لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

چطور در روزهای کرونایی ورزش کنیم؟


ورزش در روزهای کرونایی,بهترین ورزش برای روزهای کرونایی,چطور در دوران کرونا ورزش کنیم

ورزش در روزهای کرونایی

 

ورزش در ایام کرونا

بنظر میرسد حفظ یک برنامه روتین ورزشی در منزل بیش از آن که یک امر دل بخواهی باشد، یک می بایست است.در واقع، ورزش یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که ما برای سلامت ماندن از دید جسمی و روحی در اختیار داریم.

ارزش ورزش در دوران کرونا

ورزش در دوران کرونا از هر موقع دیگری مهمتر است. در واقع در حال حاضر انجام دادن حرکت های ورزشی در منزل، بیش از این که یک« خواسته» باشد، یک« می بایست و اجبار» است. البته در این موقع که زیادتر افراد مشاغل خود را از دست داده اند و گرفتاری های مالی موقعیت آن ها را مشکل نموده است ، ورزش آخرین چیزی است که به آن فکر می کنند. ولی بنابر بررسی های پژوهشگران، ورزش یکی از موثرترین ابزار برای سالم ماندن است.

 

ورزش میتواند به افراد در کم شدن افسردگی، اضطراب، نگرانی، کنترل بیماری های مزمن مثل دیابت و فشار خون بالا کمک نماید.

 

فعالیت های فیزیکی سبب ترشح هورمون اندورفین می گردد. این هورمون ضد درد و ارامش بخش است. آن میتواند حال روحی و موقعیت خواب را بهبود بخشد.

 

پژوهشگران در بررسی های خود در مورد ارتباط ورزش و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا متوجه شدند که ورزش در حد متعادل میتواند با بهبود سیستم ایمنی بدن ، جلوی ابتلا به ویروس کرونا را بگیرد. ولی ورزش های سنگین حرفه ای دستگاه ایمنی بدن را سرکوب نموده و شخص، به خصوص افراد مسن‌تر ، را مستعد ابتلا به کرونا و هر نوع همه گیری دیگری می نماید.

 

در ضمن چنانچه شخصی به ویروس کرونا مبتلا شده است ولی بدون نشانه است میتواند به فعالیت های ورزشی ملایم تا متوسط ادامه دهد. ولی چنانچه در وی علائمی مثل تب، سرفه یا تنگی نفس مشاهده شد، می بایست ورزش را متوقف نموده و با پزشک تماس بگیرد و استراحت نماید.

 

ورزش در روزهای کرونایی,بهترین ورزش برای روزهای کرونایی,چطور در دوران کرونا ورزش کنیم

چطور در دوران کرونا ورزش کنیم

 

فعالیت فیزیکی چیست؟

فعالیت فیزیکی شامل همهٔ انواع فعالیت های تفریحی، مشارکت های ورزشی، دوچرخه سواری و پیاده روی و همینطور فعالیت هایی که در محل کار، منزل و باغ انجام می دهید است.

 

فعالیت فیزیکی تنها شامل ورزش و تمرین های ورزشی نیست، بلکه بازی کردن، رقصیدن، باغبانی و حتی پاکیزه کردن منزل و حمل خریدهای سنگین نیز همه بخشی از فعالیت های بدنی هستند.

 

در طول زمان همه گیری کووید ۱۹ که بسیاری از ما تحرک بدنی کمتری داریم، برای افراد در هر سن و توانایی بدنی ای خیلی مهمتر از گذشته است که تا آن جا که میتوانند فعال بوده و تحرک داشته باشند. حتی انجام ۳ تا ۵ دقیقه فعالیت بدنی مثل راه رفتن یا حرکت های کششی بعد از نشستن طولانی زمان به شما در کم شدن فشار ماهیچه ها، تسکین تنش ذهنی و بهبود گردش خون و فعالیت عضلات کمک می نماید.

 

ورزش در روزهای کرونایی,بهترین ورزش برای روزهای کرونایی,چطور در دوران کرونا ورزش کنیم

در روزهای کرونایی خودمان را از ورزش دور نکنیم

 

برنامه ای برای ورزش در منزل

برای این که بتوانید انگیزه تان برای ورزش در منزل را از دست ندهید، می بایست برنامه ای ورزشی برای خویش ترتیب دهید تا تشویق به انجام آن شوید و برای این که بتوانید در این راه موفق باشید، به نکته های زیر توجه نمایید:

 

ارزش به برنامه ورزشی

شما مسلما به دلیل مشغله تان، وقت ویزیت دندانپزشک را از دست نمی دهید و آنرا کنسل نمی نمایید. برای ورزش هم می بایست همین قدر ارزش قایل شوید و درهنگام ورزش، کار را به کنار گذاشته و ورزش نمایید.

 

زمان مناسب برای ورزش

انجام حرکت های ورزشی را به زمانی از روز موکول نمایید که خوبترین زمان برای شماست. بسیاری از افراد برای بالا بردن انرژی و حس مثبت شان، صبح ها ورزش می کنند. بعضی از اشخاص زمان ورزش را وسط کارشان انجام می دهند. در واقع آن ها زمانی را بین کار خود بعنوان وقت استراحت در نظر گرفته و ورزش می کنند. این شیوه باعث می گردد، پس از  انجام حرکت های ورزشی سرحال تر شده و خوبتر به سایر کارشان برسند.

 

ورزش در روزهای کرونایی,بهترین ورزش برای روزهای کرونایی,چطور در دوران کرونا ورزش کنیم

ورزش های خانگی سودمند برای روزهای کرونایی

 

تعیین مقدار زمان و نوع حرکت های ورزشی

در این روزها به جای این که برای متناسب شدن برنامه ریزی ورزشی نمایید، با خودتان بگویید که به عنوان مثال، هرروز صبح ها نیم ساعت ورزش یا پیاده روی ( با شرط فاصله گذاری ایمن) می کنم. با استفاده از اپلیکیشن های ردیابی پیشرفت تان در ورزش، میتوانید انگیزه ادامه دادن را حفظ نمایید.

 

بیان هدف تان به دوستان

هدف های ورزشی تان را با دوستان تان یا شبکه های اجتماعی که عضو آن هستید در بین بگذارید. هنگامی که افرادی پیگیر کارهایتان باشند، احتمال این که از آن کار دست بکشید، کم تر می گردد.

 

ورزش در روزهای کرونایی,بهترین ورزش برای روزهای کرونایی,چطور در دوران کرونا ورزش کنیم

در روزهای کرونایی ورزش کنیم

 

از دیگر مواردی که حتماً موقع انجام فعالیت ورزشی می بایست رعایت نمایید:

– شست و شو و ضدعفونی کردن تجهیزات ورزشی قبل و بعد از انجام ورزش

– دریافت مایعات کافی قبل و بعد از انجام ورزش جهت پیشگیری از کم‌ابی بدن حین ورزش

– ورزش نکردن موقع خستگی

– ورزش نکردن در صورت داشتن علایم بیماری

– ورزش نکردن بیش از ۵ نوبت در هفته

– ورزش نکردن در محیط های بسته و بدون تهویه

– ورزش نکردن تیمی

– نیاشامیدن بیش از حد مایعات موقع ورزش

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها