لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

همه چیز در خصوص در رفتگی مچ دست؛ از علائم تا درمان


علائم در رفتگی مچ دست, پیچ خوردگی مچ دست

درد شدید شایع ترین نشانه دررفتگی مچ دست است

 

دررفتگی مچ دست؛ پیشگیری، علائم و درمان 

در این نوشته از بیتوته به بررسی علائم شایع در رفتگی مچ دست، علل ایجاد آن و روش های درمان آن می پردازیم. در رفتگی مچ دست زمانی اتفاق می افتد که استخوان های مچ دست از محل خود خارج شوند. این امر قادر هست در اثر سقوط، تصادف یا هر نوع ضربه دیگری به مچ دست رخ دهد.

مچ دست شما که از هشت استخوان کوچک به نام استخوان های کارپ تشکیل شده است، نقشی اساسی در حرکت های ظریف و نیرومند دست شما ایفا می نماید. این استخوان ها توسط شبکه ای از رباط ها در کنار هم نگه داشته شده و به آنها اجازه حرکت روان را می دهند.

 

اما متاسفانه، مچ دست به علت ساختار پیچیده و تحرک زیاد، مستعد صدمه هایی مثل دررفتگی است. دررفتگی مچ دست زمانی اتفاق می افتد که یکی یا چند استخوان کارپ از جای خود خارج شده و از جایگاه طبیعی خود جابجا شود. این اتفاق قادر هست در اثر سقوط، تصادف یا هر نوع ضربه ناگهانی به مچ دست رخ دهد.

 

دررفتگی مچ دست قادر هست دردناک، ناتوان کننده و حتی خطرناک باشد. در این نوشته به بررسی علائم، علل، تشخیص، درمان و دوران نقاهت دررفتگی مچ دست می پردازیم تا اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم.

 

با آگاهی از این اطلاعات قادر هستید در صورت بروز این مشکل، اقدامات اولیه را به درستی انجام داده و برای دریافت درمان مناسب به پزشک مراجعه نمایید.

 

علائم در رفتگی مچ دست, پیچ خوردگی مچ دست

دررفتگی مچ دست قادر هست سبب تغییر شکل مچ دست شود

 

دررفتگی مچ دست چیست؟

مچ دست شما شامل هشت استخوان کوچک به نام استخوان های کارپ (Carpal) است. شبکه ای از رباط ها (Ligaments) آنها را در جای خود نگه داشته و به آنها اجازه حرکت می دهد. پارگی هر یک از این رباط ها قادر هست سبب شود دو یا چند تا از استخوان های کارپ شما از جای معمول خود خارج شوند. این موقعیت منجر به دررفتگی مچ دست می گردد.

 

در حالی که دررفتگی مچ دست قادر هست هر هشت استخوان کارپ را درگیر نماید، اما بیشتر استخوان های لونات (Lunate) و اسکافوئید (Scaphoid) تحت تأثیر قرار می گیرند. این دو استخوان پلی بین استخوان های رادیوس (Radius) و اولنا (Ulna) در ساعد و سایر استخوان های کوچک مچ دست ایجاد می کنند.

 

انواع مختلفی از دررفتگی مچ دست وجود دارد، از جمله:

دررفتگی لوله‌ای (قدامی) استخوان لونات: استخوان لونات در حالی که سایر استخوان های مچ دست در جای خود باقی می مثل، می چرخد.

دررفتگی پری لونات: این نوع دررفتگی شامل استخوان لونات و سه رباط اطراف آن است.

شکستگی گالئازی (Galeazzi fracture): این نوع شامل شکستگی در استخوان رادیوس و دررفتگی مفصل رادیواولنار (Radioulnar joint) است.

شکستگی مونتگیا (Monteggia fracture): این نوع شامل شکستگی در استخوان اولنا و دررفتگی یکی از انتهای استخوان رادیوس است.

زیادتر دررفتگی های مچ دست شامل دررفتگی لوله‌ای (قدامی) استخوان لونات یا دررفتگی پری لونات می شوند.

 

علائم دررفتگی مچ دست

درد شدید: اصلی ترین نشانه دررفتگی مچ دست، درد شدید است که معمولا موقع تلاش برای حرکت دادن مچ دست به بالا و پایین یا طرفین، تشدید می گردد. همچنین شاید در ناحیه ساعد خود نیز احساس درد داشته باشید.

علاوه بر درد، شاید موارد زیر را نیز در اطراف مچ دست خود مشاهده نمایید:

• تورم

• حساسیت به لمس

• ضعف

• تغییر رنگ یا کبودی

• اگر استخوان لونات شما درگیر باشد، شاید روی اعصاب مچ دست فشار وارد نماید. این امر قادر هست سبب سوزن سوزن شدن یا بی حسی در انگشتان شما شود.

 

علائم در رفتگی مچ دست, پیچ خوردگی مچ دست

تورم و کبودی در اطراف مچ دست از علائم شایع دررفتگی است

 

علل دررفتگی مچ دست

هر نوع صدمه تروماتیک به دست یا بازو قادر هست منجر به دررفتگی مچ دست شود. بعضی از علل شایع این صدمه ها عبارتند از:

ورزش های پر برخورد: مثل فوتبال یا هاکی

• تصادفات رانندگی

• نگه داشتن خود با دست موقع افتادن

• علاوه بر این، فشار پیوسته بر رباط های مچ دست نیز قادر هست منجر به دررفتگی شود. این سطح از فشار بیشتر ناشی از انجام کارهایی است که فشار پیوسته روی مچ دست وارد می نماید، مثل راه رفتن با عصا.

 

تشخیص دررفتگی مچ دست

اگر فکر می نمایید دچار صدمه دیدگی مچ دست شده اید، هر چه سریعتر با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید یا برای پیشگیری از وخیم تر شدن صدمه به اورژانس مراجعه نمایید.

پزشک برای تشخیص با حرکت دادن مچ دست شما به جایگاه های مختلف و پرسیدن در مورد احساس درد آغاز می نماید. این کار به آنها کمک می نماید تا بفهمند کدام رباط ها و استخوان ها شاید درگیر شده باشند. همچنین پزشک هر گونه صدمه احتمالی به اعصاب، عروق خونی و تاندون های تغذیه کننده دست و مچ دست را بررسی می نماید.

 

در مرحله بعد، به احتمال زیاد برای تایید تشخیص، از دست و ساعد شما عکس اشعه ایکس (X-ray) گرفته خواهد شد. اگر پزشک به صدمه رباط مشکوک شود، شاید برای کمک به تشخیص از ام آر آی (MRI) نیز استفاده نماید. این آزمون تصویربرداری، نمای واضح تری از بافت نرم شما، از جمله رباط ها ارائه می دهد.

 

علائم در رفتگی مچ دست, پیچ خوردگی مچ دست

دررفتگی مچ دست قادر هست حرکت مچ دست را دشوار یا غیرممکن نماید

 

درمان دررفتگی مچ دست

دررفتگی های خفیف معمولا با روشی به نام جا انداختن درمان می شوند. در این روش، پزشک به آرامی استخوان ها را به محل صحیح خود هدایت می نماید. این کار بسته به شدت صدمه شما قادر هست خیلی دردناک باشد. برای کمک به کم شدن درد، پزشک قبل از عمل از بی حسی موضعی یا عمومی استفاده خواهد نمود.

 

بعد از انجام عمل، به احتمال زیاد برای پیشگیری از حرکت مچ دست در حین بهبود، نیاز به استفاده از اسپلینت یا گچ خواهید داشت. همچنین شاید نیاز به استفاده از sling (حمایت کننده آرنج) داشته باشید.

 

در موارد شدیدتر، شاید برای ترمیم مجدد استخوان های مچ دست یا ترمیم رباط های پاره شده نیاز به عمل جراحی داشته باشید. این کار بعضی وقت ها با استفاده از پین یا پیچ برای نگه داشتن همه چیز در جای خود انجام می گردد.

 

دوران نقاهت دررفتگی مچ دست

زمان بهبودی دررفتگی مچ دست به شدت آن بستگی دارد. اگر فقط به روش جا انداختن نیاز داشته باشید، می بایست ظرف دو یا سه ماه بهبود پیدا نمایید. با این حال، اگر نیاز به جراحی داشته باشید، شاید شش ماه تا یک سال طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابید.

 

صرف نظر از نوع درمانی که دریافت می نمایید، برای برگشت قدرت و انعطاف پذیری مچ دست خود، نیاز به فیزیوتراپی خواهید داشت. شاید لازم باشد برای بهبودی به فیزیوتراپی مراجعه نمایید یا به تنهایی تمرینات ملایمی انجام دهید.

در حین بهبودی، تا جایی که شاید از فشار آوردن روی مچ دست خودداری نمایید.

 

علائم در رفتگی مچ دست, پیچ خوردگی مچ دست

دررفتگی مچ دست قادر هست سبب بی حسی در دست یا انگشتان شود

 

سوالات متداول و متفرقه در خصوص دررفتگی مچ دست

1. چه زمان طول می کشد تا درد دررفتگی مچ دست از بین برود؟

میزان درد و زمان بهبودی آن به شدت دررفتگی بستگی دارد. به طور کلی، درد شدید در عرض چند روز تا چند هفته فروکش می نماید. با این حال، شاید تا زمانی که مچ دست شما به طور کامل بهبود یابد، احساس درد خفیف یا ناراحتی داشته باشید.

 

2. چه زمانی پس از دررفتگی مچ دست قادر هستم رانندگی کنم؟

شما می بایست تا زمانی که بتوانید بدون درد و به طور کامل مچ دست خود را حرکت دهید، رانندگی را متوقف نمایید. این شاید چند هفته طول بکشد. قبل از رانندگی دوباره، با پزشک خود مشورت نمایید.

 

3. چه فعالیت هایی را می بایست پس از دررفتگی مچ دست از انجام آنها خودداری کنم؟

تا زمانی که مچ دست شما به طور کامل بهبود نیافته است، می بایست از فعالیت هایی که قادر هستند مچ دست شما را تحت فشار قرار دهند یا سبب درد شوند، خودداری نمایید. این فعالیت ها شاید شامل ورزش، بلند کردن اجسام سنگین و انجام کارهایی باشد که نیاز به حرکت های ظریف دست دارند.

 

4. آیا دررفتگی مچ دست قادر هست سبب آرتروز شود؟

در بعضی موارد، دررفتگی مچ دست قادر هست منجر به آرتروز شود. با این حال، این یک عارضه رایج نیست. خطر ابتلا به آرتروز پس از دررفتگی مچ دست به عوامل مختلفی از جمله شدت دررفتگی، سن شما و سلامت کلی شما بستگی دارد.

 

5. آیا قادر هستم بدون مراجعه به پزشک، دررفتگی مچ دست خود را جا بیندازم؟

خود درمانی دررفتگی مچ دست توصیه نمی شود. جا انداختن مچ دست قادر هست یک فرآیند پیچیده و دردناک باشد و اگر به درستی انجام نشود، قادر هست سبب صدمه زیادتر شود.  همیشه برای تشخیص و درمان دررفتگی مچ دست به پزشک مراجعه نمایید.

 

چشم انداز دررفتگی مچ دست

صدمه های مچ دست قادر هست تأثیر بسیاری بر زندگی روزمره شما داشته باشد. به همین علت است که برای هر نوع صدمه دیدگی مچ دست، می بایست در پی درمان فوری باشید.

بسته به اینکه نیاز به جراحی داشته باشید یا خیر، شاید از دو ماه تا یک سال طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابید. حتی بعد از بهبودی، شاید لازم باشد موقع انجام کارهایی که فشار بسیاری روی مچ دست شما وارد می نماید، مثل بلند کردن اجسام سنگین، از بریس مچ دست استفاده نمایید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها