لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

رتینوپاتی سروز مرکزی: همه چیز در مورد این بیماری چشمی


رتینوپاتی سروز مرکزی, دلایل بروز رتینوپاتی سروز مرکزی

رتینوپاتی سروز مرکزی چیست

 

رتینوپاتی سروز مرکزی: علائم، علل و درمان 

در این نوشته از بیتوته، به معرفی بیماری چشمی رتینوپاتی سروز مرکزی (CSR) می پردازیم. رتینوپاتی سروز مرکزی یک بیماری است که در آن مایع در زیر شبکیه جمع می گردد. این امر قادر هست سبب ایجاد دید تار و سایر مشکلات بینایی شود.

رتینوپاتی سروز مرکزی (CSR) یک بیماری چشمی است که در آن مایع در زیر شبکیه جمع می گردد. این امر قادر هست سبب ایجاد دید تار و سایر مشکلات بینایی شود. CSR معمولاً در یک چشم رخ می دهد، اما در بعضی موارد قادر هست در هر دو چشم نیز رخ دهد.

 

رتینوپاتی سروز مرکزی, دلایل بروز رتینوپاتی سروز مرکزی

رتینوپاتی سروز مرکزی (CSR) یک بیماری چشمی است

 

رتینوپاتی سروزی مرکزی چیست؟

رتینوپاتی سروزی مرکزی یک موقعیت پزشکی است که زمانی رخ می دهد که مایع پشت شبکیه چشم شما جمع شود. این مایع قادر هست سبب جدا شدن شبکیه چشم شود که منجر به مشکلات بینایی یا از دست دادن بینایی شود. شبکیه شما لایه ای از بافت پشت هر چشم است. نور را حس می نماید و آن را به تصاویری تبدیل می نماید که مغز شما قادر هست درک نماید. به این بیماری کوریورتینوپاتی سروزی مرکزی نیز می گویند.

 

چه کسانی شاید به رتینوپاتی سروزی مرکزی مبتلا شوند؟

رتینوپاتی سروزی مرکزی قادر هست هر کسی را مبتلا نماید، اما در موارد زیر شایع تر است:

• مردان به خصوص مردان میانسال 

• اشخاص مبتلا به نزدیک بینی

• کسانی که داروهای خاصی، به ویژه کورتیکواستروئیدها استفاده می کنند. 

 

رتینوپاتی سروزی مرکزی چقدر شایع است؟

رتینوپاتی سروزی مرکزی در حدود 6 تا 10 نفر در هر 100000، بسته به جنسیت اختصاص داده شده و سایر عوامل خطر رخ می دهد.

 

رتینوپاتی سروز مرکزی, دلایل بروز رتینوپاتی سروز مرکزی

استرس نقش کلیدی در بروز رتینوپاتی سروز مرکزی دارد

 

چه چیزی سبب رتینوپاتی سروزی مرکزی می گردد؟

دانشمندان به طور کامل نمی دانند که چه چیزی سبب رتینوپاتی سروزی مرکزی می گردد. به نظر می رسد استرس نقش کلیدی دارد. استرس سبب می گردد بدن شما هورمونی به نام کورتیزول ترشح نماید که قادر هست سبب التهاب (تورم) و نشت مایعات شود. مطالعات نشان داده است که افرادی که سطح استرس بالایی دارند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند زیادتر در معرض خطر ابتلا به رتینوپاتی سروزی مرکزی هستند.

 

این بیماری همچنین با استفاده از داروهای شامل کورتیکواستروئیدها که التهاب را درمان می کنند، همراه است. کورتیکواستروئیدها به اشکال مختلفی وجود دارند:

• کرم هایی برای پوست شما برای درمان اختلالات پوستی

• داروهای استنشاقی ، مثل آنهایی که برای درمان آسم استفاده می شوند.

• تزریق به مفاصل شما برای شرایط ارتوپدی

• اسپری بینی

• قرص های خوراکی مثل پردنیزون 

 

سایر عوامل خطر عبارتند از:

• بیماری های خود ایمنی، مثل لوپوس و آرتریت روماتوئید 

• بیماری قلبی یا فشار خون بالا 

• عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری 

• بیماری های کلیوی، مثل گلومرولونفریت 

• بارداری

• مشکلات خواب، مثل آپنه خواب و بی خوابی 

• استفاده از بعضی داروها، مثل داروهایی که احتقان بینی و اختلال نعوظ را درمان می کنند.

 

علائم رتینوپاتی سروزی مرکزی چیست؟

رتینوپاتی سروزی مرکزی قادر هست یک چشم یا هر دو را به طور همزمان درگیر نماید. علائم شاید شامل موارد زیر باشد:

• تاری دید ، مثل یک لکه در مرکز دید شما

• نقطه تاریک در مرکز دید شما

• دید تیره تر یا کم نور

• اقلام سفید قادر هستند سرد و بی روح به نظر برسند.

• اجسام کوچکتر یا دورتر از آنچه هستند به نظر می رسند.

• خطوط مستقیم کج یا خمیده به نظر می رسند.

با این حال، رتینوپاتی سروزی مرکزی همیشه علائمی ایجاد نمی نماید. یک فرد شاید این بیماری را داشته باشد اما مشکلات بینایی نداشته باشد.

 

رتینوپاتی سروز مرکزی, دلایل بروز رتینوپاتی سروز مرکزی

رتینوپاتی سروزی مرکزی همیشه علائمی ایجاد نمی نماید

 

کوریورتینوپاتی سروزی مرکزی چطور تشخیص داده می گردد؟

اگر تغییراتی در بینایی خود دارید، در پی مواظبت های پزشکی از پزشک عمومی یا یک چشم پزشک (متخصص چشم) باشید. آنها در مورد علائم شما با شما صحبت خواهند نمود و شاید آزمایشات خاصی را برای شبکیه چشم درخواست کنند:

آنژیوگرافی فلورسین (IVFA): برای IVFA، یک متخصص مواظبت های بهداشتی رنگی را به ورید بازوی شما تزریق می نماید. رنگ از راه بدن شما و به شبکیه شما پخش می گردد. سپس، یک ارائه دهنده مواظبت های بهداشتی با یک دوربین مخصوص برای شناسایی نشتی ها عکس می گیرد.

 

توموگرافی انسجام نوری (OCT): یک اسکن OCT رتینوپاتی سروزی مرکزی به پشت چشم شما نگاه می نماید. این عکس ها سه بعدی از شبکیه شما ارائه می دهد تا پزشک شما بتواند قطر شبکیه را اندازه گیری نماید، تورم را شناسایی نماید و جداشدگی سروزی شبکیه را تشخیص دهد.

 

درمان رتینوپاتی سروزی مرکزی چیست؟

بسیاری از موارد رتینوپاتی سروزی مرکزی خود به خود طی چند هفته یا چند ماه از بین می روند. بر این اساس پزشک شما شاید نظارت را توصیه نماید، یا «مواظب باشید و منتظر بمانید». در طول دوره نظارت، آنها آزمایشات را برای اطمینان از تخلیه مایع تکرار می کنند.

 

پزشک شما همچنین شاید از شما بخواهد که استفاده داروهایی را که به بیماری چشم کمک می کنند را متوقف نمایید. آنها همچنین به شما توصیه می کنند که استرس را کم شدن دهید. 

 

اگر مایع در عرض چند ماه به خودی خود تخلیه نشود، پزشک شما شاید درمان رتینوپاتی سروزی مرکزی را توصیه نماید:

داروها: بعضی از داروها شاید به درمان رتینوپاتی سروزی مرکزی کمک کنند. به عنوان مثال، صورتحساب رشد اندوتلیال ضد عروقی قادر هست از رشد رگ های خونی جدید در چشم شما پیشگیری نماید. بعضی از دیورتیک ها قادر هستند به کم شدن مایعات کمک کنند.

 

 درمان فوتودینامیک: برای درمان فوتودینامیک ، یک پزشک دارویی به نام ورتپورفین را به بازوی شما تزریق می نماید. دارو به چشم شما می رود. سپس پزشک از یک لیزر سرد در قسمتی از چشم شما که دارای نشتی است استفاده می نماید. لیزر روی ورتپورفین قادر هست نشت را ببندد.

 

 سایر درمان‌های لیزری: در درمان لیزری حرارتی از یک لیزر گرم شده برای مسدود کردن نشتی‌ها استفاده می‌شود. لیزر میکروپالس از پالس های لیزری کوچکتر و کوتاهتر استفاده می نماید.

 

رتینوپاتی سروز مرکزی, دلایل بروز رتینوپاتی سروز مرکزی

در بسیاری از موارد CSR خود به خود از بین می روند

 

چطور قادر هستم خطر ابتلا به رتینوپاتی سروزی مرکزی را کم شدن دهم؟

شاید پیشگیری از رتینوپاتی سروزی مرکزی ممکن نباشد. اما شما قادر هستید راه هایی را که برای کم شدن خطر ابتلا به CSR وجود دارد را آزمون نمایید از جمله:

 

 مدیریت استرس : استرس یکی از عوامل خطر شناخته شده برای CSR است. مدیریت استرس قادر هست به کم شدن خطر ابتلا به این بیماری کمک نماید. راه های مختلفی برای مدیریت استرس وجود دارد، از جمله ورزش، مدیتیشن و تکنیک های آهسته سازی.

 

 اجتناب از استفاده کورتیکواستروئیدها : کورتیکواستروئیدها داروهایی هستند که به طور گسترده برای درمان طیف وسیعی از شرایط پزشکی استفاده می شوند. با این حال، استفاده طولانی زمان کورتیکواستروئیدها قادر هست خطر ابتلا به CSR را افزایش دهد. اگر به کورتیکواستروئیدها نیاز دارید، با پزشک خود در مورد خطرات و مزیت های آنها صحبت نمایید.

 

 ترک سیگارسیگار کشیدن یک عامل خطر شناخته شده برای بسیاری از بیماری ها، از جمله CSR است. ترک سیگار قادر هست به کم شدن خطر ابتلا به این بیماری کمک نماید.

 

 حفظ وزن سالم: چاقی یک عامل خطر شناخته شده برای بسیاری از بیماری ها، از جمله CSR است. حفظ وزن سالم قادر هست به کم شدن خطر ابتلا به این بیماری کمک نماید.

 

 کنترل فشار خون و قند خون : فشار خون بالا و دیابت از عوامل خطر شناخته شده برای بسیاری از بیماری ها، از جمله CSR هستند. کنترل فشار خون و قند خون قادر هست به کم شدن خطر ابتلا به این بیماری کمک نماید.

 

علاوه بر این، انجام معاینات چشم با نظم توسط چشم پزشک قادر هست به تشخیص زودهنگام CSR کمک نماید. تشخیص زودهنگام قادر هست به بهبود نتایج درمانی کمک نماید.

در اینجا چند نکته برای کم شدن خطر ابتلا به CSR آورده شده است:

 به طور با نظم ورزش نمایید. ورزش به کم شدن استرس و بهبود سلامت قلب و عروق کمک می نماید.

 رژیم غذایی سالمی داشته باشید. یک رژیم غذایی سالم قادر هست به حفظ وزن سالم و کم شدن خطر ابتلا به بیماری های مزمن کمک نماید.

 سیگار نکشید. سیگار کشیدن خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها، از جمله CSR را افزایش می دهد.

 فشار خون و قند خون خود را کنترل نمایید. اگر به بیماری مزمنی مبتلا هستید، با پزشک خود در مورد روش کنترل آن صحبت نمایید.

 معاینات چشم با نظم داشته باشید. معاینه چشم با نظم قادر هست به تشخیص زودهنگام CSR کمک نماید.

 

اگر رتینوپاتی سروزی مرکزی داشته باشم چه انتظاری قادر هستم داشته باشم؟

بسیاری از موارد رتینوپاتی سروزی مرکزی خود به خود با تخلیه طبیعی مایع از بین می روند. اما اگر این موقعیت برای چندین ماه ادامه یابد، شاید درمان لازم باشد.

بعد از برطرف شدن این بیماری، بینایی به طور کلی به خودی خود بهبود می یابد و بیشتر به حالت عادی باز می گردد. اما بعضی وقت ها صدمه قادر هست دائمی باشد، با تغییرات بینایی که بهبود نمی یابد.

این عارضه شاید دوباره حتی بعد از درمان موفقیت آمیز در همان چشم یا چشم دیگر شما تکرار شود. به همین علت، شاید نیاز به قرار ملاقات های با نظم با چشم پزشک داشته باشید.

 

رتینوپاتی سروز مرکزی, دلایل بروز رتینوپاتی سروز مرکزی

CSR معمولاً در یک چشم رخ می دهد

 

سوالات متداول در خصوص رتینوپاتی سروزی مرکزی

1. رتینوپاتی سروزی مرکزی (CSR) چیست؟ 

رتینوپاتی سروزی مرکزی (CSR) یک بیماری چشمی است که در آن مایع در زیر شبکیه جمع می گردد. این امر قادر هست سبب ایجاد دید تار و سایر مشکلات بینایی شود. CSR معمولاً در یک چشم رخ می دهد، اما در بعضی موارد قادر هست در هر دو چشم نیز رخ دهد.

 

2. دلیل CSR چیست؟

دلیل CSR ناشناخته است، اما عواملی که شاید خطر ابتلا به آن را افزایش دهند عبارتند از: استرس ، استفاده کورتیکواستروئیدها ، سیگار کشیدن ، چاقی ، فشار خون بالا

دیابت و …

  

3. CSR چطور سبب ایجاد دید تار می گردد؟

در CSR، مایع در زیر شبکیه جمع می گردد. این امر سبب می گردد که شبکیه از لایه های پشتی چشم جدا شود. این جدا شدن قادر هست سبب ایجاد دید تار شود.

 

4. چه زمان طول می کشد تا CSR بهبود یابد؟

در اکثر موارد، CSR به خودی خود بهبود می یابد. با این حال، این امر قادر هست چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

 

5. آیا CSR قادر هست منجر به از دست دادن بینایی شود؟

در بعضی موارد، CSR قادر هست منجر به از دست دادن بینایی شود. این امر زیادتر در صورتی اتفاق می افتد که CSR شدید باشد یا درمان نشود.

 

6. آیا CSR قادر هست در هر سنی رخ دهد؟

CSR معمولاً در اشخاص 20 تا 50 سال رخ می دهد. با این حال، قادر هست در هر سنی نیز رخ دهد.

 

7. آیا CSR یک بیماری ارثی است؟

CSR یک بیماری ارثی نیست. با این حال، بعضی از عوامل ژنتیکی شاید خطر ابتلا به آن را افزایش دهند.

 

8. چه زمانی می بایست به پزشک مراجعه نمود؟

اگر متوجه هرگونه تغییر در بینایی خود شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید. این امر به ویژه در صورتی مهم است که دچار دید تار، متامورفوپسیا یا کم شدن دید مرکزی شده باشید.

 

سخن پایانی در خصوص رتینوپاتی سروزی مرکزی

رتینوپاتی سروزی مرکزی زمانی اتفاق می‌افتد که مایع پشت شبکیه چشم شما جمع شود. اگر تغییر یا از دست دادن بینایی دارید، با ارائه دهنده مواظبت های اولیه یا چشم پزشک صحبت نمایید. مداخله زودهنگام قادر هست اطمینان حاصل نماید که مشکلات بینایی دائمی نمی شوند.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها