لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

یبوست و ورزش


 

 

یبوست و ورزش

 

به دفع مدفوع سفت و دیر به دیر یبوست می گویند. یبوست علل متعددی از علل انسدادی تا اختلالات حرکتی  روده دارد اما شایعترین برگه آن کندی و ضعف حرکت های روده است. بر طبق نظر متخصصان ورزش با تقویت عضلات و ریتم بدن نقش مهمی در کم شدن یا رفع یبوست مزمن قادر هست داشته باشد. نقش ورزش زمانی آشکارتر می گردد که بدانیم کم تحرکی و یا بی حرکتی ازبرای مثلاً اختلال در راه رفتن از علل مهم یبوست به شمار می رود.

 

ورزش چطور به رفع یبوست کمک می نماید

 

فعالیت بدنی باعث کم شدن زمان زمانی می گردد که طی آن مواد غذایی طول روده بزرگ را طی می نماید این امر باعث می گردد که زمان کمتری برای جذب آب از مواد داخل روده وجود داشته باشد و در نتیجه در انتهای روده مدفوع نرمتر باشد.

 

از سوی دیگر ورزشهای هوازی باعث تقویت ضربان قلب و شتاب و عمق تنفس می شوند و این امر باعث تقویت قدرت انقباض عضلات روده می گردد که این امر به دفع مدفوع کمک شایانی می نماید.

 

خوبترین زمان برای ورزش چه زمانی است

 

ضروری است حداقل یک ساعت پس از صرف غذا به ورزش بپردازید. بعد از صرف غذا جریان خونی که به معده و روده می رود افزایش می یابد تا هضم و جذب غذا خوبتر انجام شود. به همین علت چنانچه بعد از استفاده غذا بلافاصله به انجام ورزش بپردازید خون بجای معده و روده به سمت عضلات و قلب منحرف خواهد شد و جریان خون رسیده به معده و روده به سمت عضلات و قلب منحرف خواهد شد و جریان خون رسیده به معده و روده کم شدن خواهد یافت و قدرت انقباض عضلات روده و قدرت ترشح آنزیمهای روده کم شدن خواهد یافت و غذا زمان زیادتری را در روده باقی می ماند و نه تنها در این شرایط ورزش باعث بهبود یبوست در شما نمی شود بلکه آنرا تشدید هم خواهد نمود و منجر به عوارضی چون نفخ شکم و احساس ناراحتی و ترش کردن خواهد شد.

 

چه نوع ورزشهایی برای رفع یبوست مفیدند

 

یک برنامه پیاده روی با نظم به زمان 15-10 دقیقه چند بار در روز به شما و سیستم گوارشی شما در رسیدن به حداکثر فعالیتش کمک بسیاری خواهد نمود. چنانچه از دید بدنی آمادگی نسبی دارید انجام ورزشهای هوازی را به شما توصیه می نماییم. نمونه این ورزشها شامل: دویدن، پیاده روی سریع، شنا و ورزشهایی مثل بسکتبال و اسکیت است. ورزشهای کششی مثل یوگا در درمان این بیماری خیلی تاثیرگذار بوده اند.

منبع:sportmedicine.ir



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها