لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

دیسمنوره: درد ناشناخته دوران قاعدگی


دیسمنوره, بیماری دیسمنوره, دیسمنوره چیست

دیسمنوره چیست

 

چطور با دیسمنوره زندگی کنیم؟ راهکارهای کم شدن درد قاعدگی 

دیسمنوره یا درد قاعدگی، علامتی شایع در زنان در زمان قاعدگی است. در این نوشته از بیتوته، علل و علائم این درد، روش‌های پیشگیری و درمان آن بررسی می‌شود.

دیسمنوره یک بیماری شایع است که زنان بسیاری در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند. این بیماری با درد شدید در موقع قاعدگی مشخص می گردد. درد قادر هست در ناحیه لگن، کمر و ران احساس شود و قادر هست خیلی شدید باشد.

 

دیسمنوره قادر هست بر فعالیت های روزانه شما تأثیر بگذارد و قادر هست سبب شود احساس خستگی، تهوع و استفراغ نمایید. اگر دیسمنوره دارید، مهم است که با پزشک خود صحبت نمایید تا دلیل درد را پیدا نمایید و گزینه های درمانی را در نظر بگیرید. گزینه های درمانی بسیاری برای دیسمنوره وجود دارد و پزشک شما قادر هست خوبترین درمان را برای شما تعیین نماید.

  

دیسمنوره, بیماری دیسمنوره, دیسمنوره یک بیماری شایع در زنان

دیسمنوره یک بیماری شایع در زنان است

 

دیسمنوره چیست؟

دیسمنوره اصطلاحی است که برای توصیف درد شدید در دوران قاعدگی استفاده می گردد. این درد معمولاً در ناحیه لگن، کمر و ران احساس می گردد و قادر هست خیلی شدید باشد. دیسمنوره قادر هست بر فعالیت های روزانه شما تأثیر بگذارد و قادر هست سبب شود احساس خستگی، تهوع و استفراغ نمایید.

 

این درد می‌تواند در قسمت پایین شکم، کمر و ران‌ها احساس شود. دیسمنوره یک مشکل شایع است و حدود 70 درصد از زنان در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. دیسمنوره در زنانی که سن آنها بین 18 تا 25 سال است، زیادتر شایع است.

 

دیسمنوره, بیماری دیسمنوره, دیسمنوره اولیه شایع ترین نوع دیسمنوره

دیسمنوره اولیه شایع ترین نوع دیسمنوره است

 

انواع دیسمنوره 

دیسمنوره دو نوع است:

دیسمنوره اولیه و دیسمنوره ثانویه. دیسمنوره اولیه شایع ترین نوع دیسمنوره است و معمولاً در اوایل بلوغ آغاز می گردد. دلیل دیسمنوره اولیه مشخص نیست، اما تصور می گردد که به علت آزاد شدن موادی به نام پروستاگلاندین ها در رحم باشد. پروستاگلاندین ها سبب انقباضات رحم می شوند که قادر هست سبب درد شود.

 

دیسمنوره ثانویه کمتر شایع از دیسمنوره اولیه است و معمولاً در زنانی که بالای 20 سال دارند رخ می دهد. دلیل دیسمنوره ثانویه قادر هست یک بیماری زمینه ای مثل آندومتریوز، فیبرویید یا بیماری التهابی لگن باشد.

 

دلیل بروز دیسمنوره چیست؟

دلیل دیسمنوره اولیه مشخص نیست، اما تصور می گردد که به علت آزاد شدن موادی به نام پروستاگلاندین ها در رحم باشد. پروستاگلاندین ها سبب انقباضات رحم می شوند که قادر هست سبب درد شود.

 

دیسمنوره ثانویه قادر هست به علت یک بیماری زمینه ای مثل آندومتریوز، فیبرویید یا بیماری التهابی لگن ایجاد شود. آندومتریوز یک بیماری است که در آن بافتی که شبیه پوشش داخلی رحم است، در خارج از رحم رشد می نماید. فیبرویید توده های غیر سرطانی هستند که در رحم رشد می کنند. بیماری التهابی لگن یک عفونت است که قادر هست لگن را درگیر نماید.

 

اگر دیسمنوره دارید، مهم است که با پزشک خود صحبت نمایید تا دلیل درد را پیدا نمایید و گزینه های درمانی را در نظر بگیرید.

 

دیسمنوره, بیماری دیسمنوره, درد شدید در دوران قاعدگی

دیسمنوره به درد شدید در دوران قاعدگی گفته می گردد

 

علائم دیسمنوره چیست؟

دیسمنوره به درد شدید در دوران قاعدگی گفته می گردد. این درد قادر هست در قسمت پایین شکم، کمر و ران ها احساس شود. دیسمنوره قادر هست خیلی شدید باشد و فعالیت های روزانه را مختل نماید.

 

علائم دیسمنوره عبارتند از:

• درد شدید در قسمت پایین شکم، کمر و ران ها

• تهوع و استفراغ

اسهال

• خستگی

سردرد

• تعریق

• تپش قلب

• احساس ضعف و اضطراب

دیسمنوره یک مشکل شایع است و حدود 70 درصد از زنان در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. دیسمنوره در زنانی که سن آنها بین 18 تا 25 سال است، زیادتر شایع است.

 

پیشگیری و کم شدن درد دیسمنوره

در اینجا چند نکته برای پیشگیری از دیسمنوره آورده شده است:

ورزش با نظم داشته باشید. ورزش با نظم قادر هست به کم شدن درد دیسمنوره کمک نماید. ورزش سبب می گردد که بدن شما اندورفین تولید نماید که هورمون های ضد درد هستند.

 

رژیم غذایی سالم داشته باشید. یک رژیم غذایی سالم قادر هست به کم شدن و پیشگیری از درد دیسمنوره کمک نماید. یک رژیم غذایی سالم شامل استفاده مقدار بسیاری میوه، سبزیجات و غلات کامل است.

 

از استفاده کافئین و الکل خودداری نمایید. کافئین و الکل قادر هستند درد دیسمنوره را بدتر کنند.

 

به اندازه کافی بخوابید. خواب کافی قادر هست به کم شدن درد دیسمنوره کمک نماید.

 

اگر دیسمنوره شما شدید است، مهم است که با پزشک خود صحبت نمایید تا گزینه های درمانی دیگری را در نظر بگیرید.

 

دیسمنوره, بیماری دیسمنوره, گزینه های درمانی  دیسمنوره

گزینه های درمانی بسیاری برای دیسمنوره وجود دارد

 

راههای درمان دیسمنوره

اگر دیسمنوره دارید، مهم است که با پزشک خود صحبت نمایید تا دلیل درد را پیدا نمایید و گزینه های درمانی را در نظر بگیرید. گزینه های درمانی بسیاری برای دیسمنوره وجود دارد و پزشک شما قادر هست خوبترین درمان را برای شما تعیین نماید.

در اینجا چند نکته برای مدیریت دیسمنوره آورده شده است:

• از داروهای مسکن بدون نسخه مثل ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده نمایید.

• از گرما استفاده نمایید، مثل یک پد گرم کننده یا یک حمام گرم.

• از استفاده کافئین و الکل خودداری نمایید.

• اگر دیسمنوره شما شدید است، با پزشک خود صحبت نمایید تا گزینه های درمانی دیگری را در نظر بگیرید.

 

در اینجا بعضی از درمان های دیگر برای دیسمنوره آورده شده است:

• قرص های پیشگیری از بارداری: قرص های پیشگیری از بارداری قادر هستند سطح پروستاگلاندین ها را کم شدن دهند و در نتیجه درد را تسکین دهند.

 

• درمان هورمونی: درمان هورمونی مثل ایمپلنت های پروژسترون یا IUD قادر هست در کم شدن درد دیسمنوره تاثیرگذار باشد.

 

• جراحی: جراحی در موارد شدید دیسمنوره شاید یک گزینه درمانی باشد. جراحی قادر هست شامل برداشتن فیبرویید ها یا آندومتریوز باشد.

 

در صورت ابتلا به دیسمنوره، مهم است که با پزشک خود صحبت نمایید تا گزینه های درمانی را در نظر بگیرید. درمان مناسب قادر هست به شما کمک نماید تا درد را تسکین دهید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

 

دیسمنوره, بیماری دیسمنوره, علت دیسمنوره اولیه

دلیل دیسمنوره اولیه مشخص نیست

 

سوالات متداول دیسمنوره 

1. دلیل دیسمنوره چیست؟

دلیل دیسمنوره اولیه مشخص نیست، اما تصور می گردد که به علت آزاد شدن موادی به نام پروستاگلاندین ها در رحم باشد. پروستاگلاندین ها سبب انقباضات رحم می شوند که قادر هست سبب درد شود.

 

2. علائم دیسمنوره چیست؟

علائم دیسمنوره عبارتند از:

– درد شدید در قسمت پایین شکم، کمر و ران ها

– تهوع و استفراغ

– اسهال

– خستگی

– سردرد

– تعریق

– تپش قلب

– احساس ضعف و اضطراب

 

3. چطور میتوان دیسمنوره را درمان نمود؟

گزینه های درمانی بسیاری برای دیسمنوره وجود دارد و پزشک شما قادر هست خوبترین درمان را برای شما تعیین نماید. بعضی از گزینه های درمانی عبارتند از: داروهای مسکن بدون نسخه مثل ایبوپروفن یا استامینوفن ، گرما ، ورزش با نظم ، استراحت کافی ، رژیم غذایی سالم ، 

اجتناب از کافئین و الکل ، قرص های پیشگیری از بارداری ، درمان هورمونی و جراحی

 

4. اگر دیسمنوره دارم، چه کاری می بایست انجام دهم؟

اگر دیسمنوره دارید، مهم است که با پزشک خود صحبت نمایید تا دلیل درد را پیدا نمایید و گزینه های درمانی را در نظر بگیرید. درمان مناسب قادر هست به شما کمک نماید تا درد را تسکین دهید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

 

سخن پایانی در خصوص دیسمنوره 

با توجه به شیوع بالای درد قاعدگی یا دیسمنوره در زنان، خوبتر است که هر زنی با شناخت دقیق از علائم و روش‌های مدیریت آن، در مواجهه با این درد، بتواند خوبترین تصمیم‌گیری را اتخاذ نماید. همچنین، خوبتر است که در صورتی که درد قاعدگی شدید باشد یا با سایر علائم همراه باشد، به پزشک مراجعه نمایید تا بتوانید از روش‌های درمانی مناسب برای خود استفاده نمایید. در کل، توصیه می‌شود که به تندرستی و آرامش خود و دیگران توجه کافی را داشته باشید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها