لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

روش آماده کردن پنیر خامه ای خانگی خوش مزه و لذیذ


نکاتی برای درست کردن پنیر خامه ای

روش آماده کردن پنیر خامه ای خانگی خوش مزه و لذیذ

 

روش درست کردن پنیر خامه ای خانگی

در این نوشته از بیتوته، با روش آماده کردن پنیر خامه ای آشنا می شوید. پنیر خامه ای یک پنیر تازه و نرم است که از شیر یا خامه آماده کردن می‌شود. این پنیر دارای طعمی ملایم و خامه‌ای است و در بسیاری از غذاها و دسرها کاربرد دارد.

پنیر خامه ای، یک ماده همه کاره که در انواع غذاها از کیک پنیر گرفته تا فراست یافت می گردد، به روش شگفت انگیزی در خانه درست می گردد. تنها با تعداد انگشت شماری از مواد تشکیل دهنده و چند مرحله اساسی، قادر هستید پنیر خامه ای و قابل پخش خود را تولید نمایید که مطمئناً خانواده و دوستان شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

پنیر خامه ای یک پنیر تازه و نرم است که از شیر یا خامه آماده کردن می‌شود. این پنیر دارای طعمی ملایم و خامه‌ای است و در بسیاری از غذاها و دسرها کاربرد دارد. پنیر خامه ای را می‌توان به صورت ساده یا با افزودن ادویه‌جات و مزه‌دهنده‌های مختلف آماده کردن نمود.

 

روش آماده کردن پنیر خامه ای خانگی :

 

مواد لازم برای آماده کردن پنیر خامه ای :

مواد لازم برای آماده کردن پنیر خامه ای خانگی :

 شیر پاستوریزه یا غیرپاستوریزه یک و نیم لیتر
 سرکه‌ی سفیدیک چهارم پیمانه
 نمک نصف قاشق چایخوری

 

طرزتهیه پنیر خامه ای خانگی :

برای آماده کردن پنیر خامه ای می بایست از شیر پرچرب استفاده نمایید، مهم نیست شیر پاستوریزه است یا غیرپاستوریزه فقط می بایست پرچرب باشد. شیر را روی حرارت قرار بدهید تا شیر گرم شود و بجوش بیاید. زمانی که شیر جوشید،شعله را متوسط رو به کم نمایید و سرکه را کم کم به آن بیافزایید و هم بزنید تا زمانی که شیر دلمه شد و کاملا آب آن جدا شد. سپس شعله را خاموش نمایید.

 

داخل یک صافی پارچه پنیر را قرار بدهید و شیر دلمه شده را داخل آن خالی نمایید. دستمال را کمی بپیچانید و تا مقداری از آب آن خارج شود. برای آماده کردن پنیر خامه ای نیازی به قرار دادن جسم سنگین نیست. زیرا  مثل دیگر پنیرها نباید سفت باشد.

 

بعد از اینکه خنک شد آن را داخل همزن بریزید و به اندازه ی سلیقه ی خود نمک به آن بیافزایید و خوب مخلوط نمایید. اگر سفت بود و یا دانه دانه بود، مقدار کمی از آب شفافی که از شیر بدست آمد را به آن بیافزایید. در صورت تمایل قادر هستید خامه ی صبحانه یا کره به آن بیافزایید و خوب مخلوط نمایید تا بافتی نرم و یک دست و خامه ای بدست آورید.

 

طرزتهیه پنیر خامه ای

مراحل درست کردن پنیر خامه ای

 

در مرحله ی پایانی قادر هستید مقداری سبزیجات خشک و یا سیر به سلیقه ی خود به آن بیافزایید. در پایان پنیر را داخل ظرف درب دار بریزید و به زمان 7-10 روز در یخچال نگهداشتن نمایید. به علت اینکه به پنیر مواد نگهدارنده اضافه نمی شود، نمی توان آن را به زمان زیاد نگهداشتن نمود.

 

مراحل تهیه پنیر خامه ای خانگی

روش ی درست کردن پنیر خامه ای

 

نکته برای آماده کردن پنیرخامه ای :

در بعضی دستورات خامه را جایگزین شیر نمایید. به این صورت که خامه را بجوشانید و حرارت را کم نمایید و به آن سرکه بیافزایید. و زمانی که دلمه شد آن را داخل صافی بریزید و ادمه ی مراحل را به روشی بالا ادامه بدهید.

 

قادر هستید از آب لیموترش به جای سرکه استفاده نمایید.

 

نکته های ایمنی :

برای پیشگیری از رشد باکتری‌ها، پنیر خامه ای را می بایست در یخچال نگهداشتن نمود. همچنین می بایست ظرف شامل پنیر خامه ای را به طور کامل بپوشانید تا از خشک شدن آن پیشگیری شود.

 

کاربردهای پنیر خامه ای :

پنیر خامه ای را میتوان به صورت خام، پخته یا مزه دار شده استفاده نمود. بعضی از کاربردهای پنیر خامه ای عبارتند از:

 

ماست یونانی: پنیر خامه ای را با ماست یونانی مخلوط نمایید و یک دسر یا صبحانه خوش طعم آماده کردن نمایید.

 

سس پنیر: پنیر خامه ای را با شیر، آرد و ادویه جات مخلوط نمایید و یک سس پنیر خوش طعم برای پاستا یا سبزیجات آماده کردن نمایید.

 

ساندویچ: پنیر خامه ای را با خیارشور، گوجه فرنگی و سایر مواد دلخواه خود مخلوط نمایید و یک ساندویچ خوش طعم آماده کردن نمایید.

 

کیک و شیرینی: پنیر خامه ای را با شکر و سایر مواد دلخواه خود مخلوط نمایید و یک کرم خامه ای برای کیک و شیرینی آماده کردن نمایید.

 

سوالات متداول

برای چه پنیر خامه ای من دانه دار است؟

اگر شیر بیش از حد بجوشید و چربی آن جدا شود پنیر شما دانه دانه می گردد. اگر از شیر پاستوریزه ی پرچرب استفاده می نمایید، خوبتر است آن را به نقطه ی جوش برسانید اما اجازه ندهید بجوشد. اضافه کردن نمک، خامه و مقداری از آب پنیر بدست آمده از شیر سبب لطیف شدن پنیر شما می گردد. آن را داخل همزن به خوبی مخلوط نمایید تا لطیف و یکدست شود.

 

تفاوت پنیر خامه ای با سایر پنیرها چیست؟

آنها عمدتاً در ماهیت و آخرین مرحله تولید متفاوت هستند. برای آماده کردن ی پنیرهای معولی بعد از ریختن در صافی جسم سنگینی روی آن قرار می دهید تا آب آن به خوبی خارج شود و بعد از خارج شدن آب و سفت شدن آن، پنیر شما آماده می گردد. اما پنیر خامه ای را می بایست داخل همزن به همراه نمک و آب پنیر و خامه یا کره خوب مخلوط نمایید. تا بافت نرم و لطیفی پیدا نماید.

 

نتیجه :

پنیر خامه ای یک ماده غذایی versatile است که میتوان از آن در بسیاری از غذاها و دسرها استفاده نمود. آماده کردن پنیر خامه ای در خانه کار ساده ای است و میتوان آن را با مزه دلخواه خود آماده کردن نمود.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها