید و به شتاب به عقب تکیه دهید.

 

درمان سرگیجه, درمان سرگیجه اول صبح

حرکت نیم‌چرخ معلق تمرینی برای درمان سرگیجه

 

2. شانموخی مودرا 

یوگا راهی عالی برای پیدا کردن تعادل، غلبه بر محدودیت‌ها و تنظیم مجدد بدن شماست. این حرکت برای سینوس‌های شما هم عالی عمل می‌نماید! 

1. برای انجام این کار، به آسانی روی یک زیرانداز مخصوص مدیتیشن بنشینید و با پاهای ضربدری و ستون فقرات صاف بنشینید.

2. پای راست خود را روی ران چپ خود قرار دهید و برعکس.

3. چشم‌هایتان را ببندید و دست‌هایتان را روی زانوهایتان بگذارید.

4. برای چند نفس نگه دارید.

5. بازوهای خود را با آرنج‌های بیرون به پهلو جلوی صورتتان بلند نمایید.

6. با انگشت‌های شست گوش‌هایتان را بگیرید، با انگشتان اشاره پلک‌هایتان را ببندید و با انگشتان وسط سوراخ‌های بینی خود را بگیرید. از دو انگشت آخر هر دست برای بستن دهان خود استفاده نمایید.

7. انگشتان وسط خود را رها نمایید و نفس عمیقی بکشید. سوراخ‌های بینی خود را با انگشتان خود ببندید و تا جایی که راحت هستید نفس خود را نگه دارید. انگشتان وسط خود را رها نمایید و نفس خود را بیرون دهید.

8. این چرخه را به زمان کامل ۵ تا ۱۰ دقیقه تکرار نمایید.

9. با برگشتن به حالت اولیه با دست‌های روی زانو، کار را تمام نمایید.

 

درمان سرگیجه, درمان سرگیجه اول صبح

حرکت شانموخی مودرا راهی برای درمان سرگیجه

 

3. نادى شودهان پرانایاما 

این حرکت با تنفس از یک سوراخ بینی در یک زمان، ذهن شما را آهسته می‌نماید. همچنین می‌تواند به شما کمک نماید در موقع سرگیجه آهسته شوید.

1. به‌طور راحت بنشینید، ستون فقرات‌تان صاف باشد و شانه‌ها رها باشند. لبخند ملایمی روی صورت خود داشته باشید.

2. دست چپ خود را روی زانوی چپ قرار دهید، کف دست‌ها به سمت آسمان یا به شکل چین مودرا (انگشت شست و اشاره به آرامی نوک انگشتان را لمس نمایید).

3. سر انگشت اشاره و میانی دست راست را بین ابروها، انگشت حلقه و انگشت کوچک را روی سوراخ بینی چپ و انگشت شست را روی سوراخ بینی راست قرار دهید. ما از انگشت حلقه و انگشت کوچک برای باز و بسته کردن سوراخ بینی چپ و انگشت شست برای سوراخ بینی راست استفاده خواهیم نمود.

4. انگشت شست خود را روی سوراخ بینی راست فشار دهید و به آرامی از راه سوراخ بینی چپ نفس خود را بیرون دهید.

5. حالا از سوراخ بینی چپ نفس بکشید و سپس سوراخ بینی چپ را به آرامی با انگشت حلقه و انگشت کوچک فشار دهید. برداشتن انگشت شست راست از سوراخ بینی راست، از راست نفس خود را بیرون دهید.

6. از راه سوراخ بینی راست نفس بکشید و از چپ بازدم نمایید. شما حالا یک دور از نادى شودهان پرانایاما را کامل نموده‌اید. به طور متناوب از سوراخ‌های بینی نفس بکشید و بازدم نمایید.

7. دم و بازدم را از سوراخ های دیگر بینی ادامه دهید.

8. 9 دور از این قبیل را با تنفس متناوب از هر دو سوراخ بینی کامل نمایید. بعد از هر بازدم، به یاد داشته باشید که از همان سوراخ بینی که از آن بازدم نموده اید، نفس بکشید. چشمان خود را در تمام طول زمان بسته نگه دارید و بدون هیچ زور یا تلاشی به نفس های طولانی، عمیق و صاف ادامه دهید.

 

درمان سرگیجه, درمان سرگیجه اول صبح

حرکت نادى شودهان پرانایاما برای رفع مشکل سرگیجه

 

4. حرکت ایستادن روی سر (Salamba Sirsasana)

ایستادن روی سر احتمالا آخرین کاری است که می خواهید موقع سرگیجه انجام دهید، اما قادر هست به حرکت مایعات در گوش شما کمک نماید. این حرکت را قادر هستید به عنوان ادامه حرکت نیم چرخ معلق در نظر بگیرید.

 

1. از یک پتوی تا شده یا تشک برای محافظت سر و ساعد خود استفاده نمایید و روی زمین زانو بزنید. انگشتان خود را در هم قلاب نمایید و ساعدها را روی زمین قرار دهید، به طوری که آرنج ها به اندازه عرض شانه از هم فاصله داشته باشند. بازوهای بالایی را کمی به بیرون بچرخانید، اما مچ های داخلی را محکم به زمین فشار دهید.

 

2. کف سر خود را روی زمین قرار دهید. اگر تازه آغاز به تمرین این حرکت نموده اید، کف دست های خود را به هم فشار دهید و پشت سر خود را به دست های به هم گره خورده فشار دهید.

 

3. نفس بکشید و زانوهای خود را از روی زمین بلند نمایید. با احتیاط پاهای خود را به آرنج های خود نزدیک نمایید، پاشنه ها بالا رفته است. به طور فعال از راه قسمت بالای ران ها بلند شوید و یک “V” معکوس تشکیل دهید. تیغه های شانه را به پشت خود بچسبانید و آنها را به سمت استخوان دنبالچه بلند نمایید تا قسمت جلوی تنه تا حد امکان بلند بماند. این به پیشگیری از فشار وزن شانه ها روی گردن و سر شما کمک می نماید.

 

4. بازدم نمایید و پاهای خود را از روی زمین بلند نمایید. هر دو پا را همزمان بلند نمایید، حتی اگر به معنای خم کردن زانوها و پریدن آهسته از روی زمین باشد. همانطور که پاها به صورت عمود بر زمین بالا می روند، استخوان دنبالچه را به پشت لگن فشار دهید. قسمت بالای ران ها را کمی به سمت داخل بچرخانید و به طور فعال پاشنه ها را به سمت سقف فشار دهید (زانوها را صاف نمایید، اگر برای بلند شدن آنها را خم نموده اید). مرکز قوس ها می بایست روی مرکز لگن قرار گیرد که به نوبه خود می بایست روی تاج سر قرار گیرد.

 

5. بازوهای بیرونی را به سمت داخل محکم نمایید و انگشتان را نرم نمایید. به فشار دادن تیغه های شانه به پشت، مسطح کردن آنها و کشیدن آنها به سمت استخوان دنبالچه ادامه دهید. وزن را به طور مساوی روی دو ساعد نگه دارید. همچنین ضروری است که استخوان دنبالچه همچنان به سمت پاشنه ها بالا برود.

 

6. هنگامی که پشت پاها به طور کامل از راه پاشنه ها کشیده شدند، آن طول را حفظ نمایید و از راه برجستگی انگشتان بزرگ پا فشار دهید تا ساق پا کمی بلندتر از قسمت بیرونی پا شود.

 

7. به عنوان یک مبتدی، 10 ثانیه در این حالت بمانید. به تدریج هر روز یا هر چند روز، 5 تا 10 ثانیه به زمان ماندن در حرکت بیافزایید تا زمانی که بتوانید به آسانی برای 3 دقیقه در حرکت بمانید. با بازدم به پایین بیایید، بدون اینکه بالاتنه را خم نمایید و در حالی که هر دو پا همزمان زمین را لمس می کنند.

 

درمان سرگیجه, درمان سرگیجه اول صبح

ایستادن روی سر حرکتی برای درمان سرگیجه

 

5. حرکت هالاسانا (Halasana)

این حرکت سبب کشش عضلات گردن، شانه، شکم و کمر می‌شود. همچنین به برقراری تعادل در سیستم عصبی کمک می‌نماید که برای افرادی که از سرگیجه مرکزی رنج می‌برند خیلی سودمند است.

1. از حرکت ایستادن روی سر (Salamba Sarvangasana)، با یک بازدم از ناحیه لگن به آرامی خم شوید و انگشتان پا را به سمت زمین پایین بیاورید، به طوری که از سر شما هم بالاتر و جلوتر باشند. تا جایی که شاید، بالاتنه خود را عمود بر زمین نگه دارید و پاهایتان را کاملاً صاف و کشیده نگه دارید.

2. در حالی که انگشتان پا روی زمین هستند، قسمت بالایی ران و دنبالچه را به سمت سقف بلند نمایید و کشاله ران داخلی خود را به عمق لگن بکشید. تصور نمایید که بالاتنه شما از ناحیه کشاله ران آویزان است. همچنان چانه را از جناق سینه دور نمایید و گلو را شل نگه دارید.

3. می‌توانید با فشار دادن دست‌ها به پشت بالاتنه، کمر را به سمت بالا و سقف فشار دهید و در عین حال پشت بازوها را به سمت پایین روی تکیه‌گاه فشار دهید. یا می‌توانید دست‌های خود را از پشت رها نمایید و بازوها را پشت سر خود روی زمین، مقابل پاها دراز نمایید. دست‌ها را به هم گره بزنید و با فشار دادن فعال بازوها روی تکیه‌گاه، ران‌ها را به سمت سقف بلند نمایید.

4. تا ۵ دقیقه در این حالت بمانید و در تمام زمان نفس عمیق بکشید.

 

درمان سرگیجه, درمان سرگیجه اول صبح

انجام حرکت هالاسانا برای رفع مشکل سرگیجه

 

۶. طب فشاری

طب فشاری به تدریج قادر هست به تنظیم مجدد سیستم عصبی شما برای تسکین سرگیجه و بهبود ارتباط حسی کمک نماید. این نقاط همچنین اضطراب را کم شدن می دهند.

در اینجا چند نکته برای آزمون وجود دارد:

چشم سوم: انگشت شست خود را به ناحیه ابرو بین چشمان خود بیاورید و به زمان 2 دقیقه با فشار ثابت نگه دارید.

پریکارد 6: چینی را که در آن دستتان با ساعدتان برخورد می نماید پیدا نمایید و دو و نیم انگشت از چین فاصله بگیرید. با استفاده از انگشت میانی، فشار ثابتی را به نقطه بین تاندون های خود وارد نمایید. به زمان 1-2 دقیقه نگه دارید. روی ساعد دیگر چند بار در روز تکرار نمایید.

 

درمان سرگیجه, درمان سرگیجه اول صبح

طب فشاری قادر هست به تنظیم سیستم عصبی و کم شدن سرگیجه کمک نماید

 

7. سینوس های خود را تخلیه نمایید

مثل مایع لنفاوی، مایعات احتقاقی در سینوس های شما قادر هست فشار روی گوش ها و چشم های شما وارد نماید و سرگیجه را بدتر نماید. در اینجا یک درمان ساده 20 ثانیه ای برای رفع سریع آنها آورده شده است!

1. برای اینکه سردرد سینوسی را متوقف نمایید، زبان خود را به سقف دهان فشار دهید، در حالی که انگشت شست خود را درست بین ابروهای خود فشار دهید.

2. فشار را به زمان 20 ثانیه نگه دارید. هنگامی که آن را رها می نمایید، استخوان وومر در حفره بینی شما را تحریک می نماید و سبب لرزش آن می گردد. بلافاصله، سینوس های شما به داخل بینی و گلو تخلیه می شوند و کمی تسکین می یابند.

3. در صورت نیاز هر ساعت یا زیادتر برای درمان سردردهای سینوسی و فشار سینوسی تکرار نمایید.

 

8. به اندازه کافی بخوابید

کمبود خواب قادر هست مغز شما را گیج نماید و سرگیجه را بدتر نماید. از آنجایی که سرگیجه نیز قادر هست سبب کمبود خواب شود، این روغن های ضروری قادر هستند به شما کمک کنند.

– 4 اونس روغن منیزیم

– 10 قطره اسانس اسطوخودوس

– 10 قطره اسانس بابونه رومی

همه مواد را در یک بطری اسپری شیشه ای مخلوط نمایید. روی آن را بپوشانید و تکان دهید تا روغن ها کاملا مخلوط شوند.

قبل از رفتن به رختخواب، 3 تا 5 بار در پایین هر پا اسپری نمایید تا تمام سطح را بپوشانید.

  

9. غذاهای ضد التهاب بخورید

اگر التهاب بر مغز یا گوش داخلی شما فشار وارد می نماید، مهم است که مراقب غذاهایی که می خورید باشید. در حالی که غذاهای بسیاری وجود دارد که قادر هستید هر روز برای مبارزه با التهاب بخورید، این نوشیدنی یک راه عالی برای آغاز است.

– 1/2 قاشق چایخوری زنجبیل تازه یا پودر شده ارگانیک

– 1/2 قاشق چایخوری پوست یا پودر دارچین ارگانیک

– 1/2 قاشق چایخوری پودر زردچوبه ارگانیک

– 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل ارگانیک، تصفیه نشده، سفید نشده و بدون بو

– 1 قاشق چایخوری عسل ارگانیک

– 1 فنجان آب داغ

آب را در یک قابلمه یا تابه به جوش بیاورید.

زنجبیل، زردچوبه و دارچین را در یک کاسه کوچک، سرامیکی یا شیشه ای قرار دهید.

آب داغ را روی ادویه ها بریزید، روی کاسه را بپوشانید و اجازه دهید مخلوط حداقل 10 دقیقه دم بکشد.

چای را از ادویه ها در یک لیوان بزرگ صاف نمایید و روغن نارگیل و همچنین عسل را در چای حل نمایید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

 

درمان سرگیجه, درمان سرگیجه اول صبح

یک رژیم غذایی سالم به کم شدن سرگیجه کمک می نماید

 

10. آبرسانی خود را حفظ نمایید

کم آبی بدن قادر هست سرگیجه را بدتر نماید و همچنین عارضه جانبی سرگیجه وضعیتی خوش خیم است. همچنین یکی از دلایل اصلی سردرد است. برای اینکه بدنتان آب مورد نیازش را به دست آورد، این اسموتی هندوانه پر از الکترولیت را آزمون نمایید.

– ۲ پیمانه تکه های هندوانه یخ زده

– ۲ پیمانه آب نارگیل

هندوانه و آب نارگیل را داخل مخلوط کن بریزید و تا اسموتی صاف و یکدست بدست آورید.

 

11. گوش های خود را پاکیزه نمایید

سرگیجه شاید به طور موقت زمانی که مایع در حین عفونت گوش جمع می گردد یا مجرای گوش شما با موم مسدود می گردد، تجربه شود. درمان زیر به خوبی عمل می نماید، اما در صورت پارگی پرده گوش نباید انجام شود.

سرکه سفید و الکل طبی (برای پاکیزه کردن گوش با احتیاط استفاده شود)

توجه داشته باشید: اگر پرده گوش شما سوراخ است، از این روش استفاده نکنید. در صورت شک به پارگی پرده گوش، به پزشک مراجعه نمایید. این روش برای زمانی که عفونت گوش یا تجمع جرم سبب سرگیجه شده است مناسب است.

1. یک ظرف کوچک بردارید و آن را تا نصف با سرکه سفید و الکل طبی (به مقدار مساوی) پر نمایید.

2. سر خود را به یک طرف کج نمایید تا گوش شما تراز شود و بتواند مایع را نگه دارد، سپس به آرامی حدود یک قاشق چایخوری یا چند قطره از مخلوط را داخل گوش بریزید.

3. به زمان یک دقیقه بی حرکت بمانید، سپس بنشینید و اجازه دهید مایع از گوش خارج شود.

4. در صورت نیاز، این کار را دو بار در روز تکرار نمایید تا ناراحتی و سرگیجه فروکش نماید.

 

سخن پایانی

سرگیجه قادر هست یک تجربه خیلی ناخوشایند باشد. قادر هست سبب عدم تعادل، حالت تهوع و حتی استفراغ شود. اگر سرگیجه را تجربه می نمایید، مهم است که به پزشک مراجعه نمایید تا دلیل آن را مشخص نمایید و درمان مناسب را دریافت نمایید. در این نوشته، شماری از علل شایع سرگیجه و همچنین بعضی از درمان های خانگی را که قادر هستید برای تسکین علائم خود آزمون نمایید، بررسی نموده ایم. اگرچه این درمان ها شاید به شما کمک نماید تا احساس بهتری داشته باشید، اما مهم است که به یاد داشته باشید که آنها جایگزینی برای مشاوره پزشکی نیستند.

 

اگر سرگیجه شدید یا پیوسته را تجربه می نمایید، حتما به پزشک مراجعه نمایید. آنها قادر هستند به شما کمک کنند تا دلیل سرگیجه خود را مشخص نمایید و خوبترین روش درمان را برای شما تعیین نمایید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها