لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

وداع با تهوع پس از ورزش: رازهایی برای یک تمرین لذت بخش


تهوع بعد از ورزش

تهوع پس از ورزش

 

برای چه از ورزش حالت تهوع میگیرم؟: علل و راهکارهای ساده 

برای چه پس از ورزش حالت تهوع میگیرم؟ ورزش فواید بسیاری برای تندرستی دارد، اما بعضی وقت ها قادر هست عوارض جانبی ناخوشایندی مثل تهوع ایجاد نماید. برای چه پس از ورزش حالت تهوع میگیرم؟ در این نوشته از بیتوته، به بررسی دلایل و راه‌های پیشگیری از این حالت پرداخته‌ایم. 

حالت تهوع پس از تمرین: آیا طبیعی است؟ 

انتخاب های غذایی قبل از تمرین، شدت ورزش و عوامل دیگر قادر هست سبب تهوع پس از تمرین شود. 

 

استراتژی‌های ساده، مثل هیدراته ماندن و گرم کردن مناسب ، می‌تواند به شما در پیشگیری از حالت تهوع ناشی از ورزش کمک نماید.

 

اگر روش‌های پیشگیری مؤثر نبود، با ارائه‌دهنده مواظبت‌های بهداشتی خود صحبت نمایید تا متوجه شوید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

 

شما فقط تمرین خود را انجام داده اید و احساس خوبی دارید، اما بعد از آن موجی از حالت تهوع آغاز می گردد. یا در اواسط ورزش هستید و میل شدید و ناگهانی به استفراغ دارید. اگر هر یک از این سناریوها آشنا به نظر می رسد، احتمالاً از خود پرسیده اید که چه اتفاقی می افتد.

 

دلایل بسیاری وجود دارد که شاید در حین یا پس از تمرین احساس تهوع داشته باشید. اما اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد که قادر هستید انجام دهید، به طوری که حالت تهوع مانع از انجام روال تناسب اندام شما نشود.

 

دلیل تهوع بعد از ورزش

علت تهوع پس از ورزش

 

برای چه پس از ورزش احساس سرگیجه یا حالت تهوع دارید؟

حالت تهوع قادر هست از عوارض جانبی منفی ورزش باشد. بعضی وقت ها با سرگیجه یا احساس خستگی همراه است. در اینجا، کارشناسان بعضی از رایج ترین دلایل تهوع ناشی از ورزش را به اشتراک می گذارند.

 

۱- بلافاصله پس از غذا ورزش نمایید

هنگامی که ورزش می نمایید، خون از روده شما به سمت عضلاتی که کار می نمایید جریان می یابد. این تغییر به عضلات شما اجازه می دهد تا اکسیژن و مواد مقوی لازم را دریافت کنند. اما اعتقاد بر این است که یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات گوارشی (GI) ناشی از ورزش است.

 

جریان خون کمتر به معده و روده قادر هست هضم را نماید نماید و سبب تهوع، استفراغ و اسهال شود. اگر درست قبل از تمرین غذا بخورید، بدن شما زمانی برای هضم کامل غذای شما نخواهد داشت. این قادر هست منجر به ناراحتی معده در حین یا پس از تمرین شود.

 

ورزش و تهوع

ورزش و تهوع

 

2. خوردن غذاهای دیر هضم قبل از ورزش

تغذیه مناسب قبل از تمرین به بدن شما نیرو می دهد، عملکرد شما را افزایش می دهد و به ریکاوری کمک می نماید . اما خوبتر است قبل از ورزش از بعضی غذاها دوری نمایید.

 

یک متخصص تغذیه می‌گوید: «پروتئین، غذاهای چرب، و فیبر بیش از حد طول می‌کشد تا هضم شوند . بر این اساس بدن شما نمی تواند این مواد را به مواد مقوی تجزیه نماید که قادر هستید در زمان ورزش از آنها برای انرژی استفاده نمایید.

 

این مواد دیر هضم قادر هستند در حین ورزش احساس سیری یا حالت تهوع در شما ایجاد کنند.  در عوض میان وعده های قبل از تمرین یا وعده های غذایی کوچک شامل پروتئین بدون چربی و کربوهیدرات را انتخاب نمایید.

 

نمونه هایی از این موارد عبارتند از: 

یک موز با کره آجیل

جو دوسر با انواع توت ها

سینه مرغ کبابی کوچک و بدون پوست با سیب زمینی شیرین 

 

درمان تهوع بعد از ورزش

درمان تهوع پس از ورزش

 

3. نوشیدن آب زیاد یا کم

نوشیدن آب برای هیدراتاسیون کافی و عملکرد ماهیچه ها در طول ورزش خیلی مهم است. و مجموعه ای از مزیت های تندرستی اضافی را ارائه می دهد. متخصص تغذیه می گوید: «آب دمای بدن شما را تنظیم می نماید و از مفاصل سالم حمایت می نماید . همچنین به عملکرد صحیح سیستم گوارش شما کمک می نماید .

 

هنگامی آب کافی دریافت نمی نمایید، قادر هست به عملکرد شما در حین ورزش صدمه برساند و علائمی مثل حالت تهوع و سبکی سر ایجاد نماید. به همین علت، شاید وسوسه شوید که درست قبل از تمرین آب بخورید. اما این نیز قادر هست به حالت تهوع کمک نماید.

 

«خوبتر است در طول روز نوشیدنی بنوشید تا در موقع تمرین هیدراته شوید. برنامه‌ریزی نمایید که قبل، حین و پس از تمرین آب بنوشید ، نه اینکه همه چیز را قبل از تمرین بارگیری نمایید.

 

اگر بیش از یک ساعت تمرین شدید یا ورزش می نمایید، در طول تمرین نوشیدنی شامل الکترولیت بنوشید . این استراتژی به شما کمک می نماید تا مایعات از دست رفته از راه عرق را جایگزین نمایید. اگر در گرما ورزش می نمایید، این امر به ویژه مهم است.

 

جلوگیری از تهوع بعد از ورزش

پیشگیری از تهوع پس از ورزش

 

4. استفاده داروها یا مکمل های جدید

چه در حال استفاده نسخه جدید یا ویتامین باشید، داروها و مکمل ها قادر هستند بر تمرینات شما تأثیر بگذارند. این به ویژه اگر آنها را با معده خالی استفاده نمایید، صادق است.

 

 «شماری از داروها دارای عوارض جانبی شناخته شده‌ای هستند، مثل حالت تهوع، که می‌تواند در تمرینات شما اختلال ایجاد نماید .

 

نمونه هایی از داروها و مکمل هایی که قادر هستند سبب مشکلات ورزشی شوند عبارتند از: 

 

آنتی بیوتیک ها

داروهای ضد افسردگی

داروهای مسکن با نسخه و بدون نسخه، مثل مواد افیونی و ایبوپروفن 

مکمل های معدنی و ویتامین ها

بعضی از ترکیبات مکمل قبل از تمرین ، به خصوص اگر اسکوپ را خشک نمایید

 

توصیه می‌شود که دستورالعمل‌های داروی خود را دنبال نمایید، از جمله استفاده آن با غذا در صورت لزوم  و استفاده مکمل‌ها را کم شدن دهید تا ببینید چطور بر شما تأثیر می‌گذارند.

 

حالت تهوع بعد از تمرین

حالت تهوع پس از تمرین

 

5. آغاز یا توقف ناگهانی تمرین

گرم کردن پویا زیادتر از آماده کردن عضلات شما برای تمرین است. حرکت قبل از تمرین به کل بدن شما از جمله روده اجازه می دهد تا با افزایش فعالیت بدنی سازگار شود. 

 

 یک متخصص قدرت و تهویه مطبوع می‌گوید : «رفتن ناگهانی از صفر به تمرینات اینتروال با شدت بالا در چند ثانیه، احتمالاً هر کسی را  از پا می‌اندازد. 

 

همین امر در مورد سرد شدن نیز صدق می نماید، که به بدن شما کمک می نماید تا به حالت اولیه خود بازگردد. حرکت های ناگهانی و شدید و توقف های ناگهانی بدن، از جمله معده شما را آزار می دهد. فقط چند دقیقه به زمان خنک شدن بیافزایید حتی اگر در وسط تمرین توقف می نمایید. 

 

6. تمرین بیش از حد سخت

در بعضی از نقاط جهان تناسب اندام، احساس بیماری بعد از ورزش قابل تحسین تلقی می گردد. اما این نشانه یک تمرین موفق نیست.

 

این ایده وحشتناکی است که با چنان شدتی تمرین نمایید که مجبور به استفراغ شوید. بی‌حالی، سرگیجه و سایر علائم می‌تواند نشان‌دهنده فشار بیش از حد باشد .

 

اگرچه ورزش با هر شدتی قادر هست سبب ایجاد حالت تهوع شود، اما تمرینات شدید شاید خطر ابتلا را افزایش دهد . به همین علت است که ناراحتی گوارشی ناشی از ورزش، که دارای علائمی مثل تهوع، استفراغ و اسهال است، در بین دوندگان رایج است . اگر زمانی که شدت ورزش خود را افزایش می دهید مرتباً حالت تهوع دارید، احتمالاً سعی می نمایید خیلی زود انجام دهید . و این قادر هست پیشرفت شما را به جای تقویت آن خراب نماید.

 

انواع خاصی از ورزش نیز قادر هست منجر به حالت تهوع پس از تمرین شود. به عنوان مثال، دویدن یا پریدن روی ترامپولین شامل حرکت های جهشی و بالا و پایین بسیاری است که قادر هست شما را خسته نماید.

 

علت تهوع بعد از دویدن

دلیل تهوع پس از دویدن

 

7. ورزش در گرما

اگرچه بدن شما در تنظیم دما خیلی کارآمد است، اما ورزش در گرما و رطوبت قادر هست این تعادل را از بین ببرد. این امر مخصوصاً اگر دچار کم آبی، خماری یا پوشیدن لباس هایی هستید که اجازه نمی دهد عرق شما تبخیر شود، صادق است.

 

این تبخیر عرق است که شما را خنک می نماید، نه فقط عرق کردن.  اگر عرق به بدن شما بچسبد، بر سیستم تنظیم دما تأثیر می گذارد. 

 

 حالت تهوع، سرگیجه و گرفتگی عضلات از علائم رایج گرمازدگی هستند . علائم دیگر عبارتند از سردرد، تعریق بیش از حد، نبض سریع و تشنگی.

 

اگر در حین ورزش در بیرون یا در محیط‌های با گرمای زیاد دچار حالت تهوع می‌شوید،  پیشنهاد می‌ شود فوراً استراحت نمایید و یک مکان خنک برای استراحت پیدا نمایید، ایده‌آل در تهویه مطبوع. بیشتر، حالت تهوع و سایر علائم به شتاب برطرف می گردد. اگر این کار را نکردند، و به خصوص اگر بدتر شدند، می بایست در پی مواظبت های پزشکی باشید. 

 

استرس و استرس: اثر بر عملکرد بدن

ورزش کردن، به ویژه برای اشخاص مبتدی، قادر هست با استرس و اضطراب همراه باشد. این استرس و قادر هست بر عملکرد دستگاه درمان اثر بگذارد و به تهوع تبدیل شود. برای چه پس از ورزش حالت تهوع میگیرم؟ اگر جزوه‌ این اشخاص هستید قبل از آغاز ورزش تکنیک‌های آهسته‌سازی مثل گوش دادن به موسیقی ملایم را آزمون نمایید. همچنین، با آغاز تمرینات سبک تر و آغاز تمرینات افزایش شدت، میتوان به کم شدن استرس و پیشگیری از تهوع پس از ورزش کمک نمود.

 

آیا ایجاد حالت تهوع پس از تمرین معمول است؟

حالت تهوع در حین یا پس از تمرین نسبتاً رایج است . معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. اما شاید لازم باشد روال تناسب اندام خود را تنظیم نمایید. این به این علت است که عوامل متعددی، از جمله شدت ورزش، قادر هستند سبب ناراحتی معده پس از تمرین شوند یا به آن کمک کنند. همچنین قادر هست به آنچه می خورید یا می نوشید قبل و پس از جلسات تمرینی تان مرتبط باشد. 

 

خوشبختانه، چندین تمرین قادر هست به شما در پیشگیری از موجی از حالت تهوع پس از تمرین کمک نماید.

 

برای پیشگیری از حالت تهوع پس از تمرین چه کاری قادر هستید انجام دهید؟

نخستین گام برای پیشگیری از حالت تهوع و سرگیجه پس از ورزش، داشتن برنامه است. برای طراحی یک رژیم تغذیه و هیدراتاسیون قبل از تمرین، عواملی مثل نوع و شدت تمرین را در نظر بگیرید. و این راهکارهای سودمند برای پیشگیری از حالت تهوع را در ذهن داشته باشید:

 

درست قبل از تمرین غذا نخورید. سعی نمایید قبل از ورزش 30 تا 60 دقیقه پس از یک میان وعده یا 1 تا 2 ساعت پس از یک وعده غذایی کوچک صبر نمایید.

 

از غذاهایی که هضم آنها زیادتر طول می کشد خودداری نمایید. قبل از تمرین از غذاهایی که پروتئین، چربی یا فیبر بالایی دارند صرف نظر نمایید. در عوض، میان وعده ها یا وعده های غذایی کوچک شامل پروتئین بدون چربی و کربوهیدرات را انتخاب نمایید. 

 

قبل از ورزش آبرسانی نمایید، اما زیاده روی نکنید. قبل از ورزش حتما آب کافی دریافت نمایید . به طور کلی، قادر هستید اجازه دهید تشنگی راهنمای شما باشد. این به شما کمک می نماید تا از رفتن به یک تمرین با کم آبی یا بیش از حد آب پیشگیری نمایید.

 

زمان استفاده دارو و ورزش خود را هماهنگ نمایید. اگر داروهای تجویزی استفاده می‌نمایید که سبب ایجاد حالت تهوع می‌شوند، سعی نمایید تمرینات خود را بر پایه آن زمان بندی نمایید. به عنوان مثال، شاید بعد از استفاده یک داروی ضد افسردگی 3 تا 4 ساعت برای ورزش صبر نمایید.

 

با هر تمرین بدن خود را گرم و سرد نمایید. استراتژی های قبل و پس از ورزش شما برای عملکرد، پیشگیری از صدمه و ریکاوری مهم هستند. و قادر هستند به شما کمک کنند حالت تهوع را در حین یا پس از تمرین از بین ببرید. بر این اساس قبل و پس از هر تمرین زمانی را برای گرم کردن و خنک کردن 5 تا 10 دقیقه ای اختصاص دهید .

 

به ورزش های جدید یا با شدت بالاتر بروید. اگر تازه آغاز به ورزش نموده اید، با تمرینات با شدت کمتر آغاز نمایید. سپس به تدریج شدت را افزایش دهید. انجام این کار به بدن شما اجازه می دهد تا خود را با فعالیت های شدید سازگار نماید و شاید به پیشگیری از فعالیت بیش از حد و حالت تهوع کمک نماید.

 

اگر خیلی گرم شدید، استراحت نمایید یا مکان را تغییر دهید. این به شما فرصتی برای خنک شدن می دهد و شاید به شما کمک نماید از موجی از بیماری در اواسط یا پس از تمرین پیشگیری نمایید یا آن را متوقف نمایید.

 

 اگر استرس دارید قبل از آغاز ورزش تکنیک‌های آهسته‌سازی را انجام دهید.

 

اگر این روش های پیشگیری سبب بهبود علائم شما نشد، با ارائه دهنده مواظبت های بهداشتی خود صحبت نمایید.  

 

سوالات متداول در خصوص برای چه پس از ورزش حالت تهوع می گیرم؟

1. چه زمانی می بایست پس از ورزش دلواپس تهوع باشم؟

اگر تهوع پس از ورزش پیوسته و مکرر باشد، به خصوص اگر با علائم دیگری مثل درد معده، اسهال یا استفراغ همراه باشد، حتما به پزشک مراجعه نمایید. تهوع همیشه قادر هست آدرس از یک بیماری یا بیماری ای گوارشی باشد.

 

2. خوبترین راه برای پیشگیری از تهوع پس از ورزش چیست؟

خوبترین راه برای پیشگیری از تهوع پس از ورزش، رعایت نکته های ساده مثل گرم کردن مناسب، تغذیه هوشمندانه، هیدراته ماندن و تنظیم شدت تمرین است. همچنین، اگر بعضی از فعالیت های ورزشی سبب تهوع شما می شوند، فعالیت هایی را انتخاب نمایید که با آن راحت تر هستید.

 

3. چه چیزی بخورم تا پس از ورزش حالت تهوع نگیرم؟

قبل از ورزش، از خوردن غذاهای سنگین و پرچرب خودداری نمایید. یک تا دو ساعت قبل از تمرین، یک وعده غذایی سبک و شامل کربوهیدرات های ساده مثل نان آزمون با عسل یا موز میل نمایید. همچنین، در حین ورزش به طور مرتب آب بنوشید تا بدنتان هیدراته بماند.

 

4. چه حرکت های کششی برای گرم کردن قبل از ورزش مناسب هستند؟

حرکت های کششی سبک و نرمش های ساده مثل چرخش مفاصل، کشش پا و دست، و خم شدن به پهلوها برای گرم کردن از ورزش مناسب هستند. حرکت های کششی را به آرامی و بدون فشار انجام دهید تا از صدمه دیدگی پیشگیری نمایید.

 

5. آیا استفاده داروی ویژه قادر هست سبب تهوع پس از ورزش شود؟

بله، استفاده بعضی از داروها، به داروهای ویژه ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن و ناپروکسن، قادر هست با تهوع همراه باشد. اگر به طور مرتب از این داروها استفاده می نمایید و پس از ورزش هم قادر هستید تهوع نمایید، با پزشک خود در مورد تداخل احتمالی دارو با ورزش و یا جایگزین کردن آن با سایرین مشورت نمایید. 

 

سخن پایانی نوشته برای چه پس از ورزش حالت تهوع میگیرم؟

ورزش کردن با نظم فواید بی شماری برای تندرستی جسم و روان ما دارد. اما بعضی وقت ها، شاید پس از ورزش احساس تهوع داشته باشید. برای چه پس از ورزش حالت تهوع میگیرم؟ همانگونه که این نوشته خوانده می گردد، که برای تهوع پس از ورزش وجود دارد. با رعایت نکته های ساده ای مثل گرم کردن مناسب، تغذیه هوشمندانه، هیدراته ماندن و گوش دادن به پیام های بدن قادر هستید از بروز تهوع پس از ورزش پیشگیری نمایید و از تمام فواید ورزش بهره مند شوید.

  

 

گرد آوری: 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها