لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

همه چیز در خصوص استفاده از سرکه سیب برای عفونت دندان؛ مزیت ها، معایب و نکته های مهم


سرکه سیب برای عفونت دندان, خواص سرکه سیب برای دندان

سرکه سیب دارای خاصیت ضد میکروبی بوده

 

سرکه سیب: درمان طبیعی برای عفونت دندان؟

سرکه سیب دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های دهان که عامل ایجاد عفونت هستند، کمک نماید. همچنین خاصیت ضد التهابی سرکه سیب می‌تواند به کم شدن تورم و درد لثه ناشی از عفونت دندان کمک نماید. در این نوشته از بیتوته به بررسی خواص سرکه سیب برای عفونت دندان و روش استفاده از آن می‌پردازیم.

درد دندان قادر هست تجربه ای خیلی ناخوشایند باشد و به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. عفونت دندان، یکی از شایع ترین علل درد دندان، قادر هست ناشی از عوامل مختلفی از جمله پلاک، باکتری و باقی مانده غذا باشد.

 

در حالی که مراجعه به دندانپزشک همیشه خوبترین راه حل برای درمان عفونت دندان است، بعضی از درمان های خانگی  وجود دارند که شاید به تسکین درد و التهاب و همچنین کمک به مبارزه با عفونت کمک کنند. سرکه سیب یکی از این درمان های خانگی محبوب است که قرن ها برای طیف وسیعی از بیماری ها از جمله عفونت دندان استفاده می گردد.

 

در این نوشته، به بررسی خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی سرکه سیب و روش استفاده از آن به عنوان یک درمان خانگی برای عفونت دندان می پردازیم. همچنین، به مزیت ها و معایب استفاده از سرکه سیب برای این منظور و زمان مراجعه به دندانپزشک اشاره خواهیم نمود.

 

سرکه سیب برای عفونت دندان, خواص سرکه سیب برای دندان

سرکه سیب داروی طبیعی برای عفونت دندان

 

فواید سرکه سیب برای دندان

امروزه، سرکه سیب به علت فواید زیاد آن برای تندرستی، در جامعه مواظبت های بهداشتی در حال محبوبیت است. سرکه سیب به علت فرآیند تخمیر شامل باکتری های سودمند است.

بدون شک، سرکه سیب یک موهبت است زیرا هم سلامت جسمی و هم سلامت دندان ما را بهبود می بخشد. در اینجا بعضی از فواید سرکه سیب برای دندان آمده است:

 

کم شدن درد دندان

سرکه سیب یک داروی عالی برای کم شدن درد دندان است و دندانپزشکان نیز آن را تایید می کنند. این یکی از خوبترین درمان های طبیعی برای رفع درد دندان است. دو یا سه قاشق چایخوری سرکه سیب را بردارید و در دهان خود بچرخانید.

 

این روش باکتری های موجود در دهان را از بین می برد و عفونت را کم شدن می دهد. همچنین سبب کم شدن تدریجی درد و التهاب می گردد. پس از چرخاندن سرکه، مهم است که آن را کاملا بیرون بریزید و دهان خود را به طور کامل با آب پاکیزه بشویید. قادر هستید این فرآیند را یک یا دو بار در روز برای پیشگیری از مشکلات مختلف دندانی و بهبود سلامت دهان و دندان تکرار نمایید.

 

پیشگیری از التهاب لثه

التهاب لثه/بیماری لثه یکی از شایع ترین مشکلات دندانی است که لثه را عفونی نموده و سبب متورم شدن آن می گردد. علائم آن شامل خونریزی لثه موقع مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به همراه بوی بد دهان است. اگر این مشکل درمان نشود، به مشکلات پریودنتال مختلفی تبدیل می گردد. پیشگیری خوبترین راه برای پیشگیری از چنین مشکلاتی است. خوشبختانه سرکه سیب برای کمک به شما وجود دارد. این یک درمان طبیعی است که بیش از 5000 سال است که مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سرکه سیب را با آب مخلوط نموده و دهان خود را بشویید. برای نتیجه تاثیرگذار، این کار را 2 تا سه بار در روز انجام دهید. به علت خاصیت اسیدی آن، سطح PH را به طور معمول متعادل می نماید و از تجمع باکتری بین دندان ها و لثه پیشگیری می نماید.  به علت اسیدیته بالای آن توصیه می گردد به طور مناسب از آن استفاده شود.  همیشه غذاهای اسیدی را به اندازه استفاده نمایید زیرا سبب صدمه به مینای دندان می گردد.

 

سرکه سیب برای عفونت دندان, خواص سرکه سیب برای دندان

سفید کردن دندان

 

سفید کردن دندان

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که به علت زردی دندان، از نشان دادن دندان های خود امتناع می نمایید؟ داشتن لبخندی زیبا و با اعتماد به نفس همیشه مهم است. به همین علت است که سفید کردن دندان محبوب شده است و در اینجا نقش سرکه سیب به میان می آید. سرکه سیب مثل روغن نارگیل خاصیت ضد التهابی دارد که به طور طبیعی دندان ها و لثه را پاکیزه می نماید.

 

سرکه سیب را برداشته و انگشت خود را در آن فرو برید. به زمان یک تا دو دقیقه به آرامی روی دندان های خود بمالید. از تماس با مینای دندان خودداری نموده و کاملا بشویید. برای خوبترین نتیجه ممکن، این روش را به صورت روزانه انجام دهید. به جای استفاده از مواد شیمیایی سخت برای سفید کردن دندان، همیشه از این روش طبیعی برای سفید کردن دندان های خود استفاده نمایید.

 

از بین بردن بوی بد دهان

سرکه سیب سطح PH را در دهان شما متعادل می نماید و هضم را بهبود می بخشد. باکتری هایی که بین دندان ها و لثه شما جمع می شوند شسته می شوند. به همین علت، بوی بد دهان به طور تاثیرگذار از بین می رود.

  

سرکه سیب برای عفونت دندان, خواص سرکه سیب برای دندان

سرکه سیب خیلی اسیدی است و pH دهان را کم شدن می دهد

 

آیا سرکه سیب قادر هست به دندان ها صدمه برساند؟

سرکه سیب، آب سیب دوبار تخمیر شده است و ماهیت خیلی اسیدی دارد.  میزان اسیدیته آن به طور متوسط بین 2.5 تا 3.0  است. این مقدار بالای اسید قادر هست مینای دندان (لایه بیرونی) را از بین ببرد یا معدنی زدایی نماید. مینای دندان (لایه بیرونی) قابل ترمیم نیست و از بین رفتن آن قادر هست منجر به افزایش حساسیت و پوسیدگی دندان شود. در حالی که سرکه سیب شاید بعضی از مزیت های تندرستی دهان و دندان را داشته باشد، استفاده از آن به طور با نظم قادر هست معایبی نیز داشته باشد:

 

فرسایش مینای دندان: سرکه سیب خیلی اسیدی است و سطوح pH دهان را به طور قابل توجهی کم شدن می دهد. قرار گرفتن مکرر دندان ها در معرض اسید قادر هست مینای دندان، لایه محافظ بیرونی دندان ها را از بین ببرد. مینای دندان از بین رفته قابل بازیابی نیست و قادر هست منجر به حساسیت دندان، درد و افزایش خطر پوسیدگی شود.

 خشکی دهان: سرکه سیب قادر هست سبب خشکی دهان شود، که به نوبه خود قادر هست خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش دهد. بزاق نقش مهمی در شستشوی دهان از باکتری ها و خنثی کردن اسیدها دارد. هنگامی دهان شما خشک می گردد، بزاق کمتری برای انجام این کارها وجود دارد، که قادر هست منجر به تجمع پلاک و باکتری و در آخر پوسیدگی دندان شود.

 تحریک لثه: اسیدی بودن سرکه سیب قادر هست لثه ها را تحریک نماید و منجر به التهاب، قرمزی و خونریزی شود. این امر قادر هست بیماری لثه را بدتر نماید و در موارد شدید منجر به از دست دادن دندان شود.

 تداخل با داروها: اگر از داروهای خاصی مثل داروهای رقیق کننده خون یا داروهای فشار خون استفاده می نمایید، قبل از استفاده از سرکه سیب با پزشک خود مشورت نمایید. سرکه سیب قادر هست با این داروها تداخل داشته باشد و تاثیرات آنها را کم شدن دهد.

 مزه و بوی ناخوشایند: سرکه سیب مزه و بوی خیلی تندی دارد که قادر هست برای بعضی اشخاص ناخوشایند باشد.

 

سرکه سیب برای عفونت دندان, خواص سرکه سیب برای دندان

30 دقیقه قبل و پس از استفاده از سرکه سیب مسواک نزنید

 

نکته اساسی:

 همیشه پس از استفاده از سرکه سیب دهان خود را با آب به طور کامل بشویید تا اسید را از روی دندان ها و لثه های خود پاک نمایید.

 اگر از بریس یا سایر کارهای دندانپزشکی استفاده می نمایید، قبل از استفاده از سرکه سیب با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

 سرکه سیب را به عنوان جایگزینی برای مواظبت های دندانپزشکی حرفه ای در نظر نگیرید. اگر دچار عفونت دندان یا سایر مشکلات دندانی هستید، حتماً به دندانپزشک مراجعه نمایید.

 

در آخر، استفاده از سرکه سیب برای تندرستی دهان و دندان فواید محدودی دارد و در عین حال معایب قابل توجهی نیز دارد.  اگر تصمیم به استفاده از سرکه سیب دارید، حتماً با احتیاط این کار را انجام دهید و از خطرات احتمالی آن آگاه باشید.  مشورت با دندانپزشک برای تعیین خوبترین روش برای حفظ سلامت دهان و دندان شما همیشه خوبترین راه حل است.

 

چه کسانی می بایست از استفاده سرکه سیب خودداری کنند؟

در کنار فواید بالقوه سرکه سیب برای دندان ها، قبل از استفاده از آن می بایست تداخلات دارویی آن را در نظر گرفت. داروهای زیر در صورت استفاده همزمان با سرکه سیب شاید عوارض جانبی داشته باشند:

 داروهای ادرار آور: این داروها قادر هستند سبب کم شدن بیش از حد سطح پتاسیم شوند.

 دیگوکسین (Lanoxin): این دارو برای کم شدن سطح پتاسیم خون استفاده می گردد. استفاده همزمان آن با سرکه سیب، قادر هست منجر به افت خطرناک پتاسیم شود.

 داروهای دیابت: سرکه سیب شاید قند خون را به میزان خطرناکی پایین بیاورد.

 

سرکه سیب برای عفونت دندان, خواص سرکه سیب برای دندان

سرکه سیب یکی از این درمان های خانگی درمان عفونت دندان است

 

سوالات متداول در مورد سرکه سیب و دندان

1. آیا سرکه سیب قادر هست جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شود؟

خیر، سرکه سیب به هیچ وجه جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیست. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روش های اصلی برای از بین بردن پلاک و باکتری از دندان ها و لثه ها هستند که برای حفظ سلامت دهان و دندان ضروری هستند. سرکه سیب شاید فواید محدودی داشته باشد، اما نمی تواند جایگزین این روش های اساسی بهداشت دهان و دندان شود.

 

2.  چه زمان پس از استفاده از سرکه سیب می بایست دندان هایم را مسواک بزنم؟

توصیه می گردد حداقل 30 دقیقه پس از استفاده از سرکه سیب صبر نمایید و سپس دندان های خود را مسواک بزنید. این به اسید موجود در سرکه سیب فرصت می دهد تا خنثی شود و از فرسایش زیادتر مینای دندان پیشگیری شود.

 

3. آیا خوردن سرکه سیب پس از مسواک زدن مشکلی ندارد؟

از محصولات سرکه سیب که نیاز به جویدن زیاد دارند خودداری نمایید. و قبل یا پس از نوشیدن سرکه سیب مستقیماً مسواک نزنید. در عوض حدود نیم ساعت صبر نمایید. موقع مسواک زدن، ملایم باشید (خیلی ساینده نباشید)، از خمیر دندان شامل فلوراید استفاده نمایید و از مسواک سفت استفاده نکنید.

 

4. برای چه پس از استفاده سرکه سیب دندان هایم درد می نماید؟

سرکه سیب می‌تواند پلاک و لکه‌ها را از روی دندان‌ها پاک نماید، اما می‌تواند به مینای دندان صدمه برساند و منجر به حساسیت و از دست رفتن دندان شود. استفاده صحیح از سرکه سیب شامل رقیق کردن آن در آب، استفاده از نی، شستشوی دهان بعد از استفاده و اجتناب از مسواک زدن فوری است. 

 

سخن آخر

سرکه سیب یک ماده طبیعی است که قرن ها برای طیف وسیعی از بیماری ها از جمله عفونت دندان استفاده می گردد. در حالی که بعضی از خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد که شاید برای سلامت دهان و دندان سودمند باشد،  استفاده بیش از حد از آن قادر هست به مینای دندان و لثه ها صدمه برساند.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها