لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

انواع بوی واژن و بررسی علل و راه‌های درمان آن‌ها


انواع بوی واژن, بوی واژن قبل پریود, بوهای واژن

بوهای واژن برای هر خانمی متفاوت و ویژه است

 

انواع بوی واژن: علل و درمان 

همانطور که می‌دانید، بوی واژن یکی از مشکلات شایعی است که شاید دلیل ایجاد ناراحتی و شرمساری برای بسیاری از زنان باشد. برای درمان این مشکل، شناخت انواع بوی واژن و دلیل آن‌ها امری خیلی مهم است. در این نوشته از بیتوته به بررسی انواع بوی واژن، علل آن‌ها و راه‌های درمان آن‌ها پرداخته می‌شود تا شما بتوانید با آگاهی زیادتری به درمان این مشکل پرداخته و از زندگی بهتری برای خودتان لذت ببرید.

واژن یک اندام خود پاکیزه شونده است و ترشحات طبیعی تولید می نماید که به حفظ سلامت آن کمک می نماید. این ترشحات قادر هست بوی کمی تند یا ترش داشته باشد که طبیعی است. با این حال، انواع دیگری از بوی واژن وجود دارد که قادر هست نشانه ای از یک مشکل باشد.  

 

بوهای واژن برای هر خانمی متفاوت و ویژه است، زیرا به فلور واژن و عوامل مختلفی مثل سطح هورمون، فعالیت جنسی، رژیم غذایی، عرق، بهداشت جنسی ، وجود عفونت و PH واژن بستگی دارد. در نوشته امروز، انواع مختلف بوی واژن را بررسی می نماییم و به شما می گوییم که می بایست دلواپس کدام یک از آنها باشید.

 

بسیاری از انواع مختلف بوی واژن طبیعی هستند. بعضی دیگر قادر هستند در مورد نوعی عدم تعادل در ناحیه تناسلی خود هشدار دهند، و به همین علت مهم است که آنها را بشناسیم.

 

بوهای مشابه نان، شیرینی، ماست و فلز طبیعی (و سالم) هستند . با این حال، هنگامی که آنها بوهای قوی یا نامطبوع دارند (مثلا بوی ماهی فاسد)، می بایست با متخصص زنان برای ارزیابی ناحیه صمیمی مشورت شود.

 

همچنین اگر بو با خارش، سوزش، درد (به خصوص در حین رابطه جنسی)، خونریزی واژینال (غیر مربوط به پریود) یا ترشح غلیظ واژن همراه باشد، ارزیابی پزشکی ضروری است.

 

باور عمومی این است که واژن سالم می بایست بوی گل بدهد. با این حال، این دور از واقعیت است. محصولات مختلفی که برای پوشاندن بوی طبیعی واژن ایجاد می‌شوند، از دید پزشکی برای تعادل فلور واژن مضر هستند و می‌توانند مستعد ابتلا به عفونت‌های مختلف باشند.

 

انواع بوی واژن, بوی واژن قبل پریود, تغییر در بوی واژن زنان

عوامل بسیاری سبب تغییر در بوی واژن زنان می گردد

 

بوی واژن به چه چیزی بستگی دارد؟

طبیعی است که تغییرات جزئی در بوی واژن زنان وجود داشته باشد، زیرا این بو به فلور واژن و pH واژن بستگی دارد. این عناصر را میتوان با عوامل متعددی اصلاح نمود.

 

رژیم غذایی یکی از عوامل تاثیرگذار است. استفاده زیاد مرکبات با بوی شیرین مرتبط است، در حالی که استفاده کربوهیدرات های تصفیه شده و قندها با بوی نان برجسته تر (به علت مخمرهای موجود در فلور واژن) مرتبط است.

 

مخاط واژن پوشاننده خیلی غنی از لاکتوباسیل است، میکروارگانیسمی که در ماست نیز وجود دارد. به همین علت، بوی ماست در یک واژن سالم خیلی مشخص و معمولی است.

PH واژن کمی اسیدی است، حدود 4.5 و تعادل آن به بدن اجازه می دهد تا فلور واژن را حفظ نماید. هنگامی که اصلاح شود و شیوع میکروارگانیسم های ویژه بر سایرین وجود داشته باشد، آن گاه شاید عفونت رخ دهد.

 

علاوه بر غذا، pH واژن را میتوان با رابطه جنسی بدون کاندوم اصلاح نمود. این به این علت است که مایع منی دارای pH نسبتا قلیایی (7.2 تا 8) است که PH واژن را تغییر می‌دهد و می‌تواند سبب ایجاد بوهای مختلف واژن بعد از رابطه جنسی واژینال شود.

 

از سوی دیگر، بوی عجیب واژن هر خانمی به علت غدد آپوکرین ترشح کننده مایعات (عرق) با بوی معمولی است که در کشش جنسی شرکت می نماید.

 

انواع بوی واژن, بوی واژن قبل پریود, واژن یک اندام خود تمیز شونده است

واژن یک اندام خود پاکیزه شونده است

 

عوامل طبیعی که بوی واژن را تغییر می دهند

واژن یک اندام خود پاکیزه شونده است و بوی طبیعی آن بسته به عوامل مختلفی از جمله:

چرخه قاعدگی : واژن در طول قاعدگی ترشحات زیادتری تولید می نماید که قادر هست بوی قوی تری داشته باشد.

 

فعالیت جنسی : همچنین قادر هست بوی واژن را تغییر دهد.

 

رژیم غذایی : بعضی غذاها مثل سیر، پیاز و مارچوبه قادر هستند بوی عرق و بوی بدن شما را قوی تر کنند. این غذاها همچنین قادر هستند بر بوی ترشحات واژن شما تأثیر بگذارند.

 

عادات بهداشتی : اگر واژن خود را به طور با نظم نشویید، شاید اسیدی تر شود که قادر هست منجر به بوی قوی تر شود. با این حال، شستشوی بیش از حد قادر هست تعادل طبیعی باکتری ها در واژن را نیز مختل نماید، که همچنین قادر هست منجر به بوی قوی تر شود.

 

سطح استرس : شما هنگامی که استرس دارید، بدن شما عرق زیادتری تولید می نماید که قادر هست بوی واژن را نیز تغییر دهد.

 

سن: بوی واژن قادر هست با افزایش سن تغییر نماید.

 

اگر دلواپس بوی واژن خود هستید، خوبتر است با پزشک خود صحبت نمایید. آنها قادر هستند به شما در رد هر گونه بیماری زمینه ای کمک کنند و در مورد روش پاکیزه و سالم نگه داشتن واژن خود به شما توصیه کنند.

 

انواع بوی واژن, بوی واژن قبل پریود, واژن انواع بوی مختلفی دارد

واژن انواع بوی مختلفی دارد

 

انواع بوی واژن

بوی واژن طبیعی است، اما می بایست از تغییراتی که قادر هست به عنوان مثال در مورد عفونت های احتمالی هشدار دهد، آگاه باشید.

 

بوی ماست

بوی ماست در واژن یک عطر ترش یا تخمیر شده است. همانطور که در بالا ذکر شد به علت وجود لاکتوباسیل ها ایجاد می گردد.

 

بوی فلز یا مس

بوی فلز در زمان قاعدگی و چند روز پس از آن مشخص است. این ماده با تغییر در pH واژن و خون به علت محتوای آهن آن تولید می گردد. بوی فلز نیز قادر هست به علت خونریزی خفیف پس از رابطه جنسی، خشکی واژن یا رابطه جنسی شدید همراه با ساییدگی های جزئی ایجاد شود.

 

بوی عرق

اگرچه بوی خوشایند کمتری دارد، اما با ترکیبی از عرق کشاله ران و باکتری های واژن مرتبط است. این یک موقعیت پزشکی نیست و با رعایت بهداشت بهبود می یابد. این بو با استرس عاطفی همراه است که قادر هست سبب افزایش ترشح غدد عرق شود.

 

بوی مواد شیمیایی، آمونیاک یا محصولات پاک کننده

مشابه سفید کننده یا آمونیاک، این بو شاید به دلایل مختلفی باشد. مثلا ادرار شامل اوره (محصول جانبی آمونیاک) است که قادر هست در اطراف فرج یا در لباس زیر جمع شود. در شرایط کم آبی، قادر هست با تجمع اوره نیز ایجاد شود. واژینوز باکتریایی و تریکومونیازیس نیز قادر هست سبب آن شود.

 

بوی شیرین یا شبیه آبجو

بوی شیرین در واژن شاید نشان دهنده رشد بیش از حد مخمر (قارچ) باشد. این نوع بوهای واژن شبیه بوی عسل، نان یا کلوچه است.

رشد بیش از حد مخمر سبب عفونت های واژن، به ویژه کاندیدا آلبیکنس (کاندیدیازیس واژن) می گردد . همچنین با خارش و سوزش فرج و واژن و ترشحات غلیظ و چسبناک شبیه پنیر یا شیر بریده شده ظاهر می گردد.

 

بوی ماهی فاسد

بوی ماهی گندیده بیشتر به عنوان یکی از انواع مختلف بوی واژن ایجاد می گردد و به علت وجود عفونت واژن ناشی از تغییر فلور واژن است. تغییر pH واژن سبب رشد کنترل نشده باکتری می گردد که سبب واژینوز باکتریایی می گردد.

واژینوز باکتریایی سبب ایجاد بوی بد واژن با ترشحات غلیظ مایل به زرد یا نارنجی، علاوه بر سایر علائم مرتبط مثل خارش، سوزش و سوزش موقع ادرار می گردد.

 

همچنین شاید به علت عفونت تریکومونیازیس یا تریکوموناس واژینالیس باشد که شایع ترین عفونت مقاربتی قابل درمان است (فقط با یک دوره آنتی بیوتیک). در این حالت بوی ماهی گندیده زیادتر از واژینوز باکتریایی است و ترشحات معمولاً  سبز مایل به خاکستری و کف آلود است.

 

سایر عفونت‌های مقاربتی مرتبط با بوی بد وجود دارند، مثل سوزاک (که سبب افزایش ترشحات واژن، درد زیر شکم و احساس سوزش در موقع ادرار می‌شود) و کلامیدیا (ترشحات غیرطبیعی واژن همراه با درد در موقع مقاربت و ادرار).

 

انواع بوی واژن, بوی واژن قبل پریود, بوی گندیدگی واژن

باقی ماندن یک تامپون در داخل کانال واژن سبب بوی گندیدگی می گردد

 

بوی گندیدگی

بوی پوسیدگی یا گندیدگی شاید به علت باقی ماندن یک تامپون در داخل کانال واژن برای چند روز (که آغاز به تجزیه شدن می نماید) باشد. شاید تعجب نمایید که بدانید این امر رایج است.

 

تامپون‌هایی که بیش از 8 ساعت در واژن باقی می‌مثل می‌توانند منجر به عفونت خیلی جدی به نام سندرم شوک سمی شوند. این توسط سموم آزاد شده توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (که به طور طبیعی در واژن یافت می گردد) تولید می گردد. شاید تب بالا، تشنج، حالت تهوع، استفراغ، گیجی، غش و سرگیجه وجود داشته باشد.

 

بوی بد

سرطان دهانه رحم معمولاً در مراحل اولیه هیچ علامتی ایجاد نمی نماید، اما ضایعات شاید ترشحات بدبو و همچنین خونریزی غیرطبیعی واژن، درد لگن و درد شکم ایجاد کنند. بوی بد بو همچنین قادر هست ناشی از سرطان واژن یا وجود فیستول رکتوواژینال (مستقل رکتوم به واژن) باشد.

 

انواع بوی واژن, بوی واژن قبل پریود, انواع مختلف بوی واژن در زنان

انواع مختلف بوی واژن در زنان متفاوت است

 

آیا همه بوهای واژن می بایست درمان شوند؟

بوی نامطبوع در واژن نیاز به مشاوره زنان و زایمان دارد، به خصوص اگر با علائم دیگری همراه باشد.

واژن سالم بوی گل نمی دهد. انواع مختلف بوی واژن در زنان متفاوت است و همانطور که گفته شد تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. هنگامی بوی فلزی، ترش (مثل ماست)، کمی شیرین یا عرق نموده است، جای نگرانی نیست و نیاز به درمان خاصی ندارد. فقط توصیه می گردد که بهداشت ناحیه تناسلی را رعایت نمایید.

 

اما اگر علائم دیگری مثل خارش، سوزش، قرمزی، ترشح غیرطبیعی، درد در حین مقاربت و سوزش در موقع ادرار ظاهر شد، می بایست برای ارزیابی کانال واژن به متخصص زنان مراجعه نمود.

دلیل اصلی بوی نامطبوع واژن عفونی است. واژینوز باکتریایی، کاندیدیازیس واژن و سایر عفونت ها را میتوان با استفاده از داروهای خوراکی و تخمک های واژن کنترل نمود. با این حال، برای مدیریت صحیح می بایست به پزشک مراجعه نمایید.

 

راههای حفظ سلامت واژن و پیشگیری از بوی بد واژن

در اینجا چند نکته برای کمک به حفظ سلامت واژن و پیشگیری از بوی بد واژن آورده شده است:

لباس زیر نخی بپوشید. پنبه به پوست شما اجازه تنفس می دهد که به پیشگیری از تجمع رطوبت و رشد باکتری ها کمک می نماید.

 

لباس زیر خود را روزانه عوض نمایید. این به پاکیزه نگه داشتن واژن و عاری از باکتری کمک می نماید.

 

روزانه حمام یا دوش بگیرید. حتماً ولو (قسمت خارجی واژن) خود را با آب و صابون بشویید.

 

از استفاده از صابون ها یا دوش های معطر خودداری نمایید. این محصولات قادر هستند واژن شما را تحریک نموده و آن را مستعد ابتلا به عفونت کنند.

 

اگر دیابت دارید، سطح قند خون خود را کنترل نمایید. این به پیشگیری از بوی بد واژن و سایر عوارض دیابت کمک می نماید.

 

اگر در مورد بوی واژن نگرانی دارید، با پزشک خود صحبت نمایید. آنها قادر هستند به شما در تعیین دلیل بو کمک کنند و گزینه های درمانی را توصیه کنند. 

 

انواع بوی واژن, بوی واژن قبل پریود, بوی شدید یا نامطبوع واژن

بوی شدید یا نامطبوع واژن، قادر هست نشانه عفونت باشد

 

سوالات متداول در خصوص انواع بوی واژن

1. آیا طبیعی است که واژن من بو داشته باشد؟

بله، طبیعی است که واژن شما بو داشته باشد. واژن یک اندام خود پاکیزه شونده است و شامل تعادل سالم باکتری است. این باکتری ها قادر هستند بوی ملایم و خاکی تولید کنند. با این حال، اگر متوجه بوی شدید یا نامطبوع شدید، قادر هست نشانه عفونت باشد.

 

2. بعضی از دلایل بوی بد واژن چیست؟

مواردی وجود دارد که قادر هست سبب بوی بد واژن شود، از جمله:

واژینوز باکتریایی، عفونت مخمری،تریکومونیازیس،سایر عفونت ها،داروها،عادات بهداشتی،رژیم غذایی،استرس،سن 

 

3. اگر متوجه تغییر بوی واژن شدم چه می بایست بکنم؟

اگر متوجه تغییر بوی واژن خود شدید، خوبتر است به پزشک مراجعه نمایید. آنها قادر هستند به شما در رد هر گونه بیماری زمینه ای کمک کنند و در مورد روش پاکیزه و سالم نگه داشتن واژن خود به شما توصیه کنند.

 

4. چطور قادر هستم از بوی بد واژن پیشگیری کنم؟

چندین کار وجود دارد که قادر هستید برای پیشگیری از بوی بد واژن انجام دهید، از جمله:

– روزی یکبار واژن خود را با آب و صابون ملایم بشویید.

– از استفاده از صابون های معطر، دوش ها یا محصولات بهداشتی زنانه خودداری نمایید.

– لباس های گشاد و قابل تنفس بپوشید.

– اگر از دید جنسی فعال هستید، از کاندوم استفاده نمایید.

– برای معاینات با نظم به پزشک مراجعه نمایید.

 

سخن پایانی انواع بوی واژن

در  این نوشته انواع مختلفی از بوی واژن که شاید ایجاد شود و همچنین علل این بوها مورد بحث قرار گرفت. همچنین نکاتی در مورد چگونگی پیشگیری از بوی بد واژن و آنچه که در صورت مشاهده تغییر در بوی واژن خود می بایست انجام دهید، ارائه شد. همچنین نکاتی در مورد چگونگی پیشگیری از بوی بد واژن و آنچه که در صورت مشاهده تغییر در بوی واژن خود می بایست انجام دهید، ارائه شد.

اگر متوجه تغییر در بوی واژن خود شدید، مهم است که برای رد هر گونه بیماری زمینه ای به پزشک مراجعه نمایید. پزشک شما همچنین قادر هست به شما توصیه نماید که چطور واژن خود را پاکیزه و سالم نگه دارید. 

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها