لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

سردرد آلرژی؛ رازهای پنهان پشت این درد عذاب آور


سردرد آلرژی, سردرد ناشی از آلرژی

آلرژی ها قادر هستند سبب سردردهای آزاردهنده ای شوند

 

سردرد آلرژی: علائم، علل و درمان 

سردرد آلرژی نوعی سردرد است که به علت عکس العمل سیستم ایمنی بدن به آلرژن‌ها ایجاد می‌شود. این نوع سردرد می‌تواند خفیف یا شدید باشد و بیشتر با علائمی مثل احتقان بینی، آبریزش بینی، عطسه، خارش چشم و درد صورت همراه است. در این نوشته از بیتوته به بررسی علل، علائم و درمان سردرد آلرژی می‌پردازیم.

سردردها علت اصلی غیبت بسیاری از اشخاص از مدرسه یا محل کار است. در حالی که بعضی از سردردها (مثل سردردهای خوشه‌ای و تنشی) می‌توانند به تنهایی و بدون علت خاصی رخ دهند، سردردهای دیگر می‌توانند به عوامل خارجی مثل آلرژی مرتبط باشند.

 

سردرد ناشی از آلرژی به خودی خود یک تشخیص واقعی نیست، اما این سبب نمی‌شود که درد آن کمتر واقعی باشد. این درد را میتوان به احساس فشار در صورت توصیف نمود. در حالی که سینوس ها بیشتر به عنوان دلیل این سردرد مقصر شناخته می شوند، اما بسیاری از مواقع این سردرد یک میگرن است. در اینجا متوجه خواهید شد که چطور سردردها با آلرژی مرتبط هستند و چه کاری قادر هستید در مورد آنها انجام دهید.

 

سردرد آلرژی, سردرد ناشی از آلرژی

سینوزیت قادر هست سبب درد و فشار در اطراف چشم ها، بینی و گونه ها شود

 

سردردهای ناشی از آلرژی 

از دید پزشکی، سردرد ناشی از آلرژی یک تشخیص مجزا نیست. این سردردها معمولا به عنوان سردردهای میگرنی یا سینوسی طبقه بندی می شوند. هر دوی سردردهای میگرنی و سینوسی قادر هستند سبب ایجاد درد در صورت شوند.

 

سردردهای سینوسی 

سردرد سینوسی یک اصطلاح خیلی کلی است. به طور کلی، از آن برای هر گونه درد صورت استفاده می گردد زیرا سینوس ها در آنجا قرار دارند. سینوس ها حفره های پر از هوا در اطراف چشم ها و بینی شما هستند. بافت پوششی این حفره ها شاید ملتهب یا متورم شود. از دید پزشکی، التهاب بینی و سینوس ها رینوسینوزیت یا سینوزیت نامیده می گردد. بیماران مبتلا به رینوسینوزیت بعضی وقت ها از سردرد سینوسی شکایت می کنند. رینوسینوزیت واقعی ناشی از عفونت است.

 

سینوس های شما شاید از آلرژن ها تحریک شوند، شرایطی به نام رینیت آلرژیک. رینیت آلرژیک که به تب یونجه یا آلرژی فصلی نیز معروف است، سبب گرفتگی بینی شما می گردد، اما شاید دلیل اصلی سردردهای شما نباشد. در اکثر موارد، به بیمارانی که فکر می کنند سردرد سینوسی دارند، توسط متخصص گوش و حلق و بینی گفته می گردد که در واقع دچار میگرن مزمن هستند.

 

میگرن های مزمن 

سردردهای میگرنی را میتوان با سردردهای سینوسی اشتباه گرفت زیرا در نواحی مشابهی رخ می دهند. اگر آلرژی دارید، سردردهای میگرنی و نه سردردهای سینوسی، بیشتر دلیل اصلی درد شما هستند. در واقع، به نظر می رسد آلرژی در بین اشخاص مبتلا به میگرن خیلی رایج است. یک مطالعه نشان داد که نیمی از بیماران مبتلا به میگرن آلرژی دارند، در حالی که کمتر از یک سوم اشخاص سالم، آلرژی دارند. یافته دیگری از این تحقیق این بود که بیماران مبتلا به آلرژی نسبت به بیماران میگرنی بدون آلرژی، حملات میگرنی زیادتری را تجربه می کنند. به نظر می رسد عوامل محیطی مثل آلرژن ها در ایجاد میگرن نقش دارند.

 

سردرد آلرژی, سردرد ناشی از آلرژی

دلیل سردرد آلرژی بسته به نوع آن متفاوت است

 

علائم سردردهای ناشی از آلرژی 

علائم رینوسینوزیت شبیه علائم میگرن است، اما با بعضی تفاوت های کلیدی. این تصور که فردی دچار سردرد سینوسی است در حالی که واقعا میگرن دارد، خیلی رایج است. حدود 90 درصد از بیمارانی که فکر می کنند سردرد سینوسی دارند، به جای آن به میگرن مبتلا تشخیص داده می شوند.

 

سردرد واقعی ناشی از سینوس یا همان رینوسینوزیت، نادر است و معمولا به علت دیگری مثل عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد می گردد. درد صورت و سردرد می بایست طی هفت روز بعد از قطع شدن علائم یا بعد از درمان برطرف شود.

علائم سردردهای سینوسی عبارتند از: 

• درد و فشار صورت

• سردرد

• گرفتگی بینی و سینوس

• احتمالا تب

• کم شدن یا عدم بویایی

• ترشحات بینی غلیظ و تغییر رنگ یافته

 

میگرن علاوه بر درد در ناحیه سینوس ها، طیف متفاوتی از علائم را دارد:

• سردردی که با فعالیت بدتر می گردد.

• اختلال در فعالیت های روزانه

• سردرد متوسط تا شدید

• حالت تهوع

• احتمالا آبریزش چشم و بینی، اما با مایع شفاف

• درد ضربان دار یا تیر کشنده

• حساسیت به نور و/یا صدا

 

برای چه دچار سردرد آلرژی می شویم؟

دلیل سردرد آلرژی بسته به نوع آن، یعنی اینکه سینوزیت یا میگرن باشد، متفاوت است.

 

سردردهای سینوسی

رینوسینوزیت بیشتر توسط ویروس ها ایجاد می گردد. حدود 90 درصد از اشخاص مبتلا به سرماخوردگی، درجات مختلفی از التهاب ویروسی در سینوس ها را تجربه می کنند. التهاب همچنین قادر هست ناشی از باکتری ها باشد. با این حال، سردردهای ناشی از سینوزیت ناشی از عفونت های باکتریایی نادر هستند. 

 

التهاب سینوس همچنین در اشخاص مبتلا به آلرژی شایع است. رینوسینوزیت قادر هست توسط همان محرک هایی که سبب آلرژی شما می شوند، مثل پوست حیوانات، هوای آلوده، دود و گرد و غبار ایجاد شود. با این حال، اینکه آیا رینوسینوزیت سبب سردرد می گردد، محل بحث است. انسداد پیوسته مجاری بینی ناشی از التهاب آلرژیک قطعا آزاردهنده است، اما شاید سبب سردرد نشود. 

 

سردردهای میگرنی

سردردهای میگرنی زمانی رخ می دهند که الیاف عصبی در رگ های خونی مغز فعال شوند. این الیاف عصبی قادر هستند توسط شماری محرک مختلف فعال شوند که از فردی به فرد دیگر متفاوت است:

اضطراب

• نورهای شدید یا چشمک زن

افسردگی

• احساسات

• خماری

• ضربه به سر

• تغییرات هورمونی

• صداهای بلند یا ناگهانی

• قند خون پایین

• بیماری حرکت

• فشار بیش از حد

• وعده های غذایی حذف شده

• بعضی داروها

استرس

• بوهای تند یا بخارات

• تغییرات ناگهانی آب و هوا یا محیط زیست

• دخانیات

• خوابیدن بیش از حد یا کمبود خواب

 

یکی دیگر از ارتباطات بین میگرن و آلرژی، نزدیکی زیاد علل آنهاست. هیستامین در رینیت آلرژیک آزاد می گردد و سبب التهاب و تحریک مجاری بینی می گردد که قادر هست سبب میگرن نیز شود. افرادی که دچار التهاب ناشی از آلرژی هستند، بیش از 10 برابر زیادتر احتمال دارد که دچار میگرن شوند.

 

سردردهای میگرنی قادر هستند در کودکان و بزرگسالان رخ دهند و زنان حدود سه برابر زیادتر از مردان در معرض ابتلا به آنها هستند. شرایط پزشکی، افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی، اختلالات خواب و صرع نیز قادر هستند بر میگرن تأثیر بگذارند. 

 

سردرد آلرژی, سردرد ناشی از آلرژی

هدف از درمان سردرد، کم شدن علائم و پیشگیری از حملات بعدی است

 

چطور سردردهای آلرژی تشخیص داده می شوند؟

داشتن تشخیص درست خیلی مهم است. اگر بگویید سردرد آلرژی یا سردرد سینوسی دارید، پزشک شما قبل از تشخیص، چند سوال از شما می پرسد.

 

سردرد واقعی ناشی از سینوس نادر است و با عفونت ویروسی یا باکتریایی سینوس همراه است. علاوه بر درد و فشار صورت، شما ترشحات بینی غلیظ و تغییر رنگ یافته، کم شدن یا عدم حس بویایی و بعضی وقت ها تب خواهید داشت.

 

سردردهای میگرنی علائم متفاوتی دارند. در مورد سردردهای اخیر خود فکر نمایید و از خودتان این سوالات را بپرسید:

• آیا در سه ماه گذشته، سردردهای شما سبب ناتوانی یا اختلال در عملکردتان (در محل کار، مدرسه یا فعالیت های خانوادگی) شده اند؟

• آیا تا به حال با سردردهای خود احساس تهوع داشته اید؟

• آیا با سردردهای خود حساسیت به نور را احساس می نمایید؟

• اگر به دو مورد از این سوالات جواب مثبت دادید، به احتمال 93 درصد دلیل سردرد شما میگرن است. اگر به هر سه سوال جواب مثبت دادید، قادر هستید تقریبا 98 درصد مطمئن باشید که میگرن دارید. 

 

درمان سردرد آلرژی

هدف از درمان سردرد، کم شدن علائم و پیشگیری از حملات بعدی است. درمان خود بسته به نوع سردرد متفاوت خواهد بود.

 

سردردهای سینوسی

درمان عفونت، علائم را تسکین می دهد. درمان بسته به اینکه عفونت ویروسی، باکتریایی یا قارچی باشد، متفاوت است. بعضی وقت ها رینوسینوزیت به خودی خود برطرف می گردد و در این صورت سردرد نیز می بایست برطرف شود.

 

سردردهای میگرنی

شاید داروهای ضد حساسیت بدون نسخه (OTC) بسیاری را برای کم شدن التهاب سینوس آزمون نموده باشید. اگر نتیجه ای نمی بینید، سردردهای شما شاید به جای آن میگرن باشد. در اینجا چند گام سریع برای درمان علائم در دفعه بعدی که دچار سردرد می شوید، وجود دارد:

• مایعات بسیاری بنوشید، به خصوص اگر استفراغ نموده اید.

• در یک اتاق ساکت و تاریک چرت بزنید یا با چشمان بسته استراحت نمایید.

• یک پارچه خنک یا کمپرس یخ روی پیشانی خود قرار دهید.

• در ابتدای میگرن، مقدار کمی کافئین استفاده نمایید.

• داروهای بدون نسخه مثل ایبوپروفن، آسپرین یا استامینوفن قادر هستند به کم شدن علائم کمک کنند، همانطور که داروهای تجویزی و درمان های ترکیبی نیز قادر هستند.

اگر میگرن مکرر یا شدید باشد، داروهای پیشگیری کننده شاید کمک کننده باشند. 

• درمان های طبیعی شامل ویتامین B12 (ریبوفلاوین)، منیزیم، کوآنزیم Q10 و بعضی گیاهان دارویی مثل علف هفت بند است. سایر درمان‌هایی مثل بیوفیدبک و آموزش ریلکسیشن می‌توانند به شما در کنترل یا مقابله با درد و عکس العمل بدنتان کمک کنند. 

 

سردرد آلرژی, سردرد ناشی از آلرژی

مدیریت خوب آلرژی قادر هست به کم شدن سطح التهاب کمک نماید

 

چطور از سردرد آلرژی پیشگیری کنیم؟

با اینکه همه اشخاص مبتلا به آلرژی دچار سردرد نمی شوند، اما در صورت بروز سردرد راه هایی برای تسکین آن وجود دارد. مدیریت خوب آلرژی قادر هست به کم شدن سطح التهاب کمک نماید که به نوبه خود قادر هست سردردهای میگرنی را کم شدن دهد.

 

آلرژی را میتوان با داروهای بدون نسخه یا تجویزی و همچنین تزریق آلرژی درمان نمود. شما ممکن باشید بتوانید با اجتناب از محرک ها از آلرژی پیشگیری نمایید. اگر از موادی که به آنها حساسیت دارید اطلاعی ندارید، با یک متخصص ایمونولوژی یا آلرژی مشورت نمایید.

 

پیشگیری از میگرن همچنین قادر هست شامل تنظیم سبک زندگی شما باشد. حالا این عادات را برای پیشگیری از سردرد در نظر بگیرید تا در آینده از مزیت های مدیریت میگرن بهره مند شوید:

خواب: میگرن قادر هست خواب را دشوار نماید. یک برنامه خواب با نظم قادر هست به شما در کنترل میگرن کمک نماید. این بدان معناست که هر شب در یک زمان به رختخواب بروید و هر شب به همان تعداد ساعت بخوابید. سعی نمایید هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابید. مهمتر از همه، در این برنامه با نظم باشید.

 

ورزش: ورزش کردن قادر هست به شما در کم شدن دفعات، شدت و زمان حملات میگرنی کمک نماید. هدف گذاری برای ۳۰ تا ۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط سه تا پنج بار در هفته داشته باشید. فعالیت ورزشی سرگرم کننده ای را پیدا نمایید که از آن لذت ببرید تا بتوانید آن را ادامه دهید.

 

غذا: غذا و آب رسانی قادر هستند بر میگرن تأثیر بگذارند. با خوردن شش وعده غذایی کوچک در روز، قند خون خود را ثابت نگه دارید. خوبترین غذاها برای مدیریت میگرن، مملو از پروتئین، فیبر و چربی های سالم هستند. از غذاهای خیلی فرآوری شده و روزه داری طولانی زمان خودداری نمایید. همچنین، مطمئن شوید که با نوشیدن آب زیاد، بدنتان را هیدراته نگه می دارید.

 

دفترچه یادداشت سردرد: یک دفترچه یادداشت برای ثبت سردردهای خود داشته باشید. این کار به پزشک شما در تشخیص دقیق کمک می نماید. شما شاید آغاز به شناسایی الگوهایی نمایید که در اطراف سردردهایتان ظاهر می شوند تا بتوانید نقاطی را که قادر هستید در آنها تغییراتی ایجاد نمایید، شناسایی نمایید.

 

استرس: سطح استرس خود را چک نمایید. استرس قادر هست سبب ایجاد میگرن شود. مواردی را که در زندگی تان سبب استرس شما می شوند بشناسید و از آنها اجتناب نمایید و فعالیت هایی را که سبب کم شدن استرس شما می شوند اولویت قرار دهید.

 

اگر دچار سینوزیت هستید، با شستن دست ها، دریافت واکسن های توصیه شده و اجتناب از تماس با افرادی که سرماخوردگی یا سایر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی دارند، قادر هستید از آن پیشگیری نمایید. از سیگار کشیدن و دود دست دوم خودداری نمایید. استفاده از دستگاه بخور نیز قادر هست به علت مرطوب کردن هوا کمک کننده باشد.

 

زندگی با سردردهای آلرژی

در اکثر موارد، سردردهای ناشی از آلرژی در واقع میگرن هستند. اگر دچار سینوزیت های مکرر می شوید، برای بررسی دلیل آن با یک پزشک یا متخصص گوش و حلق و بینی (ENT) صحبت نمایید.

 

سردردهای میگرنی قادر هستند زندگی روزمره را به شدت مختل کنند. بهداشت سردرد به معنای تنظیم سبک زندگی برای پیشگیری از سردرد است. شاید علائم شما به طور کامل از بین نرود، اما با حفظ الگوهای خواب با نظم، ورزش با نظم، وعده های غذایی با نظم، مدیریت استرس و اجتناب از محرک ها، قادر هستید کم شدن قابل توجهی در سردرد خود مشاهده نمایید. 

 

بعضی از سردردها را میتوان با رژیم غذایی کنترل نمود و با داشتن یک رژیم غذایی متعادل مدیریت نمود. به طور کلی، شما می خواهید مقداری پروتئین در وعده غذایی یا میان وعده خود داشته باشید و از غذاهای پر قند برای پیشگیری از “سردرد ناشی از گرسنگی” دوری نمایید. 

 

نگه داشتن یک دفترچه یادداشت غذایی قادر هست سودمند باشد. جدولی برای زمان، غذاهای خورده شده و مقدار آنها و هر گونه علائم سردرد داشته باشید. عکس العمل ها شاید از نیم ساعت تا 72 ساعت بعد از استفاده غذای محرک یا نوشیدنی رخ دهد.

 

اگر مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAO) استفاده می نمایید، به شما توصیه می گردد از اسید آمینه تیرامین اجتناب نمایید. تیرامین در بسیاری از غذاها، به ویژه غذاهای کهنه و تخمیر شده یافت می گردد. 

 

افرادی که پریود می شوند شاید در دوران پیش از قاعدگی حساسیت زیادتری به عوامل محرک میگرن داشته باشند. غذاهایی که در هفته پس از پریود می خورید شاید سبب سردرد نشوند، اما به آسانی قادر هستند در هفته قبل از آن سبب سردرد شوند. 

 

سردرد آلرژی, سردرد ناشی از آلرژی

سردردهای میگرنی قادر هستند زندگی روزمره را به شدت مختل کنند

 

سوالات متداول در خصوص سردرد آلرژی

1. آیا همه اشخاص مبتلا به آلرژی دچار سردرد می شوند؟

خیر، همه اشخاص مبتلا به آلرژی دچار سردرد نمی شوند. در واقع، سردردهای ناشی از آلرژی در دسته ای از سردردها به نام “سردردهای ثانویه” قرار می گیرند، که به معنای آن است که ناشی از یک بیماری زمینه ای مثل آلرژی هستند.

 

2. چه زمانی می بایست به پزشک مراجعه نمود؟

اگر سردردهای آلرژی شما شدید یا مکرر است، یا اگر با علائم دیگری مثل تب، لرز، گیجی یا دوبینی همراه است، می بایست به پزشک مراجعه نمایید.

 

3. چطور بفهمم سردرد من از آلرژی است؟

سردردهای آلرژیک را نیز میتوان از دیگر انواع سردردها با علائمشان تشخیص داد. سردرد آلرژی به گرده بیشتر مثل یک درد مبهم یا ضربان دار در شقیقه ها یا پیشانی و در سراسر بینی و نواحی استخوان گونه است. درد شاید با فشار یا احساس پری سر همراه باشد.

 

4. آیا سردردهای آلرژی قادر هستند سبب خستگی شوند؟

بله، سردردهای آلرژی قادر هستند سبب خستگی شوند. درد و ناراحتی ناشی از سردرد قادر هست انرژی شما را تخلیه نماید و خوابیدن را دشوار نماید.

 

5. آیا سردرد ارثی است؟

اشخاص بسیاری در جهان از میگرن رنج می برند. چهار نفر از هر پنج نفر (80 درصد) از آنها سابقه خانوادگی میگرن را گزارش می کنند، اما دانشمندان مطمئن نیستند که آیا این یک زمینه ژنتیکی است یا یک زمینه خانوادگی. با وجود عدم اطمینان، اگر یکی از والدین رنج می‌برد، احتمال میگرن در یک کودک 50 درصد و اگر هر دو والدین رنج می‌برند، 75 درصد است.

 

مروری کوتاه

سردرد ناشی از آلرژی یک تشخیص پزشکی واقعی نیست. اگر در ناحیه سینوس خود احساس فشار می نمایید، شاید سینوزیت باشد، اما به احتمال زیاد میگرن است. درمان بسته به دلیل آن متفاوت خواهد بود. اگر غالباً دچار سردرد می شوید، با یک پزشک صحبت نمایید. داروهای بدون نسخه و درمان های خانگی قادر هستند تاثیرگذار باشند، و همچنین سایر درمان ها. دانستن اینکه محرک های شما چیست و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی شاید به پیشگیری از میگرن یا حداقل کم شدن علائم آن کمک نماید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها