لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

انواع ماساژ و فواید آن برای بدن


ماساژ,انواع ماساژ,فواید ماساژ

 انواع ماساژ و فواید آن برای بدن
هزاران نوع مختلف ماساژ وجود دارد که با سلیقه ها و نیازهای متفاوت مردم مطابقت دارد. در این قسمت تعداد انگشت شماری از انواع مختلف ماساژ را برای شما آورده ایم که هر یک از شما چه یک مرد تنومند، چه فرد درحال رشد و در سنین بلوغ، همه و همه قادر هستید از آنها بهره ببرید.
چه کسی دوست ندارد که ماهیچه هایش را ورز دهند و با ماساژ به بالاترین میزان آرامش دست پیدا نماید؟ ماساژ در همه جای دنیا جزء نرمش های آهسته بخش به حساب می آید و همه کشورها در حال ارتقاء آن هستند و رفته رفته این نرمش در حال وارد شدن به چرخه تندرستی انسان است.
هزاران نوع مختلف ماساژ وجود دارد که با سلیقه ها و نیازهای متفاوت مردم مطابقت دارد. در این قسمت تعداد انگشت شماری از انواع مختلف ماساژ را برای شما آورده ایم که هر یک از شما چه یک مرد تنومند، چه فرد درحال رشد و در سنین بلوغ، همه و همه قادر هستید از آنها بهره ببرید.

 

– ماساژهای ملایم
ماساژ کالیفرنیایی
ابتدا کل بدن را چرب می نمایید و سپس ضربه های آرامی را پشت سر هم بر آن وارد می نمایید. مقدار خیلی کمی فشار در این نوع ماساژ وجود دارد.
فواید: کل بدن به آرامش دست پیدا می نماید و ذهن شما نیز در حالت مناسبی قرار می گیرد. همانطور که مشاهده کردید این ماساژ سبب می گردد که حالت نرمی به تمام اعضای بدن شما دست بدهد.
علت نیاز شما به آن: اگر شما در محیطی زندگی می نمایید که دائما تحت فشار قرار دارید ماساژ کالیفرنیایی خوبترین راه برای تمدد اعصاب و بدست آوردن آرامش است. این ماساژ سبب می گردد که باتری بدن شما مجددا شارژ شود و نگرانی هایتان را برای مدتی بدست فراموشی بسپارید.

اِسالِن
این نوع ماساژ ماهیچه ها را منبسط نموده و گردش خون را به وسیله مالش های طولانی زمان و ملایم تنظیم می نماید. با این کار هشیاری بدن شما بالا رفته و قدرت تفکر شما را به روش شگفت انگیزی ارتقا می دهد.
فواید: علاوه بر اینکه آرامش عضلات و سیستم عصبی را برای شما به همراه دارد، غدد لنفاوی و رگ های خونی را هم وادار می نماید که تکسین زیادتری دفع کنند و همچنین قابلیت ارتجاعی بافت ها را نیز افزایش می دهد.

علت نیاز به آن: اگر شما در دنیای شتاب زندگی می نمایید و نمی توانید برای بدن خود آنطور که می بایست و شاید ارزش قائل شوید این تنها کاری است که قادر هست جوانی و شادابی را تضمین نماید.

 

حس درمانی
نقاطی که در دست ها و پاها از خود نسبت به یک محرک بیرونی عکس العمل نشان می دهند، به تمام نقاط بدن می رسند و از این راه فشار وارد بر این قسمتها را کم شدن می دهند. این ماساژ گردش خون، و عملکرد ذهن و بدن را بهبود می بخشد.
فواید: از جمله مزیت های این تمرین ارتقای هوشیاری روحی و جسمی است. انگیزه، اعتماد به نفس و تمرکز شما افزایش پیدا می نماید.
علت نیاز به آن: یک تغییر جزئی در دست ها و پاهای شما قادر هست سیستم کل بدن شما را دگرگون سازد پس هر طور که شده در پی این نوع ماساژ بروید. حکایات بسیاری از گذشته بر جا مانده که علت خوبی برای حمایت از این ادعا است.

 

ماساژ تایلندی
این نوع ماساژ به “یوگا برای اشخاص تنبل” تشبیه شده که در آن تمام عضلات بدن کشیده می شوند و مفاصل نیز باز و بسته می شوند. این کار را می بایست از کف پای خود آغاز نمایید و کم کم آن را به قسمت های بالایی هدایت نمایید.
فواید : متخصصان این نوع ماساژ معتقد هستند که اگر تمرین های آن را انجام دهید، بدن شما از آن حالت خشکی در می آید و “سطح انرژی” بدن در حال نرمال قرار می گیرد.
علت نیاز به آن : با این کار قابلیت ارتجاعی بدن افزایش پیدا نموده، سلامت تمام نقاط آن تضمین می گردد. و زیادتر به افرادی توصیه می گردد که زیادتر وقت خود را در پشت میز صرف می کنند.

وَتسو
در این نوع ماساژ فرد مورد نظر در داخل آب گرم دراز می کشد و سپس قسمت های مشخصی از بدن او مورد ماساژ قرار می گیرد. به علت اینکه جاذبه در آب تا حدی کمتر می گردد ماساژ دهنده از آزادی عمل زیادتری برخوردار است.
فواید: زمانی که در آب شناور هستید زیادتر بر روی تنفس خود تمرکز می نمایید و به همین علت نفس های عمیق کشیده و به آرامش زیادتری دست پیدا می نمایید.
علت نیاز به آن: اگر می خواهید زمانی که در آب شناور هستید به آرامش کامل دست پیدا نمایید، وتسو خوبترین انتخاب است.

 

ماساژ استخوانی
بر پایه درمان از راه مالش ماهیچه ها و استخوان ها این نوع ماساژ شما را از شر فشار و استرس ذهنی و ماهیچه ای خلاص می نماید. بدن را متعادل می نماید، درد و استرس را از شما دور نگه می دارد.
فواید : هشیاری درونی شما را افزایش می دهد و باعث می گردد شما مشکلات و ناراحتی هایتان را درمان نمایید. ( به اصطلاح نوعی خود درمانی است)
علت نیاز به آن : این ماساژ از سایر ماساژ هایی که ذکر شده اثر زیادتری داشته و اثر آن برای زمان زیادتری در بدن شما باقی می ماند. همچنین تندرستی روحی و روانی را نیز به همراه دارد.

 

ماساژ های شدید
حالا از این ماساژهای ملایم و شیرین می گذریم و به انواع سخت تر آن می رسیم. ماساژهای عمیقی که اثر آنها خیلی شگرف و عینی است.

 

آما
بر پایه طب سوزنی چین باستان این ماساژ بر روی قسمت های حساس بدن اثر گذاشته و میزان انرژی را تنظیم می نماید.
فواید: کانال هایی برای ورود و خروج انرژی باز می نماید و مزیت های بیشماری را به همراه دارد.
علت نیاز به آن: استرس، کمر درد، اضطراب، سر درد، بیخوابی، و آرتروز تنها نمونه های کوچکی از بیماری هایی هستند که از راه این نوع ماساژ قابل درمان می باشند.

ماساژ نقاط حساس
فشارهای دائمی معمولا بر روی نقاط حساس بدن اثر منفی می گذارند و باعث می شوند که مواد زائد در این قسمت ها انباشته شود. این ماساژ سبب دفع تکسین و ترشح آندروفین در بدن می گردد.
فواید: سبب از بین بردن فشار ماهیچه ای شده و دردهایی که از راه صدمه های ورزش، جراحی و تصادفات به بدن وارد شده را از بین می برد.
علت نیاز به آن: اگر شما ورزشکار هستید، از دردهای دائمی گردن رنج می برید، مچ درد دارید، دچار آماس کیسه های مفصلی، کمر درد، سیاتیک، آرنج درد هستید؛ ماساژ نقاط حساس قادر هست به سادگی تمام این دردها را درمان نماید.

 

شیاتسو
همانند آما، شیاتسو نیز بر روی نقاط فشار کار می نماید، اما علاوه بر آن بر روی گردش خون و کشش مفاصل نیز تاثیرگذار است.
فواید: این ماساژ سیستم دفاعی بدن را تقویت می نماید و شما را در مقابل کمر درد، سر درد، اسم، و خشکی ستون فقرات نجات می دهد.
علت نیاز به آن: شیاتسو به عنوان یکی از ماساژ های معروف به شمار می رود که تمام مزیت های آن از راه علمی به اثبات رسیده اند. این ماساژ برای دنیای سخت کاری امروز گزینه خوبی است.

 

ماساژهای ورزشی
این ماساژ زیادتر برای ورزشکاران کاربرد دارد و تلفیقی از ماساز سوئدی و شیاتسو است که بر روی ماهیچه های خاصی که ورزشکار زیادتر از آنها استفاده می نماید توجه دارد.
فواید: سبب می گردد که ورزشکار کار خود را به خوبترین نحو انجام دهد، احساس سستی و تنبلی را از بین می برد، صدمه های ورزشی را التیام می بخشد، از ورم کردن قسمت های مختلف بدن پیشگیری می نماید و در آخر به بهبود اندام صدمه دیده کمک می نماید.
علت نیاز به آن: اگر شما ورزش را به طور حرفه ای دنبال می نمایید، این ماساژ یکی از تمرین های ضروری در دوره آموزشی شماست.

ماساژ سوئدی
این ورزش به عمق ماهیچه ها و استخوان ها نفوذ می نماید و جریان خون به سمت قلب را تسریع می بخشد.
فواید: زمان بهبودی از صدمه های وارده بر ماهیچه ها را کم شدن می دهد، دفع اوریک اسید و لاکتیک را افزایش می دهد و در آخر قابلیت ارتجاعی رباط و زرد پی را زیادتر می نماید.
علت نیاز به آن: اگر شما دچار تنبلی مزمن عضلات هستید و یا اگر شغل شما طوری است که می بایست همیشه مشغول کارهای سخت فیزیکی باشید، ماساژ سوئدی برای شما نقش دارو را بازی می نماید.

– سایر ماساژها
بسیاری از پیشگامان امر ماساژ درمانی انواع مختلفی از ماساژ های نوین را معرفی نموده اند که البته فواید آن به طور علمی ثابت نشده است. اما به طور چشمگیری قابل استفاده بوده و نتایج مطلوبی را نیز در پی داشته اند. در این قسمت شماری از آنها را ذکر می نماییم.

کشش لنفاوی
مالش های آهسته و دایره ای شکل بر روی سیستم لنفاوی بدن اثر بسزایی دارد. عدم تحرک سبب جمع شدن میزان بالایی تکسین در بدن انسان می گردد و شما قادر هستید از راه ماساژ آنها را از بدن خود خارج کنید.
فواید : این ماساژ سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و همچنین سوخت و ساز شیمیایی را که قادر هست استرس و فشار را کنترل نماید، را تنظیم می نماید.

علت نیاز به آن: اگر شما به درستی غذا نمی خورید، سیگار می کشید، از مشروبات الکلی استفاده می نمایید و بدن شما توانایی تنظیم ترشح مناسب هورمون ها را ندارد و تکسین ها تمام نقاط بدن شما را اشغال نموده اند، خوبتر است خیلی سریع به این ماساژ رجوع نمایید.

جین شین دو
بر پایه طب سوزنی چین و طب سنتی ژاپنی ها، جین شین دو سبب از بین رفتن استرس و پیدا کردن دید تازه ای نسبت به دنیای خارج می گردد.
فواید: جین شین دو نقاط تحت فشار را آهسته می نماید و احساساتی نظیر: استرس، اضطراب، گناه و خشم را از بین می برد.
علت نیاز به آن: اگر شما جزء آن دسته از اشخاص خود دار هستید که تمام ناراحتی ها و مشکلات را برای خودتان نگه می داردید این ماساژ راه خوبی برای تخلیه عواطف درونیتان است.

تراگر
استفاده مکرر از دست و پا و کمر سبب گرفتگی عضلات این قسمت از بدن می شوند و از راه این ورزش قادر هستید تسکین و آرامش را به آنها هدیه نمایید.
فواید: تحرک شما را زیادتر می نماید، آرامش خاطر و “سلامت درونی” را برایتان به ارمغان می آورد.
علت نیاز به آن: خشکی مفاصل را از بین می برد و قابلیت انعطاف پذیری بدن را افزایش می دهد.

ماساژ سنگی
سنگ های سرد و یا گرم کاملا صاف را که به روغن آغشته شده اند را به بدن فرد فشار می دهیم. این ماساژ معمولا با ماساز سوئدی همراه است.
فواید: گفته می گردد که سنگ های مختلف دارای خواص درمانی متفاوتی هستند به همین علت مزیت های هر سنگی متفاوت است و با توجه به نیاز مراجعین قابل درمان است.
علت نیاز به آن: برای آندسته از افرادی که به خواص جادویی سنگ ها اعتقاد دارند پیشنهاد می گردد.

ماساژ سر
با لمس کردن جمجمه که تمام اعصاب بدن انسان در آن قرار دارد و تنش و استرس از آنجا آغاز می گردد قادر هستید تمام عملکردهای نادرست را از بین ببرید.
فواید: این ماساژ به عنوان نوعی خود درمانی به شمار می رود و هر کس به آسانی قادر هست این کار را بر روی خود پیاده نماید. همچنین عملکرد کلیه سیستم ها بدن را به حالت نرمال باز می گرداند.
علت نیاز به آن: برای بیماری های گردن، ستون مهره ها و تمام بیماری هایی که به علت استرس در فرد بروز می کنند و بیماری های روانی خیلی سودمند است.

پفریمر
این ماساژ را خانمی که خود دچار فلج نسبی بود کشف نمود به همین علت نام او را بر روی این ماساژ گذاشتند. این ماساژ فشار های عضله ای را کم شدن می دهد و سبب به جریان افتادن خون در رگ ها شده و اعصاب حسی را رها می کن.
فواید: فرایند اکسید و دی اکسید شدن را در ماهیچه هایی که هیچ حرکتی ندارند تسریع می بخشد و سلامت فرد را تضمین می نماید.
علت نیاز به آن: این ماساژ قادر هست به کسانی که از بیماریهای ماهیچه ای نظیر: تصلب بافتها، پارکینسون، سکته، سوء تغذیه رنج می برند قادر هستند از فواید این ماساژ بهرمند شوند.

 

موارد احتیاط در ماساژدرمانی چیست؟
* در صورتیکه مبتلا به تب بالا، التهاب، عفونت، فلبیت، ترومبوز، یرقان یا بیماری عفونی پوستی هستید از ماساژ اجتناب نمایید.
* روی زخمهای باز یا سوختگی یا موضع جراحت قبلی ماساژ انجام ندهید. در کوفتگی یا رگ به رگ شدن، ماساژ را بمدت ۲۴ ساعت به تأخیر بیاندازید.

* در صورت ابتلا به یک بیماری مزمن، مثل آرتریت، سرطان یا بیماری قلبی ، قبل از انجام ماساژ با پزشک خود مشورت کنید.
* در صورتیکه باردار هستید به ماساژ درمانگر خود آگاهی دهید ، زیرا ماساژ بعضی نواحی، سبب زایمان زودرس می گردد.
منبع : daneshgahnews.com



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها