لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

روش آماده کردن لاهماجون پیتزای خوش طعم و اصیل ترکیه ای


مواد لازم برای تهیه لاهماجون

روش آماده کردن لاهماجون پیتزای خوش طعم و اصیل ترکیه ای

 

مراحل درست کردن لاهماجون پیتزای ترکیه ای :

در این نوشته از بیتوته، روش آماده کردن لاهماجون به صورت کامل آموزش داده ایم تا بتوانید این غذای خوش طعم را در خانه آماده کردن و از مزه بی‌نظیر آن لذت ببرید. لاهماجون، که به آن “پیتزای ترکی” هم می‌گویند، غذایی خوش طعم و پرطرفدار است که از نان نازک، گوشت چرخ‌نموده و سبزیجات آماده کردن می‌شود. ریشه این غذا به خاورمیانه برمی‌گردد و در ترکیه به عنوان پیش‌غذا یا غذای اصلی سرو می‌شود.

روش آماده کردن لاهماجون پیتزای ترکیه ای :

این پیتزا به سبک ترکی یک نان پهن ترکی است که با سس تازه تشکیل شده از گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای شیرین و گوشت بره خرد شده با مجموعه ای خوش مزه از ادویه های مدیترانه ای پخته شده است. معمولاً با سالاد تازه و سس سیر خامه ای و یا سس فلفل قرمز تند تزیین می گردد. این یک وعده غذایی واقعا سبک، اما سیر کننده و خوش مزه است. اگر نتوانم آن را به صورت آماده خریداری کنیم، ارزش وقت گذاشتن را دارد. برای داشتن خوبترین مزه، مواد داخل پیتزا را از شب قبل فراهم کنید.

 

مواد لازم برای داخل پیتزا :

 سیر خرد شده1 قاشق چایخوری 
 پیاز زرد، خرد شده1 عدد 
 ریحان تازه خرد شده3 قاشق غذاخوری 
 جعفری تازه خرد شده½ فنجان 
 نعناع تازه خرد شده2 قاشق غذاخوری 
 پاپریکا½ قاشق چایخوری 
 زیره آسیاب شده½ قاشق چایخوری 
 دانه گشنیز آسیاب شده½ قاشق چایخوری 
فلفل دلمه ای سبز، خرد شده½ فنجان
فلفل دلمه ای قرمز خرد شده½ فنجان
آب لیمو½ لیمو
روغن زیتون4 قاشق چایخوری
گوجه فرنگی نصف شده4 عدد
گوشت بره چرخ نموده بدون چربی500 گرم
رب گوجه فرنگی6 قاشق غذاخوری
فلفل کاینبه مقدار لازم
نمکبه مقدار لازم

 

مواد لازم برای خمیر:

 مخمر خشک فعال3 و ¼ قاشق چایخوری 
 شکر سفید½ قاشق چایخوری 
 آب گرم (45 درجه سانتیگراد)1 فنجان 
 آرد همه منظوره5 فنجان 
 نمک 2 قاشق چایخوری
 روغن نباتی¼ فنجان 
آب ½ فنجان

 

مواد لازم برای سس سیر:

 ماست ساده1 فنجان 
 جعفری تازه خرد شده½ قاشق چایخوری 
 سیر له شده ¼ قاشق چایخوری
 نمک و فلفل سیاه آسیاب شدهبه دلخواه 

 

برای تزیین:

کلم سبز رنده شده1 فنجان
کلم قرمز خرد شده1 فنجان

 

روش آماده کردن لاهماجون پیتزای ترکیه ای :

برای آماده کردن ی لاهماجون پیتزای ترکیه ای، ابتدا سیر، پیاز، ریحان، جعفری، نعناع، ​​پاپریکا، زیره، گشنیز، فلفل دلمه ای خرد شده، آب لیمو و روغن زیتون را در غذاساز بریزید و خوب ترکیب نمایید. سبزی ها را آنقدر مخلوط نمایید تا ریز خرد شوند. گوجه‌فرنگی‌های نصف شده را بیافزایید و آن‌ها را تا زمانی که مخلوط به صورت پوره‌ای غلیظ درآید، مخلوط نمایید.

 

یک تابه بزرگ را روی حرارت متوسط ​​رو به بالا گرم نمایید. گوشت چرخ نموده را به تابه گرم شده بیافزایید و حرارت را تا حد متوسط ​​کم شدن دهید، کمی مخلوط نمایید، پوره و رب گوجه فرنگی را بیافزایید و خوب مخلوط نمایید. 10 تا 15 دقیقه بپزید و هم بزنید تا گوشت به خوبی بپزد. فلفل و نمک را به مقدار دلخواه بیافزایید و هم بزنید و شعله را خاموش نمایید. اجازه بدهید مخلوط در دمای اتاق خنک شود. در ظرف مناسبی بریزید و با پوشش پلاستیکی روی آن را بپوشانید و یک شب در یخچال بگذارید.

 

مخمر و شکر را در 1 فنجان آب گرم حل نمایید. آرد و نمک را در یک کاسه مخلوط نمایید و خوب هم بزنید. روغن نباتی و 1/2 پیمانه آب را به مخلوط مایه بیافزایید و روی آرد بریزید. از دستان خود برای مخلوط کردن خمیر استفاده نمایید تا خمیری نرم و لطیف بدون اینکه به دست بچسبد، فراهم کنید. خمیر را روی سطح کمی آرد پاشی شده باز نمایید و حدود 8 دقیقه ورز دهید تا صاف و کشدار شود.

 

خمیر را به شکل توپ در آورید و به یک کاسه روغنی منتقل نمایید. با یک حوله مرطوب بپوشانید و حدود 1 ساعت در جای گرم بگذارید تا حجم آن دو برابر شود. سس پیتزا را از یخچال خارج نموده و اجازه دهید تا به دمای محیط برسد. 

 

سس سیر را فراهم کنید: ماست، جعفری، سیر له شده و نمک و فلفل را با هم مخلوط نمایید تا مزه دار شود. خوب هم بزنید و کنار بگذارید.

 

خمیر را سوراخ نموده و روی سطح کار آردپاشی شده منتقل نمایید و خمیر را به 10 قسمت تقسیم نمایید. هر قسمت را به صورت گرد در آورید. هر کدام را با دست صاف نمایید. از یک وردنه برای باز کردن هر تکه خمیر به شکل دایره 10 اینچی استفاده نمایید. خمیر می بایست مثل کرپ نازک باشد. گردی ها را روی کاغذ روغنی در سینی فر قرار دهید.

 

فر را با دمای 500 درجه فارنهایت (260 درجه سانتیگراد) گرم نمایید.

 

سس گوشت را هم بزنید و سپس با قاشق روی خمیر صاف شده بریزید. آن را به صورت یک لایه نازک تا لبه های خمیر مسطح نمایید و کمی فشار دهید تا به خمیر بچسبد. قادر هستید لبه های خمیر را مثل پیده تا بزنید و یا به صورت گرد و باز باشد. سپس سینی فر را در پایین‌ترین طبقه فر قرار بدهید تا زمانی که لبه‌ها به رنگ قهوه‌ای روشن درآیند، حدود 8 تا 10 دقیقه زمان می برد اما این زمان به میزان حرارت فر شما بستگی دارد. مراقب باشید زیر خمیر شما نسوزد.

 

پیتزای آماده شده را روی توری سیمی قرار دهید تا خنک شود. پیتزاها را میتوان در ظرف دربسته در یخچال به زمان سه روز یا در فریزر به زمان سه ماه نگهداشتن نمود. برای گرم کردن مجدد، پیتزاها را به زمان 8 دقیقه در فر 350 درجه فارنهایت (175 درجه سانتیگراد) قرار دهید.

 

در موقع سرو قادر هستید پیتزا گرد را از نیمه تا بزنید در این صورت روی آن را سس سیر بریزید، کلم خرد شده را روی آن بریزید و آن را تا بزنید. قادر هستید آن را با توجه به ذائقه ی خود تزیین و میل نمایید.

 

تهیه لاهماجون پیتزای ترکی

درست کردن لاهماجون پیتزای ترکیه ای

 

نکته :

چاشنی های اضافی شامل سس فلفل قرمز، سس هریسا یا سس تاباسکو است. به جای کلم، قادر هستید 1 فنجان کاهو، گوجه فرنگی نازک، خیار یا خیارشور و پیاز قرمز را با هم ترکیب نمایید.

 

قادر هستید کلم، کاهو، گوجه، خیار یا خیارشور و پیاز را خرد نمایید و روی یک طرف پیتزا بچینید و روی آن سس سیر و سس تند مورد علاقه ی خود را بریزید و آن را رول نمایید. و نوش جان نمایید.

 

این پیتزا را به صورت رول و مثل ساندویچ میل نمایید.

 

نکاتی برای تهیه لاهماجون

روش پخت لاهماجون پیتزای ترکیه ای

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها