لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

روش آماده کردن کله کنجی شیرینی سنتی ایلام


درست کردن شیرینی کله کنجی

روش آماده کردن کله کنجی شیرینی سنتی ایلام

 

روش درست کردن شیرینی کله کنجی

در این نوشته از بیتوته، با روش آماده کردن شیرینی کله کنجی آشنا می شوید. کله کنجی یکی از شیرینی های سنتی استان ایلام است که از گذشته های دور در این منطقه آماده کردن می گردد. این شیرینی از دو ماده اصلی کنجد و خرما آماده کردن می گردد و به علت مزه و عطر خوش طعم اش، طرفداران بسیاری دارد. کله کنجی معمولاً در شب یلدا و دیگر مناسبت های ویژه سرو می گردد.

کله کنجی چیست ؟

کله کنجی یکی از شیرینی های سنتی و خوش طعم استان ایلام است که از ترکیب کنجد و خرما آماده کردن می گردد. این شیرینی به علت مزه و عطر بی نظیرش، طرفداران بسیاری در سراسر ایران دارد. کله کنجی به عنوان یکی از سوغاتی های ایلام نیز شناخته می گردد.

 

با کُنجی (گِمِگَه) یکی از سوغات های خوش طعم استان ایلام آشنا شویم.

کله کنجی یک نوع حلوای شیرین و خوش طعم است که در شهر ایلام وجود دارد و به عنوان یکی از شیرینی های محلی این منطقه شناخته می گردد. مردم ایلام در زیادتر فصول از این شیرینی استفاده می کنند. مواد اصلی مورد استفاده در آماده کردن آن شامل کنجد و خرمای خشک (قصب، زی، زهدی و یا زاهدی) می گردد. این شیرینی شامل انرژی و مواد مقوی بسیاری است. خرما به عنوان یکی از مواد اصلی در آماده کردن انواع نان ها و شیرینی های سنتی ایرانی خیلی محبوب است و نشانگر ارزش غذایی بالا و فرهنگ غذایی سالم اجداد است.

 

برای آماده کردن کله کنجی، از خرمای خشک (ژی) و کنجد استفاده می گردد. بخش دشوارتر در آماده کردن این شیرینی، کوبیدن مواد درون یک وسیله به نام چالگ و میه کت است. این عمل نیازمند انرژی و قدرت نسبتاً بسیاری است. با این حال، از آنجایی که همه اشخاص به آسانی این وسیله را در اختیار ندارند و شاید بخواهند این شیرینی خوش طعم استان ایلام را خودشان آماده کردن کنند، قادر هستند از چرخ گوشت استفاده کنند.

 

این روش، امکان دستیابی به مزه مشابه با استفاده از چالگ و میه کت را فراهم می نماید، اگر چه شاید به پای چالگ و میه نرسد. علت استفاده از چالگ و میه کت در درست کردن شیرینی کله کنجی، به علت بهبود فرایند آماده کردن و روغن انداختن آن است که تنها با کوبیدن مواد اولیه میتوان به نتیجه مطلوب و مورد نظر به دست آورد.

 

مهم ترین علت استفاده این شیرینی، انرژی فوق العاده و عدم حضور چربی های مضری است که بیشتر در اکثر شیرینی های دیگر مشاهده می گردد.

 

روش آماده کردن کله کنجی :

نکاتی برای تهیه کله کنجی

درست کردن شیرینی کله کنجی

 

مواد لازم کله کنجی :

 کنجد 500 گرم
 خرما خشک1 کیلو گرم

 

روش آماده کردن کله کنجی :

برای آماده کردن ی کله کنجی، ابتدا کنجدها را بشویید سپس اجازه دهید تا آب آن به خوبی گرفته شده و خشک شوند.

در همین حین خرماها را نیز بشویید و در آبکش بریزید و اجازه بدهید آب اضافی آن ها خارج شود. سپس هسته های آن ها را جدا نمایید. و آن ها را داخل هاونگ بکوبید.

تابه ای را روی حرارت ملایم قرار بدهید و کنجدهای خشک شده را داخل آن بریزید و آن ها را هم بزنید تا بو داده شوند دقت نمایید که نسوزند، رنگ آن ها که کمی تغییر نمود کافی است.

 

خرماها را به آن ها بیافزایید و حسابی با هم مخلوط نمایید و تفت بدهید حدود 5-10 دقیقه زمان ضروری است تا کنجد و خرما به خوبی با هم مخلوط و یکدست شوند. زمانی که کاملا مخلوط و یکدست شدند. قادر هستید برای نرم تر شدن و منسجم شدن آن ها را داخل چرخ گوشت بریزید و 2-3 بار چرخ نمایید تا کاملا منسجم و یکدست شود و چسبندگی لازم را به دست بیاورد.

 

اجازه بدهید مخلوط خرما و کنجد خنک شود، سپس آن را روی سطح کار آشپزخانه مسطح نمایید و قطر آن را به 2 میلیمتر برسانید و به شکل دلخواه برش و یا قالب بزنید. قادر هستید آن ها را به اندازه ی گردو گرد نمایید.

 

در پایان قادر هستید برای تزیین آن را داخل کنجد بو داده و یا پودر پسته، پودر گردو، پودر نارگیل و حتی پودر دارچین بغلتانید و یا روی آن ها بپاشید. به علت خاصیت چسبندگی که دارد به آسانی تزیین می گردد و مواد به آن می چسبد.

 

آن را در یخچال قرار بدهید و با چای و دمنوش مناسب میل نمایید.

 

روش های تهیه شیرینی کله کنجی

نکاتی برای آماده کردن کله کنجی

 

نکاتی برای درست کردن کله کنجی :

• برای آماده کردن کله کنجی قادر هستید از خرما زاهدی تازه استفاده نمایید، خرماها نباید خیلی خشک و سفت باشند.

 

• اگر می خواهید شیرینی شما شیرین تر باشد، قادر هستید مقدار شکر را در آن افزایش دهید.

 

• برای اینکه شیرینی شما مزه بهتری داشته باشد، قادر هستید مقداری پودر هل یا پودر دارچین به آن بیافزایید.

 

• کله کنجی را قادر هستید در ظرف در بسته به زمان چند روز در یخچال نگهداشتن نمایید.

 

خواص کله کنجی :

کله کنجی یک شیرینی مقوی و مملو از مواد مقوی است. این شیرینی منبع خوبی از پروتئین، فیبر، آهن و ویتامین های گروه B است. کله کنجی همچنین دارای طبع گرم است و برای افرادی که در فصل زمستان دچار سرماخوردگی و آنفلونزا می شوند، سودمند است.

 

شیرینی کله کنجی طبع گرمی دارد و برای فصل های سرد سال خیلی مناسب است. این شیرینی انرژی زا است و قادر هست به عنوان یک میان وعده یا عصرانه سالم و مقوی استفاده شود.

 

در پایان :

شیرینی کله کنجی یک شیرینی سنتی و سالم است که از مواد اولیه طبیعی آماده کردن می گردد. این شیرینی مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. خرما منبع خوبی از فیبر، پتاسیم، آهن و منیزیم است. کنجد نیز منبع خوبی از پروتئین، چربی های سالم، کلسیم و منیزیم است.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها