لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

تاپیوکا: فواید و موارد استفاده برای تندرستی


عوارض تاپیوکا, ارزش غذایی تاپیوکا, موارد منع مصرف تاپیوکا

نشاسته تاپیوکا چیست

 

تاپیوکا چیست و برای چه سودمند است؟ 

تاپیوکا نشاسته ای است که از کاساوا استخراج می گردد ، ریشه ای که به گفته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) چهارمین کالای مهم است که توسط بیش از 1 میلیارد نفر در جهان استفاده می گردد. در این نوشته از بیتوته شما را با خواص تاپیوکا آشنا می نماییم.

تاپیوکا نشاسته ای است که از ریشه کاساوا استخراج می گردد، ریشه ای که به عنوان غذای اصلی در بسیاری از نقاط جهان استفاده می گردد. کاساوا یک سبزی بومی آمریکای جنوبی است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می نماید.

 

تاپیوکا علاوه بر تامین غذای روزانه برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، جایگزین محبوبی برای آرد گندم در غذاهای بدون گلوتن شده است. قادر هستید نشاسته تاپیوکا را در بخش بدون گلوتن سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی سالم پیدا نمایید. 

 

تاپیوکا چیست, نشاسته تاپیوکا, موارد مصرف تاپیوکا

ارزش غذایی نشاسته تاپیوکا

 

ارزش غذایی تاپیوکا

با توجه به روشی که تاپیوکا به دست می آید، جزء اصلی غذایی آن نشاسته است. داده ها نشان می دهد که مروارید تاپیوکا شامل مقادیر کمی از فیبر، پروتئین، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی است.

 

یک مطالعه مقایسه ای نشان می دهد که تاپیوکا شامل کمتر از 1٪ پروتئین، چربی و تقریبا 90٪ کربوهیدرات است. مقادیر کم ویتامین و مواد معدنی آن سبب می گردد از دید تغذیه ای نسبت به سایر منبع های نشاسته ای مثل غلات باشد.

کالری دریافتی این محصول کاساوا خالی است ، زیرا هیچ ماده مقوی ضروری دیگری برای همراهی آن وجود ندارد. حدود 100 گرم (4 اونس) تاپیوکا شامل 345 کالری است.

یک وعده شامل 20 میلی گرم کلسیم و 1.6 میلی گرم آهن است.

 

مواد مقوی در هر وعده:

یک وعده 1/4 فنجان نشاسته تاپیوکا شامل:

– کالری: 100

– پروتئین : 0 گرم

– چربی : 0 گرم

– کربوهیدرات : 26 گرم

– فیبر : 0 گرم

– شکر: 0 گرم

 

نشاسته تاپیوکا دارای شاخص گلیسمی بالایی است. غذاهای با شاخص گلیسمی بالا قادر هستند سبب افزایش سریع انسولین و قند خون شوند و می بایست در حد اعتدال استفاده شوند.

 

ارزش غذایی تاپیوکا, موارد منع مصرف تاپیوکا, آلرژی به کاساوا

فواید نشاسته تاپیوکا

 

فواید تندرستی تاپیوکا

مواد معدنی موجود در تاپیوکا قادر هستند فواید تندرستی مهمی را ارائه دهند. به عنوان مثال، کلسیم برای قوی نگه داشتن استخوان ها و پیشگیری از پیشرفت پوکی استخوان مهم است. تاپیوکا همچنین شامل آهن است، یک ماده معدنی ضروری که برای کمک به انتقال اکسیژن در سراسر بدن به آن نیاز داریم.

علاوه بر این، تاپیوکا قادر هست مزیت های تندرستی دیگری مثل:

 

سلامت قلب

تاپیوکا فاقد چربی اشباع شده است. کم شدن چربی های اشباع شده خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کم شدن می دهد. یک مطالعه به این نتیجه رسید که کم شدن استفاده چربی های اشباع شده شاید با کم شدن قابل توجه خطر قلبی عروقی مرتبط باشد. 

 

کنترل دیابت

نشاسته تاپیوکا اصلاح شده شاید دارای خواصی باشد که به کم شدن سطح انسولین کمک می نماید. در یک مطالعه، به موش‌های دیابتی که رژیم‌های غذایی پرچرب داشتند، نشاسته تاپیوکای اصلاح‌شده داده شد. مقاومت به انسولین در موش‌هایی که نشاسته تاپیوکا دریافت می‌نمودند نسبت به گروه کنترل به‌طور معنی‌داری کمتر بود. با این حال، تحقیقات زیادتری می بایست انجام شود تا مشخص شود که آیا مزیت های مشابه برای اشخاص مبتلا به دیابت اعمال می گردد یا خیر.

 

سلامت دستگاه گوارش

نشاسته تاپیوکا یک جایگزین بدون گلوتن برای آرد گندم است که آن را به یک جایگزین ایده آل برای اشخاص مبتلا به بیماری سلیاک تبدیل می نماید. تاپیوکا همچنین هضم خیلی آسانی دارد، بر این اساس انتخاب خوبی برای اشخاص مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر و سایر مشکلات گوارشی است.

 

 آلرژی به کاساوا, ارزش غذایی تاپیوکا, موارد منع مصرف تاپیوکا

منع استفاده نشاسته تاپیوکا

 

موارد منع استفاده تاپیوکا

گروهی از فناوران مواد غذایی اقدامات احتیاطی خاصی را در مورد استفاده تاپیوکا توصیه نموده‌اند، به‌ویژه زمانی که کاساوا به خوبی فرآوری نشده باشد. در این مورد، قادر هست سبب مشکلات تندرستی شود، زیرا شامل یک جزء سمی به نام لینامارین است که در موقع بلعیدن به سیانید تبدیل می گردد.

بعضی از مطالعات نشان می دهد که مسمومیت با سیانید موقع استفاده کاساوا تلخ، سبب فلج معروف به کنزو و حتی مرگ می گردد. این در کشورهای آفریقایی مکرر است.

 

از سوی دیگر، کارشناسان می گویند افرادی که به لاتکس حساسیت دارند، قادر هستند موقع استفاده کاساوا عکس العمل متقابل ایجاد کنند. یعنی ارگانیسم بعضی از ترکیبات کاساوا را با آلرژن های لاتکس اشتباه می گیرد. همچنین به عنوان سندرم لاتکس میوه شناخته می گردد.

کسانی که آلرژی دارند شاید به علائم ناشی از استفاده کاساوا حساس باشند.

 

 موارد منع مصرف تاپیوکا, آلرژی به کاساوا, نحوه تهیه تاپیوکا

موارد استفاده تاپیوکا

 

موارد استفاده تاپیوکا

تاپیوکا را میتوان با توجه به شکل ظاهری آن به روش های مختلفی استفاده نمود. مزه خنثی آن به آن اجازه می دهد تا در دستور العمل های شیرین و خوش مزه مخلوط شود. همچنین میتوان آن را با آردهای دیگر ترکیب نمود تا غنی شود.

 

• مروارید تاپیوکا: این مرواریدها قبل از استفاده می بایست بجوشد. نسبت ایده آل برای هر قسمت مروارید 8 قسمت آب است. روی حرارت ملایم پخته می شوند و مرتب هم می زنند تا به هم نچسبند. بعد از شناور شدن، حرارت می بایست کم شود و می بایست اجازه دهید 15 تا 30 دقیقه بجوشد. سپس در همان زمان استراحت می کنند.

 

• آرد یا پرک تاپیوکا: آرد تاپیوکا به عنوان یک غلیظ کننده خوب برای سوپ، سس یا سس های بر پایه آبگوشت استفاده می گردد. قادر هست بافت ظروف پخته شده را بهبود بخشد و قادر هست به عنوان چسب در همبرگر یا میت لوف استفاده شود. برای هر قاشق غذاخوری نشاسته ذرت دو قاشق غذاخوری تاپیوکا توصیه می گردد.

 

• چای حباب دار: این چای با مروارید تاپیوکا، شیر، شربت و تکه های یخ درست می گردد. این یک سنت است که چای حباب دار با مروارید سیاه تاپیوکا که با شکر قهوه ای مخلوط شده است درست نمایید.

 

بر این اساس، به طور خلاصه، تاپیوکا یک محصول مشتق شده از کاساوا است که محتوای نشاسته بالا و ارزش غذایی پایین آن مانع از استفاده آن به عنوان یک جایگزین نهایی برای غذاهایی که منبع های گلوتن یا حبوبات هستند، نمی شود. همانطور که دیدیم کاربردهای گسترده ای در آشپزخانه نیز دارد.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها