لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

فیزیوتراپی کف لگن؛ راهی برای رهایی از مشکلات لگن


فیزیوتراپی کف لگن, فیزیوتراپی کف لگن چگونه انجام میشود

تقویت عضلات ضعیف لگن با فیزیوتراپی

 

فیزیوتراپی کف لگن: مزیت ها، تمرینات، آنچه می بایست انتظار داشت

در این نوشته از بیتوته به بررسی فیزیوتراپی عضلات لگن می‌پردازیم. عضلات کف لگن مجموعه‌ای از عضلات هستند که در پایین لگن قرار دارند و وظایف مهمی را بر عهده دارند. ضعف یا صدمه به این عضلات می‌تواند منجر به مشکلاتی شود. فیزیوتراپی عضلات لگن می‌تواند به تقویت و بهبود عملکرد این عضلات کمک نماید.

شاید تبلیغات فیزیوتراپی کف لگن را دیده باشید و کنجکاو شده باشید که یک فیزیوتراپیست چطور می‌تواند به سلامت لگن کمک نماید. هنگامی به فیزیوتراپیست فکر می‌کنیم، بیشتر به درمانگرانی فکر می‌کنیم که درد و مشکلات ارتوپدی را درمان می‌کنند، اما فیزیوتراپی انواع دیگری هم دارد.

 

فیزیوتراپی کف لگن شامل تکنیک‌های فیزیکی برای تقویت و یا شل کردن عضلات کف لگن به منظور بهبود ثبات مرکزی بدن و کنترل ادرار، دفع مدفوع و عملکرد جنسی است.

تحقیقات، فیزیوتراپی کف لگن را به عنوان یک روش درمانی کم تهاجمی و خط مقدم برای درمان انواع اختلالات کف لگن، از جمله افتادگی اندام لگن، بی اختیاری ادرار یا مدفوع و درد موقع رابطه جنسی، تایید می نماید. 

 

این نوشته آنچه را که می بایست در طول جلسات فیزیوتراپی کف لگن انتظار داشته باشید، همراه با مزیت های بالقوه آن توضیح می دهد. همچنین روش آماده شدن برای جلسات فیزیوتراپی کف لگن را شرح می دهد.

 

فیزیوتراپی کف لگن, فیزیوتراپی کف لگن چگونه انجام میشود

درمان بی اختیاری ادرار و مدفوع با فیزیوتراپی

 

چه زمانی به فیزیوتراپی کف لگن نیاز دارید؟

فیزیوتراپی کف لگن برای افرادی که دچار ضعف (کم تحرکی) یا سفتی (تحرک بیش از حد) عضلات کف لگن هستند و درد مرتبط با این عضلات را تجربه می کنند، مناسب است.

با این حال، درد در ناحیه لگن همیشه به اختلال عملکرد عضلات کف لگن مرتبط نیست. علائم زیر شاید نشانه یک بیماری جدی تر باشد:

• سوزش ادرار

• خونریزی شدید در دوران قاعدگی

• درد شدید قاعدگی

• پریودهای نامنظم

• وجود خون در ادرار یا مدفوع

• ترشحات غیرطبیعی واژن

• تب

• لرز

• حالت تهوع و استفراغ

 

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، حتما با پزشک معالج یا متخصص زنان خود تماس بگیرید. شاید عفونت یا مشکل دیگری در اندام های گوارشی، ادراری یا تناسلی خود داشته باشید که نیاز به درمان پزشکی زیادتری دارد.

 

فیزیوتراپی کف لگن, فیزیوتراپی کف لگن چگونه انجام میشود

با انجام تمرینات ساده در منزل به بهبودی خود شتاب بخشید

 

فیزیوتراپی کف لگن: انتظار شما چیست

در روز ارزیابی فیزیوتراپی کف لگن، به یک اتاق درمان خصوصی منتقل خواهید شد. فیزیوتراپیست شما سابقه پزشکی، علائم و مشکلات شما را بررسی خواهد نمود. همچنین یک معاینه فیزیکی انجام می دهند که شامل ارزیابی خارجی و داخلی است:

معاینه خارجی: فیزیوتراپیست شما ناحیه کمر، مفاصل ساکروایلیاک و عضلات اطراف لگن ،از جمله راست شکمی، ایلیوپسواس و پیریفورمیس ، را برای بررسی درد، سفتی یا حساسیت بررسی می نماید.

 

معاینه داخلی: در معاینه داخلی، فیزیوتراپیست شما تون، کشسانی، درد و حساسیت عضلات کف لگن شما را بررسی می نماید. آنها شاید برای لمس عضلات کف لگن از داخل، یک یا دو انگشت دستکش شده را وارد واژن و/یا رکتوم شما کنند. برای کم شدن ناراحتی بیشتر از روان کننده استفاده می گردد.

 

فیزیوتراپیست همچنین توانایی شما برای انقباض و استراحت ارادی عضلات کف لگن و همچنین حرکت کف لگن با الگوهای تنفسی شما را بررسی می نماید.

انتظار داشته باشید که معاینه اولیه حدود یک ساعت طول بکشد. بعد از اینکه فیزیوتراپیست شما معاینات را تکمیل نمود و ارزیابی بالینی در مورد علل احتمالی علائم شما انجام داد، جلسات بعدی برای شما برنامه ریزی می گردد. هر جلسه در یک اتاق درمان خصوصی برگزار می گردد و حدود 45 دقیقه طول می کشد.

 

فیزیوتراپی کف لگن, فیزیوتراپی کف لگن چگونه انجام میشود

فیزیوتراپی کف لگن مناسب برای زنان و مردان

 

چه کسی فیزیوتراپی کف لگن را انجام می دهد؟

فیزیوتراپیست ها به اشخاص مختلفی که شاید از کمک آنها بهره مند شوند، فیزیوتراپی کف لگن را ارائه می دهند. آنها متخصصانی هستند که دارای گواهینامه دستیابی در فیزیوتراپی کف لگن (CAPP) یا آموزش و تخصص گسترده تری به عنوان متخصص بالینی سلامت زنان (WCS) هستند.

 

تون عضلانی کف لگن قادر هست به علت زایمان، فرآیند پیری یا استرس تغییر نماید. فیزیوتراپی کف لگن قادر هست به افرادی با شرایط ویژه تندرستی از جمله موارد زیر کمک نماید:

• مشکلات مثانه مثل تکرر ادرار یا بی اختیاری

• مشکلات روده، از جمله یبوست یا درد موقع دفع مدفوع

• تغییرات لگن در دوران بارداری و بعد از زایمان

• اختلال عملکرد جنسی در هر دو جنس (اختلال نعوظ در مردان و درد موقع رابطه جنسی در زنان)

سرطان های کولورکتال و سایر سرطان هایی که شاید نیاز به توانبخشی پس از درمان داشته باشند.

• مولتیپل اسکلروزیس و سایر شرایط مرتبط با عصب که قادر هست بر عملکرد لگن تأثیر بگذارد.

• جراحی هایی مثل هیسترکتومی که بر لگن تأثیر می گذارد.

 

فیزیوتراپی کف لگن, فیزیوتراپی کف لگن چگونه انجام میشود

ورزش هایی برای شل کردن یا انقباض عضلات کف لگن

 

تمرینات و تکنیک های درمانی فیزیوتراپی کف لگن

درمان شما شاید شامل موارد زیر باشد:

• ورزش هایی برای شل کردن یا انقباض عضلات کف لگن، مثل کگل

• درمان دستی، که بیشتر به صورت داخلی توسط فیزیوتراپ شما انجام می گردد، برای شل کردن عضلات کف لگن و تسکین نقاط ماشه ای

• سوزن خشک عملکردی، که به سوزن‌های نازکی که در نقاط ماشه وارد می‌شوند برای کم شدن درد و بازیابی عملکرد متکی است.

• بیوفیدبک، با استفاده از یک کاوشگر فشار حسگر که در واژن یا راست روده شما قرار داده می گردد، برای احساس قدرت انقباضات عضلات کف لگن به شما کمک می نماید از زمان انقباض یا شل کردن این عضلات آگاه شوید.

• تحریک الکتریکی برای کمک به تحریک عضلات کف لگن

• دستگاه‌های درمانی کف لگن مثل گشادکننده‌های واژن، که اشیایی استوانه‌ای شکل با عرض‌های مختلف هستند که در واژن قرار می‌گیرند تا به آرامی عضلات کف لگن را کشیده و به آن‌ها اجازه استراحت با قرار دادن را بدهند.

• مخروط های وزن دار، که قادر هستند در واژن یا راست روده قرار داده شوند و در طول تمرینات انقباضی برای ایجاد مقاومت زیادتر استفاده شوند.

• درمان فشرده سازی آکوستیک، که از امواج صوتی برای رسیدن به عمق عضلات استفاده می نماید

• لیزر درمانی برای کمک به بهبود عضلات

 

همچنین، متخصصین شاید آموزش هایی در مورد تغییرات سبک زندگی که قادر هست به بهبود موقعیت شما کمک نماید، ارائه دهند. به عنوان مثال، محدود کردن استفاده قهوه، به علت خاصیت ادرارآور بودن آن، قادر هست به کم شدن نیاز مکرر و اورژانسی به ادرار کمک نماید. این روش همراه با تمرینات کف لگن، شاید علائم را در اشخاص مبتلا به مثانه بیش فعال بهبود بخشد. بعضی مطالعات نشان می دهد که کافئین قادر هست نشت ادرار را افزایش دهد، اما نتایج تحقیقات در این مورد متفاوت است.  

 

بعضی از اشخاص شاید در طول فیزیوتراپی کف لگن دچار درد عضلانی یا ناراحتی شوند، زیرا با هر جلسه عضلات خود را تقویت می کنند، اما این درد نباید شدید باشد. اگر درد ناگهانی یا شدید را تجربه کردید، به فیزیوتراپیست خود آگاهی دهید.

 

فیزیوتراپی کف لگن, فیزیوتراپی کف لگن چگونه انجام میشود

متخصصان در فیزیوتراپی کف لگن به شما کمک می کنند

 

فیزیوتراپی کف لگن چه کاری انجام می دهد؟

فیزیوتراپی کف لگن برای درمان انواع اختلالات طبقه بندی شده به عنوان اختلال عملکرد کف لگن استفاده می گردد. کم شدن و افزایش تون عضلانی قادر هست منجر به  اختلال عملکرد کف لگن شود. تون عضلانی به میزان تنش در حالت استراحت در عضله زمانی که منقبض نمی شود اشاره دارد.

 

اختلالات تون پایین

هنگامی عضله تون پایینی دارد، عضله شل تر از حالت عادی است و انقباض فعال را دشوار می نماید. هنگامی که عضلات کف لگن به علت تون پایین ضعیف هستند و در انقباض فعال آنها مشکل دارید، از مرکز بدن شما نمی توان به اندازه کافی حمایت نمود و شاید کنترل شما بر مثانه و حرکت های روده تحت اثر قرار گیرد.

 

اختلالات لگنی با تون پایین که با فیزیوتراپی کف لگن میتوان به آنها کمک نمود عبارتند از: 

افتادگی اندام لگن : نزول غیرطبیعی اندام های لگن، از جمله رحم ، واژن، مثانه یا رکتوم از جایگاه طبیعی خود.

بی اختیاری استرسی : نشت غیر ارادی ادرار در حین فعالیت هایی که فشار داخل شکمی را افزایش می دهد، از جمله سرفه، عطسه، خندیدن، چمباتمه زدن و بلند کردن اجسام سنگین.

• مثانه بیش فعال : وضعیتی که با اضطرار، تکرر و بی اختیاری ادرار مشخص می گردد زمانی که مثانه شما به طور غیرارادی منقبض می گردد.

بی اختیاری مقعدی : نشت غیر ارادی گاز، مایع یا مدفوع از رکتوم

 

اختلالات تون بالا

هنگامی عضله تون بالایی دارد، عضله سفت تر و محدودتر از حالت عادی می گردد. هنگامی که می خواهید عضله را شل نمایید یا کشش دهید، بیشتر قادر هست سبب درد شود.

هنگامی که عضلات کف لگن به علت تناسب زیاد بیش از حد سفت می شوند، شاید درد لگن، اسپاسم عضلانی و همچنین درد و مشکل در قرار دادن در موقع مقاربت یا در طول معاینه زنان را تجربه نمایید.

 

اختلالات کف لگنی که شاید برای آنها فیزیوتراپی کف لگن توصیه شود عبارتند از: 

• درد میوفاشیال کف لگن: درد مزمنی که ناشی از سفت شدن عضلات کف لگن است 

واژینیسموس : اسپاسم غیر ارادی و کنترل نشده عضلات اطراف واژن که با دخول رخ می دهد. 

دیسپارونی: درد ناشی از نفوذ واژن در حین مقاربت جنسی، دیسپارونی نامیده می گردد.

ولوودینیا : درد و ناراحتی در ناحیه فرج که بیشتر به علت سفت شدن و ناکارآمد بودن عضلات کف لگن است.

 

فیزیوتراپی کف لگن, فیزیوتراپی کف لگن چگونه انجام میشود

فیزیوتراپی کف لگن راهی برای تندرستی و قدرت عضلات لگن

 

آمادگی برای فیزیوتراپی کف لگن

برای آماده شدن برای فیزیوتراپی کف لگن، می بایست با لباس های راحت که به شما امکان می دهد پاهای خود را به آسانی حرکت دهید، بدون اینکه حرکت شما را محدود نماید، در محل حاضر شوید. معاینه شما شامل یک بخش داخلی است، بر این اساس مطمئن شوید که ناحیه کشاله ران و تناسلی شما قبل از قرار ملاقات پاکیزه باشد.

 

آماده کردن فهرستی از سوالات یا نگرانی هایی که می خواهید در طول معاینه و ارزیابی از فیزیوتراپیست خود بپرسید، سودمند است. برای پر کردن برگه های اولیه قبل از نخستین ویزیت، کمی زودتر به مرکز فیزیوتراپی مراجعه نمایید.

 

موارد زیر را برای نخستین قرار ملاقات خود به همراه بیاورید:

• مدرک شناسایی، مثل گواهینامه رانندگی یا پاسپورت

• کارت بیمه سلامت

• فهرست تمام داروهایی که استفاده می نمایید

• نسخه پزشک ارجاع دهنده، در صورت نیاز

 

فیزیوتراپی کف لگن, فیزیوتراپی کف لگن چگونه انجام میشود

درمان بی اختیاری ادرار و مدفوع با فیزیوتراپی

 

سوالات متداول در خصوص فیزیوتراپی کف لگن

1. چه زمانی می بایست فیزیوتراپی کف لگن را آغاز کنم؟

فیزیوتراپی کف لگن می بایست به محض اینکه متوجه علائمی شدید که در عملکرد روزانه شما اختلال ایجاد می نماید، مثل کنترل بر نیاز به ادرار و راحتی در موقع رابطه جنسی، آغاز شود.

 

2. زمان اثرگذاری فیزیوتراپی کف لگن چقدر است؟

به طور متوسط، شاید بین شش تا دوازده جلسه طول بکشد تا فیزیوتراپی کف لگن تاثیرگذار واقع شود. با این حال، این زمان بسته به فرد و شرایطی که تحت درمان قرار می گیرد، متفاوت است.

 

3. آیا قادر هستید خودتان فیزیوتراپی کف لگن را انجام دهید؟

بله. فیزیوتراپی کف لگن را میتوان در خانه با حضور فیزیوتراپیست انجام داد، یا قادر هستید تمرینات ارائه شده توسط فیزیوتراپیست را به تنهایی انجام دهید. برای انجام بعضی از حرکت های شاید به بعضی تجهیزات نیاز داشته باشید.

 

4. آیا در صورت درد شدید می بایست فیزیوتراپی کف لگن را انجام دهید؟

اگر درد شدیدی دارید، شاید فیزیوتراپی کف لگن تا زمانی که آزمایشات زیادتری برای تعیین وجود مشکل جدی تر انجام شود، مناسب نباشد.

 

خلاصه

فیزیوتراپی کف لگن یک گزینه درمانی برای اختلال عملکرد کف لگن است، چه عضلات کف لگن بیش از حد سفت یا بیش از حد ضعیف باشند. این روش درمانی قادر هست به مشکلات ادرار، رابطه جنسی و موارد دیگر کمک نماید. علائم اختلال عملکرد کف لگن تمایل به بدتر شدن در طول زمان دارند و قادر هستند اثر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما بگذارند. آغاز زودهنگام فیزیوتراپی کف لگن قادر هست به کم شدن درد و سایر علائم برای کمک به شما در برگشت کنترل بر زندگی تان کمک نماید.

اگر بیش از سه ماه است که درد مزمن یا مشکلاتی در ادرار، دفع مدفوع یا رابطه جنسی را تجربه می نمایید، با پزشک خود تماس بگیرید تا ببینید آیا برای تعیین اینکه آیا مشکل جدی تری در زیر علائم لگنی شما وجود دارد، به آزمایشات زیادتری نیاز است یا خیر.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها