لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

برای چه بعضی اشخاص در ورزش عرق نمی‌کنند؟


عرق نکردن در ورزش

عرق نکردن در ورزش

 

مشکلات عرق نکردن در ورزش: دلایل و راه‌حل‌ها

عرق نکردن در موقع ورزش می‌تواند برای ورزشکاران ورزش‌های مختلف مشکل‌آفرین باشد. در این نوشته از بیتوته، عوامل و راهکارهای مرتبط با این مشکل مورد بررسی قرار می‌گیرد تا ورزشکاران بتوانند در ورزش‌های خود خوبتر عمل کنند.

عرق چیست؟

 این مایع نمکی که می‌تواند زیر بغل شما را خیس نماید، پیشانی شما را درخشان نماید و دستان شما را لطیف نماید، به عنوان عرق شناخته می‌شود. غدد عرق زیر پوست شما این مایع را تولید می‌کنند و بدن شما سعی می‌نماید خود را خنک نماید تا از افزایش نامطلوب دما پیشگیری نماید. عرق کردن به اصطلاح یک عکس العمل فیزیولوژیک در حین فعالیت بدنی است. این عکس العمل شاید موقع گرما، اضطراب یا تب نیز رخ دهد.

 

علم عرق

غدد عرق تقریباً در سراسر بدن ما وجود دارند و انواع مختلفی دارند؛ از جمله اکرین، آپوکرین . غدد عرق اکرین، غالباً مسئول تولید بیشترین مقدار عرق در بدن هستند. زمانی که بدن شما به دما یا فشار بیش از حد گرمی معرض می‌شود، این غدد آغاز به تولید عرق می‌کنند تا به کنترل دما کمک کنند. از آنجا که غدد عرق آپوکرین در بعضی مناطق ویژه از بدن مثل زیر بغل، سینه، صورت و سر جدا می‌شوند، مسئول بوی نامطبوع بدن هستند. این غدد تا سن بلوغ به اندازه کافی فعال نمی‌شوند و فعالیت کامل آنها در اوایل دوران بلوغ آغاز می‌شود.

 

عرق اصولاً از آب تشکیل شده است، اما شامل مقادیر کمی از مواد معدنی مثل سدیم، پتاسیم و کلسیم، و همچنین ترکیباتی مثل لاکتات، آمونیاک و اوره است. حتی اگر عموماً نیازی به تعویض الکترولیت‌ها در طول تمرین نداشته باشید، عرق می‌تواند به دفع سموم از بدن شما کمک نماید.

 

هنگامی ورزش می‌نمایید، تعریق عکس العمل طبیعی بدن است و می‌تواند به شما احساس خوبی دهد. تأثیرات مثبت عرق بر تندرستی شما گسترده‌تر از این است. این شاید به بهبود سلامت قلب، کلیه و پوست شما کمک نماید. علاوه بر آن، عرق کردن به تقویت روحیه و سلامت روانی شما نیز کمک می‌نماید.

 

علل عرق نکردن در ورزش

علل عرق نکردن در ورزش

 

دلیل عدم تعرق در حین ورزش چیست؟

عملکرد تعرق در بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله ژنتیک. بعضی اشخاص از روز تولد با ژنتیکی که تعریق آن‌ها را متفاوت از دیگران می‌نماید به دنیا می‌آیند. اما در مواردی، عدم تعرق شاید به علت مشکلات پزشکی ناشناخته باشد.

 

آنهیدروزیس یا هیپوهیدروزیس هنگامی رخ می‌دهد که غدد عرق در بدن به درستی عمل نکنند و تعریق کم شدن یابد. اطلاعات کاملی در مورد شیوع این مشکل در جامعه علمی وجود ندارد، اما در موارد شدید، این مشکل می‌تواند جدی باشد و از تعریق مناسب در حین ورزش پیشگیری نماید. در این موارد، ورزش‌های سنگین و هوای گرم شاید به خستگی گرمایی و گرمازدگی منجر شوند که در شرایط ویژه می‌تواند خطرناک باشد.

 

عدم تعرق در حین ورزش شاید به عوامل مختلفی نسبت داده شود، از جمله بیماری‌ها و استفاده داروها. در صورتی که این مشکل به شدت اذیت‌کننده باشد یا علائم جدی به همراه داشته باشد، مشاوره پزشکی توصیه می‌شود.  

 

عرق نکردن موقع ورزش می‌تواند به عوامل متعددی نسبت داده شود. در زیر به بعضی از این عوامل اشاره خواهیم نمود: 

پایین بودن شدت ورزش 

اگر شدت ورزشی که انجام می‌دهید به میزان کافی برای ایجاد تعریق نباشد، نمی‌توان انتظار داشت که عرق نمایید. مثلاً، اگر با دوچرخه‌ثابت با شتاب خیلی پایین رکاب می‌زنید یا از وزنه‌های خیلی سبکی استفاده می‌نمایید، شاید تعرق کمی تجربه نمایید. شدت ورزش اثر مستقیم بر میزان تعرق دارد. فعالیت بدنی معمولاً به تولید عرق منجر می‌شود، و افزایش شدت تمرین می‌تواند تعریق را افزایش دهد.

 

کمبود آب یکی از شایع‌ترین دلایل عدم تعرق

کمبود آب یکی از شایع‌ترین دلایل عدم تعرق در ورزشکاران است، به‌ویژه در فصل گرم. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بدن شما به میزان کافی آب برای انجام فعالیت‌های طبیعی داخلی ندارد. اگر در هوای گرم بدون استفاده کافی مایعات به علت تعریق مکرر، آب از دست بدهید، شاید به شتاب کم‌آبی شوید. کمبود آب می‌تواند به علائمی مثل تشنگی، ضعف و گیجی منجر شود.

 

مشکلات پوستی سبب عدم تعرق در ورزش

جراحت‌ها، عفونت‌ها، سوختگی‌ها و حتی نیش حشرات شاید به عدم تعریق منجر شوند. همچنین، بیماری‌هایی که منافذ پوست را مسدود کنند، مثل پسوریازیس، شاید سبب کم شدن تعرق شوند.

 

 تأثیر سرد و خشک بودن محیط بر میزان تعریق

شرایط محیطی نیز می‌توانند بر میزان تعریق تأثیر بگذارند. در محیط‌های سرد و خشک، تعریق کمتری ایجاد می‌شود.

 

ابتلا به بیماری‌ها سبب کم شدن تعریق در موقع ورزش 

بیماری‌هایی که به سیستم عصبی خودمختار صدمه می‌رسانند، شاید سبب کم شدن تعرق شوند. به عنوان مثال، بیماری‌هایی مثل دیابت، اعتیاد به الکل، سندرم گیلن-باره و سندرم هورنر شاید سبب کم‌تر شدن تعرق گردند.

 

استفاده بعضی داروها یکی ازعلل عرق نکردن در ورزش

استفاده بعضی داروها می‌تواند سبب کمبود آب در بدن و کم شدن تعرق شود. بعضی از داروها که شاید تأثیر منفی بر تعرق داشته باشند، شامل دیورتیک‌ها (ادرارآورها)، مورفین، داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای، بعضی از داروهای ضدروان‌پریشی و داروهای ضد صرع می‌شوند.

 

در مجموع، عرق نکردن موقع ورزش می‌تواند به عوامل متعددی نسبت داده شود و در مواردی شاید نیاز به مشاوره پزشکی داشته باشید. 

 

عوامل عرق نکردن بدن

عوامل عرق نکردن بدن

 

نظر طب سنتی در خصوص عرق نکردن موقع ورزش

در طب سنتی یا طب مکمل، مفاهیم مرتبط با عرق و آنهیدروزیس به عنوان جزء از تعادل بین عناصر وانرژی در بدن مطرح می‌شوند. این سیستم‌ها به مفهوم‌هایی مثل “بالانس گرما و رطوبت” یا “تعادل دما و رطوبت” اعتقاد دارند و به تعادل بین انرژی‌های مختلفی که در بدن وجود دارند می‌پردازند. طب سنتی به این عقیده است که عرق برای ایجاد تعادل دما و رطوبت در بدن خیلی مهم است.

 

آنهیدروزیس و عدم توانایی در عرق کردن در این سیستم‌ها به عنوان نشانه‌ای از عدم توازن در دما و رطوبت بدن تلقی می‌شوند. عوامل مختلفی شاید این عدم توازن را ایجاد کنند، از جمله استفاده نادرست غذا، شرایط محیطی، تغییرات فصلی، و عوامل روانی می‌توانند در تشخیص و درمان در طب سنتی نقش داشته باشند.

 

اگر به عنوان یک روش درمانی به طب سنتی مراجعه می‌نمایید و مشکلی مثل آنهیدروزیس دارید، پزشک یا متخصص طب سنتی شاید روش‌هایی مبتنی بر گیاهان، تغذیه، و تغییرات در روش زندگی را برای بهبود موقعیت شما توصیه نماید. همچنین، توصیه شاید شامل استفاده از داروهای طب سنتی برای ایجاد تعادل دما و رطوبت در بدن شما باشد.

 

لطفاً توجه داشته باشید که مفاهیم طب سنتی و طب مکمل شاید برای همگان اثر   نداشته باشند، و درمان‌های طب سنتی همیشه نباید به عنوان جایگزین برای مشاوره و درمان پزشکی معتبر مورد استفاده قرار گیرند. در هر صورت، همیشه مهم است که با یک پزشک متخصص مشوره و مشاوره نمایید و به دلایل دقیق عدم توانایی در عرق کردن در مورد شما پی ببرید.

 

راهکارهای عرق کردن در ورزش

راهکارهای عرق کردن در ورزش

 

 چطور بدون عرق کردن ورزش کنیم؟ 

بدون عرق کردن ورزش کردن در بعضی موارد می‌تواند مشکل‌تر باشد و نیاز به احتیاطات خاصی داشته باشد. در مواردی که از آنهیدروزیس (عدم تعریق) رنج می‌برید، این نکته های می‌تواند به شما کمک نماید:

 

انتخاب فعالیت‌های کم شدت: ورزش‌های کم شدت مثل پیاده‌روی، شنا، یوگا و تمرینات تنفسی می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. این فعالیت‌ها به شما اجازه می‌دهند که بدون نیاز به تعرق شدید از منافع ورزش برخوردار شوید.

 

مواظبت از محیط: همانند موارد قبلی، از محیط‌های گرم و خشک و محل‌های با نور مستقیم خورشید دوری نمایید. ورزش را در محیط‌های معتدل یا مکان‌هایی که دما قابل کنترل است، انجام دهید.

  

هیدراته ماندن: مراقب مقدار مایعات بدنتان باشید. قبل از ورزش، به اندازه کافی آب بنوشید و در طول تمرین هم از نوشیدنی‌های ورزشی مناسب استفاده نمایید. هیدراته ماندن می‌تواند در تنظیم دمای بدن و کمک به پیشگیری از اضطراب گرمایی سودمند باشد.

 

 

 فعالیت و لباس خود را عاقلانه انتخاب نمایید: آنهیدروزیس خفیف با دلیل ناشناخته را می‌توان با پرهیز از فعالیت‌هایی که سرد کردن بدن را دشوار می‌کنند و پوشیدن لباس‌های سبک و گشاد کنترل نمود.

 

فواید عرق کردن در طول ورزش

عرق کردن در طول ورزش یک فرآیند طبیعی و مهم برای سلامت بدن است. عرق کردن می‌تواند به موارد زیر کمک نماید:

 

خنک کردن بدن: یکی از اصلی‌ترین وظایف عرق کردن، خنک کردن بدن است. زمانی که در طول ورزش یا در هواهای گرم فعالیت می‌نمایید، دمای بدن بالا می‌رود. عرق کردن از راه تبخیر آب از پوست به خنک شدن بدن کمک می‌نماید و از این راه از افزایش دمای بدن پیشگیری می‌نماید.

 

دفع سموم: عرق کردن سبب دفع مواد زائد و سموم از بدن می‌شود. این فرآیند باعث پاکسازی بدن از مواد مضر و بهبود کلیت سلامت می‌شود.

 

کم شدن استرس: ورزش و عرق کردن باعث افزایش ترشح اندورفین در بدن می‌شود که احساس خوبی ایجاد می‌نماید و به کم شدن استرس و افزایش رضایت و انرژی کمک می‌نماید.

 

تسریع در بهبود زخم‌ها: عرق کردن می‌تواند فرآیند بهبود زخم‌ها را تسریع بخشد. زیرا با افزایش جریان خون به مناطق صدمه دیده، مواد مقوی به زخم‌ها تحویل داده می‌شود.

 

کم شدن وزن و چربی‌سوزی: ورزش همراه با عرق کردن می‌تواند به کم شدن وزن و چربی‌سوزی کمک نماید. این فرآیند باعث اساسی‌تر شدن مواردی مثل انرژی‌بخشی و بهبود عملکرد قلبی و عروقی می‌شود.

 

بهبود تعادل: عرق کردن باعث افزایش تعریق و ترشح مواد الکترولیتی می‌شود که برای حفظ تعادل الکترولیتی در بدن ضروری است.

 

تسهیل عملکرد کلیه: عرق کردن می‌تواند به تسریع فرآیند خروج فسفات اضافی از بدن از راه کلیه کمک نماید.

 

افزایش سلامت روحی: ورزش و عرق کردن سبب افزایش ترشح اندورفین و سروتونین می‌شود که بهبود روحی و کم شدن افسردگی و اضطراب را ترویج می‌نماید.

 

تقویت سیستم ایمنی: ورزش و عرق کردن باعث افزایش تعداد گلبول‌های سفید و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

به طور کلی، عرق کردن یک عملیات ضروری و سودمند برای حفظ تندرستی بدن است. اگر به منظور بهبود سلامت عمومی و تناسب اندام ورزش می‌نمایید، خوبترین راه این است که منظماً تمرین نموده و از فواید عرق کردن بهره‌برداری نمایید.

 

مشاوره پزشکی: در صورت داشتن آنهیدروزیس شدید یا مشکلات عرق‌زدگی مزمن، حتماً به پزشک مراجعه نمایید. پزشک می‌تواند علل دقیقتر را تشخیص دهد و راهکارهای درمانی مناسب را برای شما تعیین نماید.

 

همیشه توصیه می‌شود قبل از آغاز هر برنامه ورزشی یا تغییرات در روال تمرینی خود، با یک پزشک یا مربی ورزش مشورت نمایید تا مطمئن شوید که ورزش شما به درستی برگزار می‌شود و به تندرستی شما آسیبی وارد نمی‌نماید.

 

دلایل کم عرق کردن در ورزش

دلایل کم عرق کردن در ورزش 

 

عوارض و مشکلات عرق نکردن 

عرق نکردن (آنهیدروزیس) می‌تواند مشکلات و عوارض جدی برای بدن ایجاد نماید. بدون عرق کردن، بدن نمی‌تواند دما و میزان حرارت را به طور مؤثر کنترل نماید و شاید سبب وقوع مشکلات جدی شود. در ادامه به بعضی از عوارض و مشکلات کم عرق کردن اشاره می‌شود:

 

افزایش دمای بدن: یکی از عوارض اصلی کم عرق کردن افزایش دمای بدن است. اگر بدن نتواند دمای خود را کنترل نماید، دما به شتاب افزایش می‌یابد که می‌تواند به سریع به حالت خطرناک تب تشنجی (هیپرپیرکسی) منجر شود.

 

سکته حرارتی: در مواجهه با دماهای خیلی گرم و نیاز بالا به عرق، عدم عرق کردن می‌تواند به سکته حرارتی منجر شود. سکته حرارتی موقعیت جدی است که می‌تواند به مرگ منجر شود.

 

خشکی پوست: افزایش دما و کمبود عرق سبب خشکی و تنش پوست می‌شود. این موقعیت شاید منجر به تشدید مشکلات پوستی شود.

 

اختلالات قلبی و عروقی: عدم عرق کردن می‌تواند به افزایش دما و فشار خون منجر شود، که شاید عوارض قلبی و عروقی را افزایش دهد.

 

ضعف عضلات: افزایش دما و نیاز به بیشترین فعالیت قلبی و عروقی می‌تواند به کم شدن عرق، سوء تغذیه، و ضعف عضلات منجر شود.

 

ایجاد مشکلات کلیوی: دمای بدن افزایش یافته و استفاده آب ناکافی می‌تواند به مشکلات کلیوی منجر شود.

 

اختلالات عصبی: افزایش دما و نقص در تنظیم دما شاید به اختلالات عصبی، سردرد، سرگیجه، و مشکلات اعصابی دیگر منجر شود.

 

مشکلات در تعادل الکترولیت‌ها: نیاز به عرق زیادتر به از دست دادن الکترولیت‌ها منجر می‌شود که می‌تواند به اختلالات سطح الکترولیت‌های بدن (مثل پتاسیم، سدیم و کلسیم) و مشکلاتی چون تشنج‌ها منجر شود.

 

عوارض و مشکلات کم عرق کردن جدی و پتانسیل زندگی‌خطرناک دارند. در صورتی که شما یا کسی دیگر با مشکلات عرق نکردن مواجه شده‌اید، حتماً می بایست به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا علت این مشکل تشخیص داده شود و درمان مناسب اعمال شود. ارزش درمان سریع و صحیح در مواجهه با این مشکلات از دید پزشکی خیلی بالاست.

 

سوالات متداول در خصوص عرق نکردن در موقع ورزش

 عواملی که شاید سبب عرق نکردن در موقع ورزش شوند چه چیز هایی هستند؟

عرق نکردن در ورزش شاید به عواملی نظیر کم‌آبی بدن، شدت کم ورزش، داروهای مصرفی، مشکلات پوستی، و بیماری‌های مختلف ارتباط داشته باشد.

 

 چطور می‌توان عرق نکردن را تحت کنترل گرفت و ورزش نمود؟

برای تنظیم عرق و ورزش کردن خوبتر، می‌توانید از نکاتی مثل افزایش استفاده آب، انتخاب محیط‌های خنک‌تر برای ورزش، انتخاب لباس‌های مناسب، و ممنوعیت استفاده داروهایی که عرق را کم شدن می‌دهند، بهره ببرید.

 

 آیا عرق نکردن در ورزش می‌تواند برای تندرستی ضرر داشته باشد؟

بله، عرق نکردن در ورزش می‌تواند برای تندرستی ضرر داشته باشد؛ زیرا بدن نمی‌تواند از حرارت اضافی خود خلاص شود و مشکلاتی نظیر افزایش دمای بدن و خطر سکته قلبی را به همراه داشته باشد.

 

 آیا استفاده داروها می‌تواند عرق نکردن را تسریع نماید؟

بله، بعضی داروها نظیر دیورتیک‌ها و داروهای ضدافسردگی می‌توانند سبب کم‌آبی بدن شوند و عرق نکردن را تسریع کنند.

 

 آیا عرق زیاد در ورزش مضر است؟

عرق زیاد در ورزش تا حدی طبیعی و سودمند است، زیرا به دفع سموم از بدن، تنظیم دمای بدن، و تقویت پوست کمک می‌نماید. اما در شرایطی که عرق بسیاری منجر به کم‌آبی بدن می‌شود، شاید ضرر داشته باشد.

 

سخن پایانی نوشته ی عرق نکردن در موقع ورزش

در این نوشته از بیتوته به بررسی عرق نکردن در موقع ورزش پرداختیم و عوامل مختلفی که شاید به این موقعیت منجر شوند را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین راهکارهایی برای مدیریت عرق نکردن را مطالعه کردیم. مهمترین نکته این است که در موقع ورزش به تنظیم عرق و مواظبت از سلامت بدن توجه کنیم تا از مزیت های ورزش بهره‌مند شویم و از مشکلات احتمالی پیشگیری کنیم. خوبترین راه اطمینان از تندرستی ورزشی خود از راه مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه است.

 

 

گرد آوری:

 

  



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها