لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

آدنوکارسینوما؛ سرطانی که می‌تواند در هر جایی رخ دهد


آدنوکارسینوما, آدنوکارسینوما روده چیست, سرطان ریه آدنوکارسینوما

آدنوکارسینوم نوعی سرطان است

 

آدنوکارسینوما: علل ،علایم ، تشخیص و درمان

آدنوکارسینوما نوعی سرطان است که از سلول‌های اپیتلیال غدد تولیدکننده مایع یا مخاط ایجاد می‌شود. در این نوشته از بیتوته، به بررسی این بیماری و علائم، عوامل خطر، تشخیص و درمان آن می‌پردازیم.

آدنوکارسینوم (Adenocarcinoma) نوعی سرطان است. در غده هایی که اندام های شما را پوشانده اند، ایجاد می گردد. انواع شایع آدنوکارسینوم شامل سرطان سینه، معده، پروستات، ریه، پانکراس و سرطان روده بزرگ است.

 

آدنوکارسینوما, آدنوکارسینوما روده چیست, سرطان ریه آدنوکارسینوما

آدنوکارسینوم قادر هست در هر جایی از بدن شما ایجاد شود

 

آدنوکارسینوم چیست؟

اگر به شما گفته شده که آدنوکارسینوم دارید، به این معنی است که سرطانی در غدد شما وجود دارد. این غدد مایعی تولید می کنند که به بدن شما کمک می نماید تا عملکردهای مختلفی را انجام دهد. آدنوکارسینوم قادر هست در هر جایی از بدن شما ایجاد شود، اما شایع ترین مکان های آن عبارتند از: 

• پستان

• پروستات

• پانکراس

• مری

• کولون / رکتوم

• معده

• ریه ها

 

سرطان های آدنوکارسینوما چقدر شایع هستند؟

آدنوکارسینوم شایع ترین نوع سرطان است که اندام های شما را تحت اثر قرار می دهد. آدنوکارسینوم مسئول موارد زیر است:

• تقریبا تمام سرطان های پروستات

• اکثر سرطان های سینه

• حدود 96 درصد از سرطان های روده بزرگ

• تقریباً 95 درصد از سرطان های پانکراس

• حدود 40 درصد از سرطان های ریه سلول غیر کوچک 

 

آدنوکارسینوما, آدنوکارسینوما روده چیست, سرطان ریه آدنوکارسینوما

آدنوکارسینوم ها قادر هستند در غدد اندام شما آغاز به رشد کنند

 

آدنوکارسینوم چطور بر بدن من تأثیر می گذارد؟

آدنوکارسینوما در سلول های واقع در غدد که اندام های شما را پوشانده اند (سلول های اپیتلیال غده ای) ایجاد می گردد. این سلول ها ترشحات مخاطی، شیره گوارشی یا مایعات دیگر را ترشح می کنند. اگر سلول های غده ای شما آغاز به تغییر یا رشد خارج از کنترل کنند، تومورها قادر هستند تشکیل شوند. بعضی از تومورهای موجود در سلول های غدد سرطانی نیستند. به این موارد آدنوم می گویند. با این حال، بعضی از تومورهایی که در سلول های غدد تشکیل می شوند سرطانی هستند. این آدنوکارسینوم نامیده می گردد.

 

آدنوکارسینوم ها قادر هستند در غدد اندام های شما آغاز به رشد کنند، اما شاید به سایر قسمت های بدن شما نیز سرایت کنند. این به این علت است که سلول های سرطانی قادر هستند از تومور اصلی جدا شده و از راه جریان خون یا سیستم لنفاوی به سایر نقاط بدن سفر کنند. این شاید شامل مغز، کبد، ریه ها، غدد لنفاوی، استخوان و مغز استخوان شما باشد.

 

تفاوت بین آدنوکارسینوم و کارسینوم چیست؟

کارسینوم شایع ترین شکل سرطان است. در بافت اپیتلیال پوست یا اندام های داخلی شما آغاز می گردد. آدنوکارسینوم یک زیرگروه از سرطان است. در غده هایی که قسمت داخلی اندام های شما را پوشانده اند رشد می نماید.

 

آدنوکارسینوما, آدنوکارسینوما روده چیست, سرطان ریه آدنوکارسینوما

استفاده دخانیات عامل اصلی آدنوکارسینوم است

 

چه چیزی سبب آدنوکارسینوم می گردد؟

چند عامل در ایجاد این بیماری نقش دارند. شایع ترین علل آدنوکارسینوم عبارتند از:

سیگار کشیدن: استفاده دخانیات عامل اصلی آدنوکارسینوم و سایر انواع سرطان است.

قرار گرفتن در معرض سموم مضر در خانه یا محیط کار شما نیز قادر هست سبب آدنوکارسینوم شود.

پرتودرمانی قبلی: اگر در گذشته پرتودرمانی داشته اید، خطر ابتلا به آدنوکارسینوما در شما زیادتر است.

 

علائم رایج آدنوکارسینوما چیست؟

علائم آدنوکارسینوما بسته به ناحیه ای از بدن که تحت اثر قرار گرفته است قادر هست متفاوت باشد. در ادامه بعضی از علایم رایج کارسینوما را برای شما بیان نموده ایم:

 

سرطان پروستات

بیشتر اوقات، مردان در اوایل علائم واضحی ندارند. در مراحل پیشرفته، شاید متوجه شوید:

 اختلال در نعوظ.

 خون در ادرار شما

 نیاز مکرر به ادرار کردن

 

سرطان پستان

این نوع سرطان بیشتر در مراحل اولیه قبل از آغاز زیادتر علائم در ماموگرافی یافت می گردد. مواقع دیگر، شاید متوجه علائم هشدار دهنده خاصی شوید، از جمله:

 تغییر در شکل یا اندازه سینه شما

 تورم سینه

 پوست قرمز یا پوسته پوسته می گردد

 مایع خونی از نوک پستان شما نشت می نماید

• گودی یا ناهمواری پوست 

 

آدنوکارسینوما, آدنوکارسینوما روده چیست, سرطان ریه آدنوکارسینوما

علائم آدنوکارسینوما بسته به محل آن قادر هست متفاوت باشد

 

سرطان کولورکتال (کولون)

اگر تومور به اندازه کافی بزرگ نشده باشد، شاید هیچ علامتی را متوجه نشوید. حتی اگر سرطان کولورکتال به طور معمول سبب خونریزی در مدفوع شما شود، شاید مقدار آن برای دیدن خیلی کم باشد. در اینجا بعضی علائم دیگر وجود دارد که می بایست مراقب آنها باشید:

 درد شکم

 اسهال

 یبوست

 گاز یا نفخ

 کم شدن وزن غیر قابل توضیح

 

سرطان پانکراس

اکثر افرادی که سرطان لوزالمعده دارند تا مراحل پایانی علائمی ندارند. نخستین نشانه هشدار معمولاً درد معده و کم شدن وزن است. علائم دیگر عبارتند از:

 سوزش سردل

 تهوع و استفراغ

 احساس نفخ

 از دست دادن اشتها

 کمر درد

 مدفوع که شناور است

 

سرطان ریه

نخستین نشانه معمولا سرفه مزمن است. شاید بزاق و مخاط را با مقدار کمی خون سرفه نمایید. علائم دیگر شاید شامل موارد زیر باشد:

 سختی در تنفس

 درد قفسه سینه

 خس خس سینه

 گرفتگی صدا

 از دست دادن اشتها

 کم شدن وزن

 

سرطان مری

 مشکل در بلعیدن 

 درد، فشار یا سوزش در قفسه سینه

 سوزش سر دل یا سوء هاضمه

 سرفه کردن

 گرفتگی صدا

 

سرطان معده

 دل درد

 احساس سیری پس از خوردن مقدار کمی غذا

 مشکل در بلعیدن

 نفخ

 حالت تهوع

 سوزش سر دل یا سوء هاضمه

 

آدنوکارسینوما, آدنوکارسینوما روده چیست, سرطان ریه آدنوکارسینوما

آدنوکارسینوما قادر هست به سایر قسمت های بدن شما سرایت نماید

 

آیا آدنوکارسینوما قادر هست به سایر قسمت های بدن من سرایت نماید؟

بله. آدنوکارسینوما قادر هست به سایر قسمت های بدن شما سرایت نماید. این زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سرطانی از تومور جدا می‌شوند و از راه جریان خون یا سیستم لنفاوی در سراسر بدن شما حرکت می‌کنند. به این آدنوکارسینوم مهاجم می گویند.

 

محل گسترش سرطان بستگی به محل آغاز سلول های غیر طبیعی دارد. به عنوان مثال، سرطان پانکراس بیشتر ابتدا به کبد گسترش می یابد. سرطان سینه بیشتر ابتدا به غدد لنفاوی گسترش می یابد. آدنوکارسینوم همچنین قادر هست به ریه ها، مغز، استخوان، مغز استخوان و سایر اندام ها گسترش یابد.

 

راههای تشخیص آدنوکارسینوم  

پزشک شما بعضی از آزمایش های تشخیصی را انجام می دهد. آنها آزمایش های خاصی را براساس محل سرطان انتخاب می کنند. اینها شاید شامل موارد زیر باشد:

 

 آزمایشات خون : خون شما قادر هست نشانه هایی از سرطان، مثل سطوح بالای آنزیم های ویژه را نشان دهد. شما همچنین شاید کم خونی ناشی از یک تومور خونریزی دهنده داشته باشید.

 

 سی تی اسکن: این روش اشعه ایکس عکس ها سه بعدی و دقیق از بافت های داخل بدن شما می گیرد. سی تی اسکن به پزشک شما کمک می‌نماید تا ببیند آیا چیزی غیرطبیعی در جریان است یا خیر.

 

 ام آر آی: این آزمون تصویربرداری از امواج رادیویی برای گرفتن تصاویری از اندام ها و بافت های شما استفاده می نماید.

 

 بیوپسی: بیوپسی نمونه کوچکی از بافت است که از اندامی که پزشک فکر می نماید شاید سرطان داشته باشید، گرفته شود. این نمونه بافت به پاتولوژیست فرستاده می گردد که آن را زیر میکروسکوپ بررسی می نماید تا ببیند آیا سلول های سرطانی وجود دارد یا خیر. بیوپسی قادر هست به شما بگوید که آیا سرطان شما فقط در یک اندام است، آیا گسترش یافته و چقدر رشد نموده است.

 

differentiation یعنی چه؟

شاید متوجه شوید که در گزارش صدمه شناسی شما واژه “differentiation” وجود دارد. این به این معنی است که پزشک شما چطور سلول های سرطانی شما را در زیر میکروسکوپ دیده است. آدنوکارسینوم با differentiation خوب به این معنی است که سلول های سرطانی شما شبیه سلول های طبیعی هستند. این نوع سرطان تمایل به رشد و انتشار کندتر دارد. آدنوکارسینوم با differentiation ضعیف به این معنی است که سلول های سرطانی شما خیلی غیرطبیعی به نظر می رسند. این نوع سرطان معمولاً سریعتر گسترش می یابد.

 

آدنوکارسینوما, آدنوکارسینوما روده چیست, سرطان ریه آدنوکارسینوما

آدنوکارسینوما در بسیاری از موارد قابل درمان است

 

آدنوکارسینوم چطور درمان می گردد؟

آدنوکارسینوما در بسیاری از موارد با موفقیت قابل درمان است. میزان بقا بسته به نوع سرطان، محل و مرحله آن متفاوت است. درمان توصیه شده برای شما به محل، اندازه و نوع تومور بستگی دارد. همچنین بستگی به این دارد که آیا سرطان به سایر قسمت های بدن شما گسترش یافته است یا خیر. سه درمان اصلی برای آدنوکارسینوم وجود دارد:

 

 عمل جراحی: معمولا خط اول درمان آدنوکارسینوما، جراحی برای برداشتن سرطان و بعضی از بافت های اطراف آن انجام می گردد.

 

شیمی درمانی: این درمان شامل استفاده از داروهایی برای از بین بردن سلول های سرطانی است. شیمی درمانی شاید در یک ناحیه ویژه یا در کل بدن شما استفاده شود.

 

پرتو درمانی: بیشتر در ترکیب با شیمی درمانی یا جراحی استفاده می گردد، پرتودرمانی از تصویربرداری برای هدف قرار دادن تومورهای آدنوکارسینوما استفاده می نماید و بافت های سالم را دست نخورده باقی می گذارد.

  

عوارض جانبی درمان آدنوکارسینوما چیست؟

عوارض جانبی درمان آدنوکارسینوما از فردی به فرد دیگر متفاوت است. حتی کسانی که تحت درمان یکسانی قرار می گیرند، قادر هستند عوارض جانبی متفاوتی را تجربه کنند. بعضی از رایج ترین عبارتند از:

• کم خونی

• اسهال

• کبودی

• یبوست

• تورم از مایع اضافی

• درد یا ناراحتی

• حالت تهوع یا استفراغ

• خستگی

بیخوابی

• هذیان

• از دست دادن اشتها

در صورت بروز هر گونه عوارض جانبی حتماً به پزشک خود آگاهی دهید. آنها قادر هستند به شما کمک کنند تا راه هایی برای کم شدن علائم خود بیابید و راحت شوید.

 

آدنوکارسینوما, آدنوکارسینوما روده چیست, سرطان ریه آدنوکارسینوما

در طول درمان یک رژیم غذایی متعادل و مقوی داشته باشید

 

چطور قادر هستم در طول درمان از خودم مواظبت کنم؟

انجام درمان سرطان قادر هست احساس ناتوانی و ناامیدی در شما ایجاد نماید. یکی از راه‌های بازیابی حس کنترل، تمرین مواظبت از خود است. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد:

• یک رژیم غذایی متعادل و مقوی داشته باشید.

• بیرون گام بزنید.

• برای ماساژ برنامه ریزی نمایید.

• یه عالمه استراحت نمایید.

• برای فعالیت هایی که شما را برآورده می نماید، زمانی پیدا نمایید.

• ذهن آگاهی یا مدیتیشن را تمرین نمایید.

اگر می خواهید ورزش نمایید، مطمئن شوید که قبل از اینکه هر چیز جدیدی را در برنامه روزانه خود بگنجانید، با پزشک خود صحبت نمایید. این تضمین می نماید که در طول درمان تا حد امکان سالم بمانید.

 

درمان آدنوکارسینوما معمولا چقدر طول می کشد؟

هیچ کتاب قانونی برای زمان درمان سرطان وجود ندارد. بعضی از اشخاص به زمان سه ماه شیمی درمانی می شوند در حالی که بعضی دیگر شاید یک سال یا زیادتر به آن نیاز داشته باشند.پزشک شما جدول زمانی درمان شما را به تفصیل با شما در میان می گذارد تا بدانید چه انتظاری دارید.

 

چطور قادر هستم خطر ابتلا به آدنوکارسینوم را کم شدن دهم؟

حتی اگر به طور کلی نمی توانید از سرطان پیشگیری نمایید، کارهایی وجود دارد که قادر هستید انجام دهید تا به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را کم شدن دهید. انتخاب سبک زندگی سالم خوبترین راه برای پیشگیری از آدنوکارسینوم و سایر انواع سرطان است:

• از محصولات تنباکو خودداری نمایید.

• فعالیت بدنی داشته باشید.

• وزن سالم را حفظ نمایید.

• از یک رژیم غذایی متعادل استفاده نمایید.

• به طور با نظم به پزشک خود مراجعه نمایید.

 

آدنوکارسینوما, آدنوکارسینوما روده چیست, سرطان ریه آدنوکارسینوما

درمان آدنوکارسینوم بسته به نوع، محل و اندازه تومور متفاوت است

 

سوالات متداول در خصوص آدنوکارسینوم

1. آیا آدنوکارسینوم کشنده است؟

پیش آگهی آدنوکارسینوم بسته به نوع، محل و اندازه تومور متفاوت است. سرطان هایی که تشخیص آنها در مراحل اولیه دشوار است، احتمالاً کشنده تر از سرطان هایی هستند که در مراحل اولیه قابل تشخیص هستند.

 

2. آدنوکارسینوم چطور ایجاد می گردد؟

هنگامی که سلول های غده ای شما آغاز به رشد و تقسیم غیرقابل کنترل می کنند، تومور تشکیل می گردد. اگر این تومور سرطانی باشد، به آن آدنوکارسینوم می گویند.

 

3. آیا آدنوکارسینوم قابل درمان است؟

بله، آدنوکارسینوم در بسیاری از موارد قابل درمان است. با تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، بسیاری از اشخاص مبتلا به آدنوکارسینوم قادر هستند زندگی طولانی و سالمی داشته باشند.

 

4. میزان بقای آدنوکارسینوما چقدر است؟

میزان بقای آدنوکارسینوم به نوع، مرحله و محل آن بستگی دارد. این یک تخمین است که بر پایه نتایج قبلی اشخاص دیگر است. نرخ بقای نسبی نشان می دهد که آیا این بیماری عمر را کوتاه می نماید یا خیر.میزان بقا به این معنی است که درصد افرادی که بعد از تشخیص سرطان زنده می مثل. این میزان بر پایه گروه بزرگی از اشخاص مبتلا به همان نوع و مرحله سرطان محاسبه می گردد.

 

5. چه زمانی می بایست به پزشک مراجعه کنم؟

اگر علائم بیش از دو هفته طول بکشد، می بایست به پزشک مراجعه نمایید. اگر علائم در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد نمود، فوراً یک قرار ملاقات تعیین نمایید.

 

6. آیا آدنوکارسینوم عود می نماید؟

آدنوکارسینوم قادر هست عود نماید، به خصوص اگر در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود. عود معمولاً در طی چند سال بعد از درمان اولیه رخ می دهد.

 

7. آیا آدنوکارسینوم قابل سرایت است؟

خیر، آدنوکارسینوم قابل سرایت نیست. این یک بیماری است که در سلول های بدن شما ایجاد می گردد و نمی تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

 

سخن پایانی در خصوص آدنوکارسینوما 

آدنوکارسینوما نوعی سرطان است که از سلول‌های اپیتلیال غدد تولیدکننده مایع یا مخاط ایجاد می‌شود. این سرطان می‌تواند در هر قسمتی از بدن که دارای غدد تولیدکننده مایع یا مخاط باشد، رخ دهد. شایع‌ترین محل‌های آدنوکارسینوما عبارتند از: پستان، روده بزرگ، ریه، پروستات و معده. علائم آدنوکارسینوما بسته به محل تومور اولیه متفاوت است. بعضی از علائم شایع آدنوکارسینوما عبارتند از: توده، خونریزی، تغییر در مدفوع یا ادرار، درد، کم شدن وزن و خستگی.

 

اگر آدنوکارسینوما در شما تشخیص داده شده است، شاید احساس شوک، غمگینی یا ناامیدی نمایید. یادگیری هر چیزی که قادر هستید در مورد تشخیص خود بیاموزید قادر هست شما را برای گزینه های درمانی احتمالی آماده نماید و به شما قدرت دهد که مواظبت های بهداشتی خود را تحت کنترل بگیرید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها