لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

فعال سازی عضلات چیست و برای چه مهم است؟


فعال سازی عضلات, فواید فعال سازی عضلات

فعال سازی عضلات برای پیشگیری از صدمه دیدگی

 

کلید رهایی از مصدومیت؛ فعال سازی عضلات 

فعال سازی عضلات فرآیندی است که عضلات را برای فعالیت آماده می‌نماید و عملکرد آنها را در طول تمرین به حداکثر می‌رساند. این کار با گرم کردن عضلات، افزایش جریان خون و اکسیژن‌رسانی به آنها و تحریک سیستم عصبی مرکزی برای انقباض کارآمد عضلات انجام می‌شود. در این نوشته از بیتوته به بررسی فواید فعال سازی عضلات می‌پردازیم.

فعال سازی عضلات مفهومی است که سبب سردرگمی می گردد و همچنین در اینترنت تحت عنوان پیشنهاد مجموعه ای از تکنیک ها برای بهبود موقعیت بدن و تسکین درد یافت می گردد. در واقع، حتی دوره های آموزشی و گواهینامه های بین المللی برای کسانی که می خواهند در این مد کار کنند وجود دارد.

 

خود فعال سازی عضلات فرآیندی است که در آن یک عضله به طور ارادی یا غیر ارادی منقبض می گردد. به عنوان مثال، برای انجام حرکت پلانک، با نگه داشتن موقعیت بدن برای زمان مشخص، عضلات باسن و شکم را فعال می نماییم. اما ما همچنین MAT یا تکنیک های فعال سازی عضلات را داریم. این نوعی درمان برای اختلالات عصبی عضلانی است که سبب درد، ضعف و عدم تعادل می گردد.

 

فعال سازی عضلات, فواید فعال سازی عضلات

MAT کلید تندرستی و تناسب اندام

 

MAT یا تکنیک های فعال سازی عضلات چیست؟

در اوایل دهه 2000، گرگ راسکوف، متخصص ارشد سلامت و تناسب اندام، نظریه ای را برای توضیح اینکه برای چه بسیاری از اشخاص دچار ناراحتی عضلانی می شوند که با تکنیک های فیزیوتراپی معمول قابل حل نیست، ارائه نمود. به عقیده او، راه تاثیرگذار یافتن عدم تعادل هایی بود که درد را از زاویه دیگری توضیح می داد.

 

بر این اساس او پیشنهاد نمود که بعضی از بیماران به علت اینکه طرف مقابل بدن را به اندازه کافی فعال نمی کنند، در یک طرف بدن احساس درد می کنند. این قادر هست به علت اتصال نامناسب بین نورون ها و بافت ماهیچه ای یا مهار شدن ارتباط سیستم عصبی با عضله باشد.

 

او برای حل مشکلی که به عقیده اش وجود داشت، تکنیک های خاصی را توسعه داد. این تکنیک ها با تشخیصی که توسط متخصص MAT انجام می گردد آغاز می گردد و از راه آن او موفق به شناسایی نواحی غیرفعال می گردد.

 

سپس درمان به فعال سازی عضلانی مناطقی که توسط سیستم عصبی “فراموش شده اند”  هدف قرار می گیرد. با رویکردهای مختلف، انقباض و تنش در مناطقی تحریک می گردد که قادر هست کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشد.

 

فعال سازی عضلات, فواید فعال سازی عضلات

MAT نوعی درمان برای اختلالات عصبی عضلانی است

 

دلایل مشکل براساس MAT

با خلاصه کردن نظریه فعال سازی عضلات، قادر هستیم بگوییم که سه راه برای ایجاد درد عضلانی-عصبی وجود دارد که با تکنیک های MAT قابل حل است:

 

۱. مهار (Inhibition): مغز قادر است انتقال عصبی را در بعضی از نورون‌هایی که مسئول فعال کردن عضلات هستند، مهار نماید. برای چه این کار را انجام می دهد؟ به طور کلی برای محافظت از ساختارها یا به علت اینکه تشخیص می دهد آنها مورد استفاده قرار نمی گیرند. این شاید به این علت باشد که صدمه یا حرکتی تکراری وجود دارد که قادر هست سبب صدمه شود، یا به این علت که سبک زندگی کم تحرک به سیستم عصبی هشدار می دهد که از این قسمت استفاده نمی شود.

 

۲. ضعف (Weakness): این احتمال وجود دارد که شما عضلات ضعیفی داشته باشید. این بدان معناست که آنها قادر به انجام عملکرد خاصی که مربوط به آنهاست نیستند. آنها با نیروی کافی مورد نیاز در بافت تشریحی که در آن استفاده می شوند منقبض نمی شوند یا حرکتی را که در یک تمرین یا ورزش از آنها می خواهیم اجرا نمی کنند. این ضعف سبب می گردد مغز عضلات دیگر را در نزدیکی یا دوری فعال نماید تا عمل را انجام دهد. این امر سبب ایجاد صدمه می گردد، زیرا بافت های فعال شده دیگر برای این عملکرد جدید آموزش ندیده اند.

 

۳. عدم تعادل (Imbalance): عدم تعادل عضلانی قادر هست ناشی از دو مشکل قبلی باشد. یک قسمت از بدن خیلی زیادتر از قسمت دیگر رشد می نماید. بر این اساس، عضلاتی با تون و قدرت خوب وجود دارند که بر بقیه سایه انداخته و به آنها اجازه فعال شدن نمی دهند.  گویی قسمت ضعیف تر وارد حالت صرفه جویی مزمن در انرژی می گردد.

 

فعال سازی عضلات, فواید فعال سازی عضلات

حرکت های ایزومتریک برای فعال سازی عضلات

 

تکنیک های فعال سازی عضلات

تکنیک های MAT توسط افرادی که در این زمینه آموزش دیده اند انجام می گردد. بسته به کشور و قوانین بهداشتی جاری، بعضی وقت ها از فرد حرفه ای خواسته می گردد که فیزیوتراپیست باشد، در حالی که در بعضی از مکان ها این الزام وجود ندارد.

 

بر این اساس قادر هست یک تخصص در زمینه حرکت های شناسی یا یک درمان جایگزین باشد. در هر دو حالت، تکنسین یا متخصص برای شناسایی نواحی مهار شده، ضعیف یا نامتعادل، تشخیص اولیه انجام می دهد. سپس او تکنیک های MAT را اعمال می نماید.

با این حال، بعضی تمرینات فعال سازی عضلات نیز وجود دارد که برای انجام در خانه سودمند هستند. این گزینه ها قبل از آغاز یک تمرین شدیدتر به عنوان گرم کردن عمل می کنند:

 

۱. حرکت های ایزومتریک

حرکت های ایزومتریک قادر به فعال سازی عضلات و در عین حال اجتناب از بعضی از معایب تمرینات متحدالمركز (Concentric) هستند. تمرینات متحدالمركز تمریناتی هستند که فیبرهای عضلانی را در برابر مقاومت کوتاه می کنند، مثل زمانی که دمبل را به سمت شانه خود بلند می نماییم.

مشکل تمرینات متحدالمركز این است که اگر خیلی تکرار شوند، تنها بعضی از فیبرها را تقویت می کنند و بعضی دیگر را بدون استفاده رها می کنند. در نتیجه، یک ناحیه از بدن قوی تر می گردد، اما ناحیه دیگر ضعیف می گردد.

 

تمرینات ایزومتریک طول فیبر عضلانی را تغییر نمی دهند. یعنی فرد در انقباض ایستا باقی می ماند و جابجایی قابل توجهی وجود ندارد. این سبب بهبود تعادل عصبی عضلانی می گردد و در صورتی که پلانک ایزومتریک یا اسکوات ایستا انجام دهیم به آسانی قابل اجرا است.

 

۲. بالا بردن زانو بدون ضربه

دوندگان قبل از آغاز دویدن قادر هستند حرکت های گرم کننده ای انجام دهند که کل پایین تنه را فعال نماید. یکی از آنها بالا بردن زانوها بالاتر از سطح لگن است، اما بدون اینکه در جای خود بدوید و پا را بدون ضربه به جایگاه اولیه برگردانید.

 

راز این فعال سازی عضلات، آرامش برای تکمیل قوس مفصل و پایین آمدن با فشار زیاد نیست. شما در پی تحریک بافت ماهیچه ای هستید، نه اینکه آغاز به دویدن نمایید. سپس با آغاز دویدن، از عضلات معمول استفاده خواهد شد.

  

۳. ماساژ

با فشار دادن، بافت های عضلانی را که شاید مهار شده باشند تحریک می نماییم. فقط لمس توده های عضلانی غیرفعال، سیگنالی را برای انقباض به مغز ارسال می نماید.

اگر در زمینه MAT آموزش ندیده باشیم، شناسایی اینکه کدام ناحیه را لمس کنیم دشوار است. با این حال، ایده خوبی است که مناطقی را که به ندرت از آنها استفاده می نمایید، فعال نمایید.

 

اگر همیشه در باشگاه بدنسازی کار با وزنه انجام می دهید، روی قسمت بالایی تنه تمرکز می نمایید و هرگز نمی دوید، قادر هستید چند دقیقه را صرف ماساژ دادن باسن، چهار سر ران و ساق پا نمایید. این راهی برای هشدار دادن به مغز است که آن عضلات کمتر استفاده شده را خاموش نکند.

 

فعال سازی عضلات, فواید فعال سازی عضلات

MAT درمانی نوین برای درد و ضعف عضلات

 

تکنیک های فعال سازی عضلات (MAT) هنوز جای کار دارد

تکنیک فعال سازی عضلات توسط همه متخصصان سلامت پذیرفته نشده است. بر این اساس، هنوز راه درازی در پیش است و برای تعیین دامنه واقعی آن به مطالعات علمی زیادتری نیاز است.

 

در حال حاضر، می دانیم که این تکنیک برای کودکان و بزرگسالان یکسان نیست. در سنین پایین، بر خلاف بزرگسالان، تحرک و فعالیت های متنوع وجود دارد، همانطور که معمولا تمرینات بدنسازی با وزنه وجود ندارد که سبب محدود شدن مهار یا صدمه های ورزشی شود.

 

برای اشخاص مسن، فعال سازی عضلات شکم که سبب کم شدن کمردرد می گردد مورد توجه است. با این حال، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد همه اشخاص از آن بهره مند نمی شوند و می بایست یک نسخه شخصی سازی شده برای هر فرد وجود داشته باشد.

 

در حال حاضر، همیشه با یک متخصص سلامت مورد اعتماد مشورت نمایید. با یک فیزیوتراپ یا یک پزشک متخصص ضایعات آغاز نمایید که بتواند شما را راهنمایی نماید، تشخیص دهد و در صورت مناسب بودن، جلسه MAT را برای شما تجویز نماید.

 

فعال سازی عضلات, فواید فعال سازی عضلات

اکثر اشخاص در عرض چند هفته نتایج را مشاهده می کنند

 

سوالات متداول در خصوص فعال سازی عضلات

1. فعال سازی عضلات برای چه کسانی سودمند است؟

فعال سازی عضلات قادر هست برای اشخاص مختلفی سودمند باشد، از جمله: 

• افرادی که از درد عضلانی یا مفصلی رنج می برند: MAT قادر هست به تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی کمک نماید.

• ورزشکاران: MAT قادر هست به بهبود عملکرد ورزشی و کم شدن خطر صدمه دیدگی کمک نماید.

• اشخاص مسن: MAT قادر هست به حفظ قدرت و تعادل عضلات کمک نماید.

• افرادی که سبک زندگی کم تحرکی دارند: MAT قادر هست به فعال کردن عضلاتی که به علت عدم استفاده ضعیف شده اند کمک نماید.

 

2. چه نوع دردهایی را میتوان با MAT درمان نمود؟

MAT قادر هست برای درمان انواع مختلف درد، از جمله موارد زیر سودمند باشد:

درد کمر ،درد گردن ، درد شانه ، درد زانو ، درد آرنج ، درد مچ پا

 

3. MAT چطور عمل می نماید؟

MAT با فعال کردن عضلاتی که ضعیف، مهار شده یا نامتعادل هستند عمل می نماید. این کار با استفاده از تکنیک های مختلفی مثل ماساژ، حرکت های ایزومتریک و کشش انجام می گردد.

 

4. چه تفاوتی بین MAT و فیزیوتراپی وجود دارد؟

MAT نوعی فیزیوتراپی است، اما همه فیزیوتراپیست ها MAT را انجام نمی دهند. MAT بر فعال کردن عضلات تمرکز دارد، در حالی که سایر انواع فیزیوتراپی شاید بر روی طیف وسیع تری از درمان ها، مثل تمرینات تقویتی، تکنیک های دستی و آموزش تمرکز داشته باشند.

 

5. آیا MAT بی خطر است؟

MAT به طور کلی بی خطر است، اما بعضی از اشخاص شاید پس از درمان درد یا ناراحتی خفیفی را تجربه کنند. اگر باردار هستید یا سابقه صدمه دیدگی یا بیماری دارید، قبل از آغاز MAT با پزشک خود صحبت نمایید.

 

6. مشاهده نتایج MAT چقدر طول می کشد؟

اکثر اشخاص در عرض چند هفته بعد از آغاز MAT آغاز به مشاهده نتایج می کنند. با این حال، شاید برای بعضی اشخاص زیادتر طول بکشد تا به طور کامل از MAT بهره مند شوند.

 

7. آیا میتوان MAT را در خانه انجام داد؟

بله، قادر هستید بعضی از تمرینات MAT را در خانه انجام دهید. با این حال، برای اطمینان از اینکه تمرینات را به درستی انجام می دهید، خوبتر است ابتدا با یک متخصص MAT مشورت نمایید.

 

8. آیا MAT یک درمان قطعی است؟

MAT یک درمان قطعی برای هیچ بیماری نیست. با این حال، قادر هست به تسکین درد، بهبود عملکرد و کیفیت زندگی اشخاص کمک نماید.

 

سخن پایانی  

فعال سازی عضلات (MAT) یک روش درمانی نوظهور است که به نظر می رسد پتانسیل قابل توجهی برای کمک به اشخاص مبتلا به درد عضلانی و مفصلی، ورزشکاران، اشخاص مسن و اشخاص کم تحرک دارد. با این حال، تحقیقات زیادتری برای تعیین اثربخشی و ایمنی MAT در بلندمدت مورد نیاز است. اگر در نظر دارید MAT را آزمون نمایید، مهم است که با یک متخصص واجد شرایط مشورت نمایید. آنها قادر هستند به شما کمک کنند تا مشخص نمایید که آیا MAT برای شما مناسب است و یک برنامه درمانی مناسب برای نیازهای شما ایجاد نمایید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها