لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

متفاوت ترین روش های پخت خورش لبو


طرز پخت خورش لبو

متفاوت ترین روش های پخت خورش لبو

 

روش آماده کردن خورش لبو به روش های متفاوت

در این نوشته از بیتوته، با روش آماده کردن خورش لبو به روش های متفاوت آشنا می شوید. خورش لبو یکی از خورش های خوش طعم و مقوی ایرانی است که به ویژه در فصل زمستان طرفداران بسیاری دارد. این خورش از ترکیب لبو، گوشت یا مرغ، پیاز، رب گوجه فرنگی، ادویه و آب آماده کردن می گردد.

روش آماده کردن خورشت لبو :

خورش لبو یکی از غذاهای سنتی و خوش طعم ایرانی است که در فصل پاییز و زمستان زیادتر پخته می گردد. این خورش به علت رنگ قرمز جذاب و مزه و عطر بی نظیرش، طرفداران بسیاری دارد. خورش لبو را میتوان با گوشت و مرغ آماده کردن نمود.

 

مواد لازم :

 مرغ نصف مرغ
 پیاز بزرگ 1 عدد
 لبو بزرگ خرد شده 1 عدد 
 لواشک آلو200 گرم
 زعفران به میزان لازم
 شکر1/3 لیوان دسته دار فرانسوی
  نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

 

مراحل آماده کردن خورش لبو با مرغ :

پیاز را پوست بگیرید و ریز خرد نمایید. در قابلمه ای مناسب مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. پیازها را در روغن تفت بدهید. مرغ را به شکل دلخواه خرد نمایید. تکه های مرغ را به همراه زردچوبه، فلفل سیاه و مقدارخیلی کم نمک حدود 20 دقیقه تفت بدهید.

 

مقداری آب جوش روی مرغ بریزید و حدود یک ساعت اجازه بدهید، تا مرغ نیم پز شود. هنگامی آب داخل قابلمه کم شد، لبوی خرد شده را به همراه کمی نمک، فلفل و شکر به خورش بیافزایید و بگذارید تا خورش روی حرارت ملایم بجوشد و خوب مزه دار شود.

 

لواشک را خرد نمایید. در کمی آب جوش حل نمایید و به همراه زعفران دم نموده به خورش بیافزایید. زمانی که مرغ پخت و خورش جا افتاد، آن را در ظرف دلخواه بریزید و به همراه پلوی دم کشیده سرو نمایید.

 

نکاتی برای آماده کردن خورش لبو :

• قادر هستید لبو را به صورت جدا با آب بپزید و پس از پخت آن را به صورت خلالی و یا رنده و یا نگینی خرد نمایید و به مرغ بیافزایید. و اجازه بدهید با شکر و لواشک و … با هم به خوبی بپزند.

 

• اگر از خورش لبو شیرین دوست ندارید قادر هستید شکر را حذف نمایید. و یا حتی میزان آن را به سلیقه ی خود کم و زیاد نمایید.

 

• این غذا را قادر هستید با گوشت خورشتی آماده کردن نمایید.

• قادر هستید از سیب زمینی و هویج خرد شده در آماده کردن ی خورش لبو استفاده نمایید.

 

• برای لعاب دار شدن این خورشت قادر هستید از یک قاشق آرد یا نشاسته ذرت استفاده نمایید. و یا از یک عدد سیب زمینی کوچک استفاده نمایید.

 

روش آماده کردن آماده کردن خورش لبو به روشی متفاوت :

خواص خورش لبو

روش درست کردن خورش لبو

 

مواد لازم برای آماده کردن خورش لبو با سبزیجات :

 لبو 2 عدد بزرگ
 گوشت خورشتی (مرغ) 300 گرم
  سیب زمینی 2 عدد 
 رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
 سیر 2 حبه
 پیاز 2 عدد
 هویج 2 عدد
جعفری 1 دسته
گوجه فرنگی2 عدد
سرکه1 قاشق غذاخوری
 شکر 1 الی 2 قاشق غذاخوری
کره20 گرم
زعفران دمکرده3 قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه میزان لازم

 

روش آماده کردن خورشت لبو با سبزیجات :

در این روش پخت خورش لبو ابتدا، پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی نازک خرد نمایید. و نیمی از آن را با مقداری روغن تفت بدهید، زمانی که پیازها سبک شدند سیر رنده شده را به آن بیافزایید و تفت بدهید. سپس گوشت خرد شده را به آن بیافزایید و تفت بدهید. ادویه ها را به گوشت بیافزایید و با هم تفت بدهید. تا عطر ادویه ها بلند شود.

 

پس از تغییر رنگ گوشت ها به مقدار 4-5 لیوان آب به آن بیافزایید و درب قابلمه را بگذارید و اجازه بدهید گوشت ها به خوبی مغز پخت شوند.

 

در این فاصله لبوها را پوست بگیرید و آن را با رنده درشت، رنده نمایید. داخل تابه ای روغن بریزید و لبوها را به همراه مقدار کمی سرکه به آن بیافزایید و تفت بدهید. در گوشه ای از تابه رب گوجه فرنگی را تفت بدهید و مقداری شکر به آن بیافزایید و زمان بدهید تا لبوها به خوبی پخته و نرم شوند. سپس زیر تابه را خاموش نمایید.

 

داخل تابه ای دیگر مابقی پیازها را به همراه کره بیافزایید و تفت بدهید زمانی که کاراملی شد هویج ها را پوست بگیرید و با رنده درشت آن را رنده نمایید. و به پیازها بیافزایید و تفت بدهید تا هویج ها نرم و پخته شوند.

 

سیب زمینی را پوست بگیرید و به صورت مکعبی خرد نمایید. زمانی که گوشت ها پختند، سیب زمینی ها را به آن بیافزایید و اجازه بدهید تا بپزند. پس از پخت سیب زمینی ها، گوجه فرنگی ها را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد نمایید و به همراه مخلوط هویج و لبو و جعفری ساطوری شده، زعفران دم نموده، نمک و فلفل به خورش بیافزایید و اجازه بدهید خورشت شما جا بیفتد و مزه های مواد به خورد هم بروند. 

 

نکته هایی برای پخت خورش لبو

مراحل پخت خورش لبو

 

نکاتی برای پخت خورش لبو :

• برای اینکه خورش لبو خوش طعم تر شود، خوبتر است از لبوهای تازه استفاده نمایید.

• قادر هستید لبوها و هویج ها را به صورت ریز خرد نمایید و از قبل آن را بپزید.

• قادر هستید به جای سرکه از آبلیمو و یا آبغوره استفاده نمایید.

• در صورت تمایل قادر هستید شکر را حذف و یا میزان آن را کم و زیاد نمایید.

 

خواص خورش لبو :

خورش لبو یک غذای خیلی مقوی و مملو از ویتامین ها و مواد معدنی است. لبو مملو از آنتی اکسیدان ها است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. همچنین لبو منبع خوبی از ویتامین های A، C و K است.

 

گوشت قرمز نیز یک منبع خوب از پروتئین، آهن و روی است. بر این اساس خورش لبو یک غذای کامل و مقوی برای تمام اشخاص به ویژه کودکان و زنان باردار است.

 

سرو خورش لبو:

خورش لبو را قادر هستید با برنج، نان یا پلو زعفرانی سرو نمایید. همچنین قادر هستید از ترشی یا سالاد شیرازی برای سرو خورش استفاده نمایید.

 

سخن پایانی :

اگر به غذاهای ملس و شیرین علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنم این غذای متفاوت را درست نمایید و از خوردن آن لذت ببرید. این غذا را قادر هستید به همراه کشک و یا ماست با نان سرو نمایید و یا به همین صورت با برنج میل نمایید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها