لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

غذاهایی که موقع بیماری می بایست بخورید و نباید بخورید


غذاهایی که هنگام ابتلا به کووید باید بخورید, وقتی مریض هستید و اشتها ندارید چه بخورید

خوبترین غذاها برای خوردن در موقع بیماری

 

خوبترین و بدترین غذاها برای خوردن در موقع بیماری

هنگامی بیمار هستید، آخرین چیزی که می خواهید این است که چیزی بخورید که حال شما را بدتر نماید. اما اگر به سوپ مرغ یا کراکر علاقه ای ندارید و هوس بستنی یا… دارید چه؟ متخصصان می گویند آنچه می بایست بخورید به شرایط شما بستگی دارد. در این نوشته از بیتوته علائم رایج و توصیه های متخصص در مورد غذاهایی که به تسکین بیماریهای شما کمک می کنند و مانع از بدتر شدن آنها می شوند، آورده شده است.

اگر شما اسهال دارید

برای اسهال ناشی از ویروس معده یا غذایی که با شما سازگار نیست، غذاهای ملایم را آزمون نمایید. بسیاری از مشکلات قادر هستند سبب اسهال شوند، مثل بیماری کرون یا کولیت، بر این اساس اگر علائم بیش از دو هفته یا زیادتر ادامه یافت، اگر علائم کم آبی ظاهر شد، یا اگر اسهال با تب، خون، درد شدید یا حالت تهوع و استفراغ شدید همراه بود، به پزشک مراجعه نمایید.

 

• خوبترین غذاها برای اسهال: غذاهای ملایم مثل موز، برنج، سس سیب و نان آزمون بخورید. همچنین، بلغور جو دوسر، سیب زمینی پخته، چوب شور و مرغ یا بوقلمون پخته بدون پوست غذاهای مناسبی هستند. سبزیجاتی مثل هویج و لوبیا سبز بخورید، اما حتما ابتدا آنها را بپزید.  

 

• بدترین غذاها برای اسهال: آب نبات های بدون قند، آدامس و سایر محصولات شامل سوربیتول یا سایر الکل های قندی قادر هستند سبب اسهال در بعضی اشخاص شوند. غذاهایی که سبب ایجاد گاز و نفخ می شوند عبارتند از فلفل، نخود، کلم بروکلی، ذرت و لوبیا، لبنیات، الکل، کافئین، غذاهای چرب و سرخ شده نیز شاید اسهال را تشدید نماید. 

 

توصیه های تغذیه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن, غذا هنگام اسهال, غذا هنگام یبوست

خوبترین غذاها برای اسهال و یبوست

 

اگر شما یبوست دارید

عواملی مثل داروها، ورزش نکردن و استفاده نکردن غلات کامل مملو از فیبر، میوه ها و سبزیجات شاید سبب یبوست شوند. بزرگسالان بین 25 تا 30 گرم فیبر در روز نیاز دارند.

 

• خوبترین غذاها برای یبوست: نان غلات کامل با فیبر بالا ، آجیل، لوبیا، آلو، بلغور جو دوسر، دانه کتان، کلم بروکلی، گلابی و سیب. نوشیدن روزانه شش تا هشت لیوان آب نیز به حرکت روده ها کمک می نماید.

 

• بدترین غذاها برای یبوست: شیرینی های شیرین، محصولات لبنی، مکمل های آهن، گوشت های پرچرب و غذاهای فرآوری شده شاید یبوست را بدتر کنند. 

 

اگر معده درد دارید

حالت تهوع سبب می گردد همه غذاها ناخوشایند به نظر برسند، اما غذاهای مناسب قادر هستند علائم را با آهسته کردن اسیدهای معده کم شدن دهند. به طور کلی، بخش های غذا را کوچک و بو را به حداقل برسانید.

 

• خوبترین غذاها برای معده درد : کراکر نمکی یا چوب شور و همچنین مقدار کمی نان آزمون خشک یا غلات قادر هست کمک کننده باشد. غذاهای ملایم مثل رشته فرنگی، کلوچه انگلیسی یا غذاهایی که شامل آب بسیاری هستند، مثل بستنی یا سوپ شفاف را انتخاب نمایید. 

 

• بدترین غذاها برای معده درد : غذاهای چرب، تند، شور یا فرآوری شده، کافئین، الکل و نوشیدنی های گازدار قادر هستند حالت تهوع را بدتر کنند.

 

غذا هنگام یبوست, غذاهایی که هنگام بیماری باید بخورید, غذای مریض

غذاهای مناسب برای گلودرد

 

اگر گلو درد دارید

بعضی از غذاها قادر هستند درد گلوی شما را در موقع گلودرد تسکین دهند.

 

• خوبترین غذاها برای گلودرد: سعی نمایید گلوی خود را با آب نبات یا قرص های سفت مرطوب نگه دارید و مایعات زیاد بنوشید. غذاهای نرم و خامه‌ای مثل سوپ خامه‌ای، پوره سیب زمینی، ماست، تخم‌مرغ همزده و کاستارد شاید برای خوردن با گلودرد قابل تحمل‌تر باشند.

 

• بدترین غذاها برای گلودرد : از غذاهای سفت و تیز مثل چیپس سیب زمینی، آجیل و گرانولا خودداری نمایید. آب‌های اسیدی بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات و همچنین آب پرتقال، آب انگور و لیموناد نیز می‌توانند گلودرد را تحریک کنند.

 

بدن درد دارید

غذاهایی که دردهای عضلانی را کم شدن می دهند به علت بدن درد بستگی دارد. برای دردهای عضلانی عمومی، غذاهای شامل منیزیم یا کلسیم شاید به کم شدن درد کمک کنند.

 

• خوبترین غذاها برای بدن درد: منبع های خوب منیزیم شامل سبزیجات برگ سبز، آجیل، دانه ها، لوبیا خشک و غلات کامل است. در همین حال، غذاهای مملو از کلسیم عبارتند از کنسرو ماهی قزل آلا، ماست، سبزیجات برگ دار و آب پرتقال غنی شده با کلسیم.

 

• بدترین غذاها برای بدن درد: هر چیزی که بدن شما را کم آب نماید قادر هست دردهای عضلانی را بدتر نماید، به ویژه الکل و کافئین.

 

غذای مریض, غذای مریض قلبی, بهترین غذاها برای خوردن در هنگام بیماری

خوبترین غذاها برای سردرد

 

شما یک سردرد سخت دارید

کم آبی بدن یکی از دلایل اصلی سردرد است، بر این اساس خوبتر است ابتدا آن دلیل را درمان نمایید و ببینید که آیا درد شما را تسکین می دهد یا خیر.

 

• خوبترین غذاها برای سردرد : آب و سایر مایعات خوبترین گزینه برای شما هستند. یک بطری آب بنوشید و 20 دقیقه صبر نمایید تا ببینید آیا احساس بهتری دارید یا خیر. کافئین به عنوان یکی از دلایل کم آبی بدن شما شناخته شده است، اما از قضا، دوزهای کوچک شاید گاهی به تسکین میگرن در بعضی اشخاص کمک نماید. اما برای هر فنجان چای یا قهوه، مقدار مساوی آب بنوشید تا از کم آبی بدن پیشگیری نمایید. 

 

• بدترین غذاها برای سردرد : به افرادی که به طور روزانه سردرد دارند، توصیه می گردد از استفاده کافئین خودداری کنند. در حالی که تحقیقات زیادتری مورد نیاز است، غذاهای دیگری که اعتقاد بر این است که سبب سردرد می شوند عبارتند از شیرین کننده های مصنوعی، MSG (موجود در سس ها و سس سویا) و پنیرهای کهنه (آبی، استیلتون) که شامل تیرامین، به علاوه شراب قرمز و گوشت های فرآوری شده هستند. تیرامین با افزایش فشار خون ارتباط دارد که شاید سبب سردرد شود.

 

گوش درد دارید

گوش درد معمولاً با علائم دیگری همراه است. بر این اساس آنها به طور کلی با هیچ غذایی مرتبط نیستند. از آنجایی که بیشتر با عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی بروز می نماید، شاید غذاهایی که احتقان را برطرف می نماید برای گوش درد نیز مفید باشد.

 

• خوبترین غذاها برای گوش درد: مایعات شفاف و سوپ مرغ شاید با شل شدن مخاط در مجرای بینی، احتقان را کم شدن دهند. امگا 3 موجود در ماهی آزاد و آجیل سبب کم شدن التهاب می گردد و ویتامین C موجود در سبزی های با برگ های تیره، انواع توت ها و مرکبات، سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید.

 

• بدترین غذاها برای گوش درد : بعضی از مردم متوجه می شوند که لبنیات قادر هست سبب غلیظ شدن خلط شود، به جز ماست که شامل پروبیوتیک است. از غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده نیز دوری نمایید که سبب افزایش التهاب و طولانی شدن روند بهبودی می گردد.

 

بدن شما خارش دارد

برای مشخص کردن محرک‌های احتمالی، یک مجله غذایی دقیق آماده کردن نمایید،این می‌تواند نشانه‌ای از آلرژی باشد. اگر علائم شدید یا بیش از چند هفته طول کشید، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

• خوبترین غذاها برای خارش: غذاهای شامل امگا 3 مثل ماهی های چرب (سالمون، ساردین)، روغن گردو و دانه کتان، و غذاهای مملو از پروتئین، همگی برای سلامت پوست مهم هستند. پوست از پروتئین تشکیل شده است، بر این اساس یک رژیم غذایی با پروتئین کافی برای سنتز پروتئین پوست ضروری است. 

 

• بدترین غذاها برای خارش: بدترین مواد غذایی که سبب خارش می شوند آجیل، شکلات، ماهی، گوجه فرنگی، تخم مرغ، انواع توت ها، سویا، گندم و شیر هستند. 

 

بهترین غذاها برای خوردن در هنگام بیماری, غذاهایی که باید هنگام ابتلا به آنفولانزا بخورید

غذاهای مناسب برای درمان آبریزش بینی

 

شما آبریزش بینی دارید

هنگامی سرما خورده‌اید، بدترین نشانه شاید آبریزش بینی باشد که متوقف نمی‌شود. به غیر از بخور دادن، نوشیدن چای گرم پیشنهاد می گردد ، شاید چای ترشح را کم شدن ندهد، اما چای یک تسکین دهنده است و به شما کمک می نماید احساس بهتری داشته باشید.

 

• خوبترین غذاها برای آبریزش بینی : چای زنجبیل را آزمون نمایید. زنجبیل شامل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که شاید به رفع سریع سرماخوردگی کمک نماید تا صرفاً صبر نمایید. سیب و لیمو در چای نیز سودمند می باشند.

 

• بدترین غذاها برای آبریزش بینی: غذاهای تند و ادویه دار قادر هستند سبب آبریزش بینی شوند. 

 

اگر شما گرفتگی بینی دارید

سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت سینوسی قادر هست رگ های خونی بینی شما را تحریک و ملتهب نماید و تنفس را سخت نماید. به غیر از استنشاق بخار حاصل از دوش آب گرم یا استفاده از یک مرطوب کننده، بعضی از غذاها قادر هستند کمک کننده باشند.

 

خوبترین غذاها برای گرفتگی : شیر طلایی را توصیه می نماییم که شامل زردچوبه است، ادویه ای که به علت خواص ضدالتهابی اش شناخته شده است.

 

بدترین غذاها برای گرفتگی : غذاهای تند و شکر را که قادر هستند علائم را تشدید کنند، کنار بگذارید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها