لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

کشف قدرت خار مقدس (Cnicus benedictus)؛ گیاهی با خواص درمانی زیاد


خار مقدس, عکس گیاه خار مقدس, خار مقدس در اصل از منطقه مدیترانه است

خار مقدس در اصل از منطقه مدیترانه است

 

خار مقدس: گیاهی معجزه‌آسا برای تندرستی 

خار مقدس یا Cnicus benedictus، یک گیاه بومی منطقه مدیترانه است که به علت خواص درمانی متعددی که دارد، در طب سنتی برای قرون مختلف استفاده شده است.  برگ ها و گل های خشک شده آن در آماده کردن چای استفاده می شوند، و همچنین به عنوان کپسول و عصاره مایع در دسترس هستند. در این نوشته از بیتوته، به بررسی خواص درمانی، کاربردها، و احتیاط های لازم در استفاده از خار مقدس می پردازیم.

Cnicus benedictus، که عموماً به عنوان خار مقدس شناخته می گردد، جایگاهی محترم در پانتئون گیاهان دارویی سنتی دارد. خار مقدس، که در اصل از منطقه مدیترانه است، دارای تاریخچه ای غنی از استفاده است که در طی قرن ها استفاده می شده است. مزه تلخ آن شاید برای کام همه جذاب نباشد، اما فواید ظاهری این گیاه برای تندرستی قابل توجه است.

 

خاستگاه و زیستگاه خار مقدس 

خار مقدس که بومی منطقه مدیترانه است، در آب و هوای گرم رشد می نماید و در خاک های آفتابی و با زهکشی خوب رشد می نماید. از پرتغال تا جنوب فرانسه و تا شرق ایران یافت می گردد. مقاومت این گیاه در برابر شرایط سخت آب و هوایی گواه ماهیت قوی آن است.

 

خصوصیات فیزیکی خار مقدس 

خار مقدس به عنوان یک گیاه گلدار مربوط به خانواده Asteraceae قادر هست به ارتفاع 60 سانتی متر برسد. طول برگهای چرمی و کرکدار آن تا 30 سانتی متر و پهنای آن به 10 سانتی متر می رسد. گل های زرد و برگ های تیز و خاردار این گیاه یک ساله به جذابیت بصری متمایز آن می افزاید.

 

خار مقدس, عکس گیاه خار مقدس, قسمت های مختلف گیاه خار مقدس

قسمت های مختلف گیاه خار مقدس 

 

مزیت های درمانی Cnicus benedictus

Cnicus benedictus یا خار مقدس به طور سنتی در طب عامیانه برای قرن ها به ویژه در اروپا استفاده می گردد. توجه به این نکته اساسی است که در حالی که بسیاری از این کاربردها مبتنی بر دانش سنتی هستند، اما همه آنها به طور قطعی توسط تحقیقات علمی دقیق ثابت نشده اند.

در زیر بعضی از رایج ترین مزیت های درمانی خار مقدس آورده شده است:

 

کمک به گوارش : خار مقدس بیشتر به عنوان مقوی تلخ برای تحریک اشتها و کمک به هضم استفاده می گردد. ترکیبات تلخ قادر هست تولید بزاق و شیره معده را افزایش دهد که قادر هست به تجزیه غذا و جذب مواد مقوی کمک نماید.

 

تقویت شیردهی : یکی از رایج ترین موارد استفاده از خار مقدس به عنوان گالاکتاگوگ است، ماده ای که شیردهی را تقویت می نماید. بعضی از زنان شیرده از خار مقدس برای کمک به افزایش شیر خود استفاده می کنند. با این حال، تحقیقات علمی برای حمایت از این استفاده محدود است و نتایج متفاوت است.

 

• سلامت کبد : از خار مقدس برای درمان بیماری های کبد و کیسه صفرا استفاده می گردد. تصور می گردد که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این گیاه شاید به این فواید کمک نماید.

 

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی : بعضی از مطالعات اولیه نشان می دهد که Cnicus benedictus شاید دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی باشد که به طور بالقوه قادر هست به بدن در دفع بیماری و ارتقای سلامت کلی کمک نماید.

 

• فعالیت ضد میکروبی : شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خار مقدس شاید دارای خواص ضد میکروبی باشد. چند مطالعه نشان داده‌اند که می‌تواند رشد باکتری‌ها و قارچ‌های خاصی را مهار نماید، اگرچه این تاثیرات در محیط‌های آزمایشگاهی مشاهده شده‌اند و تحقیقات زیادتری مورد نیاز است.

 

• خواص ضد سرطانی بالقوه : بعضی از مطالعات آزمایشگاهی اولیه نشان داده اند که خار مقدس شاید خواص ضد سرطانی داشته باشد. با این حال، این مطالعات در مراحل اولیه هستند و قبل از اینکه بتوان نتیجه‌گیری نمود، تحقیقات زیادتری مورد نیاز است.

 

به یاد داشته باشید، در حالی که خار مقدس به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر در نظر گرفته می گردد، قادر هست سبب عکس العمل های آلرژیک در بعضی، به ویژه آنهایی که به گیاهان خانواده Asteraceae/Compositae حساسیت دارند، شود. همچنین در صورت استفاده زیاد شاید سبب تحریک معده و استفراغ شود.

 

زنان باردار نباید خار مقدس استفاده کنند زیرا اعتقاد بر این است که این گیاه انقباضات رحمی را تحریک می نماید. همیشه قبل از آغاز هر مکمل یا داروی گیاهی جدید با یک پزشک مشورت نمایید.

 

خار مقدس, عکس گیاه خار مقدس, عوارض خار مقدس

از شایع ترین عوارض خار مقدس ناراحتی معده است

 

خطرات و عوارض جانبی خار مقدس

خار مقدس، به طور کلی در صورت استفاده در حد اعتدال، ایمن در نظر گرفته می گردد، اما بدون خطرات و عوارض جانبی بالقوه نیست. این موارد قادر هست شامل موارد زیر باشد:

ناراحتی گوارشی : یکی از شایع ترین عوارض خار مقدس، ناراحتی معده است. این قادر هست شامل حالت تهوع، استفراغ و اسهال باشد. این تاثیرات زمانی که این گیاه در دوزهای زیاد استفاده شود، زیادتر دیده می گردد.

 

• عکس العمل‌های آلرژیک : به عنوان عضوی از خانواده Asteraceae/Compositae، خار مقدس شاید سبب عکس العمل‌های آلرژیک در افرادی شود که به سایر گیاهان این خانواده حساس هستند، مثل بابونه، گل همیشه بهار، گل داوودی و ابروسیا.

 

• تحریک پوستی : درماتیت تماسی یا تحریک پوستی قادر هست در بعضی اشخاص موقع لمس خار مقدس ایجاد شود. این احتمالاً به علت موهای ظریف و خارهای گیاه است.

 

• بارداری و شیردهی : تصور می گردد که خار مقدس سبب تحریک جریان قاعدگی و رحم می گردد، بر این اساس استفاده از آن در دوران بارداری به علت خطر بالقوه سقط جنین توصیه می گردد. در حالی که به طور سنتی برای افزایش عرضه شیر در مادرها شیرده استفاده می گردد، همیشه خوبتر است ابتدا با یک پزشک مشورت نمایید.

 

• تداخلات با داروها : خار مقدس شاید با بعضی داروها، از جمله آنتی اسیدها و داروهایی که برای درمان رفلاکس اسید استفاده می شوند، تداخل داشته باشد. اگر به طور مرتب از هر نوع دارویی استفاده می نمایید، قبل از افزودن خار مقدس به رژیم خود با یک ارائه دهنده مواظبت های بهداشتی مشورت نمایید.

 

• خطر خونریزی : خار مقدس شاید لخته شدن خون را نماید نماید و خطر خونریزی را افزایش دهد. این قادر هست برای اشخاص مبتلا به اختلالات خونریزی یا کسانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند، دلواپس کننده باشد.

 

همیشه به یاد داشته باشید که حتی مواد طبیعی نیز قادر هستند عوارض جانبی و تداخل داشته باشند، بر این اساس مهم است که قبل از آغاز هر مکمل یا داروی گیاهی جدید با یک پزشک مشورت نمایید. مطمئن شوید که تمام داروها و شرایط سلامت فعلی خود را آگاهی دهید تا مطمئن شوید که برای نیازهای ویژه شما ایمن است.

 

خار مقدس, عکس گیاه خار مقدس, عکس گیاه خار مقدس

عکس گیاه خار مقدس

 

توصیه هایی برای استفاده از خار مقدس

خار مقدس، بسته به اثر یا درمان مورد نظر، قادر هست به روش های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. در اینجا چند توصیه برای استفاده از آن وجود دارد:

 

چای : یکی از رایج ترین استفاده های خار مقدس به عنوان چای است که در آن برگ ها و گل های خشک شده را در آب جوش خیس می کنند. از این فرآورده به علت داشتن ترکیبات تلخ میتوان برای تحریک اشتها و کمک به هضم غذا استفاده نمود. توصیه معمول نوشیدن 1 تا 3 فنجان از این چای در روز است.

 

کپسول : خار مقدس را میتوان به شکل کپسول نیز استفاده نمود. این روش بیشتر برای کسانی است که می خواهند از خار مقدس برای تحریک تولید شیر استفاده کنند. دوز معمول از 1 تا 3 گرم گیاه خشک به شکل کپسول در روز متغیر است، اما مقدار دقیق قادر هست متفاوت باشد. همیشه دستورالعمل های سازنده را دنبال نمایید.

 

• کاربرد موضعی : برای تحریکات و زخم های پوستی، ضماد آماده کردن شده از خار مقدس را میتوان مستقیماً روی پوست قرار داد. این کمتر رایج است و می بایست تحت راهنمایی یک متخصص بهداشت انجام شود.

 

به یاد داشته باشید، قبل از آغاز هر مکمل یا داروی گیاهی جدید، مشورت با یک پزشک ضروری است. این امر به ویژه در صورتی که باردار هستید، شیر می‌دهید، یا هر گونه بیماری دارید مهم است، زیرا خار مقدس برای همه توصیه نمی‌شود.

 

در حالی که خار مقدس به طور کلی برای اکثر اشخاص بی خطر در نظر گرفته می گردد، قادر هست عوارض جانبی مثل ناراحتی معده و عکس العمل های آلرژیک ایجاد نماید. علاوه بر این، از آنجایی که مکمل های غذایی به شدت تحت نظارت نیستند، کیفیت و محتوای محصولات قادر هست خیلی متفاوت باشد. برای اطمینان از ایمنی و کارایی مکمل خار مقدس، محصولاتی را از تولید کنندگان معتبر انتخاب نمایید.

 

خار مقدس, عکس گیاه خار مقدس, استفاده از خار مقدس به عنوان چای

 یکی از رایج ترین استفاده های خار مقدس به عنوان چای است

 

سوالات متداول خار مقدس 

1. خار مقدس برای چه استفاده می گردد؟ 

خار مقدس در طب سنتی برای درمان انواع بیماری ها از مشکلات گوارشی گرفته تا مشکلات شیردهی در مادرها شیرده استفاده می گردد. اعتقاد بر این است که دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است، اگرچه تحقیقات علمی زیادتری برای درک کامل کاربردها و مزیت های بالقوه آن مورد نیاز است.

 

2. آیا استفاده از  خار بی خطر است؟ 

به طور کلی، خار مقدس زمانی که در حد اعتدال مورد استفاده قرار گیرد برای اکثر اشخاص بی خطر در نظر گرفته می گردد. با این حال، بعضی از اشخاص شاید عوارض جانبی مثل ناراحتی معده و عکس العمل های آلرژیک را تجربه کنند. قبل از آغاز هر مکمل یا داروی گیاهی جدید، مهم است که با یک ارائه دهنده مواظبت های بهداشتی مشورت نمایید.

 

3. آیا قادر هستم در دوران بارداری یا شیردهی از خار مقدس استفاده کنم؟ 

در حالی که خار مقدس بیشتر برای تحریک تولید شیر در مادرها شیرده استفاده می گردد، ایمنی آن در دوران بارداری به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. بر این اساس، توصیه می گردد قبل از استفاده از خار مقدس در دوران بارداری یا در دوران شیردهی با یک پزشک مشورت نمایید.

 

5. چند راه برای استفاده از خار مقدس چیست؟ 

خار مقدس را میتوان به اشکال مختلف از جمله چای، کپسول، تنتور و حتی به عنوان ضماد برای مصارف موضعی استفاده نمود. روش استفاده بستگی به هدف شما دارد.

 

خار مقدس, عکس گیاه خار مقدس, مصرف خار مقدس  به اشکال مختلف

خار مقدس را میتوان به اشکال مختلف استفاده نمود

 

سخن پایانی خار مقدس

خار مقدس یا Cnicus benedictus، میراثی از قرن ها استفاده سنتی را به همراه دارد. در حالی که خواص دارویی آن هنوز به تحقیقات زیادتر نیاز دارد، نمی توان انکار نمود که جایگاه ارزشمندی در فرهنگ گیاهی دارد. همانطور که ما به کشف و درک این گیاه جذاب ادامه می دهیم، چه کسی می داند که چه خواص دیگری شاید کشف کنیم؟

امیدوارم این یک مرور کلی از Cnicus benedictus برای نیازهای شما باشد. 

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها