لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

روش آماده کردن کتلت نخود به روش های متفاوت


طرز تهیه کتلت نخود به روش های متفاوت

درست کردن کتلت نخود با گوشت

 

روش های متفاوت برای آماده کردن کتلت نخود

در این نوشته از بیتوته، با روش آماده کردن کتلت نخود به روش های متفاوت آشنا می شوید. کتلت نخود، یک غذای خوش طعم و ساده است که می‌تواند به عنوان یک وعده کامل یا پیش‌غذا سرو شود. این غذا مملو از پروتئین و فیبر است و می‌تواند جایگزینی مناسب برای گوشت باشد.

کتلت نخود یک غذای خوش طعم، سالم و گیاهی است که قادر هست جایگزین مناسبی برای کتلت گوشت باشد. این غذا به علت داشتن نخود، منبع خوبی از پروتئین، فیبر و ویتامین ها است و قادر هست یک وعده غذایی کامل و مقوی باشد. البته یک دستور آن با گوشت آماده کردن می گردد که برای گیاهخواران مناسب نیست.

 

روش آماده کردن کتلت نخود با گوشت :

 

مواد لازم برای آماده کردن کتلت نخود با گوشت :

 نخود پخته شده 3 پیمانه
 گوشت چرخ نموده 200 گرم
 پیاز 1 عدد
 سیر رنده شده 2 حبه
 ادویه ( زردچوبه، فلفل، نمک، آویشن )  به مقدار لازم
 تخم مرغ 1 عدد
 جعفری خرد شده نصف پیمانه
 آرد سوخاری 2 قاشق غذاخوری

 

روش آماده کردن کتلت نخود :

برای آماده کردن کتلت نخود، ابتدا حدود یک روز قبل نخود را خیس نمایید و خوب بپزید. نخود پخته شده را داخل مخلوط کن بریزید و خوب له نمایید و یا آن ها را چرخ نمایید. سپس پیاز را رنده نمایید و به نخود بیافزایید. گوشت چرخ نموده را نیز به آن بیافزایید بعد از آن سیر رنده شده، ادویه ها و جعفری را بیافزایید و با قاشق خوب مخلوط نمایید. در این مرحله تخم مرغ را بیافزایید و خوب ورز بدهید. 2 قاشق آرد سوخاری را روی آن بریزید و باز خوب ورز بدهید. روی ظرف را بپوشانید و حدود 1 ساعت داخل یخچال قرار بدهید تا مواد خوب به خورد هم بروند. بعد از آن از مواد به شکل دلخواه قالب بزنید و در روغن داغ سرخ نمایید. و با گوجه و خیارشور میل نمایید.

 

روش آماده کردن کتلت نخود با سیب زمینی :

مواد لازم برای تهیه کتلت نخود

روش پخت کتلت نخود با سیب زمینی

 

مواد لازم برای آماده کردن کتلت نخود با سیب زمینی برای 4 نفر:

 نخود400 گرم
 سیب‌زمینی پخته شده 1 عدد
 پیاز 1 عدد 
 سیر4 تا 5 حبه
 جعفری خردشده 2 قاشق غذاخوری 
 پودر سوخاری یا آرد نخودچی2 قاشق غذاخوری
 نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
زردچوبه و پودر کاریبه مقدار لازم
 پودر سیر و پودر پیازبه مقدار لازم
زیره و تخم گشنیزبه مقدار لازم
 تخم مرغ 1 تا 2 عدد 

 

طرزتهیه کتلت نخود با سیب زمینی :

حدود یک روز قبل نخود را خیس نمایید و خوب بپزید. سپس نخودها را با مخلوط کن و یا چرخ گوشت خوب میکس و یا چرخ نمایید، سپس پیاز را رنده نمایید و آب آن را بگیرید و به نخودها بیافزایید. سپس سیب زمینی پخته شده را رنده نمایید و به نخود و پیاز بیافزایید و خوب ورز بدهید. در این مرحله ادویه ها که شامل : نمک، زردچوبه، پودر سیر، پودر پیاز، تخم گشنیز، زیره، پودر کاری و فلفل سیاه را به مواد بیافزایید.

 

آن را کامل مخلوط نمایید تا مزه ها به خورد هم بروند. در این مرحله تخم مرغ را مواد بیافزایید و به مقدار لازم آرد سوخاری یا آرد نخودچی به مواد بیافزایید. مراقب باشید مواد خیلی سفت و یا خیلی شل نباشند. مقدار آن را تا جایی در نظر بگیرید که مایه کتلت چسبندگی لازم را داشته باشد. اگر حس کردید که مایه کتلت چسبندگی کافی را ندارد، یک تخم‌مرغ دیگر را هم به آن بیافزایید.

 

خوب مخلوط نمایید و روی آن را بپوشانید و حدود نیم ساعت داخل یخچال قرار بدهید. بعد از گذشت این زمان آن را به شکل دلخواه قالب بزنید و داخل روغن داغ سرخ نمایید. برای گرفتن روغن اضافی آن قادر هستید آن ها را روی دستمال روغن گیر قرار بدهید تا روغن اضافی آن گرفته شود و در پایان با نان به همراه خیارشور و گوجه میل نمایید.

 

روش آماده کردن کتلت نخود بدون گوشت و سیب زمینی :

طرز تهیه کتلت نخود با گوشت چرخ کرده

روش آماده کردن کتلت نخود بدون گوشت و سیب زمینی

 

مواد لازم برای کتلت نخود :

 نخود پخته  400 گرم
 آرد سفید 2 قاشق غذاخوری
 پیاز قرمز رنده شده یک عدد متوسط 
 رنده پوست لیمویک عدد
 پودر گشنیز 2 قاشق چایخوری
 پودر زیره سبز2 قاشق چایخوری
 پاپریکا2 قاشق چایخوری
 جعفری و شوید ساطوری 4 قاشق غذاخوری
نمک و فلفلبه میزان لازم

 

روش آماده کردن کتلت نخود بدون گوشت و سیب زمینی :

برای آماده کردن کتلت نخود، ابتدا نخودها را از روز قبل خیس نمایید و سپس آن ها را بپزید و داخل غذاساز بریزید و خوب میکس نمایید. پیاز رنده شده را به همراه پوست لیموی رنده شده، ادویه جات و شوید و جعفری خرد شده به نخودهای له شده بیافزایید و خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

 

آن را حدود نیم ساعت داخل یخچال قرار بدهید تا مزه ها به خورد هم بروند. سپس آن ها را به شکل دلخواه برگه بدهید و بعد داخل آرد بغلتانید و روی یک سینی قرار بدهید و حدود نیم ساعت داخل یخچال قرار بدهید تا خودش را بگیرد.

 

سپس کتلت ها را در روغن داغ سرخ نمایید تا دو طرف آن طلایی شود. در پایان با خیارشور و گوجه میل نمایید.

 

اگر مایه کتلت شما شل بود کمی آرد یا آرد سوخاری به آن بیافزایید و اگر خیلی سفت بود به آن تخم مرغ بیافزایید.

 

سخن پایانی :

کتلت نخود یک غذای خوش طعم، سالم استچ. این غذا به علت داشتن نخود، منبع خوبی از پروتئین، فیبر و مواد مقوی است. از این کتلت ها قادر هستید برای آماده کردن ساندویچ استفاده نمایید. این کتلت ها را قادر هستید با نان، سبزیجات تازه، سس گوجه فرنگی و … میل نمایید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها