لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

ماساژ میوفاشیال: چطور این تکنیک می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی کمک نماید؟


ماساژ میوفاشیال

ماساژ میوفاشیال

رازهای ماساژ میوفاشیال: تسکین درد و افزایش حرکت

ماساژ میوفاشیال یک تکنیک ماساژ است که در این نوشته از بیتوته، بر تسکین درد در بافت‌های میوفاشیال تمرکز دارد. این تکنیک متمرکز بر کشش و ماساژ بافت‌های میوفاشیال است، که می‌تواند به بهبود دامنه حرکت، کم شدن درد و رفع سفتی در اندام‌های مختلف بدن کمک نماید.

درمان رهاسازی میوفاشیال چیست؟

درمان رهاسازی میوفاشیال یک تکنیک ماساژ است که بر تسکین درد در بافت‌های میوفاشیال شما تمرکز دارد. اینها بافت های همبند ضخیم هستند که عضلات شما را پشتیبانی می کنند. 

 

تکنیک‌های ماساژ

تکنیک‌های ماساژ

 

در خصوص بافت میوفاشیال

بافت میوفاشیال شما شبکه ای از بافت است که در سراسر بدن شما پخش می گردد. ماهیچه ها، مفاصل و استخوان های شما را به هم متصل می نماید. همچنین از اندام های شما پشتیبانی می نماید و به نگه داشتن آنها در جای خود کمک می نماید

 

اگر می توانستید آن را ببینید، فاسیای شما مثل یک ورقه پارچه به نظر می رسید. با این حال، چندین لایه وجود دارد که با هم کار می کنند. در بین این لایه ها مایعی به نام هیالورونان وجود دارد که سبب کشش می گردد و دامنه حرکت آزاد را تشویق می نماید. هنگامی که این مایع غلیظ، چسبنده یا خشک می گردد، قادر هست بر اعضای اطراف بدن اثر بگذارد

 

میوفاشیال رهاسازی

میوفاشیال رهاسازی

 

هنگامی که در بدن خود احساس سفتی یا درد می نمایید، قادر هست از بافت های مختلف بدن شما منشاء بگیرد. درد میوفاشیال با سایر انواع درد متفاوت است زیرا در مکان هایی که بافت میوفاشیال شما به هم می رسد یا تلاقی می نماید، رخ می دهد. تشخیص درد میوفاشیال شاید دشوار باشد زیرا قادر هست از ناحیه منتشر شده و گسترش یابد.

 

معمولاً این بافت حالت ارتجاعی و حرکتی زیادتری دارد. بافت تنگ میوفاشیال قادر هست حرکت در عضلات و مفاصل شما را محدود نماید. همانطور که برای جبران از دست دادن حرکت متفاوت حرکت می نمایید، قادر هستید بدون اینکه متوجه شوید سبب سفتی زیادتر شوید. این قادر هست منجر به درد و ناراحتی گسترده شود.

 

درمان درد عضلانی

درمان درد عضلانی

 

درک درمان ماساژ یا رهاسازی میوفاشیال

در طول ماساژ رهاسازی میوفاشیال، درمانگر شما زمانی را صرف احساس بافت میوفاشیال شما برای مناطقی می نماید که به خصوص سفت و خشک هستند. اینها مکان هایی هستند که سبب می شوند شما احساس درد نمایید، حتی اگر به نواحی دیگر سرایت نماید.

 

مهم است که از یک متخصص آموزش دیده کمک بگیرید که می داند چطور مشکلات بافت میوفاشیال را شناسایی نماید. ماساژ میوفاشیال با سایر انواع ماساژ متفاوت است و تکنیک‌های آن از درمانگر به درمانگر دیگر متفاوت است.

 

سایر انواع ماساژ شاید آرامش بخش باشند، اما درمان رهاسازی میوفاشیال بیشتر شدید و دردناک است. درمانگر شما از دستان خود برای ماساژ و کشش بافت میوفاشیال شما و از بین بردن گره ها استفاده می نماید. ‌

 

روش‌های بهبود حرکت مفاصل

روش‌های بهبود حرکت مفاصل

 

در بعضی موارد، یک درمانگر از ابزارهای اضافی مثل غلتک فوم یا توپ برای کمک به جداسازی بافت استفاده می نماید. شاید بلافاصله بعد از ماساژ میوفاشیال احساس درد نمایید، اما نتایج بیشتر شامل افزایش دامنه حرکتی و درد و سفتی کمتر است.

 

تسکین درد میوفاشیال

تسکین درد میوفاشیال

 

بافت میوفاشیال بیشتر در نواحی زیر سفت می گردد:

پا

سر

باسن

فک

پایین کمر

گردن

چهارگوش

شانه ها 

اسلحه

گوساله ها

 

سلامت عضلات و بافت تشکیلی

سلامت عضلات و بافت تشکیلی

 

تکنیک‌های ماساژ میوفاشیال

درمان رهاسازی میوفاشیال می‌تواند به شما کمک نماید اگر درد گردن یا سفتی و سردردها به شما صدمه می‌زنند. با استفاده از چند تکنیک ساده رهاسازی میوفاشیال، می‌توانید در خانه تنش را به سادگی کم شدن دهید.

 

برای دردی که از یک طرف گردن به پایین می‌رود 

ابتدا با انگشت شست خود یا انگشتانتان، از خط درد از پشت سر و گردن پیروی نمایید.

فشاری خفیف اعمال نمایید در حالی که به تدریج به سمت پایین حرکت می‌نمایید تا درد برطرف شود. با فشار متوسط فشار  وارد نمایید. شما می بایست کمی احساس درد نمایید. 

 

برای درد گردن قابل تعیین 

از دست‌های خود استفاده نمایید و فشار را به ناحیه درد بیاورید.

 

شما می بایست حدود یک دقیقه فشار اعمال نمایید.

 

گردن خود را از یک طرف به سمت دیگر بچرخانید، سپس جهت چرخش را عوض نمایید. این کار را در هر جهت سه بار تکرار نمایید. شما می بایست بتوانید این کار را به آسانی انجام دهید. نباید درد بکشید. 

 

و اگر سنگینی جهان را بر دوش خود حس می‌نمایید و نیاز به تسکین دارید، این تکنیک‌ها را برای درد شانه آزمون نمایید:

 

برای دردی که از شانه آغاز شده و به سمت بازو می‌رود 

از انگشت شست خود برای فشار به ناحیه درد استفاده نمایید. از فشار متوسط استفاده نمایید و انگشت شست خود را از خط درد پایین بکشید. 

 

پنج تا شش بار تکرار نمایید.

 

برای درد شانه قابل تعیین 

شانه خود را با دست کامل گرفته و فشار دهید.

 

از انگشت شست خود برای فشار به ناحیه درد استفاده نمایید. از فشار متوسط برای فشار به بافت دردناک استفاده نمایید و 10 تا 15 ثانیه نگه دارید.  

 

رهاسازی میوفاشیال یک مسابقه رقابتی نیست. شما نیازی به اثبات هیچ‌چیز برای هیچ‌کس ندارید و این مسأله در مورد این است که چقدر درد می‌توانید تحمل نمایید تا اشتباه نکنید. به جای ورود به بازی با قوی‌ترین ابزاری که پیدا می‌نمایید، با چیزی مثل تنیس‌بال آغاز نمایید و از آن برای راحتی گرفتگی ماهیچه‌هایتان یا اعمال فشار به نقاط سفت استفاده نمایید.

 

اگر حس نمی‌نمایید که فشار کافی است، می‌توانید از توپ لاکروس استفاده نمایید. شما می‌توانید آزمایش نمایید و مطابقت دهید. هر کاری که نمایید، پول خود را روی وسایل ماساژ گرانقیمت ندهید. شما می‌توانید از اقلامی که ارزان هستند به تسکین اصلی درد  برسید.

 

درمان رهاسازی میوفاشیال چه چیزی را درمان می نماید؟

درمان آزادسازی میوفاشیال شاید برای درمان بسیاری از بیماری‌های مختلف استفاده شود. این شرایط عبارتند از:

 

سندرم درد میوفاشیال : سندرم درد میوفاشیال سبب ایجاد درد در بافت های همبند شما می گردد.

 

سندرم تونل کارپال : سندرم تونل کارپال وضعیتی است که سبب درد، بی‌حسی و ضعف در دست‌ها و مچ‌ها می‌شود.

 

کمردرد : کمردرد ناشی از فشار به عضلات و تاندون‌های کمر است. سبب کم شدن حرکت و انعطاف ستون فقرات شما می گردد.

 

اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) : TMJ زمانی رخ می دهد که عضلات اطراف مفاصل فک شما ملتهب می شوند.

 

فیبرومیالژیا : فیبرومیالژیا یک بیماری طولانی زمان (مزمن) است که سبب درد عضلات و مفاصل می گردد.

 

میگرن مزمن : میگرن مزمن سبب سردردهای ضربان دار مکرر می گردد.

 

راهکارهای کاهش تنش عضلات با ماساژ میوفاشیال

راهکارهای کم شدن تنش عضلات با ماساژ میوفاشیال

 

مزیت های درمان رهاسازی میوفاشیال چیست؟

محققان مزیت های درمان رهاسازی میوفاشیال را به اندازه سایر روش های ماساژ درمانی مطالعه نکرده اند . اما درمان آزادسازی میوفاشیال مزیت های بالقوه بسیاری دارد. این مزیت ها شاید شامل موارد زیر باشد:

 

مدیریت درد : درد شاید کم شدن یابد و بافت‌های شما آغاز به بهبود کنند.

 

افزایش حرکت: دامنه حرکتی در عضلات و مفاصل شما شاید بهبود یابد.

 

گردش خون بهبود یافته: خون و اکسیژن شما شاید به طور موثرتری در سراسر بدن شما حرکت نماید.

 

آرامش: نشان داده شده است که ماساژ درمانی به بدن شما کمک می نماید تا آهسته شود و گره ها را باز نماید.

 

مدیریت استرس : تنش در سراسر بدن شما شاید آزاد شود.

 

اگر متوجه گرفتگی شدید و نمی توانید فوراً برای ماساژ وقت بگیرید، راه هایی برای تسکین علائم خود در خانه وجود دارد. اگر نواحی مشکل دار دارید، حداقل پنج دقیقه در روز را به ماساژ دادن نواحی اختصاص دهید تا از سفتی زیادتر پیشگیری نمایید. ‌

 

از انگشتان خود برای اعمال فشار ملایم به پوست خود در جایی که احساس ناراحتی می نمایید استفاده نمایید. اگر موقع اعمال فشار احساس حساسیت می نمایید، نشانه آن است که منبع سفتی خود را شناسایی نموده اید. ‌

 

درست مثل یک درمانگر حرفه ای، آزاد کردن گره ها به تنهایی شاید دردناک یا شدید باشد. آن ناحیه را ماساژ دهید تا زمانی که احساس نمایید آنها آزاد می شوند یا شل می شوند تا حرکت زیادتری انجام شود. سپس برای یافتن مناطق مناقصه دیگر حرکت نمایید

 

قادر هستید از یک غلتک یا توپ فوم  استفاده نمایید، اما تصور ننماییدکه استفاده از این ابزارها مشکلات شما را حل می نماید. گوش دادن به بدن شما و رفع تنش در بافت میوفاشیال خود به صبر و  حوصله نیاز دارد. 

 

هنگامی که از این تکنیک ها به صورت روزانه استفاده می نمایید، قادر هستید حتی از بروز سفتی و  خشکی پیشگیری نمایید. در حالی که شاید هنوز دوره‌هایی از درد داشته باشید، علائم کلی شما می بایست با گذشت زمان بهبود یابد. 

 

مزایای ماساژ میوفاشیال برای بهبود حالت عمومی بدن

مزیت های ماساژ میوفاشیال برای بهبود حالت عمومی بدن

 

نگرانی های درمان ماساژ میوفاشیال

در حالی که تسکین تنش بافت میوفاشیال می‌تواند دردناک باشد، اما نباید خیلی دردناک باشد. مهم است که محدودیت های خود را بشناسید و مقدار مناسب فشار را اعمال نمایید تا سبب درد زیادتر یا صدمه به بافت خود نشوید. اگر یک روز به اندازه کافی این کار را انجام ندهید، همیشه قادر هستید روز بعد دوباره تلاش نمایید تا سفتی اضافی را از بین ببرید.‌

 

درد تیز یا تیر کشیدگی پیوسته نشانه این است که چیزی اشتباه است. اگر موقع انجام  ماساژ خود در خانه متوجه این موضوع شدید، متوقف شوید و از یک متخصص کمک بگیرید. اگر در مطب حرفه ای هستید، به درمانگر خود در مورد درد آگاهی دهید تا بتواند تکنیک خود را تنظیم نماید. شاید بخواهید با پزشک خود در مورد درد صحبت نمایید تا هرگونه شرایط تندرستی را رد نمایید . ‌

  

  

تاثیرات مثبت ماساژ بر بافت‌های عضلانی

تاثیرات مثبت ماساژ بر بافت‌های عضلانی

 

خطرات یا عوارض درمان رهاسازی میوفاشیال چیست؟

درمان رهاسازی میوفاشیال، مثل سایر روش‌های ماساژ توانمند، خطرات اندکی دارد. به ندرت، درمان رهاسازی میوفاشیال شاید سبب موارد زیر شود:

 

خونریزی داخلی.

مشکل در حرکت عضلات.

فلج کوتاه‌زمان.

صدمه اعصاب.

 

موارد منع انجام ماساژ میوفاشیال

اگر داروها استفاده می‌نمایید یا شرایط تندرستی دارید، خوبتر است قبل از انجام درمان رهاسازی میوفاشیال با پزشک خود صحبت نمایید، از جمله: 

 

تومورها

شرایط سلامت متابولیک

هر گونه زخم باز یا بهبودی

استخوان های ضعیف یا شکسته

مشکلات مربوط به رگهای عمیق 

داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند   

 

سوالات متداول در خصوص ماساژ میوفاشیال

سوال 1: ماساژ میوفاشیال چیست؟

 ماساژ میوفاشیال یک تکنیک ماساژ ملایم و پیوسته است که از سفتی و درد در سراسر بافت‌های میوفاشیال شما رها می‌نماید. در این تکنیک، ابتدا ارائه‌دهنده خدمات به نقاط تریگر یا گره‌ها در بافت‌های فاشیال شما پی خواهد برد. سپس، با فشار ملایم، تا زمانی که تنش آزاد شود، فشار اعمال می‌شود.

 

سوال 2: چطور ماساژ میوفاشیال انجام می‌شود؟

 درمان میوفاشیال شامل اعمال فشار بر روی نواحی سفت یا دردناک است تا آنها را آهسته نماید. این فشار با دست‌ها، آرنج‌های درمانگر یا ابزار ماساژ مثل غلتک فوم یا توپ اعمال می‌شود. شاید پس از اعمال فشار احساس درد نمایید، اما زمانی که درد کم شدن پیدا نماید، حالت شلی زیادتری خواهید داشت.

 

سوال 3: چه مناطقی از بدن می‌توانند از ماساژ میوفاشیال بهره‌مند شوند؟

 معمولاً بافت میوفاشیال در مناطقی مثل گردن، شانه‌ها، بازوها، سر، فک، پایین کمر، باسن، چهارسر، گوساله‌ها، پاها تنگ می‌شود. ماساژ میوفاشیال می‌تواند در این مناطق به کم شدن سفتی یا درد کمک نماید.

 

سوال 4: چطور فرد می‌تواند خودش ماساژ میوفاشیال دهد؟

 تکنیک‌های رهاسازی میوفاشیال می‌توانند به شما کمک کنند اگر درد گردن یا سفتی و سردردها به شما صدمه می‌زنند. با استفاده از انگشتان یا دست‌ها، می‌توانید فشار را بر ناحیه درد اعمال نموده و تا زمانی که درد کم شدن یابد، فشار دهید.

 

سوال 5: آیا ماساژ میوفاشیال خطرات یا عوارض خاصی دارد؟

 به طور کلی، ماساژ میوفاشیال خطرات کمی دارد. اما به‌ندرت شاید سبب خونریزی داخلی، مشکل در حرکت عضلات، فلج کوتاه‌زمان یا صدمه اعصاب شود. در صورت داشتن شرایط ویژه مثل شکستگی استخوان، سوختگی، زخم باز، لخته خون عمیق یا شرایط استفاده از مواد رقیق‌کننده خون، شاید به شما توصیه شود که از ماساژ میوفاشیال خودداری نمایید یا یک نوع ماساژ دیگر را انتخاب نمایید.

 

 سوال 6: تفاوت بین درمان رهاسازی میوفاشیال و کشش درمانی فاشیال چیست؟

کشش تراپی فاشیال نوع دیگری از درمان دستی است که بر روی بافت های صورت تمرکز دارد. درمانگران کشش فاسیال به نواحی خاصی از بدن شما فشار وارد نمی کنند. در عوض، آنها به صورت دستی بخشی از بدن شما (مثل بازوها یا پاهای شما) را حرکت می دهند تا بافت های صورت شما کشیده شود.

 

سخن پایانی نوشته در خصوص ی ماساژ میوفاشیال  

 در آخر، خوبتر است همیشه به بهداشت و تندرستی خود ارزش دهیم. اگر با درد و سفتی‌های میوفاشیال دست و پنجه نرم نموده‌اید، میوفاشیال رهاسازی می‌تواند یک راه حل تاثیرگذار باشد. اما به یاد داشته باشید که این تکنیک نیاز به صبر و پایداری دارد. با اعتنای با نظم به خود و ادامه این تمرینات، می‌توانید بهبودهای قابل توجهی در راحتی و تندرستی خود تجربه نمایید. در صورت هر گونه درد یا مشکلات بهداشتی، توصیه می‌شود با یک متخصص در این زمینه مشورت نمایید. 

  

 

گرد آوری:

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها