لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

روش آماده کردن آش گوشت بوشهری: طعمی به یاد ماندنی از جنوب ایران


روش های درست کردن آش گوشت بوشهری

روش آماده کردن آش گوشت بوشهری: طعمی به یاد ماندنی از جنوب ایران

 

روش پخت آش گوشت بوشهری

در این نوشته از بیتوته، با روش آماده کردن آش گوشت بوشهری آشنا می شوید. آش گوشت بوشهری، یکی از آش‌های اصیل و سنتی جنوب ایران است که با مزه و عطر بی‌نظیر خود، طرفداران بسیاری دارد. این آش به علت غلظت و کشسانی ویژه خود، به عنوان یک غذای کامل و سیرکننده شناخته می‌شود و در وعده‌های ناهار یا شام سرو می‌شود.

آش گوشت بوشهری، از جمله آش‌های سنتی و اصیل ایرانی است که با عطر و طعمی بی‌نظیر، طرفداران بسیاری را به خود جذب نموده است. این آش، به علت غلظت و کشسانی ویژه خود، به عنوان یک وعده غذایی کامل و مقوی شناخته می‌شود و در بسیاری از نقاط ایران، به خصوص در جنوب کشور، پخت می‌شود.

 

طرزتهیه آش گوشت بوشهری :

مواد مورد نیاز برای آماده کردن این آش اصیل جنوبی به شرح جدول زیر است:

 

مواد لازم برای پخت آش گوشت بوشهری :

 گوشت گوسفندی 300 گرم
 پیاز 1 عدد
 لوبیا قرمز  2 لیوان 
 برنج ایرانی 1 لیوان
 شوید و تره 1.5 لیوان 
 ترخون خشک2 قاشق غذاخوری
 نمک، فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه به مقدار لازم
 پیاز داغ به مقدار لازم

 

روش آماده کردن آش گوشت بوشهری :

برای پخت آش گوشت بوشهری، می بایست لوبیا قرمز را حداقل 12 ساعت قبل خیس نمایید. در طول این زمان چند بار آب آن را عوض نمایید تا نفخ آن گرفته شود. بعد از تمام کردن زمان خیساندن لوبیا، ابتدا گوشت را داخل قابلمه ای مناسب بریزید، سپس 1 عدد پیاز را به تکه های بزرگ خرد نمایید و به گوشت بیافزایید. آب لوبیاها را دور بریزید و آن ها را به گوشت بیافزایید.

 

مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، و ادویه های مورد نیاز خود را به آن بیافزایید. به مقدار لازم آب به آن بیافزایید. دقت نمایید برای مزه خوبتر گوشت و لوبیا، خوبتر است به اندازه ای آب بیافزایید که در حین پخت به آن آبی اضافه نکنید. زیر شعله را زیاد نمایید زمانی که جوش آمد، حرارت آن را متوسط نمایید تا به آرامی بپزد.

 

در نیم ساعت پایانی پخت گوشت و لوبیا، برنج را پاکیزه نمایید و بشویید و در قابلمه ای مناسب به صورت جداگانه با مقداری آب بپزید اجازه بدهید کاملا له شود. در پایان پخت برنج شوید و تره خرد شده و نمک و فلفل و زردچوبه را بیافزایید و اجازه بدهید با هم بپزند. دقت نمایید که آب آن به طور کامل کشیده نشود و برنج ته نگیرد.

 

در این مرحله گوشت های پخته شده را ریش نمایید و لوبیاها را داخل همزن یا غذاساز پوره نمایید و آن را به برنج بیافزایید. آب گوشت و ترخون را به آن بیافزایید و اگر ادویه ای لازم دارد به آن بیافزایید. اجازه بدهید تمام مواد با حرارت ملایم بپزند. در حین پخت آن را دائم هم بزنید تا ته نگیرد و آش شما غلیط و جا افتاده شود.

 

در نیم ساعت پایانی پخت، گوشت ریش شده و پیاز داغ را به آش بیافزایید و آن را هم بزنید. سپس آن را در ظرف های مناسب سرو بریزید و با پیاز داغ و در صورت تمایل با دارچین تزیین نمایید. و با نان میل نمایید.

 

نکته هایی برای درست کردن آش گوشت بوشهری

آموزش درست کردن آش بوشهری

 

نکاتی برای پخت آش بوشهری :

• برای پخت آش گوشت بوشهری، پس از مخلوط کردن گوشت و لوبیا و برنج می بایست آن را به صورت پیوسته هم بزنید زیرا خیلی سریع ته می گیرد.

 

• آش گوشت بوشهری لعاب دار است و کش می آید مثل آش های صبحانه است و اصلا نباید آب دار باشد.

 

• اضافه کردن آب لوبیا و گوشت، آش شما را کمی قرمز می نماید. در صورت دوست نداشتن رنگ آن قادر هستید از لوبیا سفید استفاده نمایید، اما دستور اصلی این آش با لوبیا قرمز است.

 

• پوره کردن لوبیا و اضافه کردن آن به آش باعث کش آمدن آش شما می گردد.

• برای پخت آش گوشت بوشهری قادر هستید از برنج نیم دانه استفاده نمایید. در این صورت به زمان کمتری برای پخت نیاز دارد.

 

• برای چاشنی زیادتر می‌توانید از ادویه‌های مخصوص آش، آب نارنج و فلفل قرمز استفاده نمایید.

• برای مزه خوبتر، می‌توانید از گوشت دنده گوسفند برای پخت آش استفاده نمایید.

• برای کش آمدن زیادتر، خوبتر است از گوشت گردن گوسفند استفاده نمایید.

 

مواد لازم برای تهیه آش گوشت بوشهری

نکته هایی برای پخت آش گوشت بوشهری

 

آش گوشت بوشهری، یک تجربه آشپزی دلچسب :

پخت آش گوشت بوشهری، تجربه‌ای دلچسب و لذت‌بخش است که می‌تواند شما را به دنیای مزه‌های اصیل ایرانی رهنمون نماید. این آش، با عطر و طعمی بی‌نظیر و خواص سودمند، می‌تواند به عنوان یک غذای کامل و مقوی در برنامه غذایی شما قرار گیرد.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها