لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

مزیت های پیاده روی روزانه


فواید پیاده روی

پیاده روی هر روزه نه تنها تأثیری مثبت بر ظاهر ما دارد بلکه تندرستی ما را بهبود می بخشد‎

 

پیاده روی را خوبترین دارو برای انسان می دانند برای چه که انجام پیاده روی به همراه داشتن خوابی مناسب و تغدیه ای سالم قادر هست از مراجعه به پزشک در آینده پیشگیری نماید. پانزده تا سی دقیقه پیاده روی هر روزه نه تنها تأثیری مثبت بر ظاهر ما دارد بلکه تندرستی ما را بهبود می بخشد. در ادامه به مزیت های شگفت انگیز این فعالیت بدنی ساده و لذت بخش می پردازیم.

 

مزیت های پیاده روی روزانه

 

۱- بروز تغییرات مثبت در مغز 

طبق تحقیقات، ورزش های هوازی سبک مثل پیاده روی از زوال عقل زودرس پیشگیری می کنند، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کم شدن می دهند و به طور کلی سلامت ذهنی را بهبود می بخشند. علاوه بر این ها، پیاده روی فشار ذهنی را کم می نماید و سطح هورمون های اندورفین (مسکن های طبیعی بدن که درد را تسکین می دهند) را در بدن بالا نگه می دارد.

 

۲- بهبود بینایی 

اگرچه چشم ها آخرین چیزی هستند که میتوان به پاها مرتبط دانست، اما در حقیقت پیاده روی برای تندرستی چشم ها هم سودمند است. این کار قادر هست با کم کردن فشار داخل چشم ها، از آب آوردن آن ها پیشگیری می نماید.

 

۳- پیشگیری از بیماری های قلبی 

تحقیق ها نشان می دهد، در بحث پیشگیری از بیماری ها یا سکته ی قلبی، تأثیرات پیاده روی کمتر از دویدن نیست. این فعالیت بدنی با کم کردن فشار خون بالا و میزان کلسترول و بهبود گردش خون به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می نماید.

 

۴- افزایش ظرفیت ریه ها 

پیاده روی یک ورزش هوازی است که گردش اکسیژن در جریان خون را افزایش می دهد و به ورزیده شدن ریه ها کمک می نماید. به علاوه، این فعالیت بدنی سبب دفع سموم و مواد زائد از بدن می گردد. با داشتن تنفسی خوبتر و عمیق تر، بعضی علائم مرتبط با بیماری های ریوی نیز تسکین می یابد.

 

۵- تأثیرات مثبت بر لوزالمعده 

شاید باور آن سخت باشد اما پیاده روی در پیشگیری از دیابت خیلی موثرتر از دویدن است. در پژوهشی مشاهده شد، طی یک دوره ی آزمایشی ۶ ماهه در گروه افرادی که پیاده روی می نمودند بهبود تغییرات گلوکز بدن (برای مثال چگونگی جذب قند توسط سلول های بدن) تا ۶ برابر زیادتر از گروه افرادی بود که می دویدند.

 

۶- بهبود گوارش 

سی دقیقه پیاده روی هر روزه نه تنها قادر هست خطر ابتلا به سرطان روده ی بزرگ در آینده را کم شدن دهد بلکه با کمک به تنظیم اجابت مزاج، گوارش ما و مسأله ی یبوست را بهبود می بخشد.

 

۷- افزایش توان عضلانی 

افزایش تون عضلانی (میزان سفتی و قوام ماهیچه در حالت استراحت) و کم کردن وزن هم با انجام پیاده روی شاید. ده هزار گام پیاده روی در روز قادر هست معادل انجام ورزش در باشگاه باشد، به ویژه اگر برای پیاده روی خود فواصل زمانی در نظر بگیرید یا در سربالایی پیاده روی نمایید. علاوه بر این، این ورزش سبک است و نیازی به زمانی برای ریکاوری بدن نیست. این مسأله به معنی آن است که پس از پیاده روی، خبری از دردهای ماهیچه ای و افسوس از دست دادن فردا برای ورزش کردن به علت درد زیاد نخواهد بود.

 

۸- افزایش مقاومت استخوان ها و مفاصل 

پیاده روی سبب زیادتر شدن حرکت های مفاصل و مانع از بین رفتن توده های استخوانی می گردد و حتی خطر شکستگی استخوان ها را کم شدن می دهد. کارشناسان می گویند ۳۰ دقیقه پیاده روی آهسته روزانه، دردهای مفاصل، خشکی و ورم آن ها را کم شدن می دهد.

 

۹- تسکین درد کمر 

برای کسانی که با انجام ورزش های سنگین و دشوار دچار کمر درد می شوند، پیاده روی قادر هست حقیقتا نجات بخش باشد. از آنجایی که پیاده روی فعالیت بدنی سبکی است، برخلاف دویدن، درد یا ناراحتی زیادتری ایجاد نخواهد نمود. پیاده روی به بهبود گردش خون در ستون فقرات، روش ایستادن و انعطاف پذیری ستون فقرات کمک می نماید.

 

۱۰- آرامش ذهنی زیادتر 

پیاده روی به بهبود نشانه های افسردگی در بیماران مبتلا به انواع مهم این بیماری کمک می نماید، پس بدیهی است که این فعالیت بدنی قادر هست به سادگی به مقابله با احساسات ناخوشایند یا خستگی کمک نماید.یک پیاده روی لذت بخش به همراه یک دوست یا محبوب تان تأثیری دو چندان در بهبود روحیه ی شما خواهد داشت.

 

منبع: روزیاتو

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها