لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

روغن درخت چای برای درمان شپش سر؛ آیا واقعا تاثیرگذار است؟


روغن درخت چای برای شپش, روغن درخت چای برای درمان شپش

درمان شپش با روغن درخت چای

 

روغن درخت چای برای شپش سر؛ یک درمان خانگی تاثیرگذار؟ 

روغن درخت چای برای شپش یکی از درمان های خانگی رایج برای شپش سر است. در این نوشته از بیتوته، به بررسی خواص و روش استفاده از روغن درخت چای برای درمان شپش سر می پردازیم.

روغن درخت چای به علت خواص آن برای پوست، مو و خواص دارویی آن معمولاً در کانون توجه قرار دارد. اخیراً بعضی اشخاص ادعا می کنند که از روغن درخت چای برای از بین بردن شپش استفاده می کنند. اعتقاد بر این است که یکی از خوبترین داروهای طبیعی است که شاید به درمان شپش سر کمک نماید. اما این ادعاهای چقدر صحت دارند؟ آیا مدرک علمی دارند؟

 

در این نوشته از بیتوته، امکان استفاده از روغن درخت چای را به عنوان درمانی برای شپش سر و اینکه آیا واقعاً قادر هست پوست سر تحریک شده و آلوده را تسکین دهد، بررسی می نماییم. به خواندن ادامه دهید تا در مورد اثربخشی این روغن در از بین بردن شپش سر و ارتقای سلامت پوست سر زیادتر بدانید.

 

روغن درخت چای برای شپش, روغن درخت چای برای درمان شپش

خواص روغن درخت چای برای شپش

 

تحقیقات چه می گوید؟

آیا روغن درخت چای شپش را از بین می برد؟ بله، طبق یک مطالعه ، روغن درخت چای شاید به کشتن شپش ها در مراحل شفیره و بزرگسالی آنها کمک نماید. درمان با روغن درخت چای نیز شاید از باز شدن تخم شپش پیشگیری نماید.

  

مطالعه دیگری نتایج امیدوارکننده ای را موقع استفاده از روغن درخت چای برای درمان شپش نشان داد. در این مطالعه، محققان از سه نوع درمان برای درمان کودکان مبتلا به شپش سر استفاده نمودند. یکی از درمان ها شامل ترکیبی از روغن های ضروری مثل روغن درخت چای و اسطوخودوس بود که بیشترین فایده را برای اشخاص مبتلا به شپش سر نشان داد.

 

در مطالعه دیگری، محققان مواد گیاهی و مصنوعی خاصی را که می‌توان برای پیشگیری از شپش در بچه‌ها استفاده نمود، مقایسه نمودند. روغن درخت چای موثرترین درمان بود. این روغن زمانی که با نعناع فلفلی استفاده شود قادر هست به دفع شپش نیز کمک نماید. با این حال، استفاده طولانی زمان از روغن درخت چای برای از بین بردن شپش سر هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است.

 

در بخش زیر روش‌های مختلف استفاده از روغن درخت چای برای کم شدن شپش سر را مورد بحث قرار داده‌ایم.

 

روغن درخت چای برای شپش, روغن درخت چای برای درمان شپش

روش استفاده از روغن درخت چای برای شپش

 

چطور از روغن درخت چای برای از بین بردن شپش سر استفاده کنیم؟

1. اسانس درخت چای

همانطور که دیدیم، درخت چای قادر هست به کشتن شپش کمک نماید. همچنین به عنوان دافع شپش عمل می نماید. پنبه را به 5 تا 6 قطره اسانس درخت چای آغشته نمایید. پنبه را به پوست سر بمالید. موهای خود را در یک حوله بپیچید و بگذارید یک شب بماند.

صبح روز بعد طبق معمول بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید، تا زمانی که شپش کاملا درمان شود.

 

2. شامپو روغن درخت چای

مقداری شامپو در کف دست خود بریزید. چند قطره روغن درخت چای بیافزایید. با هم مخلوط نمایید و مثل همیشه موهایتان را پاکیزه نمایید. قادر هستید این دارو را هر هفته یک بار به زمان چند هفته استفاده نمایید.

 

3. اسپری روغن درخت چای

مقداری آب را داخل بطری اسپری بریزید. اسانس را به بطری بیافزایید و خوب تکان دهید.

مخلوط را روی موها و پوست سر خود بپاشید. بگذارید نیم ساعت بماند و طبق معمول موهایتان را بشویید. از این اسپری ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده نمایید.

 

روغن درخت چای برای شپش, روغن درخت چای برای درمان شپش

اسپری روغن درخت چای برای درمان شپش

 

4. روغن نارگیل و روغن درخت چای

روغن نارگیل شاید به تغذیه پوست سر و مو کمک نماید. خواص ضد التهابی همچنین شاید به مبارزه با التهاب ناشی از شپش کمک نماید. 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با 6 تا 7 قطره روغن درخت چای مخلوط نمایید. مخلوط را به پوست سر و موهای خود بمالید. بگذارید یک ساعت بماند. موهای خود را با شامپو و نرم کننده بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

 

5. روغن زیتون و روغن درخت چای

شواهد حکایتی نشان می دهد که روغن زیتون شاید دارای خواص مرطوب کنندگی باشد که شاید پوست سر را تسکین دهد. 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را با 5 تا 6 قطره روغن درخت چای مخلوط نمایید. مخلوط را به پوست سر و مو بمالید. بگذارید حداقل یک ساعت بماند. موهایتان را طبق معمول آبکشی نمایید.این کار را دو بار در هفته و به زمان چند هفته انجام دهید.

 

6. اسطوخودوس و روغن درخت چای

روغن اسطوخودوس که بیشتر برای رایحه درمانی استفاده می گردد شاید به شما کمک نماید بر بوی قوی روغن درخت چای غلبه نمایید. همچنین، ادعا می گردد که روغن اسطوخودوس نیش حشرات را تسکین می دهد و شاید همین اثر را روی شپش نیز داشته باشد.

3 تا 4 قطره روغن اسطوخودوس، 5 تا 6 قطره روغن درخت چای ،2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون را مخلوط نمایید. مخلوط را به پوست سر و مو بمالید. بگذارید یک شب روی آن بماند. صبح موهای خود را بشویید. این کار را یک یا دو بار در هفته و به زمان چند هفته انجام دهید.

 

روغن درخت چای برای شپش, روغن درخت چای برای درمان شپش

روغن درخت چای سبب تحریک پوست در بعضی اشخاص می گردد

 

عوارض جانبی روغن درخت چای

روغن درخت چای شاید سبب تحریک پوست و آلرژی در اشخاص کمی شود. به عنوان یک آلرژن تماسی شناسایی شده است. هیچ مدرکی دال بر ایمن بودن روغن درخت چای برای زنان باردار و شیرده وجود ندارد. بر این اساس، ایمن باشید و از استفاده خودداری نمایید.

روغن درخت چای اگر در دوزهای بالا استفاده شود قادر هست سمی باشد. از این رو، از آن به تنهایی برای کاربرد موضعی استفاده نمایید.

 

سوالات متداول روغن درخت چای برای شپش

1. آیا روغن درخت چای را روی موهای مرطوب یا خشک برای شپش میزنید؟

توصیه می گردد روغن درخت چای را روی موهای مرطوب بمالید و سپس شپش ها را شانه نمایید.

 

2. آیا قادر هستم روغن درخت چای را روی موهایم اسپری کنم؟ 

بله، برای حفظ سلامت و درخشندگی موهایتان قادر هستید روغن درخت چای را روی موهای خود اسپری نمایید.

 

3. چه زمان طول می کشد تا روغن درخت چای شپش را از بین ببرد؟ 

شواهد حکایتی نشان می دهد که شاید بین دو تا چهار هفته طول بکشد تا شپش ها از بین بروند. با این حال، مطالعات زیادتری برای حمایت از این ادعا ضروری است. برای راهنمایی زیادتر در مورد دوز و استفاده از روغن درخت چای با پزشک خود مشورت نمایید.

 

4. روش استفاده از روغن درخت چای برای درمان شپش سر چیست؟

برای استفاده از روغن درخت چای برای درمان شپش سر، قادر هستید چند قطره از آن را با روغن حامل مثل روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط نمایید. سپس، مخلوط را روی پوست سر و موهای خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

 

5. عوارض جانبی استفاده از روغن درخت چای برای درمان شپش سر چیست؟

روغن درخت چای قادر هست سبب تحریک پوست در بعضی اشخاص شود. بر این اساس، قبل از استفاده از آن، حتماً آن را روی یک قسمت کوچک از پوست خود آزمایش نمایید.

اگر پوست شما تحریک شد، استفاده از روغن درخت چای را متوقف نمایید و با پزشک خود مشورت نمایید.

 

6. آیا روغن درخت چای جایگزین مناسبی برای شامپوهای شیمیایی است؟

روغن درخت چای یک درمان خانگی تاثیرگذار برای شپش سر است. با این حال، تحقیقات زیادتری برای تأیید این ادعا ضروری است. شامپوهای شیمیایی نیز برای درمان شپش سر تاثیرگذار هستند. با این حال، این شامپوها قادر هستند مضر باشند و سبب خشکی و تحریک پوست شوند. در آخر، تصمیم گیری در مورد اینکه از روغن درخت چای یا شامپوهای شیمیایی برای درمان شپش سر استفاده نمایید، به عهده شماست.

 

سخن پایانی روغن درخت چای برای شپش

روغن درخت چای که به علت خواص ضد قارچی و ضد عفونی کنندگی خود شناخته شده است، به عنوان یک دفع کننده شپش به خوبی عمل می نماید. این روغن شپش ها را در مرحله شفیره و بالغ از بین می برد. قادر هستید آن را مستقیماً روی پوست سر استفاده نمایید یا قادر هستید از آن به عنوان شامپو نیز استفاده نمایید.

 

قادر هستید از روغن درخت چای به عنوان اسپری استفاده نمایید یا آن را با روغن نارگیل مخلوط نمایید. ترکیب روغن زیتون و درخت چای سبب تغذیه پوست سر و کم شدن شپش سر می گردد. با این حال، عوارض جانبی کمی برای این حشره کش طبیعی وجود دارد، مثل عکس العمل های آلرژیک، مرتبط با روغن درخت چای. بر این اساس، موقع استفاده از آن در روتین مواظبت از مو احتیاط نمایید.

 

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها