لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

روش آماده کردن شیرینی جلبی به روش های متفاوت


طرز تهیه شیرینی جلبی

روش آماده کردن شیرینی جلبی به روش های متفاوت

 

روش های پخت شیرینی جلبی

در این نوشته از بیتوته، شما را با روش آماده کردن جلبی یکی از شیرینی های سنتی کشور هند و افغانستان و پاکستان است. این شیرینی ظاهری شبیه زولبیا دارد اما روش پخت خیلی ساده ای دارد. قادر هستید آن را در خانه آماده کردن نمایید و از خوردن آن لذت ببرید.

جلبی یکی از شیرینی های سنتی و محبوب در کشورهای هند، پاکستان و افغانستان است. این شیرینی سنتی را با مواد اولیه مختلف و با مزه های گوناگون آماده کردن می کنند. این شیرینی ظاهری شبیه به زولبیا ما ایرانی ها دارد که خیلی خوش طعم است اما دردسر پخت زولبیا را ندارد، پیشنهاد می نماییم آن را در ماه رمضان آماده کردن نمایید و از خوردن آن لذت ببرید. جلبی در هند به تاتلی جلیبی یا تاتلی هندی نیز معروف است.

 

روش آماده کردن جلبی :

 

مواد لازم جلبی :

آرد سفید2 پیمانه
آب ولرم1 پیمانه
آرد برنج2 قاشق غذاخوری
ماست2 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر1 قاشق چایخوری سرپر
زعفران دم نموده1 الی 2 قاشق غذاخوری
زردچوبه1/4 قاشق چایخوری
وانیل یا دارچین1/4 قاشق چایخوری
روغنبه مقدار لازم

 

مواد لازم برای شربت :

شکر1 پیمانه
آب2/3 پیمانه
گلاب2 قاشق غذاخوری
زعفران1 قاشق غذاخوری
جوهر لیمو نوک قاشق چایخوری

 

روش پخت شیرینی جلبی :

ابتدا شربت را آماده کردن نمایید، برای این کار داخل یک قابلمه شکر و آب را بریزید و هم بزنید تا شکر کمی حل شود سپس روی حرارت ملایم قرار دهید و به آن گلاب و زعفران را بیافزایید و صبر نمایید تا خوب غلیظ شود سپس در انتهای پخت شربت جوهر لیمو یا آب لیموترش را بیافزایید و پس از چند دقیقه از روی حرارت بردارید برای اینکه شربت شکرک نزند سعی نمایید از ابتدا اصلا هم نزنید و خود شربت با جوشیدن، شکر را حل نماید و اجازه بدهید تا کمی ولرم شود. در همین حین به سراغ پخت جلبی بروید.

 

برای آماده کردن جلبی ابتدا آرد را در کاسه ای الک نمایید و همه مواد را به آن بیافزایید و با همزن دستی خوب هم بزنید غلظت مواد نباید خیلی زیاد و نه خیلی شل باشد اگر خیلی سفت بود مقداری آب بیافزایید افزودن زردچوبه سبب خوش رنگ شدن جلبی می گردد و در مزه و مزه نهایی تاثیری ندارد سپس روی مواد را بپوشانید و برای نیم ساعت تا ۱۵ دقیقه در دمای محیط به آن استراحت دهید تا روی خمیر آغاز به حباب های ریز نماید.

 

داخل یک قابلمه ای مناسب یا شیرجوش روغن بریزید و اجازه بدهید داغ شود. در این زمان مواد را داخل قیف یکبار استفاده بریزید. نوک قیف را کمی سوراخ نمایید و داخل روغن داغ به صورت دایره ای مثل زولبیا بریزید. اجازه بدهید یک طرف آن سرخ شود و سپس برگردانید تا طرف دیگر سرخ شود.

 

جلبی های سرخ شده را داخل دستمال روغن گیر قرار بدهید و صبر نمایید تا روغن اضافی آن کشیده شود و بعد داخل شربت ولرم قرار دهید و پس از چند دقیقه از شربت خارج نموده و سرو نمایید.

 

روش آماده کردن آسان ترین روش آماده کردن جلبی :

مواد لازم برای تهیه شیرینی جلبی

روش درست کردن شیرینی جلبی

 

مواد لازم برای آماده کردن جلبی ساده :

آرد یک و نیم پیمانه
آبیک پیمانه
خمیرمایه تاره20 گرم
روغنبه مقدار لازم

 

روش درست کردن شیرینی جلبی :

برای این دستور شربت بار مثل روش بالا آماده کردن می گردد. آرد را الک نمایید و با آب و یک قاشق غذاخوری روغن مایع و 20 گرم خمیر مایه مخلوط نمایید. آرد را کاملا حل نمایید. و برای چند دقیقه اجازه بدهید خمیر ور بیاید. بعد از ور آمدن خمیر را داخل قیف بریزید، داخل قابلمه ای روغن زیاد بریزید و به شکل دایره داخل روغن زیاد سرخ نمایید، دو طرف آن را سرخ نمایید و از داخل روغن خارج نمایید و داخل شربت بار ولرم قرار بدهید و سپس خارج نمایید. اگر خمیر مایه ندارید قادر هستید از یک قاشق غذاخوری ماست استفاده نمایید. اما خمیر مایه آن را تردتر می نماید.

 

نکاتی برای تهیه شیرینی جلبی

آسان ترین روش آماده کردن جلبی

 

نکاتی برای پخت جلبی :

• برای اینکه شربت شما شکرک نزند، آن را روی حرارت کاملا ملایم بپزید.

• اگر می خواهید شهد به داخل جلبی ها برود، زمانی که داغ هستند داخل شربت قرار بدهید.

• روغن جلبی نباید کم باشد و می بایست در روغن غوطه ور باشد تا ترد و طلایی شود.

• جلبی ها را نباید بیش از حد سرخ نمایید، زیرا سفت می شوند.

• به جای زردچوبه قادر هستید از زعفران به تنهایی استفاده نمایید.

• مایه شیرینی جلبی نه می بایست سفت باشد و نه خیلی شل و رقیق.

• اگر مواد خیلی شل شد به آن آرد بیافزایید.

• اگر مواد خیلی سفت بود به آن آب بیافزایید.

 

روش پخت جلبی

نکته هایی برای آماده کردن جلبی

 

سخن پایانی :

جلبی یک شیرینی خوش طعم و پرطرفدار است که با روش های مختلفی آماده کردن می گردد. با رعایت نکته های گفته شده در این نوشته، قادر هستید جلبی های خوش طعم و لذیذی را در خانه آماده کردن نمایید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها