لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

7 عاملی که سبب خستگی زودهنگام موقع ورزش کردن می گردد


علت کم شدن قدرت در ورزش, خستگی عضلانی در ورزش, دلایل خستگی زودهنگام موقع ورزش کردن

خستگی در ورزش به دونوع خستگی هوازی و غیر هوازی تقسیم می گردد

 

برای چه موقع ورزش زود خسته می شوم؟

حتما برایتان پیش آمده که پس از انجام تمرینات ورزشی و یا در موقع تمرینات سخت و فشرده دچار خستگی میشوید. اما بعضی وقت ها این خستگی پس از چند دقیقه فعالیت سبک رخ میدهد. این خستگی زود موقع در حین ورزش دارای عوامل متعددی میباشد. که ما در این بخش قصد داریم  به تمام عوامل ایجاد آن  بپردازیم

خستگی در ورزش 

دو نوع خستگی در ورزش وجود دارد که شامل:

خستگی هوازی و خستگی غیر هوازی میباشد.

دلیل خستگی هوازی که در اثر فعالت های هوازی  مثل شنا کردن، دویدن، رکاب زدن به وجود می آیند عبارتند از:

1- انرژی بسیاری که  در ورزش های هوازی استفاده می گردد ، منجر به تعریق تمام اندام بدن شده  که سبب کم آبی بدن می گردد.

2- نمک بدن در اثر این فعالیت کم شده و همچنین حرارت بدن بالا میرود.

3- بازده قلب کم شدن پیدا نموده و مانع از خون رسانی کافی به تمام اندام بدن می گردد

 

دلیل خستگی غیر هوازی که در اثر تمرینات قدرتی به وجود می آیند عبارتند از :

1- کم شدن اکسیژن

2- کم شدن مواد قندی که  دراثر فعالیت بی وقفه صورت میگیرد.این اتفاق زیادتر در ورزش کشتی رخ میدهد.

همچنین علائم ظاهری که در نتیجه خستگی رخ میدهد میتواند به کبود شدن پوست ، احساس تشنگی و همچنین احساس درد و کوفتگی در نواحی اندام بدن منجر شود.

 

 علت خستگی زودهنگام حین ورزش, خستگی در ورزش, عوامل خستگی زودهنگام موقع ورزش کردن

کم خوابی و استرس قادر هست از دلیل های خستگی زودهنگام در ورزش باشد

 

برای چه در حین انجام ورزش زود خسته میشویم؟

این خستگی شاید چند عامل داشته باشد که در ادامه 7 نمونه از دلیل های آن را بیان میکنیم.

 

کم خوابی و استرس

برای اینکه بتوانیم تمرینی با کیفیت و بدون خستگی داشته باشیم نیازمند خواب با کیفیت می باشیم. اگر استرس، بیخوابی و یا خواب نا با نظم استمرار داشته باشند، در حین ورزش شاید انرژی بدن افت شدیدی پیدا نماید.به همین علت است که به ورزشکاران توصیه می گردد، قبل از  انجام مسابقات ورزشی استراحت کافی و خواب منظمی داشته باشند تا در حین مسابقه انرژی آنان کم نشود.

 

علت

اشخاص دچار بیماری آسم در معرض خستگی زودهنگام موقع ورزش هستند

 

آلرژی و آسم

 افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند  به علت اینکه در نفس کشیدن دچار مشکل میشوند ، در موقع تمرینات ورزشی شاید خستگی زود موقع داشته باشند برای چه که این اشخاص نمیتوانند تنفس خود را با ورزش تطبیق دهند و طبعا در حین تمرینات دچار خستگی زود موقع میشوند. 

 

افرادی که مبتلا به آسم هستند در موقع انجام تمرینات قدرتی و سنگین دچار مشکل میشوند.تمرینات قدرتی نیازمند انرژی زیادتری میباشد. در این شرایط  بدن نیاز به اکسیژن زیاد دارد اما نمیتواند اکسیژن مورد نیاز را تأمین نماید. پس در این شرایط بدن نمیتواند وزنه بزند و یا تمرینات قدرتی انجام دهد.  اگر  در حین تمرینات  ورزشی  یا بلافاصله بعد از آن سرفه می‌نمایید، خس‌خس می‌نمایید، تنگی نفس دارید، یا در قفسه سینه احساس درد و فشار می‌نمایید، قطعا می بایست به پزشک مراجعه نمایید

 

اسیدی شدن بدن

 موقع انجام تمرینات قدرتی به علت اینکه انرژی بسیاری صرف می نمایید، بدن شما کربوهیدارت هارا به سوخت تبدیل می نماید. موقع تبدیل به سوخت یون آزاد می گردد.در جریان آزاد شدن یون ها هرچه شما زیادتر ورزش نمایید مقدار زیادتری از این یون ها در بدن انباشته می گردد. با انباشته شدن یون ها،سیستم تعادلی اسید قلیایی بدن شما بهم میخورد  که سبب بروز درد و کوفتگی در نواحی مختلف بدن می گردد. برای پیشگیری از بروز این مشکل،ورزش پیوسته میتواند راه حل آن باشد.

 

کم‌خونی

تمرینات ورزشی نیاز به اکسیژن بسیاری دارد و کم خونی سبب می گردد تا اکسیژن کافی تأمین نشود و در نتیجه اشخاص کم خون در انجام تمرینات دچار خستگی شدیدی شوند.

علائمی که نشان میدهد اشخاص دچار کم خونی میباشند عبارتند از : رنگ پریدگی ، سرگیجه ، گرفتگی پاها و بی خوابی 

زیادتر بانو هایی که دچار کم خونی میشوند بیشتر قائدگی سنگینی دارند و محصولات لبنی و گوشت قرمز استفاده نمیکنند. 

اگر فکر می نمایید دچار کم خونی هستید به پزشک مراجعه نمایید تا با استفاده از قرص آهن و یا داروی مرتبط با کم خونی ، مشکل شما برطرف شود.

 

کمبود آب بدن

اگر بدن با کم آبی مواجه شود مشکلاتی از جمله غلظت خون را به وجود می آورد. اگر خون دارای غلظت باشد ، پمپاژ کردن خون توسط قلب دچار مشکل می گردد.

تعریق زیاد شاید نشانه ی کمبود آب در بدن باشد. برای پیشگیری از این مشکل حتما در حین ورزش آب استفاده نمایید حتی اگر احساس تشنگی نمیکنید. 

 

مشکل تیروئید

بعضی از اشخاص که در موقع ورزش زود موقع خسته میشوند شاید مشکل تیروئید داشته باشند.برای درمان این مشکل حتما می بایست به پزشک مراجعه نمایید.

همچنین مشکل تیروئید سبب می گردد تا افزایش وزن ، افسردگی  و درد عضلانی رخ بدهد. بروز این مشکلات  در اثر کم کاری تیروئید میباشد.

 

طبق تحقیقاتی که  محققان آمریکایی انجام داده اند پی برده اند که از هر هشت  زن یک نفر به بیماری تیروئید مبتلا میباشد و بسیاری از افرادی که مبتلا هستند نمیدانند که دچار چنین مشکلی شده اند. مشکل تیروئید شاید منجر به ایجاد  غده ی سرطانی شود 

 

علت کم شدن قدرت در ورزش, خستگی عضلانی در ورزش, دلایل خستگی زودهنگام موقع ورزش کردن

کم خونی در اشخاص سبب خستگی زودهنگام موقع ورزش می گردد

 

کربوهیدرات ناکافی

بسیاری از اشخاص به خصوص بانو هایی هستند  که تنها هدف آنان از ورزش لاغر شدن است . بسیاری از این اشخاص سعی دارند تا کالری بدن را بسوزانند و در حین سوزاندن هیچی کالری دریافت نمیکنند. این اتفاق شاید سبب بروز مشکلاتی شود.بانو هایی که در حال ورزش کردن هستند می بایست بدانند که در حین سوزاندن کالری ، دریافت هم داشته باشند.

 

مهم ترین منبع دریافت ، کربوهیدارت و منبع های نشاسته میباشد . هنگامی که ورزش می نمایید و در عین حال رژیم غذایی هم گرفته اید  حتما می بایست کالری دریافتی شما شامل کربوهیدرات باشد . برای دریافت رژیم غذایی از یک  متخصص کمک بگیرید  برای چه که اگر رژیم غذایی شما مناسب نباشد شاید سبب بروز صدمه هایی در اندام بدن شما شود.  همچنین اکثر بانو‌ها می بایست ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری در روز به بدنشان برسانند تا به‌راحتی بتوانند کارهای معمول زندگیشان را انجام دهند.

 

خستگی ورزش هوازی و غیر هوازی, خستگی زودهنگام موقع ورزش کردن و کم خونی, خستگی زودهنگام موقع ورزش کردن

کربوهیدرات ناکافی به خصوص در بانو ها سبب خستگی زودهنگام موقع ورزش می گردد

 

چطور ورزش کنیم تا خسته نشویم؟

همیشه سعی نمایید ساعتی قبل از تمرین حداقل دو لیوان آب بنوشید تا مقدار آب بدن خود را تأمین نمایید و همچنین در حین تمرین در هر 15 دقیقه مقداری آب بنوشید. شما میتوانید در حین انجام تمرینات هوازی به جای استفاده آب ،  از نوشیدنی های ورزشی استفاده نمایید. دقت نمایید نوشیدنی های ورزشی را با نوشیدنی های انرژی ها اشتباه نگیرید. 

 

موقع انجام تمرینات ورزشی نباید گرسنه باشید.سعی نمایید 1 الی 2 ساعت قبل از تمرینات ورزشی مواد غذایی شامل کربوهدرات استفاده نمایید. 

بلافاصله تمرین ننماییدبدن شما نیاز به استراحت دارد و سعی نمایید اگر ورزشکار حرفه ای هستید یک روز درمیان فعالیت نمایید. در روزهایی که در خانه استراحت می نمایید به تمرینات سبک تری بپردازید.

خواب خود را می بایست تنظیم نمایید. به طور کلی میزان خواب شما در طول شب می بایست بین 7 الی 9 ساعت باشد.

 

روال تمرینی پیوسته و طولانی زمان داشته باشید.بسیاری از ورزشکاران گمان میکنند اگر تمرینات فشرده و سریعی داشته باشند سریع تر به نتیجه دلخواه خود میرسند اما این باور غلط میباشد. تمرینات می بایست برنامه ریزی شده و همچنین به طور پیوسته باشد. برای چه که بدن  شما نباید خستگی بسیاری را تحمل نماید. 

 

ورزش کردن بر تندرستی انسان تأثیر میگذارد. هر چه تمرینات ورزشی همراه با اصول و قوانین ورزشی باشد ، نتیجه بخشی آن نیز زیادتر خواهد بود.همچنین نکته ای که می بایست به آن توجه کنیم این است که قبل از انجام تمرینات ورزشی معاینات پزشکی را انجام دهیم تا از سلامت جسمانی کاملی موقع ورزش کردن برخوردار باشیم.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها