لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

مواد غذایی که واژن شما را سالم نگه می دارند


مواد غذایی برای سلامت واژن, غذاهای کاهش التهاب واژن

مواد غذایی برای سلامت واژن

 

چطور با رژیم غذایی از واژن خود مواظبت نمایید

در این نوشته از بیتوته، به معرفی مواد غذایی برای سلامت واژن می‌پردازیم. این غذاها شامل مواد مقوی ضروری هستند که برای حفظ سلامت کلی بدن، از جمله سلامت واژن، ضروری هستند.

تغذیه جزء ضروری مواظبت از سلامت کلی شما است. آنچه می خورید قادر هست بر سلامت بخش های ویژه بدن از جمله واژن تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می دهد که غذاهای خاصی وجود دارد که شاید به حفظ سلامت واژن کمک نماید. به عنوان مثال، بعضی از غذاها قادر هستند از عفونت پیشگیری کنند در حالی که بعضی دیگر قادر هستند به روان نگه داشتن واژن کمک کنند. 

 

مواد غذایی برای سلامت واژن, غذاهای کاهش التهاب واژن

تغذیه جزء ضروری مواظبت از سلامت کلی شما است

 

خوبترین غذاها برای سلامت واژن

در حالی که یک رژیم غذایی متعادل و غنی از غذاهای کامل بیشتر خوبترین رویکرد کلی برای تغذیه است، غذاها یا مواد مقوی خاصی وجود دارند که شاید به سلامت واژن کمک کنند.

 

غذای غنی از پروبیوتیک

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده (باکتری) هستند که قادر هستند مجموعه ای از مزیت های تندرستی را ارائه دهند: از کمک به هضم تا بهبود جواب ایمنی بدن. همچنین نشان داده شده است که پروبیوتیک ها سلامت واژن را بهبود می بخشند

 

واژن شامل مجموعه ای از میکروارگانیسم ها از جمله باکتری های سودمند مثل لاکتوباسیلوس پروبیوتیک است. لاکتوباسیلوس در برابر سایر میکروارگانیسم‌هایی که می‌توانند منجر به عفونت‌های واژن مثل واژینوز باکتریایی (BV)، عفونت‌های مقاربتی (STIs) و عفونت‌های قارچی شوند، محافظت می‌نماید.  

پروبیوتیک های شامل لاکتوباسیلوس را میتوان در غذاهای تخمیر شده یافت مثل: 

• ماست با باکتریهای زنده

• کلم ترش

• کیمچی

• ترشی

• میسو (خمیر سویا)

• تمپه (محصول سویا)

• کومبوجا

این پروبیوتیک های کمک کننده واژن را میتوان به صورت مکمل نیز استفاده نمود.

 

تحقیقات نشان داده است که استفاده مکمل های پروبیوتیک شامل لاکتوباسیلوس قادر هست میزان لاکتوباسیلوس را در واژن افزایش دهد. تاثیرات یک هفته بعد از آغاز مکمل نشان داده شده است. استفاده مکمل پروبیوتیک شامل سویه های لاکتوباسیلوس نیز قادر هست سطح باکتری های مضر در واژن را کم شدن دهد. 

 

پروبیوتیک ها همچنین شاید ضد میکروبی تولید کنند، که عواملی هستند که رشد باکتری های دیگر را از بین می برند یا متوقف می کنند و سیستم ایمنی را تقویت می کنند تا تعادل باکتری های “خوب” و “مضر” در واژن را حفظ کنند. 

 

تحقیقات در مورد تأثیر مکمل های پروبیوتیک بر سلامت واژن، نتایج متفاوتی داشته است. بعضی از مطالعات نشان داده اند که این مکمل ها قادر هستند فواید کمی یا هیچ سودی داشته باشند. هیچ دستورالعمل رسمی در مورد استفاده غذاها یا مکمل های پروبیوتیک برای سلامت واژن وجود ندارد. بر این اساس، خوبتر است قبل از استفاده هر گونه مکمل، با یک متخصص مواظبت های بهداشتی مشورت نمایید.

 

غذاهای با GI پایین

واژینوز باکتریال (BV) شایع ترین اختلال زنان است که 29 درصد از زنان در سنین باروری را مبتلا می نماید. BV عفونتی است که قادر هست در صورت عدم تعادل باکتری در واژن رخ دهد.  

علائم BV شاید شامل بوی واژن، ترشح، خارش و سوزش باشد. این علائم بیشتر بدون قرمزی و تورم وجود دارند. BV قادر هست خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را افزایش دهد. 

خوردن غذاهای با شاخص گلیسمی پایین شاید به پیشگیری از BV کمک نماید.

 

شاخص گلیسمی مقیاسی است که اندازه گیری می نماید غذاهای شامل کربوهیدرات با چه سرعتی گلوکز (قند) را وارد جریان خون می کنند و قند خون را افزایش می دهند. غذاهای با شاخص گلیسمی پایین گلوکز را به آرامی آزاد می کنند که قادر هست به حفظ قند خون ثابت کمک نماید. 

 

نمونه هایی از غذاهای با شاخص گلیسمی پایین عبارتند از: 

• غلات کامل مثل بلغور جو دوسر، کینوا و جو

هویج و سایر سبزیجات غیر نشاسته ای

• سیب، پرتقال، گریپ فروت و سایر میوه ها

• زیادتر آجیل ها، حبوبات و لوبیا

• شیر

• ماست

غذاهای با شاخص گلیسمی بالا به شتاب گلوکز را آزاد می کنند و سبب افزایش قند خون می شوند. این اثر شاید خطر ابتلا به BV را افزایش دهد. رابطه بین BV و سطح گلوکز به طور کامل درک نشده است. یک نظریه این است که گلوکز بر مایعات واژن تأثیر می گذارد و سطوح بالای گلوکز شاید التهاب را افزایش دهد، عملکرد ایمنی را ضعیف نماید و به باکتری ها اجازه رشد دهد. 

 

مواد غذایی برای سلامت واژن, غذاهای کاهش التهاب واژن

یک رژیم غذایی سالم و متعادل به حفظ سلامت واژن شما کمک می نماید

 

غذاهای پر فیبر

خوردن غذاهای پر فیبر شاید از رشد باکتری لاکتوباسیلوس در واژن حمایت نماید که باکتری های مضر را کنترل می نماید. استفاده زیادتر فیبر همچنین شاید به پیشگیری از BV کمک نماید. 

غذاهای مملو از فیبر عبارتند از: 

• غلات کامل مثل بلغور جو دوسر، کینوا و جو

• اکثر لوبیاها، حبوبات، آجیل و دانه ها

کنگر پخته شده 

سیب زمینی شیرین پخته شده

• انواع توت ها و سایر میوه ها

افزایش استفاده غلات کامل قادر هست یک راه ساده برای دریافت فیبر رژیمی زیادتر باشد. در اینجا چند روش وجود دارد که قادر هستید غلات تصفیه شده را با همتایان خود تعویض نمایید: 

• نان 100% غلات کامل را جایگزین نان سفید نمایید.

• ماکارونی معمولی را با ماکارونی 100% غلات کامل جایگزین نمایید.

• بلغور جو دوسر را به جای مافین صبحانه یا کلوچه پخته انتخاب نمایید.

برنج قهوه ای یا کینوا را جایگزین برنج سفید نمایید.

 

غذاهای شامل ویتامین D

یکی دیگر از مواد مقوی کلیدی که شاید به بعضی از عوامل سلامت واژن کمک نماید ویتامین D است.  ویتامین D در غذاهای زیر یافت می گردد :  

• ماهی سالمون پخته شده

• ماهی قزل آلا

• ساردین

• تخم مرغ

• شیرهای غنی شده با ویتامین D

پنیر چدار

دریافت ویتامین D کافی به تنهایی از راه غذا به صورت روزانه قادر هست چالش برانگیز باشد. بسیاری از اشخاص شاید مکمل‌ها را برای رسیدن به سطوح توصیه شده روزانه استفاده کنند. 

 

بر پایه یک بررسی، ویتامین D شاید خشکی واژن را کم شدن دهد، سطح pH را در واژن متعادل نماید و رشد و تنوع سلول‌ها را در پوشش داخلی واژن در میان زنان یائسه بهبود بخشد. اینها همه عواملی هستند که قادر هستند به بهبود سلامت کلی واژن کمک کنند. با این حال، تحقیقات محدود است و مطالعات زیادتری مورد نیاز است.

 

استفاده افزایش دوز روزانه ویتامین D همچنین می‌تواند به درمان BV در میان افرادی که سطوح کمبود ویتامین D دارند کمک نماید. این به این علت است که ویتامین D می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک نماید ، که به نوبه خود شاید به حمایت از سلامت کلی واژن کمک نماید.

 

سیب

بعضی تحقیقات نشان می دهد که سیب شاید از عملکرد جنسی سالم حمایت نماید. یک مطالعه نشان داد که زنانی که حداقل یک سیب در روز می‌خوردند در مقایسه با زنانی که کمتر از یک سیب در روز می‌خوردند، روان‌کاری واژن بهبود یافته و رضایت جنسی بالاتری را تجربه نمودند. برای افزودن سیب زیادتر به رژیم غذایی خود برای فواید سلامت واژن:  

• یک سیب خرد شده را به بلغور جو دوسر، ماست، اسموتی ها یا سالاد باغ بیافزایید.

• برش های سیب را به کره آجیل آغشته نمایید.

• سیب های ورقه ای نازک را در سالادها بریزید.

• سیب ها را برای یک دسر کم قند بپزید.

 

مواد غذایی برای سلامت واژن, غذاهای کاهش التهاب واژن

غذاهای فرآوری شده بروز BV را افزایش می دهد

 

غذاهایی که می بایست محدود شوند

موقع حفظ سلامت واژن، غذاهای خیلی فرآوری شده را محدود نمایید.  

یک مطالعه نشان داد که خوردن با نظم غذاهای شامل قند، روغن جامد، گوشت قرمز، سیب زمینی سرخ شده، غلات تصفیه شده و گوشت اندام های داخلی به طور قابل توجهی با احتمال بالاتر BV مرتبط است. بعضی تحقیقات نشان داده اند که غذاهای با شاخص گلیسمی بالا قادر هستند خطر ابتلا به BV را افزایش دهند. 

 

مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا عبارتند از:  

• نان سفید و نان شیرینی

• غلات فرآوری شده مثل غلات شیرین، بلغور جو دوسر فوری و غذاهای میان وعده

• برنج سفید

• عسل

• قند

 

برای اجتناب از غذاهای خیلی فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین را با آب جایگزین نمایید. میان وعده میوه های تازه و آجیل یا سبزیجات را با هوموس استفاده نمایید. و وعده های غذایی مقوی آماده کردن شده از سبزیجات ، پروتئین بدون چربی و غلات کامل مثل سیب زمینی سرخ نموده، سالاد و سوپ را انتخاب نمایید.

 

مواد غذایی برای سلامت واژن, غذاهای کاهش التهاب واژن

غذاهای سودمند برای سلامت واژن

 

سوالات متداول در خصوص مواد غذایی برای سلامت واژن

1. آیا خوردن غذاهای تند برای سلامت واژن مضر است؟

خیر، خوردن غذاهای تند برای سلامت واژن مضر نیست. در واقع، بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که غذاهای تند می‌توانند به کم شدن التهاب در بدن کمک کنند، که می‌تواند به سلامت واژن نیز کمک نماید. با این حال، اگر متوجه شدید که خوردن غذاهای تند سبب ناراحتی واژن شما می‌شود، خوبتر است از خوردن آنها خودداری نمایید.

 

2. آیا خوردن غذاهای شیرین برای سلامت واژن مضر است؟

بله، خوردن غذاهای شیرین برای سلامت واژن مضر است. غذاهای شیرین می‌توانند سبب افزایش قند خون شوند، که می‌تواند سبب التهاب در بدن شود. التهاب می‌تواند خطر ابتلا به عفونت واژن را افزایش دهد.

 

3. آیا خوردن غذاهای چرب برای سلامت واژن مضر است؟

خوردن غذاهای چرب در حد اعتدال برای سلامت واژن مضر نیست. با این حال، خوردن بیش از حد غذاهای چرب می‌تواند سبب افزایش وزن شود، که می‌تواند خطر ابتلا به عفونت واژن را افزایش دهد.

 

4. آیا خوردن غذاهای فرآوری شده برای سلامت واژن مضر است؟

بله، خوردن غذاهای فرآوری شده برای سلامت واژن مضر است. غذاهای فرآوری شده معمولاً شامل مواد مقوی کمی هستند و شامل مقدار بسیاری شکر، چربی و نمک هستند. این مواد می‌توانند سبب التهاب در بدن شوند، که می‌تواند خطر ابتلا به عفونت واژن را افزایش دهد.

 

5. آیا می‌توان با رژیم غذایی از عفونت واژن پیشگیری نمود؟

بله، رژیم غذایی می‌تواند به پیشگیری از عفونت واژن کمک نماید. خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل مقدار بسیاری میوه، سبزیجات و غلات کامل باشد، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک نماید. سیستم ایمنی سالم می‌تواند به مبارزه با عفونت کمک نماید.

  

خلاصه

سلامت واژن از ارزش بسیاری برخوردار است. رژیم غذایی سالم یکی از عوامل مهم در حفظ سلامت واژن است. بعضی غذاها یا مواد مقوی قادر هستند در سلامت واژن شما نقش داشته باشند. سیب شاید به روان نگه داشتن واژن کمک نماید، غذاهای غنی از پروبیوتیک شاید به تنظیم میکروارگانیسم های واژن شما کمک نماید و غذاهای پر فیبر شاید به پیشگیری از BV کمک کنند.

 

کیفیت کلی رژیم غذایی شما قادر هست بر سلامت واژن نیز تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، رژیم غذایی مملو از غذاهای فرآوری شده شاید به احتمال زیادتر BV منجر شود. به احتمال زیاد غذا به تنهایی نمی تواند از عفونت یا سایر بیماری ها پیشگیری یا درمان نماید. اگر در مورد جنبه ای از سلامت واژن خود دلواپس هستید، با یک پزشک صحبت نمایید و ببینید که غذا در هر برنامه مدیریتی چه نقشی قادر هست داشته باشد.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها